Innspilling av høytalerkabel - Side 43

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 43 av 79 FørsteFørste ... 3 13 23 33 39 40 41 42 43 44 45 46 47 53 63 73 ... SisteSiste
Viser resultater 841 til 860 av 1567
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Yes, det var det jeg også prøvde å få frem.
    Jeg synes at det hadde vært interessant å få dokumentert hørbare forskjeller mellom kabler også uten nivå-matching. Hvis det er nivå-matching som holder Lovemusikk tilbake, så vil jeg si "kjør på med blindtester, også om du ikke gidder å nivåmatche".

For kilder, forsterkere og høyttalere så gir det oss lite å få tilgang til resultater av blindtester uten nivå-matching.
    Syns dette var særdeles godt skrevet av Brynjulf.
    Hele artikkelen er fornuftig og ikke minst logisk.
    Jeg er enig. Men er det noen som har endret syn etter den artikkelen?

Jeg er forøvrig skeptisk til denne snippen her:
    Sitat Opprinnelig postet av Blix
    Digitale signaler kommer enten fram eller blir feilkorrigert. Enten hører du feilkorrigeringen i form av dropout og tydelige ulyder eller så klarer feilkorrigeringen å gjenopprette signalet.

Det er ikke så mye som skal til for å finne ut om kurven går opp eller ned der hvor data mangler i noen 44,1-tusendeles sekund hvis det er en feil i overføringen. Signalet mellomlagres noen millisekunder i mottakerapparatet slik at det har litt tid på seg til å korrigere eventuelle feil.
    Spdif (som nok er den viktigste digitale lyd-overføringen for konsumenter) er en enveis protokoll uten feilkorrigerende koder og med embedded klokke. Det gir nok noen utfordringer mhp jitter dersom man vil lage utstyr som måler fantastisk fint.

-k

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Dette står vel fjellstøtt som siste ord i denne saken. Representanten for kabelfolket klasket trumfkortet på bordet og utraderte alle andre argumenter. Det er bare å innse at slaget er tapt :neutral:
    +1

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanlige bortforklaringer for å ikke ta blindtester:
    - eg trenger ikke å bevise noe
    - eg har testet selv
    - eg får ingenting ut av det
    - det passer så dårlig nå

Og den beste er vel manglende respons/unngå spørsmålet.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg synes at det hadde vært interessant å få dokumentert hørbare forskjeller mellom kabler også uten nivå-matching. Hvis det er nivå-matching som holder Lovemusikk tilbake, så vil jeg si "kjør på med blindtester, også om du ikke gidder å nivåmatche".

For kilder, forsterkere og høyttalere så gir det oss lite å få tilgang til resultater av blindtester uten nivå-matching.
    Jo det kunne vært interessant det også.
    Hvis man blindtestet uten nivå-matching tror jeg likevel det hadde vært nær umulig å høre forskjell.
    I alle fall hvis kablene i testen er omlag like lange, vil ikke resistans-forskjellen i de aktuelle kablene bli så stor at det utgjør noe som er hørbart i nivåforskjell.
    Men om man faktisk hørte forskjell på disse kablene, så vil det være nivåforskjellen man hørte, ikke lydforskjellen mellom kablene.

Det er i alle fall min logiske teori, og subjektive mening.

Jeg er enig. Men er det noen som har endret syn etter den artikkelen?
    -k
    Vet ikke, men det kan jo hende noen fikk en viss forståelse hvorfor det ikke er viktig med dyre high-end kabler, og endret litt tenkemåte.
    Who knows??
    Men av en eller annen grunn tror jeg at hvis Lovemusikk leser denne artikkelen, så kommer han til å synes at den er komplett bullshit og 100% svada.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke, men det kan jo hende noen fikk en viss forståelse hvorfor det ikke er viktig med dyre high-end kabler, og endret litt tenkemåte.
    Who knows??
    Men av en eller annen grunn tror jeg at hvis Lovemusikk leser denne artikkelen, så kommer han til å synes at den er komplett bullshit og 100% svada.
    Dette med definisjonsmakt, hvordan vite at man selv har rett og alle andre tar feil, hva skjer med kunnskapen i befolkningen når internett blir primære kilde til informasjon, etc er ting som interesserer meg.

Jeg ser at amerikanere som ser på Fox News har en helt annen virkelighetsforståelse enn Nordmenn som leser klassekampen. Hvem av disse har rett, og hvilken av kildene er mest nøytral? Det samme med lyd-interesserte som leser f.eks Hifisentralen eller www.hydrogenaudio.com Er det slik at de som på forhånd er enig i "profilen" til disse stedene samles der for å klappe hverandre på ryggen? Ønsker vi egentlig å bli utfordret på våre meninger (og risikere å finne ut at vi har tatt feil), eller ønsker folk egentlig å få ha sine meninger i fred og leve i en "rosa boble"?

Tidligere så stod folkehelsa og leger og andre (organisasjoner av) eksperter relativt trygt når de gikk ut med råd til befolkningen. Det ser ut som om dette teknokratiet i stor grad er forvitret, og enten man heter Fedon eller Joralf så kan man si offentlig utnevnte sannhetsforvaltere rett imot, og får tv/avis/nett-eksponering nok til at man kan snu befolkningen. Er dette en bra eller dårlig ting? Jeg opplever at offentlige organer har krav om å forholde seg til saklige argumenter, henvisninger, etc. Smale pressgrupper (som naturvernere eller FELO - foreningen for el-overfølsomme) trenger ikke å forholde seg til slikt og kan gjerne bruke følelser eller uærlige henvisninger for å fronte sin sak vel så mye politisk som faglig. Og de vinner ofte fram med sitt syn selv når det går på tvers av fagfolkenes syn eller majoritetens interesser.

Når enkelte deltakere gjentatte ganger mot bedre vitende serverer tekster som antyder at de som er uenige baserer seg utelukkende på målinger (mens man selv presumptivt er forvalter av "lytte-sannheten"), hva gjør det med debatten? Er det en ærlig framstilling av diskusjonen, eller er det en beleilig "hvit løgn" som tjener en agenda om mer opphetet debatt, polarisering eller å flytte fokus fra saklige argumenter? Hva tenker den majoriteten av forumets lesere som aldri skriver i en kabel-tråd, men som kanskje ser postene innimellom? Lar de seg fenge av gode, "kjedelige" argumenter eller av brennende engasjement og polemikk?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hæ? spille inn kabelen

Jeg driver å spiller inn hdmi kabelen til min xbox nå . Merker store forskjeller spiller mye bedre nå Hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chillout
    Jeg driver å spiller inn hdmi kabelen til min xbox nå . Merker store forskjeller spiller mye bedre nå Hehe
    Husk å snu kabelen etter ei stund så ikke kabelen "setter" seg ;-)

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får man nivåforskjell på to forskjellige aktive komponenter er jeg enig i at man må korrigere for dette.

Får man dette for kabler med lik kobbling og lengde, da skkjønner jeg ikke annet en at dette nettop ville vært er hørbare forskjeller på kablene.

En kabel som stjeler "nivå" må jo gjøre dette ut i fra at den enten forandrer følsomheten ut fra frekvens området, eller komprimerer signalet.

Tester man f.eks XLR mot RCA, er eventuelle nivå forskjeller pga kobblingen i de aktivt jobbende komponentene og det blir vel som å teste aktive komponenter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revolution
    Bevist? Nei, ikke før du kommer med kilder
    Åh? Jeg skal ikke bevise noen ting, det ligger flere tråder med linker her på forumet eller med litt googling så finner du ut av det. Jeg ser ingen grunn til å ikke tro på måleresultatene da forskjellene er så små at dem er langt unna det som er hørbart.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med definisjonsmakt, hvordan vite at man selv har rett og alle andre tar feil, hva skjer med kunnskapen i befolkningen når internett blir primære kilde til informasjon, etc er ting som interesserer meg.
    Når det gjelder internet som som informasjonskilde, så leser jeg aldri som om det var et leksikon og tolker alt som om det var fakta.
    Jeg prøver etter beste evne å skille sant fra usant ved å bruke logisk tankegang og sunn fornuft.
    Hvis noen velger å tolke mine innlegg som fakta, så får det være opp til hver enkelt.

Jeg ser at amerikanere som ser på Fox News har en helt annen virkelighetsforståelse enn Nordmenn som leser klassekampen. Hvem av disse har rett, og hvilken av kildene er mest nøytral? Det samme med lyd-interesserte som leser f.eks Hifisentralen eller www.hydrogenaudio.com Er det slik at de som på forhånd er enig i "profilen" til disse stedene samles der for å klappe hverandre på ryggen? Ønsker vi egentlig å bli utfordret på våre meninger (og risikere å finne ut at vi har tatt feil), eller ønsker folk egentlig å få ha sine meninger i fred og leve i en "rosa boble"?

Tidligere så stod folkehelsa og leger og andre (organisasjoner av) eksperter relativt trygt når de gikk ut med råd til befolkningen. Det ser ut som om dette teknokratiet i stor grad er forvitret, og enten man heter Fedon eller Joralf så kan man si offentlig utnevnte sannhetsforvaltere rett imot, og får tv/avis/nett-eksponering nok til at man kan snu befolkningen. Er dette en bra eller dårlig ting? Jeg opplever at offentlige organer har krav om å forholde seg til saklige argumenter, henvisninger, etc. Smale pressgrupper (som naturvernere eller FELO - foreningen for el-overfølsomme) trenger ikke å forholde seg til slikt og kan gjerne bruke følelser eller uærlige henvisninger for å fronte sin sak vel så mye politisk som faglig. Og de vinner ofte fram med sitt syn selv når det går på tvers av fagfolkenes syn eller majoritetens interesser.

Når enkelte deltakere gjentatte ganger mot bedre vitende serverer tekster som antyder at de som er uenige baserer seg utelukkende på målinger (mens man selv presumptivt er forvalter av "lytte-sannheten"), hva gjør det med debatten? Er det en ærlig framstilling av diskusjonen, eller er det en beleilig "hvit løgn" som tjener en agenda om mer opphetet debatt, polarisering eller å flytte fokus fra saklige argumenter? Hva tenker den majoriteten av forumets lesere som aldri skriver i en kabel-tråd, men som kanskje ser postene innimellom? Lar de seg fenge av gode, "kjedelige" argumenter eller av brennende engasjement og polemikk?

-k
    Her ble du litt i djupeste laget for meg.
    Men jeg liker å "kaste bensin på bålet", hvis det var det du ville fram til.
    Når noen har sterke meninger om en ting, vil jeg gjerne også finne ut hvorfor de mener akkurat det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Får man nivåforskjell på to forskjellige aktive komponenter er jeg enig i at man må korrigere for dette.

Får man dette for kabler med lik kobbling og lengde, da skkjønner jeg ikke annet en at dette nettop ville vært er hørbare forskjeller på kablene.
    .
    Helt enig, men ifølge dem måleresultatene som er gjort så skal man ikke kunne klare å identifisere nivå forskjell med hørselen. Skulle man alikevell klare å identifisere forskjell i nivå så kan jeg ikke skjønne annet at vi er godt på vei til å bevise at det er forskjell.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette står vel fjellstøtt som siste ord i denne saken. Representanten for kabelfolket klasket trumfkortet på bordet og utraderte alle andre argumenter. Det er bare å innse at slaget er tapt :neutral:
    Haha... da regner jeg med å ikke høre noe mer fra deg i denne debatten... Neida, sett ifra begge sider så er det ingenting som står fjellstøtt i denne debatten, ellers så hadde vi ikke hatt noen debatt

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Haha... da regner jeg med å ikke høre noe mer fra deg i denne debatten... Neida, sett ifra begge sider så er det ingenting som står fjellstøtt i denne debatten, ellers så hadde vi ikke hatt noen debatt
    Ironi, kjære venn, ironi ...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ble du litt i djupeste laget for meg.
    Men jeg liker å "kaste bensin på bålet", hvis det var det du ville fram til.
    Innlegget mitt var ikke kritikk til deg.

-k

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    ehrm, vitenskapen står fjellstøtt den du, det har den igrunnen gjort all den tid vi har "debattert".

som knutihn nevnte ca 8 poster lengre oppe er det - satt slightly på spissen - joralftilhengere vs joralfkritiske.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innlegget mitt var ikke kritikk til deg.

-k
    Jeg forstod det når jeg leste gjennom innlegget en gang til, misforsto deg litt bare.
    Føler vel mer at vi har en del like oppfatninger i denne debatten.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ante meg dog så kjenner jeg ikke deg og din måte og skrive på. Ironi eller ikke, så har jeg en følelse av at du skrev med litt sanhet....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    som knutihn nevnte ca 8 poster lengre oppe er det - satt slightly på spissen - joralftilhengere vs joralfkritiske.
    Det interessante er at ingen kan "motbevise" Joralf & Co. Selv ikke Uri Geller er meg bekjent motbevist. Det eneste vi kan si er at når disse blir satt i en kontrollert situasjon hvor det ikke er mulig å jukse så har de fram til nå ikke vært i stand til å vise noe overnaturlig.

Dersom noen føler seg støtt over å bli satt i samme bås som healere, aromaterapister, tilhengere av tusser og troll etc så er det betimelig å spørre hva som er galt med disse overbevisningene som gjør at tilhengere av eksotiske hifi-kabler ofte vil ha seg frabedt å bli satt i bås med dem? Objektivt så høres det ut som samme sak: grupper av mennesker som tror på ting som (så langt i alle fall) ikke lar seg bevise med vitenskaplige verktøy.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    ehrm, vitenskapen står fjellstøtt den du, det har den igrunnen gjort all den tid vi har "debattert".

Tja, er ikke så uenig med deg.... Altså for deg står den fjellstøtt. Du kan jo prøve å overbevise om en kristen om at gud ikke fins, mest sansynlig vil du for han ikke stå så fjellstøtt i det hele tatt. Altså dine fjellstøtte argumneter vil aldri nå frem....

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til ettertanke...

Denne diskusjonen kan på en måte minne litt om debatten mellom vitenskap og religion som har rast i hundrevis av år. Den store forskjellen er at her er det den tilsynelatende "vitenskapelige" siden (kobber er kobber-klanen) som har opptredd latterligjørende og blankt avvisende overfor de "religiøse" (kabelistene) som ser på kabler som like avgjørende komponenter i et anlegg som alt annet.

Normalt ville det vært de religiøse "kabelistene" som burde fremstått som fanatiske, men slik er det ikke her. Her er det de "vitenskaplige" som baserer seg på den hellige skrift (det de lærte på videregående etc.) og de "religiøse baserer seg på egne observasjoner.

En ting som folk glemmer her er at menneskehjernen er den mest avanserte innretningen som vi kjenner til i universet, og kan sees på som en datamaskin som analyserer og prosesserer alt som kommer inn fortløpende mot all den informasjon som allerede er lagret, og mot forventningene om framtiden. En menneskehjerne har trolig mer prosessorkraft enn alle pc'er i verden i dag har samlet, så at hjernen kan oppfatte avvik som ikke er målbare med noe eksisterende teknisk utstyr burde ikke overraske noen hvis de setter dette i perspektiv.

Å ja, jeg tok feil angående kjøpsloven, men tror det er lov å ta feil i denne tråden

Side 43 av 79 FørsteFørste ... 3 13 23 33 39 40 41 42 43 44 45 46 47 53 63 73 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •