Innspilling av høytalerkabel - Side 42

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 42 av 79 FørsteFørste ... 2 12 22 32 38 39 40 41 42 43 44 45 46 52 62 72 ... SisteSiste
Viser resultater 821 til 840 av 1567
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Poenget mitt var som følger:
    *Du deltar i mange av kabeldebattene her inne.
    *Det later til at du ønsker respekt for dine synspunkter
    *Du har synspunkter som strider med de flestes fortolkning av vitenskapens status quo

Hvis det du egentlig ønsker er å krangle og repetere samme argument ovenfor skeptikere uendelig mange ganger så kan jeg ikke hjelpe deg.

Hvis du ønsker å kunne peke på "hah, selv knutinh mener at det jeg sier kan ha noe for seg" så har jeg lyst til å hjelpe deg.

-k
    8)
    Alså.. eg klarer å teste kabler selv uten å la meg påvirke, selv om andre later til det.
    Eg tester til mitt bruk isåfall.
    Eg diskuterer her inne, hvorfor ikke? Er din sannhet riktig då?
    Kan du dokumentere at så lenge det ikke er målbart er det heller ikke hørbart????

F.eks det er fornuftighet hos alle i at etter det "big bang" så slakker universet av i utvidelse.
    Med teleskoper nå har dei målt farten.. Svaret er oppsiktvekkende.
    Nemlig at det akselrerer.. Motsatt av alt vi vet om og det skal ikke gå an, men det gjør nå en gang det fant dei ut.
    et lite hint at en må ikke utrope seg til "eg vet"
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Mener man at forskjellene er så små at de ikke er mulig å detektere i en blindtest pga sviktende hukommelse, og et så unikt fenomen at de ikke gjør utslag på måleaperater så er det ok, men da dreier det seg om tro, ikke viten.
    Bare for å ha det på det rette, det er bevist flere ganger at ""fenomenet"" gir utslag på måleapparatet, naturlig nok så er det ikke bevist at ""fenomenet"" er hørbart. Uansett hvilken vinkel vi ser dette ifra så står vi igjen med at dette dreier seg om tro?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    8)
    Alså.. eg klarer å teste kabler selv uten å la meg påvirke, selv om andre later til det.
    Jeg tror ikke at noen er upåvirkelig hele tiden. Når du framstiller deg selv som et objektivt måleinstrument som feilfritt kan lage rapporter om hørbare forskjeller helt frikoblet fra synsinntrykk og kunnskap om hva du hører på så tar jeg deg ikke på alvor, nei.
    Eg diskuterer her inne, hvorfor ikke?
    Har det betydning for deg om leserne av forumet tar deg på alvor?
    Kan du dokumentere at så lenge det ikke er målbart er det heller ikke hørbart????
    Hvorfor kaster du ut et slikt spørsmål som ikke har noe å gjøre med posten du quoter fra meg? Liker du sjokolademelk eller jordbærmelk? Har du gått eller syklet på jobb i dag? Dette er jo bare tull...

-k

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke at noen er upåvirkelig hele tiden. Når du framstiller deg selv som et objektivt måleinstrument som feilfritt kan lage rapporter om hørbare forskjeller helt frikoblet fra synsinntrykk og kunnskap om hva du hører på så tar jeg deg ikke på alvor, nei.

Har det betydning for deg om leserne av forumet tar deg på alvor?

Hvorfor kaster du ut et slikt spørsmål som ikke har noe å gjøre med posten du quoter fra meg? Liker du sjokolademelk eller jordbærmelk? Har du gått eller syklet på jobb i dag? Dette er jo bare tull...

-k
    Bli voksen!
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bli voksen!

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det mye forskjell på disse kablene, er det noen som kan komme med målbare forskjeller eller er det bare synsing og placebo som spiller et puss? Jeg har den formening at man kjøper kvalitet men tester aldri kabler opp i mot hverandre, ørene blir dårligere med årene så man aldri kommer i mål med slike tester.

Jeg hører på musikk med god lyd og andre hører kun på lyden, eller hva ?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bli voksen!
    "Look who´s talking"!

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    "Look who´s talking"!
    JÆÆÆ ja ja ja
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Bare for å ha det på det rette, det er bevist flere ganger at ""fenomenet"" gir utslag på måleapparatet, naturlig nok så er det ikke bevist at ""fenomenet"" er hørbart. Uansett hvilken vinkel vi ser dette ifra så står vi igjen med at dette dreier seg om tro?

Bevist? Nei, ikke før du kommer med kilder

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Enig, her var jeg upresis. Det er målbare forskjeller på kabler, men som jeg har sagt en del ganger kan de faktorene som har noe å si for lyden gjenskapes for småpenger. En transparent kabel kan lages for småpenger.

Forskjellene mellom godt konstruerte kabler når man har korrigert for volum er stort sett usynlige på målinger av systemet som helhet fordi eventuelle avvik er mindre enn feilmarginen i måleutstyret. 1mm forandring i posisjon gir store utslag på enkle målemikrofoner, men som sagt ikke bytte mellom korrekt konstruerte kabler enten de koster 100kr eller 100 000kr.

Vi kan være uenige eller enige om at dagens vitenskap er utilstrekkelig for å beskrive temaet overføring av elektrisk signal 20-20khz gjennom 2m kabel, men hadde forskjellene vært i nærheten av så betydningsfulle som mange her hevder hadde vi hatt flust med passerte blindtester og J.Randi hadde måttet punge ut 1 mill $.

@Lovemusikk, ærlig talt. Jeg tror ikke du skal be Knutinh om å vokse opp. Postene dine er i grenseland til trolling.
    EDIT: ser at fler enn meg reagerer

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå som jeg hadde gledet meg til at du skulle stille opp på en seriøs blindtest med tilgang på både godt rom og godt anlegg, og tilegg hatt muligheten til å tjene minst 3 høvdinger.
    Da syns jeg det blir for dumt å si nei med mindre man begynner å tvile på sine høre ferdigheter, såklart noe ingen vil inrømme etter å ha spandert flere høvdinger på strømkabler med merkevare logo.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nødvendig
    Nå som jeg hadde gledet meg til at du skulle stille opp på en seriøs blindtest med tilgang på både godt rom og godt anlegg, og tilegg hatt muligheten til å tjene minst 3 høvdinger.
    Da syns jeg det blir for dumt å si nei med mindre man begynner å tvile på sine høre ferdigheter, såklart noe ingen vil inrømme etter å ha spandert flere høvdinger på strømkabler med merkevare logo.
    Enig. Skjønner ikke hvorfor han ikke bare gjør det.
    Han kunne jo brukt de 3000 på fetere kabler etterpå, men det frister visst ikke

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Enig, her var jeg upresis. Det er målbare forskjeller på kabler, men som jeg har sagt en del ganger kan de faktorene som har noe å si for lyden gjenskapes for småpenger. En transparent kabel kan lages for småpenger.

Forskjellene mellom godt konstruerte kabler når man har korrigert for volum er stort sett usynlige på målinger av systemet som helhet fordi eventuelle avvik er mindre enn feilmarginen i måleutstyret. 1mm forandring i posisjon gir store utslag på enkle målemikrofoner, men som sagt ikke bytte mellom korrekt konstruerte kabler enten de koster 100kr eller 100 000kr.

Vi kan være uenige eller enige om at dagens vitenskap er utilstrekkelig for å beskrive temaet overføring av elektrisk signal 20-20khz gjennom 2m kabel, men hadde forskjellene vært i nærheten av så betydningsfulle som mange her hevder hadde vi hatt flust med passerte blindtester og J.Randi hadde måttet punge ut 1 mill $.

@Lovemusikk, ærlig talt. Jeg tror ikke du skal be Knutinh om å vokse opp. Postene dine er i grenseland til trolling.
    EDIT: ser at fler enn meg reagerer
    korrigert for volum??

Hvorfor i huleste skal dere fjerne forskjellene på kablene under test da?
    Det er dere som er veldig mindre smart, vis dere ikke kommer med en god grunn, men dette svarer ingen på..
    En lar ikke en lada starte først og en F1 bil lenge etter og sier testen er likt for alle..

Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Enig. Skjønner ikke hvorfor han ikke bare gjør det.
    Han kunne jo brukt de 3000 på fetere kabler etterpå, men det frister visst ikke
    Nei for eg trenger ikke bevise noe som helst.
    Høyttalere:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    korrigert for volum??
    Dette står vel fjellstøtt som siste ord i denne saken. Representanten for kabelfolket klasket trumfkortet på bordet og utraderte alle andre argumenter. Det er bare å innse at slaget er tapt :neutral:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    korrigert for volum??

Det er dere som er veldig mindre smart, vis dere ikke kommer med en god grunn, men dette svarer ingen på..
    En lar ikke en lada starte først og en F1 bil lenge etter og sier testen er likt for alle..

Nei for eg trenger ikke bevise noe som helst.

Nivåforskjellen kan du jo bare justere med volumknappen. En nivåforskjell er ikke forskjell i lydkvalitet i min verden gitt at den er linær og lik fra 20-20kHz. Og det å få nivåforksjeller på 2-3meter høyttalerkabel så lenge den ikke er feildimmensjonert tror jeg ikke er så fryktelig enkelt. Da får du det i tilfelle med noen av "High-end"
    kablene som har noe ræl som ikke hører hjemme på en kabel montert på seg (ekstra motstand/lytt og gudene vite hva de nå finner på for å heve prisen på slike alkymistprodukter)...

Igjen, disse metaforene dine er så langt ut på jordet som du kan få dem. En kjempeidé er å trykke på "forhåndsvis innlegg" før du poster slik at du ser hvor hva du lirer av deg før du poster det. Forøvrig, generelt lese igjennom innleggene dine slik at du slipper å fremstå som du gjør pr. i dag innpå her.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om valg av kabler til lyd og bilde

Er det noe magisk med dyre kabler?
    Brynjulf BlixAv Brynjulf Blix
    Torsdag 03.12.09 kl 13:46
    Kontakt redaksjonen
    liker saken

DinSide

Kjøper du nytt stereoanlegg, surround eller en flott TV, så kommer du ikke langt uten kabler. Men det er store forskjeller på kabler, både i pris og utførelse, og de som selger dyre kabler vil ha deg til å tro at de dyre kablene gir deg noe mer.

Det er ikke tvil om at mange av disse kablene er av utmerket kvalitet. De er laget av de beste materialer - og mye av det - med det reneste kobber og de mest avanserte isolasjonsmaterialer. Plugger og kontakter er forgylt og strekkavlastningen kan bære en hest.

Å eie slike kabler gir mye av samme opplevelsen som å eie et armbåndsur fra Rolex, Tag Heuer, Patek Philippe eller andre eksotiske fabrikanter.

Men eksotiske kabler og eksotiske armbåndsur gir deg verken bedre lyd eller bedre tid...

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    aka avforumets tråd om den store kabelbløffen

edit:
    oppfordrer Lovemusikk, og andre likesinnede, å lese knutihns tråd om Hifidebatter, subjekt-/objektivister, kabler og holografi.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    korrigert for volum??

Når du snakker om store forskjeller på lyd mellom ulike kabler:
    Snakker du om ulik lydsignatur?
    Eller snakker du om nivåforskjeller i dB?

Hvis man skal kunne sammenligne lydforskjellene mellom kabler, må man jo først og fremst utligne nivåforskjellen, slik at man faktisk har et sammenligningsgrunnlag.

Nivåforskjeller finner du også på ulike CD'plater.
    Men det betyr ikke at CD'n med høyest innspilling er den platen med best lyd, selv om man får en følelse av mer bass pga høyere lyd.

(Men det blir vel totalt feil å sammenligne disse antar jeg... Skulle vel funnet på noe om rally- VS formel1 biler)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    ...
    Hvis man skal kunne sammenligne lydforskjellene mellom kabler, må man jo først og fremst utligne nivåforskjellen, slik at man faktisk har et sammenlignings grunnlag.
    ...
    (Men det blir vel totalt feil å sammenligne disse antar jeg... Skulle vel funnet på noe om rally- VS formel1 biler)
    Jeg liker analogier.

Dersom man kjører fjorårets Ferrari F1-modell på en gitt bane på onsdag og får en rundetid på 3 minutter, og så kjører årets Ferrari F1 på samme bane på torsdag og får en rundetid på 3:10 så er det opplagt at årets modell gikk saktere. Dersom det var slik at det regnet på torsdag men ikke onsdag så kan man ikke ut fra det sikkert konkludere at årets modell generelt er raskere enn fjorårets under like forhold.

Så også med hifi-dippedutter. Dersom man lytter til to forskjellige uten nivå-matching og kommer til at det er hørbare forskjeller så er det faktisk hørbare forskjeller (med f.eks 95% sikkerhet). Men man kan ikke ut fra det konkludere at det er andre hørbare forskjeller enn lydnivå. Siden lydnivå kan stilles enkelt på volum-knotten så er de færreste villige til å betale mye for små forskjeller i lydnivå.

-k

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så også med hifi-dippedutter. Dersom man lytter til to forskjellige uten nivå-matching og kommer til at det er hørbare forskjeller så er det faktisk hørbare forskjeller (med f.eks 95% sikkerhet). Men man kan ikke ut fra det konkludere at det er andre hørbare forskjeller enn lydnivå. Siden lydnivå kan stilles enkelt på volum-knotten så er de færreste villige til å betale mye for små forskjeller i lydnivå.

-k
    Yes, det var det jeg også prøvde å få frem.

Sitat Opprinnelig postet av Neru
    Om valg av kabler til lyd og bilde

Er det noe magisk med dyre kabler?
    Brynjulf BlixAv Brynjulf Blix
    Torsdag 03.12.09 kl 13:46
    Kontakt redaksjonen
    liker saken

DinSide

Kjøper du nytt stereoanlegg, surround eller en flott TV, så kommer du ikke langt uten kabler. Men det er store forskjeller på kabler, både i pris og utførelse, og de som selger dyre kabler vil ha deg til å tro at de dyre kablene gir deg noe mer.

Det er ikke tvil om at mange av disse kablene er av utmerket kvalitet. De er laget av de beste materialer - og mye av det - med det reneste kobber og de mest avanserte isolasjonsmaterialer. Plugger og kontakter er forgylt og strekkavlastningen kan bære en hest.

Å eie slike kabler gir mye av samme opplevelsen som å eie et armbåndsur fra Rolex, Tag Heuer, Patek Philippe eller andre eksotiske fabrikanter.

Men eksotiske kabler og eksotiske armbåndsur gir deg verken bedre lyd eller bedre tid...
    Syns dette var særdeles godt skrevet av Brynjulf.
    Hele artikkelen er fornuftig og ikke minst logisk.

Side 42 av 79 FørsteFørste ... 2 12 22 32 38 39 40 41 42 43 44 45 46 52 62 72 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •