Innspilling av høytalerkabel - Side 41

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 41 av 79 FørsteFørste ... 11 21 31 37 38 39 40 41 42 43 44 45 51 61 71 ... SisteSiste
Viser resultater 801 til 820 av 1567
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå har jeg fulgt med på denne tråden i en måned eller så.
    Jeg trives godt når jeg kan kjøpe kabler jeg egentlig ikke har råd til.
    Det gir meg en ekstra god følelse når produsenten av kabelen overøser meg med intrikate løsninger og eksotiske matrialer.
    Når så pressen forteller meg at dette er gode greier er alt i boks.
    Tror jeg heller ville kjøpt en nedre klasse BMW eller øvre klasse Hyndai selv om Hyndaien er bedre på alle områder.
    Det er snakk om godfølelse eller opplevd kvalitet.
    Men det er nå bare jeg.
    Og må legge til at dette IKKE er ironisk skrevet.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ludoman
    Det gir meg en ekstra god følelse når produsenten av kabelen overøser meg med intrikate løsninger og eksotiske matrialer.
    Tror jeg heller ville kjøpt en nedre klasse BMW eller øvre klasse Hyndai selv om Hyndaien er bedre på alle områder.
    Men det er nå bare jeg.
    Det er noe der og..
    En klarer seg lenge med en toyota, den virker helt fint den og, men ikke f..om eg ville hatt det.
    Mye heller en BMW

Men då kjem en vel innigjen på dette med forskjeller.. Noen sier at på dei to bilene er det ikke forskjeller, for dei går fra A til B begge to.
    Ja det gjør dei, men det er noe med komforten, gleden av å kjøre, osv som ikke kan bortforklares.
    Kan vi måle følelsen i en BMW kontra en Toyota? næææ...
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neru
    hvor mye er folk villige til å betale meg hvis jeg blir med på en blindtest å beviser at det ikke er noe forskjell da?
    Det er en misforståelse å tro at blindtester kan bevise noe slikt.

Det er ikke mulig å bevise at alle sauene i Norge er hvite. Uansett hvor godt man "måler" så kan noen ha gjemt en svart en i kjelleren.

-k

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neru
    hvor mye er folk villige til å betale meg hvis jeg blir med på en blindtest å beviser at det ikke er noe forskjell da?
    Da kan du nok få godt betalt, for det er ikke mulig.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Selv om Lovemusikk tar en blindtest, så vil vel de aller fleste som ikke er tilstede der stille spørsmålstegn ved resultatet, og diskusjonen går videre. Hva er oppnådd? En blindtest hadde nok vært fornuftig, men det må jo være for sin egen del. De som mener at alle kabler er like burde og sette seg ned med et bra anlegg å sammenligne noen kabler. Tar ikke så veldig mye tid det heller.
    Han oppnår jo å tjene noen tusenlapper hvertfall.

Og hvis man dokumenterer testen noenlunde fornuftig samtidig som han klarer å få et statistisk signifikant positivt resultat så vil hvertfall jeg revurdere mitt så langt relativt bastante standpunkt om at det ikke er mulig
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Men då kjem en vel innigjen på dette med forskjeller.. Noen sier at på dei to bilene er det ikke forskjeller, for dei går fra A til B begge to.
    Ja det gjør dei, men det er noe med komforten, gleden av å kjøre, osv som ikke kan bortforklares.
    Det er da opplagt forskjeller mellom Bmw og Toyota. Alle kjøper ikke biler _bare_ for å komme seg fra A til B, men også for å pleie midtlivskrisen, for å dra damer, for å få plass til golfbaggen sin, ....

Det er fullt mulig å gjøre spørreundersøkelser som viser hva Bmw-eiere synes om bilen sin kontra hva Toyota-eiere synes om bilen sin. Jeg er ikke helt oppdatert på slike, men mener at både Toyota-eiere og BMW-eiere bruker å være mer fornøyde enn gjennomsnittet, i alle fall her i Norge.

Noe lignende kunne man ha gjort med kabler også. Problemet oppstår om en BMW-eier sier at han er kjempefornøyd med bilen sin fordi han _føler_ at den har større bagasjerom enn en Toyota, men at slike ting _ikke kan måles_.

Jeg kan melde meg på blindtesten med BMW vs Toyta når som helst. Hvis lydforholdene tillater at jeg hører motoren så innbiller jeg meg at jeg kan ta det på lyden om ikke annet (i alle fall for de med 6 sylindre), men jeg vet det selvsagt ikke før jeg prøver.

-k

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ingen som skal nekte noen å kjøpe kabler etter eget forgodtbefinnende! Det er ikke meningen med debatten. Det er alle halvkvedede tekniske viser og tullefysikk som enkelte argumenterer med som er det store problemet.

Det er dessuten med litt blandede følelser jeg registrerer at utfordringen om å høre forskjell ikke tas, til tross for at det hevdes å ikke være noe problem med å skille en kabel fra en annen ...

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det er da opplagt forskjeller mellom Bmw og Toyota. Alle kjøper ikke biler _bare_ for å komme seg fra A til B, men også for å pleie midtlivskrisen, for å dra damer, for å få plass til golfbaggen sin, ....

Det er fullt mulig å gjøre spørreundersøkelser som viser hva Bmw-eiere synes om bilen sin kontra hva Toyota-eiere synes om bilen sin. Jeg er ikke helt oppdatert på slike, men mener at både Toyota-eiere og BMW-eiere bruker å være mer fornøyde enn gjennomsnittet, i alle fall her i Norge.

Noe lignende kunne man ha gjort med kabler også. Problemet oppstår om en BMW-eier sier at han er kjempefornøyd med bilen sin fordi han _føler_ at den har større bagasjerom enn en Toyota, men at slike ting _ikke kan måles_.

Jeg kan melde meg på blindtesten med BMW vs Toyta når som helst. Hvis lydforholdene tillater at jeg hører motoren så innbiller jeg meg at jeg kan ta det på lyden om ikke annet (i alle fall for de med 6 sylindre), men jeg vet det selvsagt ikke før jeg prøver.

-k
    Skulle vel vere enkel sak for meg ivertfall å vite hva som er BMW

kanskje blir dette med kabler litt som mp3 på gratisversjonen til spotify.. det er skamgod lyd her alså på den.
    Er det noe å tene på å betale for den??
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noe der og..
    En klarer seg lenge med en toyota, den virker helt fint den og, men ikke f..om eg ville hatt det.
    Mye heller en BMW

Er du seriøs? Debatten har pågått vell lenge til å komme med mer tull nå. Dette er ikke en relevant sammenlikning! Det er ingen som mener det ikke er forskjeller på noe som helst.
    Dette dreier seg om eksotisk kabling i hi-fi anlegg. Det finnes ikke teori som underbygger det du sier, det finnes ikke blindtester. Slutt å unnvike temaet med dårlige sammenlikninger. Det er millioner av målbare forskjeller på to forskjellig biler.

Har du noe nytt å komme med i debatten som beviser dine utsagn? Har du lyst til å backe opp påstandene dine med en blindtest? Det er folk som tilbyr seg her.
    Det er ingen som har noe imot at du eller andre kjøper fete kabler. Men skal dere fortelle oss at deres opplevelser er sannheten og at alle andre har dårlig hørsel får dere komme opp med noe mer enn skildring og malplasserte metaforer.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er nå bare jeg.
    Dette var en ærlig og flott post. Dette har jeg etterlyst fra kabelentusiaster lenge. Åpenhet om at opplevd kvalitet/godfølelse er viktig og at dette er grunnen for at de velger dem over billig kabler uten fancy innpakning/markedsføring.

Applaus!

Problemet mitt med kabelnissene kommer når de skal fortelle meg at jeg ikke har peiling fordi jeg ikke bruker penger på dyre kabler, at jeg har dårlig hørsel og at deres ører faktisk overgår dagens måleapparater. Da blir jeg lettere irritert og først da.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er nå bare jeg.
    Det at du synes det er greit å lure deg selv har jeg ingen problemer med. Derimot at det øses på med udokumenterte påstander og tekniske beskrivelser som høres ut som en roman med den hensik å selge ett produkt synes jeg er direkte ufint. Nå er selvfølgelig selgers jobb nettopp å selge, men om man er nødt til å fortelle eventyr eller direkte lyve for å selge produktet forteller det at produktet ikke har den fordelen selger påstår at det skal ha.

Det samme gjelder fra produsentes side. Når produktbeskivelsen er vag å spiller utelukkende på følelser, og ikke de tekniske og ellers dokumenterte egenskapene som er dette produktets fordeler bør man jo få opp øynene for at det er noe lureri. Høres det for godt ut til å være sant er det som regel nettopp det.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Dette var en ærlig og flott post. Dette har jeg etterlyst fra kabelentusiaster lenge. Åpenhet om at opplevd kvalitet/godfølelse er viktig og at dette er grunnen for at de velger dem over billig kabler uten fancy innpakning/markedsføring.

Applaus!

Problemet mitt med kabelnissene kommer når de skal fortelle meg at jeg ikke har peiling fordi jeg ikke bruker penger på dyre kabler, at jeg har dårlig hørsel og at deres ører faktisk overgår dagens måleapparater. Da blir jeg lettere irritert og først da.
    +1

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Mener du virkelig at å bytte signal og høyttalerkabler, kan sammenlignes med å bytte dekk og støtdempere, justere ladetrykk på turbo o.l ?
    Har du testet tweaking av F1 og WRC biler ?:-D
    vel.. kabelens bidrag kan diskuteres. for mitt vedkommende er det relevante forskjeller på kabler. har det en sammenheng med prisen. ja? er det verdt veilende pris? nei, ikke før ALT det andre er på plass. strøm, rack, akustikk, resonanskontroll osv. men, å ignorere kabelens påvirkning bare fordi den er overpriset blir for dumt.

SLIK SKAL DET GJØRES !

Marten Design Center [audiojunkies]

Från Mårten Design till Marten - en Göteborgsflytt och ett Göteborgsprojekt. - Euphonia Audioforum

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiophil
    vel.. kabelens bidrag kan diskuteres. for mitt vedkommende er det relevante forskjeller på kabler. har det en sammenheng med prisen. ja? er det verdt veilende pris? nei, ikke før ALT det andre er på plass. strøm, rack, akustikk, resonanskontroll osv. men, å ignorere kabelens påvirkning bare fordi den er overpriset blir for dumt.

SLIK SKAL DET GJØRES !

Från Mårten Design till Marten - en Göteborgsflytt och ett Göteborgsprojekt. - Euphonia Audioforum
    Så lenge du sier at kablenes bidrag kan diskuteres og at det for ditt vedkommende er relevante forskjeller er dette helt ok. Det er en ærlig sak.

Som du sier er det ikke et argument at kabelene er uforholdsmessig ytelse i forhold til hva de leverer. Dette gjelder så mangt, og vi i denne hobbyen tøyer gjerne strikken lenger enn andre.

Argumentet er at ingen kabelprodusenter eller kabeltroende kan dokumentere at det er relevante forskjeller overhode. Egenskapene ved en kabel som er av betydning for lyden kan gjennskapes for veldig lite penger. Samt at mange kabeltroende har hørt klare forskjeller for så å ende opp med nullresultater i en test. Det sier en del.

Jeg skjønner på deg at du ihvertfall ikke hevder at forskjellene er enorme og det er bra, det faller jo på sin egen dumhet å hevde at forskjellene er enorme siden ingen greier eller tørr å bestå en skikkelig blindtest.

Mener man at forskjellene er så små at de ikke er mulig å detektere i en blindtest pga sviktende hukommelse, og et så unikt fenomen at de ikke gjør utslag på måleaperater så er det ok, men da dreier det seg om tro, ikke viten.

Når det samtidig finnes dokumentasjon på hvor stor innvirkning vår psyke kan ha på sanseinntrykk er veien til å forklare dette med nettopp dette kort for min del. Men jeg respekterer at andre mener noe annet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Hvorfor blir du som antikabel-nisse irritert over slikt? Det er vel ikke nødvendigvis slik at du til enhver tid sitter med fasiten?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thorwald
    Hvorfor blir du som antikabel-nisse irritert over slikt? Det er vel ikke nødvendigvis slik at du til enhver tid sitter med fasiten?
    Joda han og andre slike sitter med fasiten.
    Omtrent som kirken sitter med fasiten og tåler ikke at det blir motbevist.
    Riktignok ikke målbart, men... folk må vel få lov å syns kabler har noe å sei vel?

Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktignok ikke målbart, men... folk må vel få lov å syns kabler har noe å sei vel?

Absolutt, og de må tåle å bli motsagt.
    Omtrent som kirken sitter med fasiten og tåler ikke at det blir motbevist.
    Jepp, endel av de som tror på kablenes magiske egenskaper reagerer som troende når de møter kjettere. "Du hører dårlig". "Du har for dårlig utstyr". "Du setter ikke nok pris på musikken". "Hva gjør du inne på et hifi-forum?"

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda har fått det med meg.
    Men kanskje ikke helt hva poenget ditt var..

Men vis det hvar hva eg hørde i forskjell, kan eg linke til liten test eg gjorde.

http://avforum.no/forum/kabler/10718...ml#post1549107

ellers skjønte eg ikke poenget mer en det du skriver over.

Hjelp til å bevise hva eg hører, trenger eg vel ikke?
    Poenget mitt var som følger:
    *Du deltar i mange av kabeldebattene her inne.
    *Det later til at du ønsker respekt for dine synspunkter
    *Du har synspunkter som strider med de flestes fortolkning av vitenskapens status quo

Hvis det du egentlig ønsker er å krangle og repetere samme argument ovenfor skeptikere uendelig mange ganger så kan jeg ikke hjelpe deg.

Hvis du ønsker å kunne peke på "hah, selv knutinh mener at det jeg sier kan ha noe for seg" så har jeg lyst til å hjelpe deg.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiophil

SLIK SKAL DET GJØRES !

Kan du gi noe gode eksempler på slike relevante forskjeller, bortsett fra det rent visuelle ?
    Og en annen ting, kan du og fortelle meg hvor i denne tråden at eg "ignorerer kabelens påvirkning fordi den er overpriset ???
    Det som blir for dumt er at du kommer med slike grunnløse beskyldninger mot meg.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Absolutt, og de må tåle å bli motsagt.

Jepp, endel av de som tror på kablenes magiske egenskaper reagerer som troende når de møter kjettere. "Du hører dårlig". "Du har for dårlig utstyr". "Du setter ikke nok pris på musikken". "Hva gjør du inne på et hifi-forum?"

-k
    For ordens skyld må eg få lov å sei eg er nok litt kabelnisse som mange har sett men er mer målenisse.

Slik at eg ligger vel i 20-30% kabelnisse og 70% målenisse.
    Høyttalere:

Side 41 av 79 FørsteFørste ... 11 21 31 37 38 39 40 41 42 43 44 45 51 61 71 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •