Innspilling av høytalerkabel - Side 39

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 39 av 79 FørsteFørste ... 9 19 29 35 36 37 38 39 40 41 42 43 49 59 69 ... SisteSiste
Viser resultater 761 til 780 av 1567
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    har noen av dere hørt at det er meget viktig å snu høyttaler kablene etter hver 40 time spilt dvs at du endevender kabelen slik at strømmen går motsatt vei slik at metallet ikke fester seg i en bestemt retning (Noen kaller det forvrenging) Slik vil kablene holde metallet i oppreist tilstand som igjen gir en veldig åpen melomtone samt detaljerik diskant

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neru
    har noen av dere hørt at det er meget viktig å snu høyttaler kablene etter hver 40 time spilt dvs at du endevender kabelen slik at strømmen går motsatt vei slik at metallet ikke fester seg i en bestemt retning (Noen kaller det forvrenging) Slik vil kablene holde metallet i oppreist tilstand som igjen gir en veldig åpen melomtone samt detaljerik diskant
    Dette er jo helt sant da. Er det bare jeg som snur kablene? Snur de etter hver gang jeg bruker anlegget. Gir en imponerende bassrespons hver gang.

Smører også inn membranene på elementene med spesiell olje slik at de blir mye mer fleksible hver 3. dag også.

Nei, det er mye rart gitt! Det som dog kan hjelpe, er å rense øra for voks!

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du virkelig at å bytte signal og høyttalerkabler, kan sammenlignes med å bytte dekk og støtdempere, justere ladetrykk på turbo o.l ?
    Har du testet tweaking av F1 og WRC biler ?
    Sammenlikningen med F1 & WRC biler er forøvrig helt på jordet. Hvis du mener noe annet tror jeg du vet svært lite om både F1 og WRC. Eller mener du at du når du setter opp et anlegg måler deg frem til rett kabel? Det gjør de nemlig med bilene
    Svært mange som henger seg opp i dette med sammenligninger.
    Ditt kan ikke sammenlignes med datt.....
    Det spiller vel egentlig ingen rolle hva man sammenligner med.
    En metafor er en metafor. Poenget er at du forstår poenget, noe du garantert gjorde.
    Jeg forstod i allefall hva Audiophil ville fram til...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Ja, hvordan går det. Har du fått med deg tilbudet mitt nå (for tredje gang) om hjelp til å bevise at du hører det du hører? Eller er det kanskje ikke så interessant som å lukke ørene godt igjen og feilaktig framstille med-debattanter?

-k
    Jeg skriver dette på nytt (nå for fjerde gang) i håp om at Lovemusikk bare ikke har fått posten min med seg. Sender også en duplikat på PM til Lovemusikk i håp om å komme igjennom.

Jeg håper at du kan være ærlig nok til å i det minste svare på at du ser hva jeg skriver, og heller innrømme at hva du beviselig hører ikke er spesielt interessant for deg og at du heller vil krangle i nett-debatter til evig tid.

-k

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skriver dette på nytt (nå for fjerde gang) i håp om at Lovemusikk bare ikke har fått posten min med seg. Sender også en duplikat på PM til Lovemusikk i håp om å komme igjennom.

Jeg håper at du kan være ærlig nok til å i det minste svare på at du ser hva jeg skriver, og heller innrømme at hva du beviselig hører ikke er spesielt interessant for deg og at du heller vil krangle i nett-debatter til evig tid.

-k
    Jeg blir overrasket hvis du får en positiv respons.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Tar oppigjen dette med messingskruer i høyttaler elementa.
    Alså skifte ut skruene med messingskruer.

Messing er vel ikke magnetiske, så då trekker dei jo ikke magnetisk kraft fra magneten og det blir pittelitt mer kraft til elementet.. + forstyrrelsene forsvinner..

Er det ingen som vil svare seriøst på dette?

Regner med det må prøves selv for at eg skal finne ut om det er hold i da..
    Hva slags virkning messingskruer har på magnetfeltet vs stålskruer er jeg ikke sikker på, men ser for meg at denne påvirkningen må være mikroskopsisk liten, pga avstanden til magnetgapet og spolen, samt og størrelsene på skruene osv. De lydmessige forskjellene vil vel derfor også være neglisjerbare.

Det brukes ofte en ikke magnetisk kurv i mange høytalere, for å ikke påvirke magnetfeltet neggativt, men en slik kurv vil jo ofte være i direkte kontakt med magnet systemet og kan påvirke dette på en helt annen måte, noe skruene i innfestingen av elementet ikke er eller har mulighet til. Det brukes vel f.eks ofte magnetiske stålskruer og lim ved montering av magnet system mot kurv også så.....

Ellers er det vel en hel vitenskap med bolt tiltrekkingsmoment og deformasjoner osv for skrueforbindelser, men der er det ofte lengden på boltene/skruene vs tykkelsen og tykkelsene på flenser osv som spiller inn for hvor godt flensene holdes sammen ved belastning. (topppakning på bil f.eks.)

Den største effekten med messing skruer må etter min mening være at det er lett å ødelegge membranen når en med 10 tomeltotter skal gjøre denne utskiftings jobben, samt at det er en større fare for å dra av eller skade hodet på en messingskrue når den skal monteres/demonteres igjen osv. Det er vel ofte "treskruer" som blir skrudd direkte inn i treverket/mdf materialet i høytaler kabinettet samt ganske et ganske kort avstand mellom der skruen ligger ann mot kurven og der kurven ligger ann mot høytaleren, dvs det er ingen god gjengeforbindelse og tiltrekknings forbindelse som ofte brukes her.

Siden du stadig skriver om de forskjellene du hører med kabler, er jeg ganske sikker på at du vil høre forskjell mellom stål og messingskruer også...... Bare pass på at du ikke lager hull i eller skader høytalerene dine når/hvis du tester dette. lykke til....

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Under riktigt dimensjonert kabel, snakker vi vel om material kvalitet, lede evne, tykkelse, og skjerming?

Jeg spør deg da, min gode dame, ved bruk av en riktig dimensjonert kabel, vil man da få bedre lyd?
    Dame og dame fru Blom....

Nei det er det vel i utgangspumktet ikke så lett å svare ja eller nei på, men man er mer sikker på at man ikke får et spenningfall og mister effekten fra forsterkeren å nå høytaleren, samt reduserer faren for støy (50hz brum) i de riktig skjermede signalkablene.

Poenget er vel mer at den hørbare forskjellen på riktig dimmensjonerte kabler og dyre high end kabler ikke eksisterer, men at dårlig skjermede kabler der det er viktig pga svake analoge signaler som er følsomme for innstrålt støy (platespiller picup mot riaa, subwoofer til LFE utgang) , samt for tynne og lange strømkabler (høytalerkabler) som gir et høyt spenningsfall, godt kan lage ytelsesmessige og om mulig-hørbare forskjeller.

For å ta et bileksempel...Skal man dra i gang en V8 motor med høy kompresjon og stort sylindervolum, hører man også fint forskjell på underdimmensjonerte og riktig dimmensjonerte strømkabler for å si det slik.

Newcomer Jan Erik H sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Hva slags virkning messingskruer har på magnetfeltet vs stålskruer er jeg ikke sikker på, men ser for meg at denne påvirkningen må være mikroskopsisk liten, pga avstanden til magnetgapet og spolen, samt og størrelsene på skruene osv. De lydmessige forskjellene vil vel derfor også være neglisjerbare.

Det brukes ofte en ikke magnetisk kurv i mange høytalere, for å ikke påvirke magnetfeltet neggativt, men en slik kurv vil jo ofte være i direkte kontakt med magnet systemet og kan påvirke dette på en helt annen måte, noe skruene i innfestingen av elementet ikke er eller har mulighet til. Det brukes vel f.eks ofte magnetiske stålskruer og lim ved montering av magnet system mot kurv også så.....

Ellers er det vel en hel vitenskap med bolt tiltrekkingsmoment og deformasjoner osv for skrueforbindelser, men der er det ofte lengden på boltene/skruene vs tykkelsen og tykkelsene på flenser osv som spiller inn for hvor godt flensene holdes sammen ved belastning. (topppakning på bil f.eks.)

Den største effekten med messing skruer må etter min mening være at det er lett å ødelegge membranen når en med 10 tomeltotter skal gjøre denne utskiftings jobben, samt at det er en større fare for å dra av eller skade hodet på en messingskrue når den skal monteres/demonteres igjen osv. Det er vel ofte "treskruer" som blir skrudd direkte inn i treverket/mdf materialet i høytaler kabinettet samt ganske et ganske kort avstand mellom der skruen ligger ann mot kurven og der kurven ligger ann mot høytaleren, dvs det er ingen god gjengeforbindelse og tiltrekknings forbindelse som ofte brukes her
    Nå er ikke magnetisme som er teorien bak bruk av messingskruer men messingens egenskap til å overføre resonanser fra kurven til kabinettet.Nå har jeg ikke testet dette selv.men i teorien skal en få renere lyd.

Mvh
    Jan Erik

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Svært mange som henger seg opp i dette med sammenligninger.
    Ditt kan ikke sammenlignes med datt.....
    Det spiller vel egentlig ingen rolle hva man sammenligner med.
    En metafor er en metafor. Poenget er at du forstår poenget, noe du garantert gjorde.
    Jeg forstod i allefall hva Audiophil ville fram til...
    Dette var ikke bare et språklig bilde, han sa ordrett at det har samme effekt.

tweaking av anlegget i forhold til det rommet det står i, har samme effekt som tweaking av en f1/wrc før løpet på den aktuelle banen de skal kjøre.
    På samme tid snakker han om at han ikke har respekt for folk som uttaler seg bastant om ting de ikke har prøvd. Det blir en smule komisk nå han åpenbart er værre enn de fleste.

Jeg forstod også hva han ville frem til, men det er riv ruskende galt.

Samme kan det være, enig at det er litt teit å dreie diskusjonen inn på dette, men det er ikke lett å la tøys stå uten å bli kommentert.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes utrolig mange seriøse mennesker der ute som jeg ikke kan ta seriøst. Vår kjære prinsesse og Snåsamannen er bare noen av dem.

-k
    Jeg må si du har et utrolig bra initativ og tålmodighet siden fremdeles klarer å holde koken i debattene. Jeg vil tro som du sier at det er mange ting du ikke tar seriøs, alt fra healing til klarsynte til relgiøse til kabelentusiaster. Det skal det være sakt at det er en relativt stor andel som tror på dette i en eller en annen form, ved å hevde at dem uten tvil tar feil vil ikke føre til annet enn å gjøre motstanden og debatten enda større, det er en naturlig reaksjon. For dem vil du være en person av mange som dem ikke kan ta seriøst, det hjelper litt da at du mener du er mer seriøs. Dem du kansje når frem til vil være folk som ellerede er skeptiske, men da er vel kansje ditt mål nådd, men uansett vil debattene pågå i evig tid.

Igjen bra initativ, men synd du ikke får med deg Forbrukerrådet.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan Erik H
    Nå er ikke magnetisme som er teorien bak bruk av messingskruer men messingens egenskap til å overføre resonanser fra kurven til kabinettet.Nå har jeg ikke testet dette selv.men i teorien skal en få renere lyd.

Mvh
    Jan Erik
    Ok, velkommen til forumet og ditt første innlegg forresten :-D

At det ikke er de magnetiske egenskapene som skal være avgjørende her, er jo på en måte litt godt å høre...

Tviler ellers litt på at messing vs stål skal ha noe å si for denne overføringen av resonanser, etterssom det er så mange andre faktorer enn selve skruematerialet som spiller inn for en slik sammenkobbling.

Er f.eks skruen i messing, mer eller mindre elastisk enn en stål skrue, så kommer likevell tykklesen på flensen(kurven) i forhold til diameteren på bolten, samt tiltrekknings moment inn som viktige faktorer for hvordan kobblingen blir.

Et annet problem er bare at en slik gjengeforbindelse er såpass gorv og kan ha såpass mye avvik i friksjon i gjengeinngrepet, at momentet og hvor mye strekk/trykk man får i bolten/kabinett/kurv vil kunne variere mye, slik at man ikke har noen god kontroll på hva slags kobbling man får selv med et riktig tiltrekknings moment og en riktig tiltrekknings rekkefølge.

Messing er en legering mellom kobber og sink, og kan ha forskjellige egenskaper ut i fra blandingsforholdet mellom disse. Et typisk problem er at messing blir mer hardt og sprøtt over tid og med deformasjoner og fysisk belastning, så man risikerer at man vrir av hodet på skruen når man prøver å løsne den etter at den har "satt" seg....

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mvh
    Jan Erik
    Hvis dette er en teori, bygger den på forskning eller utprøving/testing av denne teknikken?

Med logisk sans og viten om hvorvidt det er hørbare endringer i resonans ved forskjellig materialvalg av festeskruer, kan jeg si at det ikke er noen forskjell. Etterprøv gjerne min konklusjon vitenskapelig ;-)

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mvh
    Jan Erik
    Står H for Helland eller? Er det du med de avmagnetiserte strømkablene???

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når vi ser hva mennesket klarer å få til i dag; halvlederteknikk, kjernefysikk, kjemi, nanoteknologi og lignende, så forundres jeg at enkelte har vondt for å tro at det ikke er mulig å måle et audiosignal med like stor nøyaktighet som det menneskelige øre.

Vi lasermåler avstanden til månen med millimeterpresisjon, og dette er noe av det enkleste vi gjør. Men å måle et signal fra 20-20.000 Hz skal liksom være forbundet med noe enda ikke oppdaget vitenskap? En ukjent dimensjon?

Betegnelsen Kabelnisse sammenfatter alt ...

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

-k
    Joda har fått det med meg.
    Men kanskje ikke helt hva poenget ditt var..

Men vis det hvar hva eg hørde i forskjell, kan eg linke til liten test eg gjorde.

http://avforum.no/forum/kabler/10718...ml#post1549107

ellers skjønte eg ikke poenget mer en det du skriver over.

Hjelp til å bevise hva eg hører, trenger eg vel ikke?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Joda har fått det med meg.
    Men kanskje ikke helt hva poenget ditt var..

Men vis det hvar hva eg hørde i forskjell, kan eg linke til liten test eg gjorde.

http://avforum.no/forum/kabler/10718...ml#post1549107

ellers skjønte eg ikke poenget mer en det du skriver over.

Hjelp til å bevise hva eg hører, trenger eg vel ikke?
    Poenget er vel at din test ikke var blind.
    Knutinh kan hjelpe deg til å stelle i stand en troverdig test, der du en gang for alle får en mulighet til å bevise dine utenomjordiske evner, og deretter få den respekten du fortjener.
    Gorm har allerede sagt at han stiller med utstyr og rom, så jeg forstår ikke at du ikke griper sjansen og beviser at det er lydforskjell på kabler en gang for alle.
    Stoler du ikke på dine unike evner?
    Er du redd for at alle de store forskjellene du beskriver blir borte og gleden med dyre kabler ikke blir så stor lenger?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

en blindtest hadde vel vært en fordel om du kunne prøvd deg på hvis man kjøper en phono kabel til 5k er det vel noe veldig sært menneske som må ha.... EN ting skiller billige kabler fra de dyre, å det er kvaliteten på materialene. legger heller i 5 k i forsterker å kjøper phono kabler til 300 kroner. så sant man vil henge seg pga dårlig lyd, er det jo greit med noen dyre slik at det ikke ryker!

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Står H for Helland eller? Er det du med de avmagnetiserte strømkablene???
    Tenkte akkurat det samme, men lot vær å kommentere det! 8)

Jeg venter i spenning på noen meget underholdende svar med dertil uhemmet bruk av adjektiver, vage referanser og subjektive erfaringer.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må jo være lov å spørre, tenkte jeg.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor

Den største effekten med messing skruer må etter min mening være at det er lett å ødelegge membranen når en med 10 tomeltotter skal gjøre denne utskiftings jobben, samt at det er en større fare for å dra av eller skade hodet på en messingskrue når den skal monteres/demonteres igjen osv. Det er vel ofte "treskruer" som blir skrudd direkte inn i treverket/mdf materialet i høytaler kabinettet samt ganske et ganske kort avstand mellom der skruen ligger ann mot kurven og der kurven ligger ann mot høytaleren, dvs det er ingen god gjengeforbindelse og tiltrekknings forbindelse som ofte brukes her.

Siden du stadig skriver om de forskjellene du hører med kabler, er jeg ganske sikker på at du vil høre forskjell mellom stål og messingskruer også...... Bare pass på at du ikke lager hull i eller skader høytalerene dine når/hvis du tester dette. lykke til....
    Nja..eg er ikke sikker på at det er forskjell nei.. kanskje vis eg gidde prøve på noen gamle høyttalere i kjelleren...vis eg gidde.
    Men alltid intressant å se hva andre mener.
    Er filmer om dette på youtube
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Side 39 av 79 FørsteFørste ... 9 19 29 35 36 37 38 39 40 41 42 43 49 59 69 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •