Innspilling av høytalerkabel - Side 38

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 38 av 79 FørsteFørste ... 8 18 28 34 35 36 37 38 39 40 41 42 48 58 68 78 ... SisteSiste
Viser resultater 741 til 760 av 1567
    Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hvis noen føler seg frisk etter å ha ringt Snåsa-mannens hotline ... må de for all del gjøre det...
    -k
    Ikke snakk tull om Snåsamannen, han er seriøs. Får ikke mye hjelp der nå da, han er pensjonert. Men jeg kjenner faktisk flere som har vært hos han og fått hjelp. Han har dessuten utrettet en del ting som ikke kan forklares med placeboeffekt. Tror det ligger et klipp på nett-TV.

Men jeg tviler på at Joralf Gjerstad har peiling på innspilling av høyttalerkabler.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Prøver ikke å overbevise noen, men presenterte bare resultatet av min egen observasjon. Helst ville jeg ha likt å ikke hørt noen forskjell, alt hadde blitt så mye enklere/billigere da... Poenget er vel at alle må gjøre seg opp sin egen mening, å gå for det de synes er best. Hvis noen mener at en ledning til 18000 forbedrer livskvaliteten deres så bør de ha en slik ledning da.
    Selvfølgelig kan alle som med åpne øyne gjør dette få lov. Det som derimot skjer er at folk som ikke kann mye om HIFI blir lurt til å kjøpe dyre kabler.

Jeg snakket i forige uke med en kar som nylig hadde kjøpt seg nye høytalere på hifi-klubben. Han hadde der blitt fortalt at han måtte jo også forbedre kablene sine når han først hadde kjøpt seg bedre høytaler. Han godtokk dette og betalte ca. kr. 2000,- for nye kabler. Han koblet opp og var svært fornøyd med sine nye høytalere og kabler. Men så gjorde han noe dumt. Han prøvde sine gamle "noname" høytalerkabler på sine nye høytaler. Hørte ingen forskjell og følte seg lurt.

Det er slike ting som støter folk vekk fra denne hobbyen, og gjør at de ser på oss audiofile som tullinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Visst man har en Reciver med med A og B funksjon, og da en høyttaler med bi-wire mulighet.
    Vil det da være mulig å benytte 2 forskjellige kabler ifra forsterker innpå høyttaler, for så å bytte mellom de kanalene.

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Materialkvalitet, lede-evne, og skjerming er rimelig uvesentlig hva høyttalerkabel angår. Har selv kabler i forskjellige kobberkvaliteter, med og uten sølvlegering, og sågar kabler i rent sølv. Er det mulig å måle noen forskjell i frekvens respons, NEI. Er det da mulig å høre noen forskjell, NEI. Måler jeg noen forskjell når mikrofonen flyttes noen millimeter i hvilken som helst retning, JA! Hva har jeg lært av dette? Jo, at kablene har forsvinnende liten påvirkning. Jeg kjører gjerne en "ABX-test" der den som kommer frem til et konkluderende resultat som påviser forskjeller blir belønnet med 1000 kroner. Forutsetningen er at deltaker stiller med kroner 500, som selvsagt er tapt dersom forskjeller ikke kan påvises. Får gjerne en nøytral part til å utføre kabelbyttene. Jeg stiller med relativt godt lyd-dempet rom, samt anvendelig elektronikk og høyttalere.
    det der synest eg faktisk er ganske så tøft gjort!! godt insinativ!!
    så nå har alle de "kabel johnny'ene" en mulighet en gang for alle, å vise at de faktisk hører forskjell... så får vi se.
    selv tror eg ikkje at man hører forskjell på en god kabel, og en super god kabel, om den er innspillt eller noe sånt.... det er bare big money wasted ( BMW, for alle bil folk :lol: ), å legge ut så mye penger på en kabel!

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Selvfølgelig kan alle som med åpne øyne gjør dette få lov. Det som derimot skjer er at folk som ikke kann mye om HIFI blir lurt til å kjøpe dyre kabler.

Jeg snakket i forige uke med en kar som nylig hadde kjøpt seg nye høytalere på hifi-klubben. Han hadde der blitt fortalt at han måtte jo også forbedre kablene sine når han først hadde kjøpt seg bedre høytaler. Han godtokk dette og betalte ca. kr. 2000,- for nye kabler. Han koblet opp og var svært fornøyd med sine nye høytalere og kabler. Men så gjorde han noe dumt. Han prøvde sine gamle "noname" høytalerkabler på sine nye høytaler. Hørte ingen forskjell og følte seg lurt.

Det er slike ting som støter folk vekk fra denne hobbyen, og gjør at de ser på oss audiofile som tullinger.
    Kjip/irriterende sak. Det er mye av grunnen til at jeg gidder å bry meg ihvertfall, ettersom jeg selv hater å bli lurt.

Har sett flere her inne hevde at sjappene spekulerer i å lure folk til å kjøpe dyre kabler, og det skjer jo hvis fortjenesten er såpass stor som det ryktes. Samtidig er det nok en del ansatte i entusiastbutikkene som er sterkt påvirket av glossy hifi-magasiner slik at de faktisk handler i god tro når de anbefaler å bruke 10-20% på kabler - uansett. Da jeg fikk en demo av et anlegg på Soundgarden sist vinter, hadde jeg litt problemer med å holde maska da ekspeditøren med den største selvfølge vasket CD-plata grundig og lenge med Nordost antistisk spray og tørkerull før han la skiva i spilleren. Han bruker neppe billigkabler i sin egen stue heller, og er sannsynligvis overbevist om at "jo dyrere jo bedre."

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke snakk tull om Snåsamannen, han er seriøs.
    Det finnes utrolig mange seriøse mennesker der ute som jeg ikke kan ta seriøst. Vår kjære prinsesse og Snåsamannen er bare noen av dem.
    Får ikke mye hjelp der nå da, han er pensjonert. Men jeg kjenner faktisk flere som har vært hos han og fått hjelp. Han har dessuten utrettet en del ting som ikke kan forklares med placeboeffekt.
    Mange trodde (eller tror) at Uri Gellers bøying av skjeer ikke kunne forklares vitenskaplig. Han greide det rett nok ikke når James Randi var i samme rom men det var vel fordi han sendte ut negative vibber...

YouTube - James Randi exposes Uri Geller and Peter Popoff

-k

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er sikkert: Bransjen lever av kabelsalg (samt salg av annet overpriset tilleggsutstyr)

Hvis de ikke kunne tjent penger på dette måtte prisene på høyttalere og forsterkere gått opp, eller forhandlernettet hadde blitt tynnet ut. Det er frivillig å kjøpe dyre kabler, og alle har lov til å prøvelytte før kjøp, og alle har angrefrist.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er sikkert: Bransjen lever av kabelsalg (samt salg av annet overpriset tilleggsutstyr)

Hvis de ikke kunne tjent penger på dette måtte prisene på høyttalere og forsterkere gått opp, eller forhandlernettet hadde blitt tynnet ut...
    Dette er helt rett, og når jeg jobbet i bransjen så var avansen på kabler ca 3x, mens annen hifi var langt lavere. Å selge en CD-spiller og forsterker med to små høyttalere ga ikke så veldig mange penger i kassen. Men hvis man prakket på kunden kabler til 3000 så gikk fortjenesten drastisk opp.

Dessuten har kabler høy pris i forhold til lager-plassen, lav feilprosent, krever lite opplæring av selgerne og relativt langt mellom nye generasjoner. Kort og godt perfekte produkter.

Derav motivasjonen for hifi-selgere til å snakke varmt om kabler: lønna deres avhenger av at du tror på dem.
    Det er frivillig å kjøpe dyre kabler, og alle har lov til å prøvelytte før kjøp, og alle har angrefrist.
    Det er vel bare på postordre man har angrefrist etter loven? Uansett vil de fleste la deg levere tilbake varene, men folk gjør det ikke. Kablene må jo "brennes inn" først (det kan ta måneder før de fungerer optimalt). Og selv om man ikke har godlyd da så er det et spørsmål om "matching". Høyttalerkablene er egentlig gode, du må bare finne noen høyttalere som lar godheten komme fram.

Jeg ber bare folk om å være mer kritiske. Til meg, til seg selv, til 20-åringen på hifi-klubben og til glossy hifi-lektyre. Jeg tror at min lyd blir skadelidende av at kundene er bevisstløse og kjøper hva enn selgeren eller Fidelity eller forum-debattanter forteller dem at de skal kjøpe. Jeg tror at det skaper alle mulige slags sammenhenger mellom pengeflyt og produkter som ikke bidrar til å gi produktene bedre lyd. Mer kritiske kjøpere som lyttet blindt selv uten å høre på andre meninger ville etter min mening tvinge industrien til å lage bedre produkter, og de tvilsomme ville forsvinne...

-k

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @knutinh

Angrefrist har du, jeg kjøpte en Europris-Sontech DVD-spiller, men fant ut at bildekvaliteten i den med HDMI på 1080i ikke ga bedre bilde enn min 8 år eldre Panasonic. Så jeg fikk pengene tilbake uten noe mer plunder med det. Tidligere var det bare angrefrist på oppsøkende salg, men nå er det angrefrist på alle kjøp, også tjenester.

Bransjen og industrien har vel forbedret seg betraktelig hvis vi ser tiår for tiår ihvertfall. Er ikke mye direkte dårlige produkter å få kjøpt nå, men går du 10 eller 20 år tilbake.... Finn et par "gutteromshøyttalere fra 80 eller 90-tallet fra f.eks. Jamo eller Sony, det går ikke ann å høre nyhetene på dem engang. Se bare på endel receivere og DVD-spillere fra tiden rundt 2000, så mye crap, ting som ganske enkelt ikke virket, håpløse påkoblingsterminaler for høyttalere etc. Nå kan du bruke 700kr på en Bluray og 2000 på en receiver og det blir ikke så aller værst.

Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angrefrist har du. Tidligere var det bare angrefrist på oppsøkende salg, men nå er det angrefrist på alle kjøp, også tjenester.
    Tror du skal sitte deg ned og lese litt i forbrukerkjøpsloven, for dette stemmer overhodet ikke.
    Angrefrist gjelder kun ved nettsalg, oppsøkende salg eller dersom selger spesifiserer det på forhånd (f.eks. Elkjøp sin 30-dagers returrett).

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KIMSIZE
    Tror du skal sitte deg ned og lese litt i forbrukerkjøpsloven, for dette stemmer overhodet ikke.
    Angrefrist gjelder kun ved nettsalg, oppsøkende salg eller dersom selger spesifiserer det på forhånd (f.eks. Elkjøp sin 30-dagers returrett).
    Angrefrist gjelder ved salg utenom fast utsalgssted. At enkelte virksomheter tilbyr åpent kjøp i en periode er ikke angrefrist slik som lovverket definerer det, selv om det i praksis fungerer likt.

Angrefristen gjelder fra den dagen du mottar varen og 14 dager framover. Ved slike kjøp plikter selger å legge ved varen opplysningar om angrefristen og angrefristskjema. Unnlater selger å legge ved angrefristskjema blir angrefristen utvida inntil 3 månader. Dersom det ikke er opplyst om angrerett blir angrefristen utvidet til 1 år. Når angrefrist benyttes betaler kjøper returfrakten.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt problemer med at TaraLabsene setter seg fast på pluggene... hvor dumt det enn kan høres ut. Dessuten koster jo ikke biltemakablene mer enn et par øl. Hm, øl er jo godt.
    Du vet en kan skru dei til og skru dei opp..? kan jo ha vert tilskrudde8) .

Sitat Opprinnelig postet av UOB

Glad eg fikk mine kabler gratis med høyttalerne eg hadde før. :-) Sånn i tilfelle eg vil teste flere høyttaler ledninger ;-)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jeg har null respekt for de som uttaler seg bastant om noe de faktiskt ikke har testet, det gjelder i alle bransjer.

on another note...

det var helt uproblematisk å låne med kabler og diverse tilbehør da jeg tok kontakt med soundgarden i oslo centrum. de hadde full forståelse for at jeg trengte å teste såpass kostbare ting under eget tak i kontrollerte forhold.

tweaking av anlegget i forhold til det rommet det står i, har samme effekt som tweaking av en f1/wrc før løpet på den aktuelle banen de skal kjøre.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiophil
    tweaking av anlegget i forhold til det rommet det står i, har samme effekt som tweaking av en f1/wrc før løpet på den aktuelle banen de skal kjøre.
    Tenk om alle alltid hadde vært like oppmerksomme på akkurat dét?
    Og da tenker jeg ikke spesifikt på kabler.....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har null respekt for de som uttaler seg bastant om noe de faktiskt ikke har testet, det gjelder i alle bransjer.

on another note...

det var helt uproblematisk å låne med kabler og diverse tilbehør da jeg tok kontakt med soundgarden i oslo centrum. de hadde full forståelse for at jeg trengte å teste såpass kostbare ting under eget tak i kontrollerte forhold.

Mener du virkelig at å bytte signal og høyttalerkabler, kan sammenlignes med å bytte dekk og støtdempere, justere ladetrykk på turbo o.l ?
    Har du testet tweaking av F1 og WRC biler ?:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    duplikat melding

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar oppigjen dette med messingskruer i høyttaler elementa.
    Alså skifte ut skruene med messingskruer.

Messing er vel ikke magnetiske, så då trekker dei jo ikke magnetisk kraft fra magneten og det blir pittelitt mer kraft til elementet.. + forstyrrelsene forsvinner..

Er det ingen som vil svare seriøst på dette?

Regner med det må prøves selv for at eg skal finne ut om det er hold i da..
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Tar oppigjen dette med messingskruer i høyttaler elementa.
    Alså skifte ut skruene med messingskruer.

Messing er vel ikke magnetiske, så då trekker dei jo ikke magnetisk kraft fra magneten og det blir pittelitt mer kraft til elementet.. + forstyrrelsene forsvinner..

Er det ingen som vil svare seriøst på dette?
    Ærlig talt Lovemusikk, nå går du for langt. Dette vil du garantert ikke få et seriøst svar på. Jeg lurer på hvorfor...
    Opprett i det minste en egen tråd om emnet, så kan de som vil diskutere det, følge med deg dit!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

La ham prøve da vel! Vi får sikkert en grei utredning om hvor mye bedre lyden blir, med messingskruer i høyttalerne!
    Det gjelder jo bare å tro på det sjøl...:twisted:

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

on another note...

Kan du presisere hvem du tenker på? Jeg tror folk her inne har testet ganske mye forskjellig. Det har blitt sagt alt for mange gange at skeptikere ikke har hørt skikkelig anlegg, ikke skikkelig kabler osv. Dette er sprøyt. Jeg tror det er langt færre som har utsatt seg selv for en skikkelig blindtest og satt sine egne overbevisninger på ærlige prøver.

Sammenlikningen med F1 & WRC biler er forøvrig helt på jordet. Hvis du mener noe annet tror jeg du vet svært lite om både F1 og WRC. Eller mener du at du når du setter opp et anlegg måler deg frem til rett kabel? Det gjør de nemlig med bilene

Side 38 av 79 FørsteFørste ... 8 18 28 34 35 36 37 38 39 40 41 42 48 58 68 78 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •