Innspilling av høytalerkabel - Side 37

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 37 av 79 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 47 57 67 77 ... SisteSiste
Viser resultater 721 til 740 av 1567
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Mangen moroklumper her ;-) Men som jeg alltid har sagt. Kabel skeptikeren kan få bruke all lakrisen og lampe ledninger de bare vil, eller biltema kabel for den saks skyld. Kos dere :-D Dere går glipp av så alt for mye(mener jeg).
    vi går sikkert glipp av noe, men har selv von haulen eller hva det hette, så går ikke for bltema kabler uansett

men er helt sikker på at det finnes folk med dyrere kabler enn hva fks reciveren kostet, som sikkert er veldig fornøyde med den løsningen8) helt ærlig, så har jeg aldri lagt spesiell merke til lyden om jeg har brukt det ene eller andre. men for et godt trent øre kan det sikkert være stoooor forskjell.

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Under riktigt dimensjonert kabel, snakker vi vel om material kvalitet, lede evne, tykkelse, og skjerming?

Jeg spør deg da, min gode dame, ved bruk av en riktig dimensjonert kabel, vil man da få bedre lyd?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Materialkvalitet, lede-evne, og skjerming er rimelig uvesentlig hva høyttalerkabel angår. Har selv kabler i forskjellige kobberkvaliteter, med og uten sølvlegering, og sågar kabler i rent sølv. Er det mulig å måle noen forskjell i frekvens respons, NEI. Er det da mulig å høre noen forskjell, NEI. Måler jeg noen forskjell når mikrofonen flyttes noen millimeter i hvilken som helst retning, JA! Hva har jeg lært av dette? Jo, at kablene har forsvinnende liten påvirkning. Jeg kjører gjerne en "ABX-test" der den som kommer frem til et konkluderende resultat som påviser forskjeller blir belønnet med 1000 kroner. Forutsetningen er at deltaker stiller med kroner 500, som selvsagt er tapt dersom forskjeller ikke kan påvises. Får gjerne en nøytral part til å utføre kabelbyttene. Jeg stiller med relativt godt lyd-dempet rom, samt anvendelig elektronikk og høyttalere.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Får du innbrente kabler på den så er vel kabelen for liten til strømmengden som går til den.. det er fali det ..
    Jeg får bi-wire da

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er beviselig at det er tekniske forskjeller på kabler, dog ikke så lett å bevise at disse gjøre en hørbar forskjell. Hvis denne Vidar-maskinen virkelig gjør en hørbar forskjell så burdet dem iallefall kunne vise til forskjell i dagens gjeldene parametere. Gjør dem det?

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har vært svæææært skeptisk en god stund nå, emn i går fant jeg fra m mine gamle "Tara Labs Prism CD" signalkabler, og koblet dem inn mellom for- og effekt på bekostning av biltemakablene som hang der fra før. Jeg hadde ikke trodd det men;

lyden ble KLART BEDRE, mye mer behagelig i øvre mellomtone-diskant området!!!

TaraLabs er nok en bedre kabel rent teknisk, fordi den har en høyere kobberrenhet (6N), men forskjellen kan også skyldes lengden, og at den lengre biltemaen hang ned på gulvet og kom svært nærme strømkablene og de øvrige kablene til anlegget.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Jeg har vært svæææært skeptisk en god stund nå, emn i går fant jeg fra m mine gamle "Tara Labs Prism CD" signalkabler, og koblet dem inn mellom for- og effekt på bekostning av biltemakablene som hang der fra før. Jeg hadde ikke trodd det men;

TaraLabs er nok en bedre kabel rent teknisk, fordi den har en høyere kobberrenhet (6N), men forskjellen kan også skyldes lengden, og at den lengre biltemaen hang ned på gulvet og kom svært nærme strømkablene og de øvrige kablene til anlegget.
    Det kan også skyldes at du i likhet med alle andre mennesker er lettpåvirkelig og uegnet som måleinstrument. Om det da ikke var noe fysisk galt med den gamle kabelen ;-)

I en sjelden worst case vil interferens fra en strømkabel til en signalkabel sørge for at du får en konstant 50 Hz tone i høyttalerne, ikke noe annet.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Det kan også skyldes at du i likhet med alle andre mennesker er lettpåvirkelig og uegnet som måleinstrument. Om det da ikke var noe fysisk galt med den gamle kabelen ;-)

I en sjelden worst case vil interferens fra en strømkabel til en signalkabel sørge for at du får en konstant 50 Hz tone i høyttalerne, ikke noe annet.
    Biltemakabelen vr jo helt ny, TaraLabsene som låt best er 15 år gamle, og forskjellen var tydelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biltemakabelen vr jo helt ny, TaraLabsene som låt best er 15 år gamle, og forskjellen var tydelig.
    Test-panelet til Bose som mente at den røde høyttaleren var betydelig bedre enn den blå mente vel også at forskjellen var tydelig. De var faktisk ganske enige.

Spennende da at det lydmessig faktisk var akkurat samme høyttaler :-)

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Mangen moroklumper her ;-) Men som jeg alltid har sagt. Kabel skeptikeren kan få bruke all lakrisen og lampe ledninger de bare vil, eller biltema kabel for den saks skyld. Kos dere :-D Dere går glipp av så alt for mye(mener jeg).
    Jeg har hatt fri tilgang på Audioquest kabler på jobb, og fikk lytte så mye jeg ville på dyre såvel som billige modeller, men jeg har aldri kjøpt spesielt dyr kabel selv.

Jeg var så heldig å få overvære en symfoni i Boston Symphony Hall.

Hvis du har kjøpt eksotiske kabler men ikke prioritert et besøk i en skikkelig konsertsal så vil jeg snu det på hodet og spekulere i det kanskje er du som går glipp av alt for mye.

-k

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et par ting som er mer vesentlig enn et kabelbytte. Det er en del variabler du må ha kontroll på før du klarer å overbevise andre enn kabelentusiaster med det du sier. Med mindre du har skumlest de siste sidene i denne debatten så vet du hva jeg mener!

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Test-panelet til Bose som mente at den røde høyttaleren var betydelig bedre enn den blå mente vel også at forskjellen var tydelig. De var faktisk ganske enige.

Spennende da at det lydmessig faktisk var akkurat samme høyttaler :-)

-k
    Da vet vi hvorfor ingen lager blå høyttalere lengre

Tror mye av forklaringen ligger i teorien om den holografiske virkelighet og at universet kun er et produkt av vår egen fantasi, og at vi bare innbiller oss at vi faktisk eksisterer.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da vet vi hvorfor ingen lager blå høyttalere lengre

Tror mye av forklaringen ligger i teorien om den holografiske virkelighet og at universet kun er et produkt av vår egen fantasi, og at vi bare innbiller oss at vi faktisk eksisterer.
    +++

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neru
    +++
    Prøver ikke å overbevise noen, men presenterte bare resultatet av min egen observasjon. Helst ville jeg ha likt å ikke hørt noen forskjell, alt hadde blitt så mye enklere/billigere da... Poenget er vel at alle må gjøre seg opp sin egen mening, å gå for det de synes er best. Hvis noen mener at en ledning til 18000 forbedrer livskvaliteten deres så bør de ha en slik ledning da.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Hvis noen mener at en ledning til 18000 forbedrer livskvaliteten deres så bør de ha en slik ledning da.
    Jeg er helt enig. Hvis noen føler seg frisk etter å ha ringt Snåsa-mannens hotline eller føler at hai-fien låter bedre av at de kler seg naken og smører seg inn i Italiensk haifinne-olje så må de for all del gjøre det og ikke la skeptikere ødelegge opplevelsen uansett hva den skyldes.

-k

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måkje skrive sånt uten at du har nok bein i nesa.. dei disser deg fælt..
    Alt som ikkje kan måles, eksisterer jo ikke. :-P
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det som forundrer meg mest er hvor du fikk idéen om å skaffe en biltema kabel fra, når du allerede hadde en taralabs liggende...

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Det som forundrer meg mest er hvor du fikk idéen om å skaffe en biltema kabel fra, når du allerede hadde en taralabs liggende...
    Har hatt problemer med at TaraLabsene setter seg fast på pluggene... hvor dumt det enn kan høres ut. Dessuten koster jo ikke biltemakablene mer enn et par øl. Hm, øl er jo godt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Måkje skrive sånt uten at du har nok bein i nesa.. dei disser deg fælt..
    Alt som ikkje kan måles, eksisterer jo ikke. :-P
    Ja, hvordan går det. Har du fått med deg tilbudet mitt nå (for tredje gang) om hjelp til å bevise at du hører det du hører? Eller er det kanskje ikke så interessant som å lukke ørene godt igjen og feilaktig framstille med-debattanter?

-k

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @AV-Fallet:

Om ikke biltema kabelen vær SVÆRT underdimensjonert, så kan det handle om akustikk. Satt du med hodet i akkurat samme posisjon, var rommet helt eksakt likt osv? Alt dette er faktorer som påvirker lyden. Samtidig tror jeg at man blir fort lurt av seg selv til å tro at kabler som er dyrere er mye bedre. Om du får en til å hjelpe deg med en blindtest mellom kablene tror jeg det blir andre resultater.

Vi er så ekstremt flinke til å lure oss selv av illusjoner, og selv om en kabel har et høyt profilert merke påstemplet betyr det ikke at den er bedre enn noe annet. Hadde vært morsomt å tatt en Nordost kabel og "skjult" den inn i en biltemakabel, og omvendt. Noen som vil prøve?

Side 37 av 79 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 47 57 67 77 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •