Innspilling av høytalerkabel - Side 36

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 36 av 79 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 56 66 76 ... SisteSiste
Viser resultater 701 til 720 av 1567
    Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Tja. Vi er jo ikke engang enige om det er forskjeller på høyttalerkabler, så det er et stykke igjen til å bli enige om hvorvidt det er noen forskjeller etter innspilling
    hehe... jeg får spørre igjen når vi har kommet til side 1000

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok aldri enige her! Er som å diskutere religion vs vitenskap dette, blir aldri enighet.

Men etter å ha fulgt med closely på diskusjonen i det siste må jeg si at de som tror på innspilling av kabler og kabler generelt ligger litt under nå. Litt få realistiske argumenter fra den kanten i det siste spør du meg!

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg mente akkurat det du trodde. Hvis en kabel gir 88dB og en annen gir 89dB, så må man justere så man hører på begge på 88dB.

Eneste grunnen til at du faktisk kan oppleve at lavbassen er mer fysisk er at det ikke er samme volum. Eneste øvrige mulighet er at den ene høyttalerkabelen faktisk endrer frekvensresponsen og øker bassen. Dette ville i så fall vært svært enkelt å måle. Så vidt jeg vet har ingen noen gang målt slike endringer i frekvensrespons ved å bytte høyttalerkabler.

Hvis det derimot er høyere lyd når du hører på den ene kabelen er f.eks kraftigere bass en naturlig konsekvens.

8)
    Ja ok
    Men eg snakket om signalkabel. Lite erfaringer med høyttalerkabler, men trur forskjellene der er mindre ja.
    Så dette med db på kablene.
    Med fast volum på forsterkeren, så kjem eg aldrig til å justere volumet (db) for hver kabel, då er det ingen test lenger vis en skal fjerne forskjellene.
    M8) in meining.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Active commodus sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    innspilling av et par LEDNINGER!?!?!?! hørtes tåpelig ut

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    8)
    Ja ok
    Men eg snakket om signalkabel. Lite erfaringer med høyttalerkabler, men trur forskjellene der er mindre ja.
    Med fast volum på forsterkeren, så kjem eg aldrig til å justere volumet (db) for hver kabel, då er det ingen test lenger vis en skal fjerne forskjellene.
    M8) in meining.
    Ser ingen grunn til å tro at forskjellen skulle være større på signalkabler.

Så du mener den eneste forskjellen på kablene er at den ene gir høyere lyd enn den andre? Siden forskjell i volum nødvendigvis gir et inntrykk av mer detaljrikdom fra den som låter høyest så blir det jo "juks". Du må jo sammenligne på likt grunnlag.
    --
    Thorbjørn

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man blir veldig teoretiske her, så er slike muligheter større for en signalkabel kontra en høyttalerkabel.
    Nivået (spenningen) i en signalkabel er jo langt lavere enn hva som er tilfelle for en høyttalerkabel. Dermed er sannsynligheten for at problemet oppstår, litt større for en signalkabel, om de elektriske egenskapene for kablene er forskjellige.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Om man blir veldig teoretiske her, så er slike muligheter større for en signalkabel kontra en høyttalerkabel.
    Nivået (spenningen) i en signalkabel er jo langt lavere enn hva som er tilfelle for en høyttalerkabel. Dermed er sannsynligheten for at problemet oppstår, litt større for en signalkabel, om de elektriske egenskapene for kablene er forskjellige.
    Jepp, samtidig er det gjerne kortere strekk, og bedre skjerming. Men joa.
    --
    Thorbjørn

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8)
    M8) in meining.
    Da bør du forholde deg til å omtale volum forskjell å ikke andre forskjeller

Volum forskjell er enkelt å endre (vri på volum ....man trenger ikke endre kabler om eneste forskjell er volum)

Alle selverklerte lydspesialister vil kunne greie å gå i den fella å omtale lyd med db høyere volum en lyd med lavere som mere bass , luftigere , dybde osv
    (lurt trill rundt fordi opplevelsen blir andreledes)

Ja ansiktet bør lakkeres eller noe så det blir helt stivt
    (endrer man på ansiktsutrykk endres også måten vi hører på)
    Skru hodet fast i skrustikke , bare millimeter hodebevegelse vil oppfatte lyd andreledes
    Skift lyd (kabel) med max et 1000 dels sekund opphold fordi ved opphold endres vår oppfattelse.(ikke vite hva man skifter mellom av kabel)
    Å selvsagt 100% db identisk volum under test

Ingen unger , skogskatter , hybelkaniner eller annet bevegelig i samme rom som kan ha flyttet på seg fordi det endrer refleksjoner og oppfattelsen av lyd.
    Hold armer og bein rolig

Da er du kommet veldig nær en test det er hold i

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, samtidig er det gjerne kortere strekk, og bedre skjerming. Men joa.
    Sant nok!
    Men det var som sagt veldig teoretisk. ;-)

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så du mener den eneste forskjellen på kablene er at den ene gir høyere lyd enn den andre? Siden forskjell i volum nødvendigvis gir et inntrykk av mer detaljrikdom fra den som låter høyest så blir det jo "juks". Du må jo sammenligne på likt grunnlag.
    Jo..eg trur det er større forskjell på signalkabler, ivertfall er det lett å tru det, etter å ha skiftet diverse RCA kabler oppgjennom, også i bil på bedre anlegg høres det.
    Eneste forskjell nei..mener ikke det, men mener at du nemner at eg burde stilt volumet på forsterkeren og målt db før hver test av kabler, det er dette eg ikke er enig i, da en då tukler med egenskapene på kablene.

(volumet mitt under test, står på nøyaktig det samme, eg skifter kun kabler.)

Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Da bør du forholde deg til å omtale volum forskjell å ikke andre forskjeller

Volum forskjell er enkelt å endre (vri på volum ....man trenger ikke endre kabler om eneste forskjell er volum)

Alle selverklerte lydspesialister vil kunne greie å gå i den fella å omtale lyd med db høyere volum en lyd med lavere som mere bass , luftigere , dybde osv
    (lurt trill rundt fordi opplevelsen blir andreledes)

Ja ansiktet bør lakkeres eller noe så det blir helt stivt
    (endrer man på ansiktsutrykk endres også måten vi hører på)
    Skru hodet fast i skrustikke , bare millimeter hodebevegelse vil oppfatte lyd andreledes
    Skift lyd (kabel) med max et 1000 dels sekund opphold fordi ved opphold endres vår oppfattelse.(ikke vite hva man skifter mellom av kabel)
    Å selvsagt 100% db identisk volum under test

Ingen unger , skogskatter , hybelkaniner eller annet bevegelig i samme rom som kan ha flyttet på seg fordi det endrer refleksjoner og oppfattelsen av lyd.
    Hold armer og bein rolig

Da er du kommet veldig nær en test det er hold i
    Folk trudde heller ikke jorda(TELLUS) var rund før.. og mange andre ting.

Det oppleves som folk gjør narr av en, når eg skriver det er forskjell på RCA signalkabler.
    Vis du mener noe annet er det vel fritt frem for deg å benytte dine sorte lakriskabler som du fikk med, eg nekter deg ikke det.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dreier seg ikke om hva du eller jeg tror , synser , lakkriskabler eller hva men skal du sammenligne må du gjøre det ut fra et rettferdig sammenligningsgrunnlag.

Hva konklusjonen blir da er kanskje din opplevelse eller fakta men uten et referansepunkt til test er er volum å dens påvirkning av lyd en enorm faktor til opplevd resultat

(volumet mitt under test, står på nøyaktig det samme, eg skifter kun kabler.)
    Må jo spørre om det er samme metode du bruker til forskjell mellom avspillere , forsterkere effektforsterkere , balansert , ikke balansert utgang forsterker/spillere , forskjell mellom lydformater , forskjell mellom bit/khz lyd , forskjell komprimert/ukomprimert lyd , forskjell lydcodec decodet i spiller eller reciver , forskjell mediaavspiller på pc osv osv

opplevd db forskjell er altså det du mener er kvalitet
    (det vi andre mener er volum)

Når man har lik db kan man først deffinere kvalitetsforskjell
    (altså db = referanseverdi for å kunne sammenligne)

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Dreier seg ikke om hva du eller jeg tror , synser , lakkriskabler eller hva men skal du sammenligne må du gjøre det ut fra et rettferdig sammenligningsgrunnlag.

Hva konklusjonen blir da er kanskje din opplevelse eller fakta men uten et referansepunkt til test er er volum å dens påvirkning av lyd en enorm faktor til opplevd resultat

Må jo spørre om det er samme metode du bruker til forskjell mellom avspillere , forsterkere effektforsterkere , balansert , ikke balansert utgang forsterker/spillere , forskjell mellom lydformater , forskjell mellom bit/khz lyd , forskjell komprimert/ukomprimert lyd , forskjell lydcodec decodet i spiller eller reciver , forskjell mediaavspiller på pc osv osv

opplevd db forskjell er altså det du mener er kvalitet
    (det vi andre mener er volum)

Når man har lik db kan man først deffinere kvalitetsforskjell
    (altså db = referanseverdi for å kunne sammenligne)
    Eg mener er kvalitet? har eg ikke skrevet nei..du skrev det, som mange andre, leser du ikke det er skriver eller så skjønner du ikke det.
    Eg er opptatt av forskjellene i kablene, hvor mye av det som er kvalitet eller ikke får andre avgjøre, men for meg er forløbig Chord helt klart best i min prisklasse. Om andre mener en billig svart kabel er like god eller en til 100.000 er best så får dei mene det, betyr jo lite for meg.
    Er heller ikke ute etter å bestemme hva som er best, bare konstaterer at for meg er Chord tingen for mitt anlegg.

Når man har lik db skriver du? Var det ikke sånn at det ikke var forskjell på kabler? Då kan det vel ikke vere forskjell på db heller da??
    Eg personelig tenker ikke på tingen db under test, men hvordan musikken kommer frem.

Ellers skal eg på konsert med oslo filharmoniske orkester for virkelig å få en referanse å strebe etter hjemme. Trur og det kan bli en opplevelse sånn musikalsk sett, selv om eg ikke er noe fan av slik musikk.
    :-D
    Høyttalere:

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.

Noen bør snart stille en diagnose her........

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge man fortsetter å skuffe på kull, så må en forvente at det kommer damp i ny og ne. Slutter man å spa på kull, så dør dampen fort ut ;-)

Selv om det kan virke vanskelig å holde dette tråden saklig, så prøv i alle fall å holde humøret oppe gutter. Ingen grunn til å irritere seg, selv om man kanskje føler at man stanger hodet mot veggen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så sant, så sant.
    Samtidig må jeg allikevel erkjenne, at det likefullt er spennende å se hvor mye "damp" man (i overført betydning), kan fremtvinge!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer noen innbrente kabler til kaffetrakteren.
    Føler at kaffen ikke smaker like brent lenger..

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nødvendig
    Vurderer noen innbrente kabler til kaffetrakteren.
    Føler at kaffen ikke smaker like brent lenger..
    Får du innbrente kabler på den så er vel kabelen for liten til strømmengden som går til den.. det er fali det ..
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

....

et lite tips til dere som ikke har mulighet for å spille hver dag, noe jeg har gjort en gang i mnd så lenge jeg kan huske. Og særlig før jeg ber venner over for å se på film. Jeg tar alle ledningene, så kortslutter jeg alle først på 16 amp kurs, deretter gjør jeg samme prosess men bare at jeg gjørt det på en 32 amp kurs (Vanlig på kjøkken). da vil dere oppnå innbrente kabler uten å måtte sitte i 10 timer før dere får rett volum på film/musikk etc. lyden blir merkbar forbedret sammtidig som man får en aroma i huset som minner om gode dynamsike lydforhold. Nesten som en lukte-lyd opplevelse 8)

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neru
    et lite tips til dere som ikke har mulighet for å spille hver dag, noe jeg har gjort en gang i mnd så lenge jeg kan huske. Og særlig før jeg ber venner over for å se på film. Jeg tar alle ledningene, så kortslutter jeg alle først på 16 amp kurs, deretter gjør jeg samme prosess men bare at jeg gjørt det på en 32 amp kurs (Vanlig på kjøkken). da vil dere oppnå innbrente kabler uten å måtte sitte i 10 timer før dere får rett volum på film/musikk etc. lyden blir merkbar forbedret sammtidig som man får en aroma i huset som minner om gode dynamsike lydforhold. Nesten som en lukte-lyd opplevelse 8)
    Mangen moroklumper her ;-) Men som jeg alltid har sagt. Kabel skeptikeren kan få bruke all lakrisen og lampe ledninger de bare vil, eller biltema kabel for den saks skyld. Kos dere :-D Dere går glipp av så alt for mye(mener jeg).

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Mangen moroklumper her ;-) Men som jeg alltid har sagt. Kabel skeptikeren kan få bruke all lakrisen og lampe ledninger de bare vil, eller biltema kabel for den saks skyld. Kos dere :-D Dere går glipp av så alt for mye(mener jeg).
    Kabel skeptikerene snakker vel (hvis du ikke har skjønt eller fått det med deg det enda..) om riktig dimmensjonerte kabler da, "lakris" som interkonnekt mellom komponenter og lampett ledninger som høytaler kabler er vel ikke helt riktig dimensjonert når det gjelder grad av skjerming, kontaktflater i kobblinger og tverrsnitt.

At det man går glipp av som kabel skeptikker er et fenomen som ikke finnes, men som hjernen til kabel nissen produserer, det er jo et godt poeng da Vegamannen.:-D

Tror ellers mange kabelskeptikkere oftere har mer penger å bruke på aktive komponenter og kjøp kildemateriale osv, men men....

Side 36 av 79 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 56 66 76 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •