Innspilling av høytalerkabel - Side 35

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 35 av 79 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 45 55 65 75 ... SisteSiste
Viser resultater 681 til 700 av 1567
    Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er litt skeptisk til blindtester. Tror hjernen settes litt ut av spill når den blir stresset og forvirret av å ikke vite. Tar som eksempel at folk ikke har klart å skille mellom rød og hvit vin i blindtester, ei heller mellom Coca Cola og Pepsi, det kan faktisk være vanskeligt å skille mellom varmt og kaldt under de rette forutsetningene.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Jeg er litt skeptisk til blindtester. Tror hjernen settes litt ut av spill når den blir stresset og forvirret av å ikke vite. Tar som eksempel at folk ikke har klart å skille mellom rød og hvit vin i blindtester, ei heller mellom Coca Cola og Pepsi, det kan faktisk være vanskeligt å skille mellom varmt og kaldt under de rette forutsetningene.
    Selv om noen vil bomme på blindtester, er det iallefall målbart de sammenligningene du her kommer med ;-)

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, pepsi og cola smaker ikke SÅÅ forskjellig, og har nok svært likt innhold.

Rød og hvit vin er faktisk begge deler laget av druer, men i rødvin bruker de også skinnet til druene, mens for hvit vin fjernes de. Selv om det høres til unntakene, finnes det druesorter som brukes til å lage både rød og hvit vin. Så også her er det rimelig å anta at smaken ikke er så ulik som man kan tro - og at det ikke nødvendigvis er soleklart at folk skal klare å gjette om en vin er rød eller hvit når de smaker blindt.

Hva gjelder kaldt og varmt så har nok de fleste opplevd at ekstrem kulde kan oppfattes brennende.

Det underliggende poenget her er at det visuelle inntrykket og det faktum at hjernen "vet" hva den får servert har ekstremt mye å si for de kombinerte sanseinntrykkene.
    --
    Thorbjørn

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg lurer på er at hvorfor er det ingen som skriver om lengden på høytalerkabler? Det er jo ikke bare at de må spilles inn og holde eksakt lik temperatur, men alt dette blir jo helt bortkastet om ikke lengden på kablene til front HT er identisk på tusendels mm!

Bare tenk hvor vanlig det er med forskjell i lengde, og da får du jo et "skjevt" lydbilde! Lyden kommer først fra den høytaleren som har kortest kabel, det sier jo seg selv...

Jeg hørte om en hovedoppgave fra NTH for mange år siden som påviste at også tyngdekraften påvirker hvordan elektroner ledes i høyspentkabler. Dette syns jeg kabelbransjen burde ta skikkelig tak i og lage HT kablene slik at de tar hensyn til denne effekten.

En annen ting er jo da at vi måtte ha lagt kablene slik at denne effekten ivaretas, dvs. at kablene ikke må tvinnes...

Seriøst folkens, om du er i tvil om kabler (riktig dimensjonert) spiller noen rolle for lyden - skru opp en høytaler i mellom prisklasse og se hvilke tynne "lisser" som forbinder terminal/delefilter og elementene.

Ha en fin dag!

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Folk kan levende beskrive forbryter når de vitner i rettsaker. Fornuftige, ærlige folk forteller detaljer om personer som det viser seg er helt galt.

Vi har en utrolig evne til å prøve å finne "mening" i verden rundt oss, selv når det kanskje ikke er noen mening å finne. Folk finner Jesus-avbildninger i kokt ris eller poteter eller hva enn, og mener at det bekrefter troen deres.

Dette er grunnen til at du ikke får publisert vitenskaplige arbeider basert på seende tester slik du beskriver dem. Hvorfor tror du at det er slik, fordi vitenskapsmenn har en ond plan om å skjule sannheten om hifi-kabler, ønskekvister, homeopati og andre omstridte fenomener?

BTW: tilbudet mitt om hjelp til å bevise det du hevder å høre er fremdeles åpent.

-k
    Eg er helt enig med deg..men dei største forskjellene kan ikke bortforklares..det går bare ikke.
    Sånn teoretisk så skjønner eg deg godt, men nå sendes det ikke "vandlig" strøm gjennom en signalkabel, men et musikksignal der ting kan gå galt. Dette igjen kjem an på hvordan kabelen er oppbygget. Men klart det blir mindre forskjeller til mindre Hi-end (av mangel på eit godt ord) et anlegg er.
    Noen "tuner" eit anlegg med kabler, hvorfor gjør dei det vis det ikke er forskjell?
    Du mener dermed og at alle som bruker "bedre" kabler kaster bort penger, som diverse høyttalerprodusenter, tv kanaler osv..
    Men det må det jo vere lov å mene, helt klart.
    Eg selv nå lurer på en XLR kabel eg skal kjøpe...der lurer eg virkelig..
    En XLR har jo egen jord så signalet slipper å gå ilag med jord. Så difor trur eg nemlig i den kabelen er forskjellen liten eller fraverende om en velger en bedre kabel, der er eg i stuss ja..kontra en RCA som kjører felles signal og jord.

Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hvis volumet er identisk er volumet likt hvis det ikke er forskjell på motstanden i kabelen/tilkoblingen (som naturligvis er mulig).

Folk kan innbille seg det utroligste, det er jo denne diskusjonen et godt bevis på. Den klassiske videoen med de som drikker "kildevann" og synes det smaker nærmest bedre enn vin, så viser det seg at vannet kommer fra hageslangen utenfor restauranten er jo også et fint eksempel på at det er få grenser for hva folk innbiller seg med rett påvirkning.
    Forskjellen i volumet/motstanden i kabelen er noe av "heile" greiene på en kabel test.
    Vist en skal ta hensynt til alt mulig på den og den kabelen og gjere noe med det og det på hver kabel, blir det ikke en kabeltest.
    ==========
    men vis alle forskjeller kun er oppe i hjernen min trenger eg en hjernevask.. noen som kan utføre det?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    men vis alle forskjeller kun er oppe i hjernen min trenger eg en hjernevask.. noen som kan utføre det?
    Hør med jehovas vitner, mulig de kan hjelpe.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bear
    Det er jo ikke bare at de må spilles inn og holde eksakt lik temperatur, men alt dette blir jo helt bortkastet om ikke lengden på kablene til front HT er identisk på tusendels mm!
    !
    Ooi, 0.001mm i forskjell .... jeg aner et snev av ironi her, dog så lager jeg mine kabler så like som mulig! Hvis man går i i teorien så skal man ha relativt stor forskjell før man klarer å høre forskjellen....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor er hr Bauge når men trenger ham?

YouTube - Hans Bauge - Hvalfangst

Hehe

NÅ har jeg ikke verdens dyreste kabler (Tara labs phase III m. TFA return)
    TFA=temporal frequency acellerator=En ekstra leder på plusspolen som følger kabelen tilbake og ender blindt i andre enden av kabelen.
    Anlegget er jo pr def utdatert og ikke verdens råeste.
    Men størst forskjell merket jeg når kona på samme dag fjernet speilet bak sweetspot og la teppe på gulvet. Wohaa
    Kommer til å tråle teppeforhandlerene i distiktet etter det optimale teppet framover.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fiskeren
    Men størst forskjell merket jeg når kona på samme dag fjernet speilet bak sweetspot og la teppe på gulvet. Wohaa
    Kommer til å tråle teppeforhandlerene i distiktet etter det optimale teppet framover.
    Her er det kun håndknyttet persisk teppe som gjelder! Syntetiske tepper fra Ikea vil gi en kald og metallisk klang.
    Du bør konsentrere deg om tepper til over 10.000,-. Spør gjerne regjering om råd, dem har mottatt noe slike opp gjennom.

For all del ikke glem at teppet må innbrennes!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teppet gres med kam daglig.8)
    Spøk til side, teppetrikset funker som f. Mye lettere å overtale kona til å investere i også. Større potensiale her enn på VELDIG mye annet.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på hva kvinnfolket mitt hadde sagt hvis jeg fortalte at jeg ville bruke 10.000kr på høyttalerkabler.
    Hun pleier å få latteranfall hver gang når jeg forteller at jeg har bestilt en ny komponent eller vil skifte ut noe i anlegget

Active raeggis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg solgte et par kimbercables som har vært under innspilling i 3 år, og de låt som om de var nye ;-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen "tuner" eit anlegg med kabler, hvorfor gjør dei det vis det ikke er forskjell?
    Det må de nesten svare på selv.

Forskjellen i volumet/motstanden i kabelen er noe av "heile" greiene på en kabel test.
    Vist en skal ta hensynt til alt mulig på den og den kabelen og gjere noe med det og det på hver kabel, blir det ikke en kabeltest.
    Skjønner ikke hva du mener.

Det samme foregår oppe i hjernen på alle oss andre, så det er ikke slik at vi forsøker å si at du er rar, vi forsøker å få deg til å forstå at dette er en realitet for oss alle.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det må de nesten svare på selv.

Skjønner ikke hva du mener.

Det samme foregår oppe i hjernen på alle oss andre, så det er ikke slik at vi forsøker å si at du er rar, vi forsøker å få deg til å forstå at dette er en realitet for oss alle.

Oki.. trudde du meinte at en måtte stille inn samme db før en lyttet på ny signalkabel. Alså vis en type gir 88db og en annen gir 89db på samme volum på forsterkeren, så må en justere ned den på 89 til 88.. trudde du mente det slik...eller noe lunde slikt.. og difor mitt svar, at en ikke kan ta hensyn til hver kabels motstand og stille db på samme db på hver kabel...skjønner du hvor eg vil hen?

Hva som foregår oppi hjernen min og i andres er en realitet eg fullt ut er klar over og har ingen problemer med det. Men samtidig blir det for lett å legge hele skylden på dette, når f.eks en opplever fysisk at lavbassen er kraftigere eller bedre dynamikk.
    Då blir det i min hjerne sånn politisk surrtull diktasjon som alle skal tru på.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ==========
    Har du virkelig har utdannelse innenfor Elektro som du hevder tidligere i denne tråden? Må si jeg begynner å bli svært skeptisk til dette.

Ingen som hevder at du er hjernevasket eller trengs å vaskes, men du og mange av oss trenger å innse hvor lite egnet hjernen vår er til å måle realiteten. Den legger til, trekker fra, farger, kall det hva du vil ALT vi ser og hører og sanser. MYE mer enn noen normalt konstruert kabel kan gjøre.

Den beste måten å innse dette på er å utsette seg selv for en skikkelig blindtest. Da vil du stort sett skjønne det, hvis du ikke da finner det for godt å kritisere blindtest som metode.
    Et annet effektivt virkemiddel som har vist seg å fungere på kabelnisser er å lure dem. F.eks kjør en kabel til 30kr først og så late som man bytter til en dyr. De hører stort sett alltid masse forskjeller. Det er dog veldig vanskelig å lure seg selv, eller la seg selv bli lurt om man vet at man skal bli lurt ^^.
    En tredje mulighet er å begynne å måle det du mener du hører. Du og mange hevder det er store forskjeller og går. Mange db i bassen, mellomtonen osv, ekstremt mye mer dynamikk. Dette er super enkelt å måle, og hadde dette stemt hadde det ikke eksistert noen debatt i dag.

Roko og co skulle en gang for alle bevise dette med en blindtest. De fant ut at de skulle koble til to forskjellige kabler, en på venstre og en på høyre høyttaler. For da er det vistnok veldig greit å høre forskjellen.
    For min del virker det ganske søkt at man skal greie dette med et stereosignal som er totalt forskjellig, samt avvikene som kommer av rommet pga forskjellig posisjon mellom venstre og høyre høyttaler, samt naturlig feilmargin som finnes i alle høyttalere. Men for all del, greier de å påvise signifikante resultater slik er det jo kjempespennende ! Hadde vært rett og slett superartig om noen kabelentusiaster hadde i alle fall forsøkt å bevise sine egne påstander. Begynner vel å bli lenge siden denne testen ble planlagt, så regner med at den ikke blir noe av.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    YouTube - Beau Lotto: Optical illusions show how we see

Mulig denne er postet før her inne. Den illustrerer veldig godt hvordan hjernen oppfatter verden slik det er hensiktsmessig og ikke nødvendigvis hvordan realitetene er.

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    **snip**
    Bra innlegg! Du får sagt det du!

Jeg husker selv når jeg kjøpte meg noen Xindak kabler til rundt 1000kr. Hadde noen greie Monster XP kabler fra før av, som jeg kjøpte på en rull. Men så var liksom ikke disse så stas å se på, så jeg ville ha noe litt fetere.

Ble litt skuffa når jeg satte i Xindaken som hadde både Bi-wire, fett utseende og ditt og datt. Jeg fikk selvsagt lurt meg selv til å tro at det var forskjell, men skal for morroskyld bytte tilbake de gamle kablene en dag for å høre etter! Dette må selvfølgelig gjøres av en annen enn meg for å gjøre blindtesten valid og signifikant.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki.. trudde du meinte at en måtte stille inn samme db før en lyttet på ny signalkabel. Alså vis en type gir 88db og en annen gir 89db på samme volum på forsterkeren, så må en justere ned den på 89 til 88.. trudde du mente det slik...eller noe lunde slikt.. og difor mitt svar, at en ikke kan ta hensyn til hver kabels motstand og stille db på samme db på hver kabel...skjønner du hvor eg vil hen?

Hva som foregår oppi hjernen min og i andres er en realitet eg fullt ut er klar over og har ingen problemer med det. Men samtidig blir det for lett å legge hele skylden på dette, når f.eks en opplever fysisk at lavbassen er kraftigere eller bedre dynamikk.
    Då blir det i min hjerne sånn politisk surrtull diktasjon som alle skal tru på.
    Hei, jeg mente akkurat det du trodde. Hvis en kabel gir 88dB og en annen gir 89dB, så må man justere så man hører på begge på 88dB.

Eneste grunnen til at du faktisk kan oppleve at lavbassen er mer fysisk er at det ikke er samme volum. Eneste øvrige mulighet er at den ene høyttalerkabelen faktisk endrer frekvensresponsen og øker bassen. Dette ville i så fall vært svært enkelt å måle. Så vidt jeg vet har ingen noen gang målt slike endringer i frekvensrespons ved å bytte høyttalerkabler.

Hvis det derimot er høyere lyd når du hører på den ene kabelen er f.eks kraftigere bass en naturlig konsekvens.
    --
    Thorbjørn

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble dere enige om temaet : "innspilling av høyttalerkabler" ?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble dere enige om temaet : "innspilling av høyttalerkabler" ?
    Tja. Vi er jo ikke engang enige om det er forskjeller på høyttalerkabler, så det er et stykke igjen til å bli enige om hvorvidt det er noen forskjeller etter innspilling
    --
    Thorbjørn

Side 35 av 79 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 45 55 65 75 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •