Innspilling av høytalerkabel - Side 34

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 34 av 79 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 44 54 64 74 ... SisteSiste
Viser resultater 661 til 680 av 1567
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Ved flere anledninger hvor jeg har tørket støv, ryddet og støvsugd kinoen, kunne jeg veddet min høyre arm på at anlegget låt svært mye bedre enn tidligere. Jeg skjønner imidlertid at det er en slags belønning for innsatsen. Det samme gjelder ved inntak av rødvin. Jo bedre vinen matcher dagsformen og jo riktigere dekantert den er, jo bedre spiller anlegget. Jeg har ingen problemer med å høre forskjell på kabler. Det er først når jeg har byttet frem og tilbake nok ganger, og forvirret meg selv grundig nok med inbilte forskjeller, at jeg skjønner at det er altfor mange andre faktorer som spiller meg puss underveis.
    Herlig, og ærlig sagt!
    Da er vi minst to.......

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg egentlig prøvde å si er at dagsformen er totalt avgjørende. Med dagsform menes også forventninger. At jeg har ryddet først for så å sette meg velfortjent ned og høre på musikk i døgnets stille timer gir meg svært god lyd. Innbilt bedre enn de gangene jeg ikke er like avslappet eller av andre grunner ikke er i 100 % lyttemodus. At vi "hører" med øynene er hevet over enhver tvil. Det er akkurat det jeg tror lurer dere som hører forskjell på kabler.
    Jepp, det har nok definitivt mye å si. Og for de som tror på nissen, kabler osv, så blir det jo ikke akkurat dårligere lyd!

Men sånn helt seriøst, innbrenning av kabler. Nei, dette er bare en gimmick, og ikke noe mer enn det.

For noen sider siden fant vi jo ut at kabler yter bedre ved lavere temperaturer, så vi bør jo strø litt tørris på kablene når vi skal lytte?

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg egentlig prøvde å si er at dagsformen er totalt avgjørende. Med dagsform menes også forventninger. At jeg har ryddet først for så å sette meg velfortjent ned og høre på musikk i døgnets stille timer gir meg svært god lyd. Innbilt bedre enn de gangene jeg ikke er like avslappet eller av andre grunner ikke er i 100 % lyttemodus. At vi "hører" med øynene er hevet over enhver tvil. Det er akkurat det jeg tror lurer dere som hører forskjell på kabler.
    Ja det er helt riktig. Helt klart!
    Når det gjelder at kabler må gå seg til, så sliter eg med å tru på det. Heller ikke gjort noe før / etter test av det.
    Ellers er det jo klart at det er forskjell på kabler.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Selvsagt er det forskjell på kabler, ikke tvil om det. Men at det er hørbare forskjeller på riktig dimensjonerte høyttalerkabler opp mot last og lengde i et oppsett, det er ikke riktig! Ihvertfall vist man bruker vitenskapelige metoder for testing.

Jeg leste blant annet en artikkel for en tid tilbake (har dessverre ikke noen funnet linken igjen enda), hvor de testet flere høyttalerkabler. Det var ingen hørbare forskjeller i ABX blindtesting. Den eneste konklusjonen de endelig kom frem til, var at den ene dyrere kabelen hadde såpass høy kapasitans at forsterkeren i noen tilfeller gikk i "protection mode". Tviler på at det er nevnt i noen av salgsannonsene til denne kabelen.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    A A Aaaa... nei den går ikke.. gått disse skulene eg og.
    Nei...seriøst? For meg høres du mer ut som en 17-åring som snart er ferdig med første termin i GK Elektrofag.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Den eneste konklusjonen de endelig kom frem til, var at den ene dyrere kabelen hadde såpass høy kapasitans at forsterkeren i noen tilfeller gikk i "protection mode". Tviler på at det er nevnt i noen av salgsannonsene til denne kabelen.
    Når forsterkeren går i protection mode, da blir det jo ganske hørbart/stille i alle fall.

Kankje dette kan sees på som et av de best vitenskapelig dokumenterte tilfellene der man får hørbare effekter av høytaler kabler også....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, farge, tykkelse, R, L og C og endel andre egenskaper er det få som er uenige om.

Hørbare gevinster ved dyre/eksotiske kabler i hifi er fremdeles ikke dokumentert. Men du vil kanskje hjelpe oss der? Jeg kan prøve å veilede deg til hvordan du kan avgjøre denne minst 30 år gamle tvisten en gang for alle. Jeg tipper at det i såfall vanker livstidsabbonnement i Stereophile, fete gaver fra Monster Cable etc. Interessert?

-k

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg ikke helt forstår er hvordan man kan uttale seg så skråsikkert om dette. Ta bare det faktum at hvis du først hører på en kabel, og så går og bytter den, så er det nok til at du setter deg på en helt annen plass i sofaen enn sist. Dermed vil jo lyden bli forskjellig - uavhengig av om du har byttet kabel eller ikke. Så hvordan i all verden skal du vite hvilke endringer som kan krediteres kabelen, og hvilke forskjeller som bare er endringer i din plassering og dermed rommets påvirkning på det du hører? (det skal bare millimetere og centimetere forskjell i din posisjon som skal til for å få et helt annet lydbilde)

Ved å sitte og teste kabler i sin egen stue har man rett og slett ingen forutsetning for å uttale seg om temaet, for det er altfor mange andre faktorer som spiller inn til at det er mulig å foreta en objektiv test.
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AnaXyd Sitat:
    Men sånn helt seriøst, innbrenning av kabler. Nei, dette er bare en gimmick, og ikke noe mer enn det.
    For noen sider siden fant vi jo ut at kabler yter bedre ved lavere temperaturer, så vi bør jo strø litt tørris på kablene når vi skal lytte?
    Kobber kan glødes. Ved gløding vil man oppnå cirka 2 - 3 % bedre ledningsevne enn om kobberet ikke er glødd, etter neddragning til tråddiameteren, som er i lederen. Dette tror jeg ikke kan høres og dessuten er det bare å kompensere med et litt større tverrsnitt.

Det er riktig at kabler "yter bedre" ved lavere temperaturer. Dette skjer fordi den ohmske motstand vil avta med avtakende temperatur. Men nå er det vel ingen som vil sitte i minus 273 grader C og høre på musikk? Igjen, så kan det dessuten kompenseres for ved et større tverrsnitt.

Benytt kabler med anbefalt tverrsnitt og glem om de kommer fra Biltema eller fra en sofistikert produsent som lager disse i en mørk bakgate og tar 1000-vis av kroner per meter.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det jeg ikke helt forstår er hvordan man kan uttale seg så skråsikkert om dette. Ta bare det faktum at hvis du først hører på en kabel, og så går og bytter den, så er det nok til at du setter deg på en helt annen plass i sofaen enn sist. Dermed vil jo lyden bli forskjellig - uavhengig av om du har byttet kabel eller ikke. Så hvordan i all verden skal du vite hvilke endringer som kan krediteres kabelen, og hvilke forskjeller som bare er endringer i din plassering og dermed rommets påvirkning på det du hører? (det skal bare millimetere og centimetere forskjell i din posisjon som skal til for å få et helt annet lydbilde)

Ved å sitte og teste kabler i sin egen stue har man rett og slett ingen forutsetning for å uttale seg om temaet, for det er altfor mange andre faktorer som spiller inn til at det er mulig å foreta en objektiv test.
    Er ikke enig der.. dette fordi eg setter meg nøyaktig samme plass..kanskje ikke på millimeteren, men da forskjellene i kabler (signalkabler) er så store, er grunnen ikke, at eg sitter feil kontra forge kabel.
    Du får meg ikke til å tru på at store forskjeller i dynamikk, kraft i lavbass, luftighet osv, skyldes ene og alene at eg sitter noe mm feil.
    Det er ikke dere som burde le av meg, men heller eg som burde le av dere

Eg er innforstått med at mange ikke hører godt nok, så noe av grunnen kan nok ligge der, forskjellene i trøkket på lavbass fra en Van Del Hul til ca 1300 og en Tara Labs til ca 3000 var såpass mye at det muligens burde kjennes også. Tara Labs hadde mye bedre lavbass, men den andre var javnere, noe ikke Tara Labs var, da bare noe var bra på den.
    (alt i alt på disse to, var rimligste best, for dei som måtte komme med svada på at eg mener dyreste er best)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehhh. Svada, Lovemusikk? :lol:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt gjort å kunne høre noe som selv de mest fintfølende mikrofoner ikke klarer å plukke opp. Det verste er vel at du ikke bare er lettlurt, men at du tror det så sterkt at du opphever deg til en slags "hørsels-guru". :lol:

Jeg var selv i dine sko før jeg "vokste opp", og så ting i en litt større sammenheng. Av den grunn har jeg også boden full av kabler, deriblant masser av både Van den Hul og TaraLabs. I tillegg har jeg et støydempet rom (bygget av Norsk Custom Intallasjon), og "godt over gjennomsnittet" elektronikk. Med bakgrunn i dette kan jeg si rett ut, at din påstand om forskjeller ved de nevnte bullshit. Godt mulig at du hører mye bedre enn meg på svært høye frekvenser, men når det gjelder lavfrekvent informasjon, så hører vi alle like godt som deg.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel på tide at en kabelmann snart tar til den klassiske:

En dag jeg etter jeg hadde skiftet kabler på anlegget kom min samboer inn i stuen der anlegget er plassert og sa: Hva har du gjort? Jeg synes det nå er mye bedre lyd!!!
    Så må man avslutte med å si at samboeren egentlig ikke har peiling på hifi i det hele tatt.

Har savnet dette argumentet i diskusjonen hittil!

:-D
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva om noen kunne lage kabler av dette materialet:

Graphene - Wikipedia, the free encyclopedia

Lavere motstand enn sølv

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får meg ikke til å tru på at store forskjeller i dynamikk, kraft i lavbass, luftighet osv, skyldes ene og alene at eg sitter noe mm feil.
    Du får ikke meg til å tro at så store forskjeller i dynamikk, kraft i lavbass, luftighet osv, skyldes ene og alene at du bytter kabel.

Eg er innforstått med at mange ikke hører godt nok, så noe av grunnen kan nok ligge der, forskjellene i trøkket på lavbass fra en Van Del Hul til ca 1300 og en Tara Labs til ca 3000 var såpass mye at det muligens burde kjennes også.
    A) Innbilning eller B) forskjellig volum (potensielt grunnet forskjellig motstand i kabelen, men tviler).

Det er to ting som er heeelt kritisk for å kunne gjøre en korrekt test. Det ene er korrekt testmetodikk (typisk ABX), og det andre er nivåmatching med en nøyaktig dbmåler.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var i tvil om at kabler måtte spilles inn helt til jeg kjøpte ei ny lampe heromdagen. Etter at den hadde stått på noen timer ble det myye lysere her inne, så det gjelder nok strømkabler også.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Jeg var i tvil om at kabler måtte spilles inn helt til jeg kjøpte ei ny lampe heromdagen. Etter at den hadde stått på noen timer ble det myye lysere her inne, så det gjelder nok strømkabler også.
    Sååå seriøst.. spar deg.

Du får ikke meg til å tro at så store forskjeller i dynamikk, kraft i lavbass, luftighet osv, skyldes ene og alene at du bytter kabel.

A) Innbilning eller B) forskjellig volum (potensielt grunnet forskjellig motstand i kabelen, men tviler).

Det er to ting som er heeelt kritisk for å kunne gjøre en korrekt test. Det ene er korrekt testmetodikk (typisk ABX), og det andre er nivåmatching med en nøyaktig dbmåler.
    B:
    Volum stod på samme, eg skrudde bare over til stillingen "hvil" på MAen under skifte av kabel.
    A:
    Innbilning? Tja hadde det vert lite så.. men noen forskjeller var for store til det.

Nivåmatching? Kva tenker du da? At eg burde målt etter hvert kabelbytte så eg fikk samme db før lytting?
    Når eg ikke stilte volum så skjønner eg ikke hvorfor?
    Mulig du mener noe annet?
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innbilning? Tja hadde det vert lite så.. men noen forskjeller var for store til det.
    Folk kan levende beskrive forbryter når de vitner i rettsaker. Fornuftige, ærlige folk forteller detaljer om personer som det viser seg er helt galt.

Vi har en utrolig evne til å prøve å finne "mening" i verden rundt oss, selv når det kanskje ikke er noen mening å finne. Folk finner Jesus-avbildninger i kokt ris eller poteter eller hva enn, og mener at det bekrefter troen deres.

Dette er grunnen til at du ikke får publisert vitenskaplige arbeider basert på seende tester slik du beskriver dem. Hvorfor tror du at det er slik, fordi vitenskapsmenn har en ond plan om å skjule sannheten om hifi-kabler, ønskekvister, homeopati og andre omstridte fenomener?

BTW: tilbudet mitt om hjelp til å bevise det du hevder å høre er fremdeles åpent.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... forskjellig volum (potensielt grunnet forskjellig motstand i kabelen, men tviler).

...nivåmatching med en nøyaktig dbmåler.
    For hifi-kabler som brukes til det de er konstruert for så ville hørbare nivå-forskjeller også være interessant (kanskje ikke for en vanlig eier, men for de av oss som er over gjennomsnittet interessert i hele fenomemenet).

-k

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    A:

Nivåmatching? Kva tenker du da? At eg burde målt etter hvert kabelbytte så eg fikk samme db før lytting?
    Når eg ikke stilte volum så skjønner eg ikke hvorfor?
    Mulig du mener noe annet?
    Hvis volumet er identisk er volumet likt hvis det ikke er forskjell på motstanden i kabelen/tilkoblingen (som naturligvis er mulig).

Folk kan innbille seg det utroligste, det er jo denne diskusjonen et godt bevis på. Den klassiske videoen med de som drikker "kildevann" og synes det smaker nærmest bedre enn vin, så viser det seg at vannet kommer fra hageslangen utenfor restauranten er jo også et fint eksempel på at det er få grenser for hva folk innbiller seg med rett påvirkning.
    --
    Thorbjørn

Side 34 av 79 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 44 54 64 74 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •