Innspilling av høytalerkabel - Side 33

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 33 av 79 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 35 36 37 43 53 63 73 ... SisteSiste
Viser resultater 641 til 660 av 1567
    Newcomer Stianuno sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Kjøp DISSE hvis du vil prøve noen ferdig innbrente kabler.
    Tipper du ikke vil kunne høre forskjell på disse og dine viablue kabler heller.
    Jeg lurer på hvorfor han skal selge dem.
    Sikkert "Oppgradering"?
    Men den eneste oppgraderingen han vil få er nok totalprisen på anlegget

Hihi, stiv pris gitt
    Men hva fanden, har du mye penger så er det bare å handle for min del.

Rart at det ikke er mer snakk om sølv og gull legerte kabler?
    Da hadde i det minste noen av påstandene hatt litt mer fotfeste, jeg sier ikke at noen innbiller seg noe som helst, har ikke testet så mye kabler at jeg kan daske kuken i bordet.

Men er skeptisk

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Hallo? En kabel kan ikke påvirke forsterkeren. (då tenker eg ikke på defekte kabler, eller kabler som er så dårlig laget at dei påvirker den).

F.eks en F1 Bil, og dekk. Du kan forandre veggrepet med diverse dekk..men bilen blir ikke påvirket, fordi, det er dekka til slutt som avgjer kor godt den sitter i svingene. Bilen er laget til å tåle X nm i en sving med beste dekk. Vis en setter på noen dårlige kina dekk og så påstår at den er like god..!??
    Skjønner du?

Men en kabel kan endre signalet, på lik linje som dekka på bilen.
    Signalet skal for meg vere 100% likt i begge ender av kabelen.

Kvifor gjere alt vanskelig? Ble brukt som et eksp.
    Synes ikke dekk eksempelet ditt gør tingene noe enklere heller.
    Det finnes tusenvis av forskjellige gummi blandinger og oppbyggninger av bildekk som vil utgjøre store forskjeller i friksjonsmessige egenskaper, men tar man den renheten i kobberet som ofte brukes i billige og dyre kabler, samt isolasjons materiale og kabel geometri vil ikke dette være noen store forskjeller.
    For dekk gjelder faktorer som Temperatur, friksjons koeffisient mellom dekk og veibane, fjærende masse, dekk geometri ved sidebelastning, mulig ubalanse, hvor rund dekket er, hvordan vinger og aerodynamikken ved hastigheten i svingen gir F1 bilen ekstra marktrykk osv osv.....
    Opphengs geometrien og krengning på en bil vil f.eks bli påvirket av hvor god friksjon det er mellom dekk og veg, utifra hvor stor maks sideveis belastningen blir. En F1 bil krenger vel ganske lite, men den er sikkert heller ikke helt upåvirkelig ut i fra hva slags sideveis belastning den maks vil få ut fra dekk ytelsen.

Poenget mitt med å svare på din forrige tråd er at en kabel kan ikke ha en virkningsgrad på mer enn 1:1. en superleder er vel rundt 1:1, en kobber eller sølvkabel vil alltid ha en motstand som fører til et spenningsfall gitt ut fra U=R*I. man vil dermed ikke få 100% samme signaler i hver ende av en kobber eller sølvkabel hvis den har litt utstrekkning.

Tenker man systemet som en lukket seriell krets med en høytaler motstand og en kabel motstand vil strømmen (summen av alle de paralell kobblede kretsene inne i høytaleren) i høytaler kabelen være den samme hele veien i gjennom kretsen, men man vil få et spenningsfall avhengig av motstanden og strømstyrken i kabelen slik at over høytaler terminalen vil ha en lavere spenning enn over utgangen på forsterkeren. Det er imiddlertid sånn at en forsterker gir ut både støm og spenning, slik at den ekstra motstanden i kabelen gør sitt til at strømmen i kretsen også reduseres noe, ellers må spenningen økes for å kompensere for spenningsfallet. derfor er det ikke enten eller, men både og når det gjelder en eventuell kabel påvirkning og forsterker påvirkning.

Nå er eksempelt mitt som en grov "forenkling" basert på likestøm, noe som jo vil bli noe forskjellig når man skal sende ut et vekselstrøm musikk signal, og drive en høytaler med forskjellige impedanser i frekvens området, men man vil like fullt ha et forhold der kabelen vil stjele noe fra den tilførte energien fra forsterkeren, samt noe av den genererte effekten som sendes tilbake fra høytaleren. like fullt vil forsterkeren bli påvirket, belastes og jobbe litt forskjellig med eller uten en kabel.motstand mellom forsterker utgang og høytaler terminaler.

Ellers er vel poenget i kabel debatter ikke at det ikke er tekniske forskjeller på kabler, men at størrelsen og påvirkningen dette lydmessig kan utgjøre i riktig dimmensjonerte oppsett blir mikroskopisk liten/ikke påviselig hørbart ved blindtesting, samt at det ikke er noen klar sammenheng mellom pris og teknisk ytelse på såpass robuste strømkabler man gjerne snakker om her. Kjøper man en dyr High End kabel som virkelig høres forskjellig, må det være noe galt med den, fordi den kan bare trekke i fra og ikke legge noe til.

De andre påvirkningene man har i lytterom og geometri/hørsel osv er så gigantisk mye større, slik at de som skjønner dette, hele tiden blir provosert til å svare kabelentusiastene (nissene) sine uttalelser på mer eller mindre oppfinnsomme måter.....

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å sammenligne F1-dekk med kabler blir utrolig søkt. Sammenlign heller med noe som har lik betydning, som for eksempel om F1-bilen er blå eller rød ...

Man kan ikke spille inn en kabel, det er jo det reneste sludder og vås. Hva i all verden skulle skje inni en kabel etter at den er spilt på? Legger molekylene seg til rette eller hva? Innbrenningsmaskinen Vidar har én viktig funksjon; å skille de gale fra oss andre.

Så lenge en kabel (beregnet på å føre strøm) er godt terminert og har riktig tverrsnitt vil den være av ypperste kvalitet - like godt som noe annet. Ønsker man seg et filter får man heller si det som det er. Og til de som får en hel oktav mer i bunn ved å bytte kabel - godt gjort!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, tenker tilbake på den vg artikkelen om kabler for forskjellige prisklasser, som "ekspertene" anbefalte. Var nesten trist å lese at de mente strømkabler skulle "filtrere" strømmen for å få optimal kvalitet på strømmen inn til komponentene!

Er det noe de har gjort, så er det å ha røyka sokkene sine. ^^

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Å sammenligne F1-dekk med kabler blir utrolig søkt. Sammenlign heller med noe som har lik betydning, som for eksempel om F1-bilen er blå eller rød ...

Man kan ikke spille inn en kabel, det er jo det reneste sludder og vås. Hva i all verden skulle skje inni en kabel etter at den er spilt på? Legger molekylene seg til rette eller hva? Innbrenningsmaskinen Vidar har én viktig funksjon; å skille de gale fra oss andre.

Så lenge en kabel (beregnet på å føre strøm) er godt terminert og har riktig tverrsnitt vil den være av ypperste kvalitet - like godt som noe annet. Ønsker man seg et filter får man heller si det som det er. Og til de som får en hel oktav mer i bunn ved å bytte kabel - godt gjort!
    Nå var vi/eg sklidd litte grann ut.. det er forskjell på biltema/europrice og en bedre kabel, det er dette en har kranglet om dei siste x sidene.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var vi/eg sklidd litte grann ut.. det er forskjell på biltema/europrice og en bedre kabel, det er dette en har kranglet om dei siste x sidene.
    Ja, du mista veigrepet og sklei ut. Sammenligningen din var langt uti sandfella.

Forskjellen du snakker om er at kablene som regnes som eksklusive lurer huet ditt til å tro at det finnes forbedringer. Du klarer nemlig ikke å skille kablene om du ikke vet hva du hører på.

At du ikke tror på dyre kabler for digital overføring er forsåvidt interessant ettersom mange entusiaster til og med tror på USB-kabler. Jeg mistenker at dette er fordi du har forstått noe av teorien rundt digital overføring (selv om denne er mer problematisk enn man skulle tro). Kanskje det samme blir tilfelle med analog overføring om du lærer deg litt av teorien rundt?

Selv var jeg åpen for en viss forskjell på kabler for 4 år siden selv om jeg ikke hadde testa all verden. Kameraten min med elektrobakgrunn fra videregående skole var ikke enig. Samme høst begynte jeg på ingeniørfag for elektro, og i løpet av kort tid falt en del brikker på plass.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men det var vel egentlig om innspilling av kabelen gjorde noen forskjell denne tråden vel egentlig handlet om.

I den sammenheng er jeg redd for at det er oksygenet i lufta som kan komme inn til leder materialet som påvirker egenskapene til en kabel mest, ikke elektronene som kabelen leder.

Sånn sett er vel en kabel best når den er helt ny, og blir gradvis dårligere ut i fra fysisk behandling og oksydering/aldring....

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    At du ikke tror på dyre kabler for digital overføring er forsåvidt interessant ettersom mange entusiaster til og med tror på USB-kabler.
    For å være litt vanskelig så krever faktisk ikke USB-audio standarden at det feilhåndteres i begge ender, og USB er relativt utsatt for støy. Så her kan en godt skjermet kabel være hensiktsmessig, i allefall rent teoretisk.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Ja, men det var vel egentlig om innspilling av kabelen gjorde noen forskjell denne tråden vel egentlig handlet om.

I den sammenheng er jeg redd for at det er oksygenet i lufta som kan komme inn til leder materialet som påvirker egenskapene til en kabel mest, ikke elektronene som kabelen leder.

Sånn sett er vel en kabel best når den er helt ny, og blir gradvis dårligere ut i fra fysisk behandling og oksydering/aldring....
    La meg gi litt bakgrunnsinfo som kan fyre litt opp her.

Jeg jobber med å rute opp integrerte kretser, eller chip'er som de fleste kaller dem. Ledningene våre er typisk 0,0001 millimeter brede.

Om strømmen i disse blir stor nok, så begynner atomene som de er bygd opp av å flytte på seg, og over tid så kan ledningene bli ødelagt ved at det danner seg groper i dem.

Dette skjer kun med likestrøm. Vekselstrøm er OK, ihvertfall tåler de mange ganger større strøm med vekselstrøm.

Se videoer på
    Electromigration Videos

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    For å være litt vanskelig så krever faktisk ikke USB-audio standarden at det feilhåndteres i begge ender, og USB er relativt utsatt for støy. Så her kan en godt skjermet kabel være hensiktsmessig, i allefall rent teoretisk.
    Det er lov å være vanskelig. Jeg tar meg selv i å være vanskelig rett som det er.

Du har sikkert rett i det du sier. Skjerming er ofte nødvendig. Jeg kan ikke særlig mye om USB, men jeg tenkte i grunn på entusiaster som i denne tråden. Her er det ikke snakk om skjerming, men veldig mye annet!

Sitat Opprinnelig postet av Shrek
    Om strømmen i disse blir stor nok, så begynner atomene som de er bygd opp av å flytte på seg, og over tid så kan ledningene bli ødelagt ved at det danner seg groper i dem.

Dette skjer kun med likestrøm. Vekselstrøm er OK, ihvertfall tåler de mange ganger større strøm med vekselstrøm.
    Morsomt med fysikk, men det melder seg vel inn i rekken av fenomener som ikke er særlig interessant i forhold til hifibruk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shrek
    La meg gi litt bakgrunnsinfo som kan fyre litt opp her.

Jeg jobber med å rute opp integrerte kretser, eller chip'er som de fleste kaller dem. Ledningene våre er typisk 0,0001 millimeter brede.

Se videoer på
    Electromigration Videos
    Dette er fenomener som lar seg måle/påvise, og det finnes vel alment aksepterte teorier som forklarer dem? Jeg går ut ifra at mange av de som jobber med du driver med er ingeniører og/eller realfag-folk.

Dette til forskjell fra store deler hifi-kabel-industrien. Finnes det spor etter intelligent liv hos hifi-kabel-produsenter? Patentsøknader? Publiserte peer-reviewede paper? Grunnforskning som har fått gjennomslag utenfor hifi-sandkassen?

Det skjer mye spennende når man går i detaljer, skin-depth er en gammel gulløre-favoritt. "Problemet" er bare å påvise at det har noen hørbar effekt i stereo-bruk, enten vha blindtester eller fornuftige målinger på det som kommer ut av høyttaleren. Hvis en av kundene dine hevder at "mikrokontrolleren deres er alt for dårlig pga elektromigrasjon, men dette lar seg ikke måle", hva er det umiddelbare spørsmålet ditt da? Jeg ville i alle fall ha spurt "hvordan vet du at noe er galt om det ikke lar seg måle, og hvordan vet du at det er akkurat elektromigrasjon som er problemet?".

-k

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Ja, du mista veigrepet og sklei ut. Sammenligningen din var langt uti sandfella.

Forskjellen du snakker om er at kablene som regnes som eksklusive lurer huet ditt til å tro at det finnes forbedringer. Du klarer nemlig ikke å skille kablene om du ikke vet hva du hører på.

At du ikke tror på dyre kabler for digital overføring er forsåvidt interessant ettersom mange entusiaster til og med tror på USB-kabler. Jeg mistenker at dette er fordi du har forstått noe av teorien rundt digital overføring (selv om denne er mer problematisk enn man skulle tro). Kanskje det samme blir tilfelle med analog overføring om du lærer deg litt av teorien rundt?

Selv var jeg åpen for en viss forskjell på kabler for 4 år siden selv om jeg ikke hadde testa all verden. Kameraten min med elektrobakgrunn fra videregående skole var ikke enig. Samme høst begynte jeg på ingeniørfag for elektro, og i løpet av kort tid falt en del brikker på plass.
    A A Aaaa... nei den går ikke.. gått disse skulene eg og.
    Poenget med teorien er grei, men i praksis?
    Høyttalerledninger har eg lite erfaringer med å teste, bare sagt at europrice kabelen var dårlig.
    Signalkabler, analoge derimot..er det store forskjeller, men vis du/dere nekter på det får du jo bare gjøre det.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart det er enorme forskjeller, enhver idiot skjønner vel det. Både farge, lukt, form, materialvalg, lengde og pris er blant de helt klare forskjellene
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalkabler, analoge derimot..er det store forskjeller, men vis du/dere nekter på det får du jo bare gjøre det.
    Såvidt jeg vet er det vel ingen som hører forskjell på det heller, men det er veldig mange som ser forskjell, og tror de hører.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Såvidt jeg vet er det vel ingen som hører forskjell på det heller, men det er veldig mange som ser forskjell, og tror de hører.
    Eg skal ikke nekte på at dere ikke hører forskjell/eller syns dei er like, for det vet kun dere selv.
    Men mine ører registrerer store forskjeller på merker og mindre forskjeller på merker, alt etter hva en hører på.
    Ja hva gjør det?
    Kan nok vere flere ting, som: topp hørsel og topp rørforsterker.
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men mine ører registrerer store forskjeller på merker og mindre forskjeller på merker, alt etter hva en hører på.
    Når jeg snakker om hva jeg hører så mener jeg ting jeg registrerer med ørene mine, uavhengig av hva jeg ser og vet. Hva mener du?
    A A Aaaa... nei den går ikke.. gått disse skulene eg og.
    Poenget med teorien er grei, men i praksis?...
    Dersom du har gått "disse skolene" så vet du kanskje at en god teori bl.a. er en som beskriver det vi kan observere - i praksis.

-k

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg skal ikke nekte på at dere ikke hører forskjell/eller syns dei er like, for det vet kun dere selv.
    Ja hva gjør det?
    Kan nok vere flere ting, som: topp hørsel og topp rørforsterker.
    Ved flere anledninger hvor jeg har tørket støv, ryddet og støvsugd kinoen, kunne jeg veddet min høyre arm på at anlegget låt svært mye bedre enn tidligere. Jeg skjønner imidlertid at det er en slags belønning for innsatsen. Det samme gjelder ved inntak av rødvin. Jo bedre vinen matcher dagsformen og jo riktigere dekantert den er, jo bedre spiller anlegget. Jeg har ingen problemer med å høre forskjell på kabler. Det er først når jeg har byttet frem og tilbake nok ganger, og forvirret meg selv grundig nok med inbilte forskjeller, at jeg skjønner at det er altfor mange andre faktorer som spiller meg puss underveis.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Når jeg snakker om hva jeg hører så mener jeg ting jeg registrerer med ørene mine, uavhengig av hva jeg ser og vet. Hva mener du?

Dersom du har gått "disse skolene" så vet du kanskje at en god teori bl.a. er en som beskriver det vi kan observere - i praksis.

-k
    1. jepp. Enig.
    2. joda.. vis eg skal dra noe mot hifi, så er noe eg vart klar over fra dei åra, nemlig at hvor mye ting kan støye også hørbar støy.

Sitat Opprinnelig postet av akto
    Ved flere anledninger hvor jeg har tørket støv, ryddet og støvsugd kinoen, kunne jeg veddet min høyre arm på at anlegget låt svært mye bedre enn tidligere. Jeg skjønner imidlertid at det er en slags belønning for innsatsen. Det samme gjelder ved inntak av rødvin. Jo bedre vinen matcher dagsformen og jo riktigere dekantert den er, jo bedre spiller anlegget. Jeg har ingen problemer med å høre forskjell på kabler. Det er først når jeg har byttet frem og tilbake nok ganger, og forvirret meg selv grundig nok med inbilte forskjeller, at jeg skjønner at det er altfor mange andre faktorer som spiller meg puss underveis.
    jaja..eg får ikkje bedre lyd av vas som støvsuging og slikt.
    Høyttalere:

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det Akto kanskje prøver å fremheve med en litt ironisk tone er at rommet kan spille deg et puss? Om man har masse skrot liggende rundt og slenge, så skaper dette refleksjoner og om man fjerner skrotet oppfører lyden seg annerledes.

Uansett, rommet betyr så mye! Samt innholdet i det.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg egentlig prøvde å si er at dagsformen er totalt avgjørende. Med dagsform menes også forventninger. At jeg har ryddet først for så å sette meg velfortjent ned og høre på musikk i døgnets stille timer gir meg svært god lyd. Innbilt bedre enn de gangene jeg ikke er like avslappet eller av andre grunner ikke er i 100 % lyttemodus. At vi "hører" med øynene er hevet over enhver tvil. Det er akkurat det jeg tror lurer dere som hører forskjell på kabler.

Side 33 av 79 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 35 36 37 43 53 63 73 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •