Innspilling av høytalerkabel - Side 32

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 32 av 79 FørsteFørste ... 2 12 22 28 29 30 31 32 33 34 35 36 42 52 62 72 ... SisteSiste
Viser resultater 621 til 640 av 1567
    Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er vel sånn i denne bransjen som ellers:

Du kan ikke få noen til å forstå noe hvis lønna deres avhenger av at de ikke forstår det. Sikter til kabelselgerne og kabeltesterne.

På den andre siden av saken så er det jo alt i alt veldig bra at så mange prioriterer å bruke store summer på kabling i anlegget sitt. Nettopp kabler er vel blandt de produktene som detaljhandlerne har mest avanse på, og dermed er det jo et godt bidrag til å opprettholde et forhandlernettverk som også de mer pragmatiske og sparsomme forbrukrerne nyter godt av.

Selv er jeg ikke kabelist, men har en viss respekt for at det finnes andre meninger. Har jeg ikke et par poeng her, i begge retninger?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Formel for spesifikk resistans om kabelen er i +15 grader's temperatur:

R= (l*ρ):A

R= Motstand i leder
    ρ= Spesifikk motstand: per mm²/m, kalles rho, for kobber er den 0.0175
    A= Tversnittet på kabelen

Om da kabelen er 5 meter lang, og 2,5mm²

R=(5*0,0175):2,5=0,035Ω*2=0,07Ω
    Vi ganger med 2 siden det er 2 ledere.

Det er EKSTREMT lite. Og da er dette en helt normal kabel. De fleste her har vel 4mm² eller noe. (Skal nevnes at de fleste hifi steder har kabler med mye mindre tversnitt enn 2,5mm² også, da kan man heller snakke om hvor bra og billig biltema sin 2,5mm² kabel er.)

Nå blir også resistansen 0.4% høyere for hver grad temperaturen stiger. Så resultatet i kinoen blir gjerne litt høyere, men det er forsatt ubetydelig.

Og jeg er ganske sikker på at resultatet ikke blir anderledes om man har mangetrådet/flertrådet/solidcore. Muligens påvirkes induktans og kapasitans.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revolution
    Nå blir også resistansen 0.4% høyere for hver grad temperaturen stiger. Så resultatet i kinoen blir gjerne litt høyere, men det er forsatt ubetydelig.
    Det er det jeg har sagt hele tiden, legg høyttalerkablene i fryseren før du spiller musikk !!

Newcomer Stianuno sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja også kaster du den over hustaket for et litt luftigere lydbilde.

Jeg er helt klart skeptiker, men hører forskjell på kabler.

Men det er slik lakris snøre rca vs monster til 200-300kr,lar det i grunn være med det.

Prøvde noen nordost høyttalerkabler til 2000,-
    Men hørte ikke forskjell på dem vs viablue kabler til 500,- så jeg sente dem i retur.

Kanskje de ikke var "brent inn" :lol:

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stianuno
    Ja også kaster du den over hustaket for et litt luftigere lydbilde.

Jeg er helt klart skeptiker, men hører forskjell på kabler.

Men det er slik lakris snøre rca vs monster til 200-300kr,lar det i grunn være med det.

Prøvde noen nordost høyttalerkabler til 2000,-
    Men hørte ikke forskjell på dem vs viablue kabler til 500,- så jeg sente dem i retur.

Kanskje de ikke var "brent inn" :lol:
    Kjøp DISSE hvis du vil prøve noen ferdig innbrente kabler.
    Tipper du ikke vil kunne høre forskjell på disse og dine viablue kabler heller.
    Jeg lurer på hvorfor han skal selge dem.
    Sikkert "Oppgradering"?
    Men den eneste oppgraderingen han vil få er nok totalprisen på anlegget

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg forstår endrer jo ikke en kabel lyd men den kan endre måten en forsterker sender lyd.......å da vil bli et sluttresultat (høytaler) som kan variere ved ulike høytalerkabler da motaket vil variere med kabler.

Nei nei nei... En kabel kan ikke endre måten en forsterker sender signal på.
    En kabel kan endre signalet, det er det som er riktig.
    Selv om fabrikantene oppgir samme ting, vet vi fra alt annet at det varierer voldsomt.
    F.eks forsterkere, der kan vi bruke tja, onkyo kino på 7x 160watt, men den yter ikke det i da hele, då må en betale svinmye for et merke som faktisk yter dette.
    Neidu..forskjellene er virkelige og det koster peng å produsere gode kabler, det er bare slik det.

Og ellers så finnes det meget gode kabler til rimligere pris og, som i alt annet.

Disse skal eg bruke som XLR kabler, og det alene fordi eg er så fornøyd med dette merket..
    En ny modell..
    Chord Cadenza RCA & XLR interconnect Cable - High End Cable Får den til i overkant av 2000,- i Norge.

What HIFI har testet 6 kabler fra chord, men ikke denne nye..
    Audio interconnect (analogue) reviews and Audio interconnect (analogue) Best Buys - from the experts at whathifi.com
    Uten å ha søkt på andre tviler eg på det er mange andre som har fått full pott på alle kabler..

Og Nordost som det var snakket mye om, har kun klart det på 50% av sine kabler.

Audio interconnect (analogue) reviews and Audio interconnect (analogue) Best Buys - from the experts at whathifi.com
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et fremragende eksempel på at hjernen kombinerer lytte- og synsinntrykk. Kanskje ikke så rart at fancy og dyrt utstyr låter bedre når man ser det.

YouTube - The McGurk Effect - Horizon Is Seeing Believing?
    --
    Thorbjørn

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Nei nei nei... En kabel kan ikke endre måten en forsterker sender signal på.
    En kabel kan endre signalet, det er det som er riktig.
    Interessant, hvordan vet du dette, og hva vil den hørbare forskjellen egentlig bli i de to tilfellene? (hvis du tenker deg godt om..) Er det viktig for deg at man sammnligner det elektriske signalet før og etter kabelen? (Hva er det ellers som f.eks typsk skjer med strømstyrken i en lukket krets) :roll:

Selv om fabrikantene oppgir samme ting, vet vi fra alt annet at det varierer voldsomt.
    F.eks forsterkere, der kan vi bruke tja, onkyo kino på 7x 160watt, men den yter ikke det i da hele, då må en betale svinmye for et merke som faktisk yter dette.
    Ok, så antallet Watt og antall kanaler en forsterker har bestemmer om den er god eller dårlig? Trodde du er samme persjon som skrev så mye om at MA KT88 med 65watt slår det meste av forsterkere under 50k kr...

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Interessant, hvordan vet du dette, og hva vil den hørbare forskjellen egentlig bli i de to tilfellene? (hvis du tenker deg godt om..) Er det viktig for deg at man sammnligner det elektriske signalet før og etter kabelen? (Hva er det ellers som f.eks typsk skjer med strømstyrken i en lukket krets) :roll:
    Hallo? En kabel kan ikke påvirke forsterkeren. (då tenker eg ikke på defekte kabler, eller kabler som er så dårlig laget at dei påvirker den).

F.eks en F1 Bil, og dekk. Du kan forandre veggrepet med diverse dekk..men bilen blir ikke påvirket, fordi, det er dekka til slutt som avgjer kor godt den sitter i svingene. Bilen er laget til å tåle X nm i en sving med beste dekk. Vis en setter på noen dårlige kina dekk og så påstår at den er like god..!??
    Skjønner du?

Men en kabel kan endre signalet, på lik linje som dekka på bilen.
    Signalet skal for meg vere 100% likt i begge ender av kabelen.

Ok, så antallet Watt og antall kanaler en forsterker har bestemmer om den er god eller dårlig? Trodde du er samme persjon som skrev så mye om at MA KT88 med 65watt slår det meste av forsterkere under 50k kr...
    Kvifor gjere alt vanskelig? Ble brukt som et eksp.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og bruker man digitalt signal mellom kilde og receiver er ikke dette noe problem. Kjører en optisk kabel fra cableworld til 100kr mellom laptopen min og receiver i skrivende stund, og er enormt bra lyd.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Og bruker man digitalt signal mellom kilde og receiver er ikke dette noe problem. Kjører en optisk kabel fra cableworld til 100kr mellom laptopen min og receiver i skrivende stund, og er enormt bra lyd.
    Jepp digital er noe helt annet.. Enten virker den eller virker den ikke.
    Der er det bortkastet med dyre kabler.
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke rare "lodde" strengene som går fra høyttaler terminalene til hovedkortet i en forsterker likevel. Har ikke det noe å si og? Aldri sett grunnen bruke tykke kabler osv når du åpner opp lokket på forsteker og ser to tynne strimler med jern som går fra terminalene og ned på kortet. Eller er eg helt på bærtur nå? hehe... =p

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

F.eks en F1 Bil, og dekk. Du kan forandre veggrepet med diverse dekk..men bilen blir ikke påvirket, fordi, det er dekka til slutt som avgjer kor godt den sitter i svingene. Bilen er laget til å tåle X nm i en sving med beste dekk. Vis en setter på noen dårlige kina dekk og så påstår at den er like god..!??
    Skjønner du?
    Men en kabel kan endre signalet, på lik linje som dekka på bilen.
    Signalet skal for meg vere 100% likt i begge ender av kabelen.
    Kvifor gjere alt vanskelig? Ble brukt som et eksp.
    Blir litt halveis dette du skriver for du tar med bare argumenter som skal fremheve ditt synspunkt (etter kabel) (etter dekk)
    men det er uendelig mange ulike ting som kan skje før dekk pga påvirkning av dekk som ikke har med veigrep å gjøre men hastighet,bensinforbruk , automat havari osv

Da har dekk påvirkning to veier å ikke bare 1

Skjønner alikevel hva du mener med kabel påvirker bare resultat etter men er ikke så sikker selv på om forsterkeren blir uendret men har en liten tro på det(at den blir påvirket av feks motstand i kabel)
    (det litt artige med de som påstår jo dyrere kabler jo bedre lyd er at det er bestandig bass . diskant , luftighet ....aldri en negativ egenskap som følger med)

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HellBoundGR
    Er ikke rare "lodde" strengene som går fra høyttaler terminalene til hovedkortet i en forsterker likevel. Har ikke det noe å si og? Aldri sett grunnen bruke tykke kabler osv når du åpner opp lokket på forsteker og ser to tynne strimler med jern som går fra terminalene og ned på kortet. Eller er eg helt på bærtur nå? hehe... =p
    Alle vil spare penger, men dette er meget kort strekk/strekker og har lite/intet å si, neppe målbare heller.
    En leder har en viss motstand, og det blir da viktigere med gode ledere på lengre strekker. Noen sier over 100 meter som det heter i mer kraftverk teknisk 8) og noen vil ha gode på signalkabler på 0.5 og 1 meter for å unngå tap av lyd, som meg.
    Dette vil vi alltid krangle om, alså vi som mener det har noe å sei og dei andre som meiner det ikke har noe å sei.
    Men då snakker vi om analog signalføring.
    Digital er noe helt annet og vi har da kun 0 og 1 signal i diverse kombinasjoner, så der er det helt ok med en kabel til 50 kr vis den er iorden 100%.

Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Blir litt halveis dette du skriver for du tar med bare argumenter som skal fremheve ditt synspunkt (etter kabel) (etter dekk)
    men det er uendelig mange ulike ting som kan skje før dekk pga påvirkning av dekk som ikke har med veigrep å gjøre men hastighet,bensinforbruk , automat havari osv

Skjønner alikevel hva du mener med kabel påvirker bare resultat etter men er ikke så sikker selv på om forsterkeren blir uendret
    Det er mye som kan skje med en forsterker og en bil, men i utgangspungtet tenker vi at forsterkeren er iorden. Då sier vi bilen er iorden og. Alså 100% topp på begge.
    Ledninger og høyttalere/dekk og vegbane vil då avgjøre kor det bærer hen..
    Det var slik eg tenkte og for å forenkle det litt, så nemte eg bare i sving da det er kanskje er en av dei mer ekstreme tinga. 8)
    Forsterkeren...men dette blir bare synsing...nå trur eg eg kanskje at eg må ta meg selv i nakken og.. forsterkeren kan vel kanskje reagere på en ledning med motstand vil eg tru..Men alt i alt trur eg ikke dette har noe å si lydmessig, uten at det er ekstremt.
    Når det gjelder "halvveis" kordan skal eg beskrive det då? En rimelig kabel, med dårligere lederegenskaper, hva gjør den bedre? Men ellers betyr jo ikke dyr kabel at den er bedre, bare fordi den er dyr. Dette har eg jo funnet ut flere ganger under testing av kabler. Dyreste kabel i siste test eg gjorde var ikke best. Der var beste kabel den som lå i mitten prismessig.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kordan sletter eg dette svaret? går det an? innrømme eg ikke har forsket så mye på det.
    Høyttalere:

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen

Skjønner alikevel hva du mener med kabel påvirker bare resultat etter men er ikke så sikker selv på om forsterkeren blir uendret men har en liten tro på det(at den blir påvirket av feks motstand i kabel)
    (det litt artige med de som påstår jo dyrere kabler jo bedre lyd er at det er bestandig bass . diskant , luftighet ....aldri en negativ egenskap som følger med)
    Akkurat det du skriver der er veldig interessant. Det er alltid noe pluss med disse dyre kablene! Men jeg har aldri sett noe negativt. Og det pleier jo å være ting som er bra, og noe som er dårlig i den reelle verden.

Om en kabel skulle ha vært mer troverdig for meg, burde produsent opplyst om positivte og negative sider. F.eks at kabelen er rå på bassnivået, men det går utover lydbildet.

Dette er nok et godt argument å ta med seg i kabeldebatten! Takk!

@Lovemusikk:
    Jeg tror det ikke går an å slette sine egne innlegg. Om du feilposter, får du bare endre innlegget med **slett** eller noe..

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Akkurat det du skriver der er veldig interessant. Det er alltid noe pluss med disse dyre kablene! Men jeg har aldri sett noe negativt. Og det pleier jo å være ting som er bra, og noe som er dårlig i den reelle verden.

Om en kabel skulle ha vært mer troverdig for meg, burde produsent opplyst om positivte og negative sider. F.eks at kabelen er rå på bassnivået, men det går utover lydbildet.

Dette er nok et godt argument å ta med seg i kabeldebatten! Takk!

@Lovemusikk:
    Jeg tror det ikke går an å slette sine egne innlegg. Om du feilposter, får du bare endre innlegget med **slett** eller noe..
    Les her da..den lille siste testen min..
    http://avforum.no/forum/kabler/10718...ml#post1549107
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle vil spare penger, men dette er meget kort strekk/strekker og har lite/intet å si, neppe målbare heller.
    En leder har en viss motstand, og det blir da viktigere med gode ledere på lengre strekker. Noen sier over 100 meter som det heter i mer kraftverk teknisk 8) og noen vil ha gode på signalkabler på 0.5 og 1 meter for å unngå tap av lyd, som meg.
    Dette vil vi alltid krangle om, alså vi som mener det har noe å sei og dei andre som meiner det ikke har noe å sei.
    Men då snakker vi om analog signalføring.
    Digital er noe helt annet og vi har da kun 0 og 1 signal i diverse kombinasjoner, så der er det helt ok med en kabel til 50 kr vis den er iorden 100%.
    Nå er du nesten i ferd med å male deg inn i et hjørne.
    Bare det er tilstrekkelig kort kabel så er det plutselig ikke så farlig med kvaliteten ?
    En kabel som fungerer helt topp i en lengde på 10 til 15cm er plutselig så mye dårligere når den blir 1 til 2meter ?
    Hvorfor det dersom vi sier at det er nøyaktig samme materiale i den på 15cm og den på 2 meter ?
    Med tanke på at det kobber som benyttes i de fleste kabler i dag kommer fra noen få store produsenter, så lurer eg på hva slags hokus pokus de benytter hos eks vis Nordost på det kobber de selger ?
    Hvilken hightech kobber tror du benyttes i telekabler rundt om i landet, som har ligget under bakken i flere tiår, og kanskje sammen med strømkabler fra e-verket i samme grøften ?
    Ettersom de fortsatt kan levere trafikk som tale og bilde i veldig god kvalitet over flere hundre meter i full duplex ? Helt ordinær kobber er det, uten noe hokus pokus...
    Eller hva med nettverkskabler av typen CAT5, som garanteres i henhold til standard at de kan benyttes opptil 90 meter uten problem ? Og da snakker vi om trafikk begge veier som må fungere (TCP/IP), ellers er det full stop når sender ikke får svar fra mottaker. En analog hifi-signalkabel skal jo bare sende signal en vei, men da er plutselig kvaliteten og lengden så mye viktigere ??

Ikke engang Nordost eller tilsvarende produsenter kan endre på naturens og fysikkens lover.
    Om de hadde slike evner så skulle eg ønske de kunne engasjert seg i medisinsk forskning.

Newcomer Stianuno sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott at dere syntes forskjellene er så store sikkert bedre ører en resten av oss, eller en plass oppi hjernen som er mer følsom for nyanser.

Er vel en del folk her som har peiling på kabel, så jeg spør, hva gjør denne med lyden? Fin å se på men ikke 10k fin.
    Bør da være et betydelig løft siden den er så dyr?
    Nordost Brahma Strømkabel | Soundgarden

Sendte en 3-4 mailer til soundgarden for å høre hva de hadde å si, men fikk ikke svar gitt

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Nå er du nesten i ferd med å male deg inn i et hjørne.
    Det har han vel strengt tatt gjort for lenge siden? ;-)

Side 32 av 79 FørsteFørste ... 2 12 22 28 29 30 31 32 33 34 35 36 42 52 62 72 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •