Innspilling av høytalerkabel - Side 30

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 30 av 79 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 60 70 ... SisteSiste
Viser resultater 581 til 600 av 1567
    Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Da ser det ut som vi kan være enige om at den ikke er særlig troverdig. Trulte brukte den som dokumentasjon på at det er hørbar forskjell på kabler, og der svikter den grovt.
    Enig, bevis er det ikke.

Hva er hensikten med å forstå essensen hvis de som presenterer den ikke er kompetente?
    Hva mener du? Dem svarte da på spørsmålene dem fikk? Tror jeg..
    Det spiller ingen rolle hvor kompetente dem er dersom dem forstår essensen

Det er vanskelig å gjenskape et identisk forsøk når man vet så lite om avspillingsutstyr, fremgangsmåte, prosedyrer, måleutstyr og målemetoder. Resultatene som kommer ut av et identisk testoppsett ville vært interessante. Jeg sier at hvis resultatene er de samme, kan man dermed si noe om hva som ga avviket. Jeg ville ikke satt pengene mine på at det var strømkabelen til CD-spilleren, slik Nordost hevder.
    Hehe, men igjen, ettersom dette var et markedsføringsstunt, er det vel ikke fornuftig tidsbruk å bruke 20 minutter på hva slagsutstyr dem benyttet.
    Men ellers enig med deg. Mitt poeng er bare at det er ingenting i presentasjonen som tilsier at det IKKE kan gjenskapes.
    En annen ting er jo at man forsker ferdig, deretter presenterer du metodikken. Ellers ville jo potensielt alle andre kabelprodusenter kommet Nordost i forkjøpet.

At dette ikke er forskning, men markedsføring.
    Presentasjonen er markedsføring / markedsinformering om sin forskning. Det var ingen som sa at det han presenterte var HELE forskningen som var gjort.
    Tvert om sa han at dette bare var begynnelsen.

Vi er egentlig enig, tror jeg.
    Det blir litt som når Tine Melk sier i TV-reklamen at det er E-vitamin i lettmelken, bruker dem ikke 5 minutter på å fortelle oss hvordan de kom frem til det.
    Fordi det er markedsføring, ikke bevis.

Men til alle skeptikere som er oppgitt over at nissene bruker (for) mye penger på kabler, er det i det minste litt oppløftene dersom nordost nå bruker disse pengene til faktisk å forsøke å finne svaret. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Ikke vet jeg, det høres ikke sånn ut på måten du uttaler deg. Som du selv sier kan jo hvem som helst kjøpe masse dyrt utstyr uten hverken ha greie på det eller få god lyd av den grunn.

Kan ikke huske at jeg har sagt noe om å dempe i hjel et rom. På samme måte som du mener du snakker om riktige kabler, snakker naturligvis jeg om korrekt demping.

Korrekt dimensjonerte kabler med nødvendig skjerming er det du trenger, ikke noe mer. Har du dette så vil høyttalerkablene i praksis være transparente.

En enkel ABX-test hadde bevist det for deg, men man er naturligvis mer interessert i å dyrke hobbyen sin enn å legge pengene der det teller. Og hvis man synes det er nytteverdi i fancy kabler så er det ikke noe galt i det, for all del. Det er ikke mine penger.
    Jeg snakker om overdemping av rom fordi mange prøver å fjerne støy fra elektronikken med dempepaneler. Jo, man får mindre støy fordi man slipper å få støyen gjentatte ganger fra refleksjonene, men man gjør ingenting med kilden til støyen som jo er det viktigste. Skal man fjerne all støyen man ikke liker med akustikktuning, ender man opp med et overdempet rom, og til og med da vil man ikke være fornøyd.

Du og flere andre prater om at skjerming av kabler er viktig. Flere av de mest seriøse hifikabelprodusentene er av stikk motsatt oppfatning, at skjerming ødelegger for lyden, bl.a. Nordost. Jeg regner med dette har med refleksjoner fra lederne å gjøre.

Riktig dimensjonerte kabler er èn av faktorene ja. Så kommer induktans, resistans, kapsitans, skin effect, impedans osv. Verden er dessverre ikke så firkantet som primitive skeptikerhjerner på avforum skal ha det til, men det hadde jo vært deilig om den var det

Men altså, om du aldri vil oppleve god lyd hjemme i stua, så skal jeg ikke plage deg med det

Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig synes jeg at det å henge seg opp i detaljer som dette blir sykelig.

Spille inn kabelen?

Jeg inbiller meg at det er svært mange ting som utgjør en trussel for lydbildet før man kan begynne å tenke på å "spille inn" en kabel. Eksempelvis vil vel f.eks. lyden av ens egen puls i tinningene kunne påvirke i større grad enn hvor mange elektroner som har passert i kabelen. Eller hva med ørevoks? Mer ørevoks i høyre enn i venstre øre? Hørbar rumling i magen? Svelging?

Tror vår egen kropp utgjør flaskehalsen lenge før mye annet...

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Jeg snakker om overdemping av rom fordi mange prøver å fjerne støy fra elektronikken med dempepaneler. Jo, man får mindre støy fordi man slipper å få støyen gjentatte ganger fra refleksjonene, men man gjør ingenting med kilden til støyen som jo er det viktigste. Skal man fjerne all støyen man ikke liker med akustikktuning, ender man opp med et overdempet rom, og til og med da vil man ikke være fornøyd.

Du og flere andre prater om at skjerming av kabler er viktig. Flere av de mest seriøse hifikabelprodusentene er av stikk motsatt oppfatning, at skjerming ødelegger for lyden, bl.a. Nordost. Jeg regner med dette har med refleksjoner fra lederne å gjøre.

Riktig dimensjonerte kabler er èn av faktorene ja. Så kommer induktans, resistans, kapsitans, skin effect, impedans osv. Verden er dessverre ikke så firkantet som primitive skeptikerhjerner på avforum skal ha det til, men det hadde jo vært deilig om den var det

Men altså, om du aldri vil oppleve god lyd hjemme i stua, så skal jeg ikke plage deg med det
    "Seriøse" kabelprodusenter ja... Nordost er eksempelet på dette eller?

Du har kanskje hørt hvor fantastisk lyd man kan oppnå med et headsett og en hodetelefonforsterker til 5 lapper ? Hvorfor tror du det er slik? Tror du kabelen mellom headsetet og forsterkeren er ekstremt bra? Låter et godt head-fi oppsett tamt og innestengt fordi det mangler refleksjoner fra rommet ditt?

Du snakker om mikroskopiske forskjeller som enda ikke er bevist hørbare og som ingen foreløpig greier å peke på i en blindtest, og hevder de er viktigere enn avvik på +/-15db i frekvensgang som er helt vanlig i vanlige stuer. Samt etterklang som vil tilsvare absurde mengder støy om du skal sammenlikne det med støy i elektronikk. Oppå dette kan vi legge avikene i frekvensgang fra høyttaleren selv, den store forvrengningen i passive delefiltere (enorm sammenliknet med noe som kan oppstå i kabelen mellom forsterker og høyttaler) osv. Men ingen av disse tingene fremstår som viktige for deg. Hadde du hatt så enormt god hørsel og sans for detaljer som du hevder tror jeg ikke du hadde vært fornøyd med en tradisjonell passiv gulvstående høyttaler.

Mener du selv at du er så kompetent at om du fikk 100.000 kroner til å bygge et lydanlegg for hadde du med dine kunnskaper om hi-fi kabel kunne overgodt en fagerperson innenfor lydgjengivelse/akustikk?
    Om du sier at du kune bygget et anlegg som traff din egen smak bedre, kan jeg forstå det. Men jeg ville være svært forsiktig med å gå ut å hevde at folk som ikke har dyre kabler ikke har hørt bra lyd osv. Det er rett og slett tøv.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo nesten som med sykler. En forhandler i Bergen sa på radio en gang at han alltid sørget for å ha en steindyr sykkel inne, for en gang i blandt så kom det en panisk 40-åring som hadde bestemt seg for å komme i form, og som spurte etter "den dyreste sykkelen du har" uten å ha noe slags annen preferanse enn pris.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    "Seriøse" kabelprodusenter ja... Nordost er eksempelet på dette eller?
    Ja, hva mener du? Biltema?

Du har kanskje hørt hvor fantastisk lyd man kan oppnå med et headsett og en hodetelefonforsterker til 5 lapper ? Hvorfor tror du det er slik? Tror du kabelen mellom headsetet og forsterkeren er ekstremt bra? Låter et godt head-fi oppsett tamt og innestengt fordi det mangler refleksjoner fra rommet ditt?
    Nå er ikke jeg noen hodetelefonfanatiker, så det området skal ikke jeg gå inn på.

Du snakker om mikroskopiske forskjeller som enda ikke er bevist hørbare og som ingen foreløpig greier å peke på i en blindtest, og hevder de er viktigere enn avvik på +/-15db i frekvensgang som er helt vanlig i vanlige stuer. Samt etterklang som vil tilsvare absurde mengder støy om du skal sammenlikne det med støy i elektronikk. Oppå dette kan vi legge avikene i frekvensgang fra høyttaleren selv, den store forvrengningen i passive delefiltere (enorm sammenliknet med noe som kan oppstå i kabelen mellom forsterker og høyttaler) osv. Men ingen av disse tingene fremstår som viktige for deg. Hadde du hatt så enormt god hørsel og sans for detaljer som du hevder tror jeg ikke du hadde vært fornøyd med en tradisjonell passiv gulvstående høyttaler.
    Jeg har aldri snakket om mikroskopiske forskjeller. Hadde dette handlet om små forskjeller hadde jeg brydd meg 0 og niks om dette. Kanskje jeg hadde ofret det en bitteliten tanke hvis det kostet 100kr. Dette dreier seg om store forskjeller, i hvert fall i dyrere avslørende oppsett og som nordost sier i videoen jeg postet, "the differences are vast". Personlig er kablene og akustikken de 2 største oppgraderingene jeg har gjort i stereoanlegget mitt og det sier jo litt!

Blindtest blablabla. Folk klarer ikke å gjette forskjeller på noe som helst i blindtester, det er jo det som er så komisk. Ikke cd-spillere, ikke forsterkere, ikke kabler, ingenting. Mennesket kan ikke brukes som måleinstrument, det er derfor vi har fysikk og det er fantastisk gøy når slike forskningsrapporter som nordost har laget blir lagt frem. Det er det som driver industrien fremover.

Mener du selv at du er så kompetent at om du fikk 100.000 kroner til å bygge et lydanlegg for hadde du med dine kunnskaper om hi-fi kabel kunne overgodt en fagerperson innenfor lydgjengivelse/akustikk?
    Om du sier at du kune bygget et anlegg som traff din egen smak bedre, kan jeg forstå det. Men jeg ville være svært forsiktig med å gå ut å hevde at folk som ikke har dyre kabler ikke har hørt bra lyd osv. Det er rett og slett tøv.
    Det er ikke sånn at du kan rette opp akustiske feil med kabler hvis noen har gitt deg intrykk av det. Jeg sier at dette er et puslespill med mange biter hvor alt må falle på plass for at skal kunne utnytte anlegget sitt fulle potensiale.

Har du et jævlig bra anlegg med ræva akustikk får du ræva lyd.
    Har du et jævlig bra rom med ræva elektronikk/kabling får du ræva lyd.
    Har du et bra rom med bra elektronikk/kabling, har du kommet et skritt nærmere nirvana

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg trakk frem skjerming av kabler siden du til stadighet snakker om støy. Eneste grunnen til at du skulle ha støy i anlegget ditt er at du får det via eksterne støykilder tatt opp av de analoge kablene, dermed trenger du tydeligvis skjerming.

Hvis du ikke har rasket sammen en flokk med søplekomponenter fra tidlig 70tall som har fullt av egenstøy da. I så fall kan uansett ingen kabler hjelpe deg.

Eneste grunnen til at "seriøse hifikabelprodusentene" kan være av stikk motsatt oppfatning er sannsynlig at det for de aller fleste har forsvinnende lite å si om kablene er skjermet eller ikke, det låter likt uansett - så de kan si nøyaktig hva de vil for å skape "nye" produkter som folk kjøper til blodpris.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blindtest blablabla. Folk klarer ikke å gjette forskjeller på noe som helst i blindtester, det er jo det som er så komisk. Ikke cd-spillere, ikke forsterkere, ikke kabler, ingenting. Mennesket kan ikke brukes som måleinstrument, det er derfor vi har fysikk og det er fantastisk gøy når slike forskningsrapporter som nordost har laget blir lagt frem. Det er det som driver industrien fremover.
    Du har helt rett i at det er komisk at folk ikke hører forskjell på kabler i en blindtest, og likevel fortsetter å kjøpe kabler til tusen kroner meteren.

Du kan sikkert forklare hvordan du kan høre forskjell når du ser anlegget, men ikke når du ikke gjør det? Eller hører du ikke forskjell da heller, du bare leser forskningsrapporter og kjøper de produktene som kommer best ut i produsentens egen rapport?

Verden vil bedras.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger det med resistansmålinger per meter, induktansmålinger per meter, og kapasitansmålinger per meter på disse dyre kablene?

Og hvor mange av disse "100 000kr" kablene er laget i sølv? De fleste vet at sølv leder best av alle grunnstoff.

Og OM det finnes enda dyrere kabler, vil det ikke heller være lettere å bruke superledere, som har kjøleanlegg på året rundt, enn å kjøpe så dyre kabler? (Superledere har ingen resistans.)

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revolution
    Følger det med resistansmålinger per meter, induktansmålinger per meter, og kapasitansmålinger per meter på disse dyre kablene?

Og hvor mange av disse "100 000kr" kablene er laget i sølv? De fleste vet at sølv leder best av alle grunnstoff.

Og OM det finnes enda dyrere kabler, vil det ikke heller være lettere å bruke superledere, som har kjøleanlegg på året rundt, enn å kjøpe så dyre kabler? (Superledere har ingen resistans.)
    Hvilke ledere er mer super enn sølv?

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God underholdning!

Litt

og en

så er kvelden reddet
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Hvilke ledere er mer super enn sølv?
    Superledere? Som kun leder rundt bestemte temperaturer.
    Superleder - Wikipedia

"Det ekstremt brå fallet av motstand til null ved den kritiske temperaturen skyldes at superledning er en termodynamisk fase (tilstand). Man kan dermed ikke si at en type materiale er superledende i seg selv, men derimot sier man at materialet går over i en superledende fase ved den kritiske temperaturen, omtrent som vann blir is ved frysepunktet."

Newcomer Thomse sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Ja den var skammelig lav i denne tråden

Til innbrenningstilhengerene : Send meg gjerne penger, så skal jeg velsigne kablene deres (jeg velsigner også endeplugger, kabelstøttebukker og krympestrømper mot et rimelig tillegg i pris). Lydmessig nirvana oppnås hvis din audiofile aura er ren nok*

*Ingen garantier gis, kun forskuddsbetaling godtas
    Mmmmm... Er litt skeptisk men skal prøve dette. Hva er meter prisen på 2x4mm Clasohlson kabler?

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revolution
    Superledere? Som kun leder rundt bestemte temperaturer.
    Superleder - Wikipedia

"Det ekstremt brå fallet av motstand til null ved den kritiske temperaturen skyldes at superledning er en termodynamisk fase (tilstand). Man kan dermed ikke si at en type materiale er superledende i seg selv, men derimot sier man at materialet går over i en superledende fase ved den kritiske temperaturen, omtrent som vann blir is ved frysepunktet."
    Interessant.
    Men jeg ser problematikken i å bruke dette i stereosammenheng, da den superledende høyttalerkabelen må holde 150 kuldegrader for å fungere.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig, men er jo endel billigere å gjøre det på et 2m strekk resten av livet enn å betale millioner for svada og tullball

Uansett skal min originale posts ses ironsik på, man trenger aldri å gå til slike lengder, tviler på at man hører forskjell på sølv og kobber kabler i samme tversnitt, derimot kan det nok hende superlederen gir en hørbar forskjell?

Uansett, hele diskusjonen er fylt med feilinformasjon og svada. Og jeg tror mange her svarer uten kompetanse innen hva dette handler om.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant.
    Men jeg ser problematikken i å bruke dette i stereosammenheng, da den superledende høyttalerkabelen må holde 150 kuldegrader for å fungere.
    Hmm, da må det jo være mye bedre å "fryse ned" kabelen fremfor å brenne den inn ??
    Forretnings ide lurte seg inn her :idea:.... noen som vet hvor eg kan få kjøpt flytende nitrogen..?:wink:

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Slik jeg forstår deg Lovemusikk er høy pris kabel viktig å billigkabler er dritt.
    Vel som alt annet vi kan kjøpe kan du ha rett men det er ingen regel eller fasit på dette.
    (overdimmensjonering av ytelse gir jo ikke 110%)
    Billige er feks disse å tror neppe de presterer til redusert lyd
    Speaker Cable at Blue Jeans Cable

Har man en kabel som yter 100% vil ikke innspilling / innbrenning kunne gi 110%
    Då har du forstått meg helt feil, er litt viktig å lese alt eg skeriver.
    Snakket kun om at europrice kablene falt ikke i smak hos meg. Andre kabler har eg ikke sakt er dritt.

OG PCen min er på bærtur forsatt..er en acer og markøren flytter rundt på ord og bokstaver..bare til orientering.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opprinnelig skrevet av D|sElMiNk
    Ja den var skammelig lav i denne tråden

Til innbrenningstilhengerene : Send meg gjerne penger, så skal jeg velsigne kablene deres (jeg velsigner også endeplugger, kabelstøttebukker og krympestrømper mot et rimelig tillegg i pris). Lydmessig nirvana oppnås hvis din audiofile aura er ren nok*

*Ingen garantier gis, kun forskuddsbetaling godtas

lol. kaster du inn litt vievann i tilbudet så har du meg ass. LMAO

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Hmm, da må det jo være mye bedre å "fryse ned" kabelen fremfor å brenne den inn ??
    Forretnings ide lurte seg inn her :idea:.... noen som vet hvor eg kan få kjøpt flytende nitrogen..?:wink:
    Hehehe...ja der sa du noe.
    Glem innbrenning folkens!
    Kanskje det er innfrysing som er tingen!

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe...ja der sa du noe.
    Glem innbrenning folkens!
    Kanskje det er innfrysing som er tingen!
    Kofor ikkje legge dei i sikringskapet en ukes tid så dei blir vant med elektrisk stråling..ferdi innspilt da. 8)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Side 30 av 79 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 60 70 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •