Innspilling av høytalerkabel - Side 29

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 29 av 79 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 59 69 ... SisteSiste
Viser resultater 561 til 580 av 1567
    Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Herregud, nå har det kommet mye vissvass ut her siden sist jeg var innom ja!

Noen kom frem med en fin sammenligning tidligere her som er verdt å dra frem igjen:

1. 10.000kr på akustikk i et rom. Dette er en dokumentert effekt.
    2. 10.000kr på "heftige" kabler i et rom. Dette har ingen dokumentert effekt.

For meg som er rasjonalist og logiker er det ihvertfall ikke vanskelig å ta dette valget. Det bør det heller ikke være for de som tror på kabler heller, da placebo effekten BØR være større på dokumenterte ting vs ikke dokumenterte ting.

Mange her klagde på at akustikk blir un-WAF og seendes ut som et studio osv osv. Men så trenger man ikke de stygge akustikkplatene for å forbedre akustikken heller. Mange bruker jo Rockwool plater med plakater osv foran som blir seendes kult ut. Man kan også ommøblere litt for å forbedre akustikken. Så har vi også AntiMode og andre romkorreksjoner som fikser dette, uten å gjøre noe som helst med rommet.

Alt dette FUNKER i teorien OG praksis.

Så: Kjøp kabler som er GODT skjermet. Dette gjelder høyttalerkabler og strømkabler. Det betyr dog ikke at man må kjøpe Nordost til 100.000kr for å få det godt skjermet, men finn en til en god pris med god skjerming. Ala 1-2000kr. Eller flette sin egen cat5 kabel, som mange sier kan sammenlignes med kabler opp til 10.000kr klassen. Disse tingene hjelper til med å redusere støy.

Om man ikke gidder å bruke 10.000kr på akustikk, så legg heller de 10.000kr til side for en NY komponent til anlegget ditt. Værre er det vel ikke..?

OG denne videoen. Dette er jo ikke annet enn markedsføring! At Nordost som en kabelprodusent skal "bevise" noe, blir for meg inhabilt til 1000. Man kan lure mange med tall og grafer, så det er sagt.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Vis vi ikke skal si tiårets påstand?
    Men en kan ikke helt avfeie det kan vi? med tanke på resonanser osv..
    Skal bli spennende å få høre hos broderen neste gang eg er der.. han og skryter fælt..
    Jo, akkurat dét tør jeg avfeie som sludder og vås fra ende til annen!
    Hvilke "resonanser" snakker vi om her, i en høyttaler festet med messingskruer kontra stålskruer, som 99.9% av høyttalerprodusenter bruker?
    KOKO!!
    Det finnes jo fortsatt folk som tror på julenissen også, selv i voksen alder.....

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Hvilke "resonanser" snakker vi om her, i en høyttaler festet med messingskruer kontra stålskruer, som 99.9% av høyttalerprodusenter bruker?
    KOKO!!
    Det finnes jo fortsatt folk som tror på julenissen også, selv i voksen alder.....
    ..og ikke minst Gud... :roll: (no offence mot de religiøse her altså)

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    KOKO!!
    Så det på youtube.. men la det ikke til som favoritt alså
    Stål er billigst difor blir det brukt. Nye messing skruer kan jo fort komme opp i 50-100 kr.. :wink:
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Si meg, hvordan kan messing være bedre å bruke enn stål?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det på youtube.. men la det ikke til som favoritt alså
    Stål er billigst difor blir det brukt. Nye messing skruer kan jo fort komme opp i 50-100 kr.. :wink:
    Og det vil du jeg skal tro på, ettersom en høyttalerprodusent bruker titusenvis av skruer i sin produksjon? Dermed vil jeg mene at en oppnådd prisforskjell blir en helt annen enn den du skisserer, i så fall.
    At du selv kanskje må ut med et slikt beløp for en blisterpakning med åtte-ti skruer i hos Clas Ohlsson eller Biltema, får stå for din egen regning og risiko.

Hva sistnevnte begrep angår vil jeg antyde at du selv løper en viss sådan, hva dine kunnskaper, seriøsitet og innsikt angår.
    I alle fall omkring du fortsetter å bable om slike "ting", som absolutt ikke har noe med kabler å gjøre.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å spore tilbake til tema.

Vis det har så lite å si, hvorfor kjører ikke dere Europrice kabler??
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For min del handler det egentlig mer om at kablene står i stil med resten. Jeg liker at det ser litt heftig ut, men det trenger ikke å være dyrt av den grunn.
    Europrice kabler i et dyrt anlegg ser på en måte litt teit ut, spør du meg.
    Men det er helt greit på et billig anlegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fordi biltema er billig og bra. :-)

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Temaet er vel innspilling / innbrenning av kabel da det er uendelig andre tråder for forskjell dyre/billige kabler.

Tar man en Europris høytalerkabel kan den være så bra som den trenger men det behøver ikke passe deg siden du har 4 ohms høytalere (som sikkert ikke er minimum) , ditt anlegg (forsterker) , lengde kabel brukt , m2 kabel.
    (er jo anderledes om du hadde brukt 8 ohms høytaler osv)

Viktig er det billig eller dyr kabel er at den overfører etter de spesifikasjoner som er for de ulike legeringer og awg/gauge , anntall tråder pr lengde , avstand ledere ut fra oppbygging kabel for sluttresultat lede evne kabel.
    Uten høtbart tap av lyd.......

Jo bedre metaller man bruker jo bedre lede evne enn billigere legeringer ved samme dimensjon.
    Jo dyrere legeringer å bedre ledeevne kan man gå lavere ned i dimmensjon
    Jo kortere kabel jo mindre dimensjon kan man bruke
    ( se feks sølvtråden i en sikkring )

Du har jo selv refferert til Snickers-is som på en måte (jeg tolker) mener man må ha kabel ut fra hva man trenger
    http://avforum.no/forum/kabler/13911...tml#post278494

Litt lesestoff som omtaler ledeevne , tykkelse osv

Leder tykkelse
    Speaker Cable Gauge (AWG) Guidelines & Recommendations — Reviews and News from Audioholics

Wire Resistance and Voltage Drop Calculator
    Stealth 316 - Wire Resistance and Voltage Drop Calculator

nordenstam drop calculator
    http://avforum.no/forum/kabler/87629...ml#post1199359

Ulike målinger , billige dyre som i hovesak viser feks at prisen ikke er bare bedre kabel bestandig
    Speaker Cable Face Off 1 — Reviews and News from Audioholics

Er for de fleste ingen tap å bruke standard høytalerkabler ved korte lengder.
    Pris sier ingen ting om en kabel sin evne til å lede men en seiøs kabel produsent har vel bedre samvittighet til å levere det man skal å ikke er ute etter å tyne grenser eller bevege seg inn på svindel
    (generelt men svindlere er det i alle kategorier både på pris og kvalitet)
    (at dyrt ikke behøver å ha beste målte resultat viser jo testen i audioholics )

Så forskjeller kabler har man men etter min mening
    En kabel som er konstruert for å overføre med så minimale tap , endring at det ikke er hørbart er 100% bra......konstruksjon av kabel og hvem som selger avgjør prisen man betaler enten det er 30 kr meteren eller 40 000,-.
    De som underdimensjonerer , jukser med legeringer og annen fabrikasjon som gjør at kabler yter mindre enn det de skal ut fra opplyste legeringer/dimmensjoner oppbygging jukser pga mindre utgifter og større inntekt.

Forskjell er også livslengde kabel men dette er ytelse forskjell etter x tid i forhold til hvordan kabel er bygget og legeringer brukt

Slik jeg forstår deg Lovemusikk er høy pris kabel viktig å billigkabler er dritt.
    Vel som alt annet vi kan kjøpe kan du ha rett men det er ingen regel eller fasit på dette.
    (overdimmensjonering av ytelse gir jo ikke 110%)
    Billige er feks disse å tror neppe de presterer til redusert lyd
    Speaker Cable at Blue Jeans Cable

Har man en kabel som yter 100% vil ikke innspilling / innbrenning kunne gi 110%

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Pr dags dato, så har jeg 18 diffusorer/absorbenter i lytterommet mitt, så jeg tror jeg vet hva jeg prater om!
    Ikke vet jeg, det høres ikke sånn ut på måten du uttaler deg. Som du selv sier kan jo hvem som helst kjøpe masse dyrt utstyr uten hverken ha greie på det eller få god lyd av den grunn.

Prøv og demp rommet ditt i hjel med absorbenter, så skal du få høre hvor
    utrolig kjedelig lyden blir etterpå.
    Kan ikke huske at jeg har sagt noe om å dempe i hjel et rom. På samme måte som du mener du snakker om riktige kabler, snakker naturligvis jeg om korrekt demping.

Hvis du tror at det gamet her er så enkelt at du bare kan kjøpe noen dyre komponenter og noen akustikkpaneler og få kjempebra lyd, tar du veldig feil! Desto dyrere utstyr du kjøper, desto mer avslørende blir det og desto viktigere blir det å fjerne uønsket støy i elektronikken.

Jeg har hørt nok av anlegg i millionklassen som låter helt jævlig i lokaler som er forholdsvis godt dempet.
    Korrekt dimensjonerte kabler med nødvendig skjerming er det du trenger, ikke noe mer. Har du dette så vil høyttalerkablene i praksis være transparente.

En enkel ABX-test hadde bevist det for deg, men man er naturligvis mer interessert i å dyrke hobbyen sin enn å legge pengene der det teller. Og hvis man synes det er nytteverdi i fancy kabler så er det ikke noe galt i det, for all del. Det er ikke mine penger.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale å ta en titt på den videoen her:
    Rocky Mountain Audiofest 2010

Det er målbare forskjeller på kabler hvis man måler med riktige metoder.
    Målbare forskjeller innenfor det hørbare spekteret er selvsagt også hørbare.

Sånne objektive beviser vil det komme mer og mer av etter hvert.
    Det "beviset" der viste vel mer hvor påvirkelig div CD spillere med og uten div eksterne remedier er for å kunne gjengi det som ligger på CD platen hvis man sammenligner det som CD spilleren sender ut med et refferanse signal.

Må elles si jeg er meget skeptisk til slike "objektive" sannheter når man har så klare interesse konflikter.

Det er selfølgelig interessante faktorer i dette, men forskningen bør vel gå på å finne ut hvorfor CD spillerene oppfører seg slik, det er jo ikke sikkert det har noe med kablingen å gjøre i det hele tatt.....

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Det "beviset" der viste vel mer hvor påvirkelig div CD spillere med og uten div eksterne remedier er for å kunne gjengi det som ligger på CD platen hvis man sammenligner det som CD spilleren sender ut med et refferanse signal.
    Enig, og han sa jo at det handlet om "microsonics" og isolering av disse, hvis jeg oppfattet det korrekt.
    "Remediene" som du nevner var likefullt en kabel eller en plate (med føtter).

Må elles si jeg er meget skeptisk til slike "objektive" sannheter når man har så klare interesse konflikter.
    Hehe, da er det strengt ikke mye forskning du ikke er skeptisk til.
    Selv universitetsforskere er ofte (del)finansiert av private aktører, som før eller siden håper på kommersielle interesser i resultatet, selv om det ikke alltid er like åpenbart.

Det er selfølgelig interessante faktorer i dette, men forskningen bør vel gå på å finne ut hvorfor CD spillerene oppfører seg slik, det er jo ikke sikkert det har noe med kablingen å gjøre i det hele tatt.....
    Jeg synes det var et interessant foredrag, men jeg har ikke tekniske forutsetninger for å mene noe om det, eller om metoden er feil/irrelevant.

Men han sa jo også at dem skal dele disse lærdommen med andre i bransjen. Og da skulle man tro dem fort blir avslørt dersom disse dataene er ukorrekt/irrelevant.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Hehe, da er det strengt ikke mye forskning du ikke er skeptisk til.
    Selv universitetsforskere er ofte (del)finansiert av private aktører, som før eller siden håper på kommersielle interesser i resultatet, selv om det ikke alltid er like åpenbart.
    Det var vel både støm kabler, signal kabler, og stand dette gjalt, (ikke høytaler kabler)....

Vil tro at sentreing av CD for å unngå vibrasjoner, samt lydtrykk det spilles på vik bety noe for hor mye vibrasjon og accustisk feedback en CD spiller vil oppleve i praksis....

Det er vel bare sunt å være skeptisk til mye forskning som gøres, ikke minst hvis det finnes klare kobblinger og bias situasjoner til oppdragsgiver, penger og forventet /ønsket resultat.
    Vitenskapelig forskning blir gjerne dokumentert slik at det kan bli etterprøvd av andre mer nøytrale forskere, og da kan man jo få litt mer riktige svar også.

Ellers synes jeg det video innslaget og inledningen til NordOst representanten var et skoleeksempel på hvordan man skal øke forventninger og påvirke hørselen til deltagerene mest mulig. Si hva man skal lytte etter og hvordan det (derfor) også høres ut....

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel bare sunt å være skeptisk til mye forskning som gøres, ikke minst hvis det finnes klare kobblinger og bias situasjoner til oppdragsgiver, penger og forventet /ønsket resultat.
    Vitenskapelig forskning blir gjerne dokumentert slik at det kan bli etterprøvd av andre mer nøytrale forskere, og da kan man jo få litt mer riktige svar også.
    Joda, men dette var et 40 minutters presentasjon. Du forventet vel ikke at han skulle bruke 30 min på gjennomgang av metode :-)
    Jeg selvsagt enig i at forskning må dokumenteres for å kunne kalles god forskning.
    Ellers var vel den aktuelle forskningen her, etter det jeg forstår, langt fra ferdig.

Ellers synes jeg det video innslaget og inledningen til NordOst representanten var et skoleeksempel på hvordan man skal øke forventninger og påvirke hørselen til deltagerene mest mulig. Si hva man skal lytte etter og hvordan det (derfor) også høres ut....
    Helt enig! Men nå fikk dem jo ikke høre noe...

En annen svakhet ved presentasjonen var at han sa at "grafen korrelerte med det dem hørte". En påstand som er svært vanskelig å etterprøve.

My point being:
    - Ikke vits å slakte presentasjonen, ettersom det faktisk bare var en presentasjon av noe som ikke er ferdig (men tydelig av dem var oppspilt over resultatene).
    - Heller ikke vits å presentere presentasjonen som bevis, nettopp fordi det den presenter ikke er ferdig. Den forteller oss bare noe om hva dem arbeider med.

Tilbake til innbrenning? ;-)

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi kan (inn)brenne videoen!

Litt til angående videoen...

Jeg syns videoen skal slaktes, for det er en manipulerende video som etter all sannsynlighet er laget for at noen skal selge mer - ikke for å vise noe nytt og interessant innen elektrofaget. Da må man være litt skarpere er jeg redd, for fagfeltet begynner å bli ganske godt kartlagt. Som nevnt tidligere er det dermed gode muligheter for en Nobelspris om man finner noe revolusjonerende.

Jeg så 20-30 min. av videoen, og husker ikke i detalj hvordan metodene ble beskrevet, men jeg noterte meg at de var tvilsomme og i overkant kreative. Forøvrig var det ikke tilstrekkelig beskrevet om man ønsker å fremstå som troverdig.

Tidligere påstod jeg at grafene var en bløff, men jeg er også åpen for at det er metodene i forsøket som ikke holder mål. Uansett så er neppe strømkabelen skyld i avvik i grafene. Avvikene kan skyldes en mengde andre ting om de behandler signalet på en idiotisk måte. Hva som evt. lager avviket kunne en hvilken som helst kompetent person bevist om det var mulig å gjenskape forsøket.

Inntil noen gjenskaper forsøket er påstandene i og for seg vanskelige å motbevise, men jeg kan peke på det som er tvilsomt. På samme måte er det vanskelig å motbevise at gud ikke finnes. En klassiker i kabeldebattene der, altså.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne vært interessant å laget en avstemning, for å se hvor mange her inne som faktisk har tro på at "innspilling", "innbrenning" og "avmagnetisering" av kabler har noe for seg...

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Vi kan (inn)brenne videoen!
    Jeg har innbrent skjermen min med denne vidoen i 24 timer nå! Ser kun Nordostselger :-D

Jeg syns forresten videoen skal slaktes, for det er en manipulerende video som etter all sannsynlighet er laget for at noen skal selge mer - ikke for å vise noe nytt og interessant innen elektrofaget. Da må man være litt skarpere er jeg redd, for fagfeltet begynner å bli ganske godt kartlagt. Som nevnt tidligere er det dermed gode muligheter for en Nobelspris om man finner noe revolusjonerende.
    Selvfølgelig er den laget for at de skal selge mer! Det legger jo heller ikke selgeren skjul på. Finnes det noen bedrifter som driver FOU, som ikke gjør det for å selge mer??
    Og selvsagt ingeniørene i dette prosjektet er selvsagt ikke kompetente nok... Alt er kartlagt, og jorden er flat..
    Misforstå meg rett, jeg er ingen kabelfanatiker, men på en messe, holdt av en selger, er det en salgspresentasjon ja.

Jeg så 20-30 min. av videoen, og husker ikke i detalj hvordan metodene ble beskrevet, men jeg noterte meg at de var tvilsomme og i overkant kreative. Forøvrig var det ikke tilstrekkelig beskrevet om man ønsker å fremstå som troverdig.
    Igjen.. 40 minutter. Synes du han brukte mye tid på å snakke om familien?
    Det er jo helt åpentbart at det er masse som ikke er beskrevet, men på 40 minutter synes jeg han fortalte essensen. Og jeg som ikke kan noe om faget, klarte å henge med. Altså forklarte han på en god måte.

Tidligere påstod jeg at grafene var en bløff, men jeg er også åpen for at det er metodene i forsøket som ikke holder mål. Uansett så er neppe strømkabelen skyld i avvik i grafene. Avvikene kan skyldes en mengde andre ting om de behandler signalet på en idiotisk måte. Hva som evt. lager avviket kunne en hvilken som helst kompetent person bevist om det var mulig å gjenskape forsøket.
    Hvem har sagt at det ikke er mulig å gjenskape forsøket?

Inntil noen gjenskaper forsøket er påstandene i og for seg vanskelige å motbevise, men jeg kan peke på det som er tvilsomt. På samme måte er det vanskelig å motbevise at gud ikke finnes. En klassiker i kabeldebattene der, altså.
    Det er din rett.
    Men når han selv sier i presentasjonen at dette ikke er hele sannheten og dem ennå ikke vet..
    Hva er det igjen å kritisere da?

EDIT: Jeg må bare understreke at jeg ikke har noe formening av hva slags resultat dette endelig gir og om det da eventuelt blir etterprøvbart.
    Jeg synes bare at du går i samme fellen som kritikerne av Colombus gjorde.
    I stedet for å se presentasjonen for det den egentlig er, heller slakte den. I øyeblikket synes jeg tvilen bør komme Nordost tilgode ettersom det tilsynelatende virker som dem ønsker å komme til bunns i dette. Det betyr ikke at noe er bevist ennå (eller at noen bør løpe og kjøpe strømkabler).

EDIT 2: Om dem IKKE kommer til bunns i dette får vi sannsynligvis aldri høre om det. Med mindre pressen er våken :-D

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig er den laget for at de skal selge mer! Det legger jo heller ikke selgeren skjul på. Finnes det noen bedrifter som driver FOU, som ikke gjør det for å selge mer??
    Og selvsagt ingeniørene i dette prosjektet er selvsagt ikke kompetente nok... Alt er kartlagt, og jorden er flat..
    Misforstå meg rett, jeg er ingen kabelfanatiker, men på en messe, holdt av en selger, er det en salgspresentasjon ja.
    Da ser det ut som vi kan være enige om at den ikke er særlig troverdig. Trulte brukte den som dokumentasjon på at det er hørbar forskjell på kabler, og der svikter den grovt.

Igjen.. 40 minutter. Synes du han brukte mye tid på å snakke om familien?
    Det er jo helt åpentbart at det er masse som ikke er beskrevet, men på 40 minutter synes jeg han fortalte essensen. Og jeg som ikke kan noe om faget, klarte å henge med. Altså forklarte han på en god måte.
    Hva er hensikten med å forstå essensen hvis de som presenterer den ikke er kompetente?

Hvem har sagt at det ikke er mulig å gjenskape forsøket?
    Det er vanskelig å gjenskape et identisk forsøk når man vet så lite om avspillingsutstyr, fremgangsmåte, prosedyrer, måleutstyr og målemetoder. Resultatene som kommer ut av et identisk testoppsett ville vært interessante. Jeg sier at hvis resultatene er de samme, kan man dermed si noe om hva som ga avviket. Jeg ville ikke satt pengene mine på at det var strømkabelen til CD-spilleren, slik Nordost hevder.

Det er din rett.
    Men når han selv sier i presentasjonen at dette ikke er hele sannheten og dem ennå ikke vet..
    Hva er det igjen å kritisere da?
    At dette ikke er forskning, men markedsføring.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående videoen...

Først og fremst er den åpenbart laget for å fremme et produkt. Hvor troverdig er den da? Jeg syns jeg har sett noe lignende på TV-shop. Hvor ble det av kildekritikken? Nordost har lenge drevet med kvasifysikk. Mange gjennomskuer det, men mange blir overbevist (lurt).

Forøvrig taler ikke elektrofaget Nordost sin sak uansett hvor mye de måtte ønske det. Det som presenteres i videoen er i beste fall trylling med grafer og misbruk av begreper.

Og... Noe som er grunnleggende når slik fremlegges, er en grundig beskrivelse av utførelse av testene, slik at resultatene skal kunne gjenskapes. Det skal derfor listes opp blant annet utstyr, prosedyrer, oppsett, fremgangsmåte ovs. Dette er helt grunnleggende om man ønsker å bevise noe. Alle som ønsker skal kunne gjøre forsøket på nytt for å etterprøve resultatene. Det er høyst interessant, særlig i denne videoen, ettersom resultatene er ytterst tvilsomme. Jeg kaller det bløff, og min påstand er at en kompetent person (hvis du finner en som gidder å gjøre forsøkene) ikke vil finne det samme Nordost gjør i sin video.

Hadde det vært noe hold i det de presenterer ville de fått Nobelspris i fysikk. Såvidt meg bekjent har de ikke fått det.
    Hvem er det som har større nytteverdi av å bevise virkningene av kabler enn produsentene selv? Selvsagt ingen. Nordost er verdens største produsent av hifi-kabler og jeg har i hvert fall aldri sett at de har gjort noe forsøk på å legge frem falske forskningsrapporter selv.

Personlig er jeg også LITT skeptisk frem til samme resultatene kommer fra flere hold.
    Grunnen til at jeg ikke er mer skeptisk enn jeg er, er enkelt og greit fordi vi i minst 30 år, har hørt forskjell på ulike hifikabler uten å kunne bevise det. Og som de sier i video "I can't believe that so big differences are not measurable". Dette har jeg og tenkt i lang tid, og det er på tide at det skjer noe på denne fronten nå, forskjellene kan faktisk være veldig store.

Jeg synes det er bra Nordost går ut med denne informasjonen i stedet for å beholde det som en bedriftshemmelighet. Det kan godt hende at denne informasjonen har eksistert i lang tid, men at ingen har avslørt den før nå. Hvis du kaller dette for bløff, vil jeg gjerne vite hva du mener det er i videoen som ikke stemmer.

Dette er ikke noe gjennombrudd i fysikk, målemetodene har eksistert i lang tid, det er måten de har blitt brukt på som er av nyhetens interesse.

Side 29 av 79 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 59 69 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •