Innspilling av høytalerkabel - Side 28

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 28 av 79 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 48 58 68 78 ... SisteSiste
Viser resultater 541 til 560 av 1567
    Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hjelper ikke med verdens beste høyttalere hvis lyden fra dem spretter frem og tilbake i et kvarter etter at sangen er ferdig Lyden blir vel ikke bedre enn rommet den er i.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    NETTOPP!
    Da er det bedre med litt forskjellig lengde etter min mening.

Man demper jo ikke den dårlige lyden ved å bruke akustikkplater.
    Rommet skaper i mange tilfeller den dårlige lyden, og akusikkplater hjelper til med å dempe uønskede refleksjoner, og på den måten får frem den faktiske godlyden som kommer ut av høyttalerene.
    Hva er det som er juks og vas med det?
    Kjøper du heller nye høyttalerkabler til 5000 enn å kjøpe akusikkplater til 2000 hvis målet er å få god lyd?
    Skal heller kjøpe kabel til 20-30.000 enn å gjere stua om til et "lydstudio"
    hehe..nei men føler ikkje enorme problemer..hadde først enorme stående lydbølger mellom høyttalerne og lite trøkk og bass i lytteposisjon.. men etter å flytte høyttalerne lengre bak ca 50 cm, vart alt topp + flytting av høyre 1 cm lengre frem.
    Fårløbig har eg ikke trengt sånn.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Hva skal man med god akustikk etter hvis det som kommer ut av høyttalerne er søppel?

Man får uansett ikke bedre lyd enn det som kommer ut av høyttalerne.
    Hvis man bruker akustikkprodukter til å dempe den dårlige lyden som kommer ut av høyttalerne, så er man ute på bærtur :P
    Vet ikke hva du definerer som "søppel" ut av høyttalerene, er det type musikk eller lydkvalitet ?
    Ettersom dette er en tråd som handler om høyttalerkabler så tolker eg det som at du mener at høyttalerkabler er den viktigste komponent for lyden ut av høyttaler (for å unngå søppel, som du skriver).
    Mener du at en slik "riktig" kabel kan rette opp "dårlig" lyd som kommer av alt fra en dårlig innspilling til en middelmådig signalkilde, forsterker og høyttalere ?? Hmm du nevnte noe om bærtur.....
    Dempe den dårlige lyden ? vet du hvilken effekt refleksjoner har på lyden ?
    Hvorfor tror du mange mange lydstudio o.l er innredet slik de er ?
    Ingen kabler kan gjøre noe med refleksjoner i rommet og påvirkningene de har på lyden. Det kan eg vedde noen kroner på, vedder du imot ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Det syns eg og. Det å jukse til et anlegg er jo berre vas
    Ok, da kan vi ta følgende test : Vi setter opp et anlegg bestående av cd-spiller, forsterker og høyttalere av god kvalitet og standard kabler (gjerne fra Europris) i et "nakent" rom og beynner å spille på forskjellige typer musikk og volum.
    Så kan du bruke 50000,- Nok på nye kabler og eg kan bruke samme sum (eller halvparten) på akustikk tiltak uten å bytte kabler.
    Hvem tror du vil oppleve den største forbedring av lyden ?
    Eller er det juks det som eg gjør ?

Dere andre som måtte lese dette, hvem tror dere vil oppleve den største forbedring av lyden ?

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke i tvil om hvem som hadde vunnet den konkurransen i alle fall.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Vet ikke hva du definerer som "søppel" ut av høyttalerene, er det type musikk eller lydkvalitet ?
    Ettersom dette er en tråd som handler om høyttalerkabler så tolker eg det som at du mener at høyttalerkabler er den viktigste komponent for lyden ut av høyttaler (for å unngå søppel, som du skriver).
    Mener du at en slik "riktig" kabel kan rette opp "dårlig" lyd som kommer av alt fra en dårlig innspilling til en middelmådig signalkilde, forsterker og høyttalere ?? Hmm du nevnte noe om bærtur.....
    Dempe den dårlige lyden ? vet du hvilken effekt refleksjoner har på lyden ?
    Hvorfor tror du mange mange lydstudio o.l er innredet slik de er ?
    Ingen kabler kan gjøre noe med refleksjoner i rommet og påvirkningene de har på lyden. Det kan eg vedde noen kroner på, vedder du imot ?
    Jeg snakker jo selvsagt om kvaliteten på lyden som kommer ut.
    Kablene er en like viktig del som alle andre komponentene ja. Lyden blir ikke bedre enn det svakeste leddet...
    Selvsagt retter ikke kabelen opp feil i anlegget, hvor har jeg sagt det? Den unngår at det oppstår nye feil i lyden.

Det er mange som kjøper akustikkprodukter fordi de prøver å fjerne skrikende diskant og ulyder i mellomtonen osv. Skal man absorbere så mye av lyden at man fjerner de lydene som er irriterende (støy), så er det ikke mye lyd igjen etterpå. Selvsagt kan ikke kabler gjøre noe med refleksjoner i rommet, hvem har fortalt deg det? Rom-akustikk er veldig viktig for god lyd, men som sagt, hvis høyttaleren spiller musikk med masse støy, så er det støy du lytter til - også i et perfekt akustisk rom.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke endeplugger man bruker er egentlig ikke vesentlig. Poenget er at etter man har brent inn høyttalerkablene, må man også bruke tid på å brenne inn endepluggene.

Jeg brant inn mine bananplugger og jeg fikk et betydlig løft i lydbildet i forhold til før innbrenningen.

Det jeg gjorde var å sette på middels høy klassisk musikk og lot det spille i ca 80-100 timer.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal man med god akustikk etter hvis det som kommer ut av høyttalerne er søppel?

Hvis man bruker akustikkprodukter til å dempe den dårlige lyden som kommer ut av høyttalerne, så er man ute på bærtur :P
    Spesielt utsagn. Hva skal man med bra kabler hvis akustikken i rommet er ræva? Forskjellen i lydkvalitet mellom et godt og dårlig dempet rom er som natt og dag sammenlignet med forskjellene mellom en god og "dårlig" kabel.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da kan vi ta følgende test : Vi setter opp et anlegg bestående av cd-spiller, forsterker og høyttalere av god kvalitet og standard kabler (gjerne fra Europris) i et "nakent" rom og beynner å spille på forskjellige typer musikk og volum.
    Så kan du bruke 50000,- Nok på nye kabler og eg kan bruke samme sum (eller halvparten) på akustikk tiltak uten å bytte kabler.
    Hvem tror du vil oppleve den største forbedring av lyden ?
    Eller er det juks det som eg gjør ?

Dere andre som måtte lese dette, hvem tror dere vil oppleve den største forbedring av lyden ?
    Du og du..kor dere proveserer..eller ikke vil skjønne..

I en stue er det møbler med mer, ivertfall i stua for dei som har dame,og der er det ca anbefalt dempet nok. Det er ikke anbefalt så mye mer da det kan lett bli overdempet.
    Vi snakker ikke om nakent rom, da det seff ikke vil vere bra. Klapp i rommet ditt...er det ekko? Da må det dempes..
    8)

Kablene er en like viktig del som alle andre komponentene ja. Lyden blir ikke bedre enn det svakeste leddet...
    Selvsagt retter ikke kabelen opp feil i anlegget, hvor har jeg sagt det? Den unngår at det oppstår nye feil i lyden.

Det er mange som kjøper akustikkprodukter fordi de prøver å fjerne skrikende diskant og ulyder i mellomtonen osv. Skal man absorbere så mye av lyden at man fjerner de lydene som er irriterende (støy), så er det ikke mye lyd igjen etterpå. Selvsagt kan ikke kabler gjøre noe med refleksjoner i rommet, hvem har fortalt deg det? Rom-akustikk er veldig viktig for god lyd, men som sagt, hvis høyttaleren spiller musikk med masse støy, så er det støy du lytter til - også i et perfekt akustisk rom.
    +1

==========
    Folkens.. skift ut stålskruene i elementa deres med messingskruer som igjen gjør til at høyttalerne spiller mye bedre.
    Dette har med å unngå resonanser osv.. og trekk til høyttaleren helst med produsentens anbefaling, men uten-ikke for mye vis treverket ikke tåler det. Pass på å trekk til likt på alle skruer/kryss trekk til, så elementet er 100% beint, alså så det ikke vrir seg. (umulig å se)
    Er en stor fordel å trekke til med moment-skrujern.
    Ikke testet selv, men hørt andre skryter fælt.. så skal prøve selv en gang.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg hører masse støy når du snakker. Hvor tar du dette fra? Folk kjøper akustikkprodukter fordi det demper refleksjoner, og dermed er det svært effektivt til å fjerne overproduksjon av lyd i forskjellige frekvensområder. Det er tydelig at du aldri har hørt forskjellen på et godt og dårlig dempet rom. Der har du en kvalitetsøkning du ikke trenger ikke blindtest for å merke hvertfall. Og hva i huleste mener du med at det ikke er mye lyd igjen etterpå? Man skal ikke pakke inn høyttalerne i dempemateriale.

Og hvis du har opplevd at høyttalerne spiller musikk med masse støy så har du ikke fått dårlige høyttalerkabler, du har fått defekte høyttalerkabler.
    --
    Thorbjørn

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å brenne høytalerkabler er dårlig butikk... Må ha noe skikkelig 240 kvadrat da. Og ikke lønner det seg å brenne da heller, må fram med kniven å spikke... Tar jo ikke imot brent kobber på skraphandelen mere. 20 år siden man tok imotbrent kobber!

Spøk til side, kabeldiskusjoner blir som å diskutere relgion. Noen tror på en figur man ikke skal tegne, andre på en som gikk på vannet, andre igjen gir blaffen og lever livet nå.

Noen mener det er verdt å bruke 10.000 ++++ på kabler og mange, mange timer med innspilling og innbrenning, andre er knallfornøyd med hva de har på biltema til 300 spenn... Jeg tilhører nok den som synes biltema sine kabler låter nøyaktig det samme som Nordost-kabler. Jeg har riktignok noe kimber 8TC til frontrekka mi, men de fikk jeg gratis og de ser barske ut

JA, noen ting leder bedre en andre, noen ting irrer osv.

Jeg er langt ifra noen ekspert, jeg er en elekrtriker med helt sikkert dårligere hørsel en snittet på forumet her, så jeg ville nok uansett aldri høre noe forskjell. Til syvende og sist er det bare elektroner som blir dyttet fram og tilbake

Og nei, jeg har ikke lest mere enn første siden av tråden

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat fra deg Lovemusikk : Du og du..kor dere proveserer..eller ikke vil skjønne..

Hvorfor må du alltid komme med kommentarer som det, og beskylde folk for å gjøre narr av og utdrite andre, og ikke minst komme med hentydninger om at folk har dårlig hørsel eller dårlig hifi-utstyr når de er uenige med deg her ??

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat fra deg Lovemusikk : Du og du..kor dere proveserer..eller ikke vil skjønne..

Hvorfor må du alltid komme med kommentarer som det, og beskylde folk for å gjøre narr av og utdrite andre, og ikke minst komme med hentydninger om at folk har dårlig hørsel eller dårlig hifi-utstyr når de er uenige med deg her ??
    Nei, men en blir vel litt oppgitt når noen ikke gidder lese eller får med seg hva en skriver og kanskje og vrir litt på det slik at "sannheten" blir en helt annen enn det opprinnelig var. :-|
    Det som eg ofte blir beskylt for er ting som er vridd til slik at det blir idiotisk og kanskje er ting dradd ut av den store samenhengen.
    Av og til kan eg og skrive tull, er ikke det eg mener, men blir litt oppgitt når ting blir klippet ut av eit avsnitt så samenhengen ikke henger på greip.
    :twisted:
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Spesielt utsagn. Hva skal man med bra kabler hvis akustikken i rommet er ræva? Forskjellen i lydkvalitet mellom et godt og dårlig dempet rom er som natt og dag sammenlignet med forskjellene mellom en god og "dårlig" kabel.
    Nei, alt henger sammen i et stort puslespill. Jeg har aldri nektet for at akustikk er viktig og kommer heller aldri til å gjøre det. Jeg sier bare at man ikke kan reparere feil som kommer fra elektronikken/kablingen/strømnettet med akustikkpaneler. Akustisk tuning er ikke noen universell løsning til alle problemer som enkelte tror.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utgangspunktet er ikke at det er noen søppel-høyttalere, det skjønte du vel? Konklusjonen min er, at jeg regner med at man kan oppnå bedre lyd om man f.eks legger 10k i akustiske tiltak, enn i 10k dyrere høyttalere eller diverse elektronikk. Er akustikken i rommet dårlig, spiller det ingen rolle hvor gode høyttalere, høyttalerkabler eller elektronikk man har :wink: (dog kan man nok hente noe på god bruk av EQ/romkorreksjon)

Takker for meg i denne tråden, tenker at trådstarter har fått nok tilbakemeldinger nå...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg hører masse støy når du snakker. Hvor tar du dette fra? Folk kjøper akustikkprodukter fordi det demper refleksjoner, og dermed er det svært effektivt til å fjerne overproduksjon av lyd i forskjellige frekvensområder. Det er tydelig at du aldri har hørt forskjellen på et godt og dårlig dempet rom. Der har du en kvalitetsøkning du ikke trenger ikke blindtest for å merke hvertfall. Og hva i huleste mener du med at det ikke er mye lyd igjen etterpå? Man skal ikke pakke inn høyttalerne i dempemateriale.

Og hvis du har opplevd at høyttalerne spiller musikk med masse støy så har du ikke fått dårlige høyttalerkabler, du har fått defekte høyttalerkabler.
    Pr dags dato, så har jeg 18 diffusorer/absorbenter i lytterommet mitt, så jeg tror jeg vet hva jeg prater om!

Prøv og demp rommet ditt i hjel med absorbenter, så skal du få høre hvor utrolig kjedelig lyden blir etterpå.

Se videoen jeg postet tidligere, så ser du hvor mye støy du kan få fra dårlig kabling, uønskede resonanser og dårlig strømnett.

Hvis du tror at det gamet her er så enkelt at du bare kan kjøpe noen dyre komponenter og noen akustikkpaneler og få kjempebra lyd, tar du veldig feil! Desto dyrere utstyr du kjøper, desto mer avslørende blir det og desto viktigere blir det å fjerne uønsket støy i elektronikken.

Jeg har hørt nok av anlegg i millionklassen som låter helt jævlig i lokaler som er forholdsvis godt dempet.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pr dags dato, så har jeg 18 diffusorer/absorbenter i lytterommet mitt, så jeg tror jeg vet hva jeg prater om!

Prøv og demp rommet ditt i hjel med absorbenter, så skal du få høre hvor utrolig kjedelig lyden blir etterpå.

Se videoen jeg postet tidligere, så ser du hvor mye støy du kan få fra dårlig kabling, uønskede resonanser og dårlig strømnett.

Hvis du tror at det gamet her er så enkelt at du bare kan kjøpe noen dyre komponenter og noen akustikkpaneler og få kjempebra lyd, tar du veldig feil! Desto dyrere utstyr du kjøper, desto mer avslørende blir det og desto viktigere blir det å fjerne uønsket støy i elektronikken.

Jeg har hørt nok av anlegg i millionklassen som låter helt jævlig i lokaler som er forholdsvis godt dempet.
    Angående videoen...

Først og fremst er den åpenbart laget for å fremme et produkt. Hvor troverdig er den da? Jeg syns jeg har sett noe lignende på TV-shop. Hvor ble det av kildekritikken? Nordost har lenge drevet med kvasifysikk. Mange gjennomskuer det, men mange blir overbevist (lurt).

Forøvrig taler ikke elektrofaget Nordost sin sak uansett hvor mye de måtte ønske det. Det som presenteres i videoen er i beste fall trylling med grafer og misbruk av begreper.

Og... Noe som er grunnleggende når slik fremlegges, er en grundig beskrivelse av utførelse av testene, slik at resultatene skal kunne gjenskapes. Det skal derfor listes opp blant annet utstyr, prosedyrer, oppsett, fremgangsmåte ovs. Dette er helt grunnleggende om man ønsker å bevise noe. Alle som ønsker skal kunne gjøre forsøket på nytt for å etterprøve resultatene. Det er høyst interessant, særlig i denne videoen, ettersom resultatene er ytterst tvilsomme. Jeg kaller det bløff, og min påstand er at en kompetent person (hvis du finner en som gidder å gjøre forsøkene) ikke vil finne det samme Nordost gjør i sin video.

Hadde det vært noe hold i det de presenterer ville de fått Nobelspris i fysikk. Såvidt meg bekjent har de ikke fått det.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Angående videoen...

Først og fremst er den åpenbart laget for å fremme et produkt. Hvor troverdig er den da? Jeg syns jeg har sett noe lignende på TV-shop. Hvor ble det av kildekritikken? Nordost har lenge drevet med kvasifysikk. Mange gjennomskuer det, men mange blir overbevist (lurt).

Forøvrig taler ikke elektrofaget Nordost sin sak uansett hvor mye de måtte ønske det. Det som presenteres i videoen er i beste fall trylling med grafer og misbruk av begreper.

Og... Noe som er grunnleggende når slik fremlegges, er en grundig beskrivelse av utførelse av testene, slik at resultatene skal kunne gjenskapes. Det skal derfor listes opp blant annet utstyr, prosedyrer, oppsett, fremgangsmåte ovs. Dette er helt grunnleggende om man ønsker å bevise noe. Alle som ønsker skal kunne gjøre forsøket på nytt for å etterprøve resultatene. Det er høyst interessant, særlig i denne videoen, ettersom resultatene er ytterst tvilsomme. Jeg kaller det bløff, og min påstand er at en kompetent person (hvis du finner en som gidder å gjøre forsøkene) ikke vil finne det samme Nordost gjør i sin video.

Hadde det vært noe hold i det de presenterer ville de fått Nobelspris i fysikk. Såvidt meg bekjent har de ikke fått det.
    Helt enig med deg

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du og du..kor dere proveserer..eller ikke vil skjønne..
    Det er nok ganske mange her som skjønner mer enn du antakelig er klar over. ;-)

I en stue er det møbler med mer, ivertfall i stua for dei som har dame,og der er det ca anbefalt dempet nok. Det er ikke anbefalt så mye mer da det kan lett bli overdempet.
    Vi snakker ikke om nakent rom, da det seff ikke vil vere bra. Klapp i rommet ditt...er det ekko? Da må det dempes..
    8)
    Sistnevnte forslag forteller jo en god del, det skal du ha rett i!
    Men det løser som regel bare litt av problemet.
    Tviler sterkt på at eksempelvis en sofa og noen stoler tar rotta på førsterefleksjoner og romnoder.

Folkens.. skift ut stålskruene i elementa deres med messingskruer som igjen gjør til at høyttalerne spiller mye bedre.
    Dette har med å unngå resonanser osv.. og trekk til høyttaleren helst med produsentens anbefaling, men uten-ikke for mye vis treverket ikke tåler det. Pass på å trekk til likt på alle skruer/kryss trekk til, så elementet er 100% beint, alså så det ikke vrir seg. (umulig å se)
    Er en stor fordel å trekke til med moment-skrujern.
    Ikke testet selv, men hørt andre skryter fælt.. så skal prøve selv en gang.
    Dette må da være månedens påstand i denne tråden?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Det er nok ganske mange her som skjønner mer enn du antakelig er klar over. ;-)

Sistnevnte forslag forteller jo en god del, det skal du ha rett i!
    Men det løser som regel bare litt av problemet.
    Tviler sterkt på at eksempelvis en sofa og noen stoler tar rotta på førsterefleksjoner og romnoder.

Dette må være månedens påstand i denne tråden?
    Vi snakker alt av det som er i en vandlig familie stue, ikke en ungkarkåk. :-D

Vis vi ikke skal si tiårets påstand?
    Men en kan ikke helt avfeie det kan vi? med tanke på resonanser osv..
    Skal bli spennende å få høre hos broderen neste gang eg er der.. han og skryter fælt..
    Høyttalere:

Side 28 av 79 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 48 58 68 78 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •