Innspilling av høytalerkabel - Side 27

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 27 av 79 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 37 47 57 67 77 ... SisteSiste
Viser resultater 521 til 540 av 1567
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener.
    Det sier vel ikke noe om at det er forskjell på kabler, det sier bare at jeg ikke har hørt noen forandringer i løpet av de årene jeg har hatt mine kabler.
    Det var det jeg skrev i allefall.
    Hva passer bedre til mitt anlegg?
    Nei tenkte mer i retning av at noen folk "tuner" anlegga med kabler.
    Så mulig denne europrice kabelen passer bedre til et annet anlegg enn det eg hadde da.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Nei tenkte mer i retning av at noen folk "tuner" anlegga med kabler.
    Så mulig denne europrice kabelen passer bedre til et annet anlegg enn det eg hadde da.
    Ok. Jeg har aldri testet europrice kabelen....bare for å nevne det.
    Pleier ikke å dra til europrice når jeg trenger nytt hifi utstyr...

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg skjønte heller ikke hva de skulle med lydkabler, men siden du brukte dem som eksempel regnet jeg med at du visste noe om det.

Schlumberger driver med ting som gjør at de trenger komponenter som gjerne skal ha en helt spesiell spesifikasjon, tåler mye og som lages i et lavt antall. Slikt gir en høy pris.

Jeg klarer ikke helt å se sammenhengen mellom dette og høyttalerkabler, her er det ingen spesielle krav - tvert i mot har en bred gruppe av relativt forskjellige kabler vist seg å fungere tilfredsstillende.
    Eneste "lyd" dei bruker direkte er når dei setter kablene under lavfrekvenser for test, da kjøres dei inn i et lite "rom" med svindyr sub som utsetter kabelen (100m lengder) for lavfrekvenser.
    Lages nok ikke i en begrenset mengde dei kablene deres nei..hehe.. Fabrikken som lager kabelene eller ledningene er mer riktig å si, produserer på høyt plan for å forsyne Schlumberger med nok råstoff.
    Det som gjer dei er dyre er blant annet at isolasjonen Må vere 100% vanntett, noe dei har hatt problemer med. Ellers skal dei svake signalene som mottakerene fanger opp transpoteres tilbake til båten i en avstand på lett 1 km, så kreves litt.
    Høyttalerkabler er jo "bare" 3-4 meter men mye kan gå galt der og.
    Blir vel mye likt signalkabler?

Ok. Jeg har aldri testet europrice kabelen....bare for å nevne det.
    Pleier ikke å dra til europrice når jeg trenger nytt hifi utstyr...
    Nei, ok trudde du brukte den siden du "tente" så på det eg skrev om den. :wink:
    Men eg er forsatt åpen for at den kan vere brukendes på andre komponenter, mulig det, men eg kjem ikkje til å kjøpe den igjen, selv ikke i garasjen.

Admin edit: ingen vits å poste så mange innlegg etter hverandre. Innlegg er slått sammen
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale å ta en titt på den videoen her:
    Rocky Mountain Audiofest 2010

Det er målbare forskjeller på kabler hvis man måler med riktige metoder.
    Målbare forskjeller innenfor det hørbare spekteret er selvsagt også hørbare.

Sånne objektive beviser vil det komme mer og mer av etter hvert.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg vet av en plass hvor det er gode kabler å få tak i. I Ukraina, nord for Kiev ligger det et nedlagt atomkraftverk, og hovedlinjen ut derfra leverte 4 GW. De er dessuten "innbrent" med 25 år med kraftig radioaktiv stråling. Dette burde være ypperlig å bruke som høyttalerkabel. Trenger ikke visum for å dra dit engang.

Jeg har fremdeles lyst på litt informasjon om hvilke faktorer som avgjør kvaliteten på en kabel. Er det ingen som vet noe om det? Fikk ikke noe godt svar sist jeg spurte.

På 1500-tallet levde det en mann ved navn Francis Bacon, som regnes som grunnleggeren av moderne vitenskapelig tenkning. Før hans tid var det vanlig i vitenskaplige miljøer å avgjøre vitenskaplige spørsmål ved debatt, ikke ved systematiske observasjoner og eksperimenter. Eks. for å finne ut hvor mange tenner en hest har må man faktisk inn i kjeften å telle, det er umulig å diskutere seg frem til det rette svaret.
    Det er litt slik med denne tråden, det er langt mellom faktaene, men mye synsing. For de som hører forskjell, flott for dem. Men jeg for min del vil gjerne ha litt kjøtt på beinet. Det blir vanskelig for meg å gjennomføre en god test, siden min dyreste kabel kostet 30kr/m (Tara Labs Omni), så det vil i så fall bli billig kabel vs. billigere kabel...

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Tror jeg vet av en plass hvor det er gode kabler å få tak i. I Ukraina, nord for Kiev ligger det et nedlagt atomkraftverk, og hovedlinjen ut derfra leverte 4 GW. De er dessuten "innbrent" med 25 år med kraftig radioaktiv stråling. Dette burde være ypperlig å bruke som høyttalerkabel. Trenger ikke visum for å dra dit engang.

Jeg har fremdeles lyst på litt informasjon om hvilke faktorer som avgjør kvaliteten på en kabel. Er det ingen som vet noe om det?
    Her kan du lese litt..Men då må jo eg og oppgradere...hmm
    Din guide i kabeljungelen - VG Nett

Her er en utrekning..
    http://avforum.no/forum/kabler/13911...tml#post176059

http://avforum.no/forum/kabler/13911...tml#post194692

Snickers har ofte peiling
    http://avforum.no/forum/kabler/13911...tml#post278494
    Høyttalere:

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo spennende lesestoff. Ekspertpanelet i VG som anbefalte dyre kabler til dyre anlegg bestod utelukkende av kabelselgere.

Utrekningen av effekttap i kabel viser at det er ubetydelig lite.

Så har vi en som sier at syltynne signalkabler gir forvrengning hvis de blir brukt som høyttalerkabel.

Konklusjon: La oss ikke bruke syltynne signalkabler som høyttalerkabel, men biltema sine bør funke greit.

Jeg har en teori (brannfakkel/kirkebanning):
    - Dyre kabler kan høres bedre ut ikke fordi de leder med mindre tap, men fordi de farger (forvrenger) lyden på en måte som høres ut som en forbedring. Husk at enkelte former for forvrengning kan fungere som klang (et eksempel), som at en sinuskurve fortsetter å svinge litt etter at kilden har blitt stille, dette kan virke som en oppmykning av lyden eller en "varmere lyd" som ofte er en beskrivelse av dyre kabler kontra billige.

Tara Labs -kablene mine er av 6N-kobber, stort renere enn det blir det vel ikke, vanligvis er det snakk om 4N. Har vanskelig for å tro at bedre kabler vil gi bedre lyd, men det hadde jo vært helt fantastisk, og absolutt verd pengene å brukt et par-tre laken på kabel hvis det ga en virkning.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo spennende lesestoff. Ekspertpanelet i VG som anbefalte dyre kabler til dyre anlegg bestod utelukkende av kabelselgere.

Så har vi en som sier at syltynne signalkabler gir forvrengning hvis de blir brukt som høyttalerkabel.

Konklusjon: La oss ikke bruke syltynne signalkabler som høyttalerkabel, men biltema sine bør funke greit.

- Dyre kabler kan høres bedre ut ikke fordi de leder med mindre tap, men fordi de farger (forvrenger) lyden på en måte som høres ut som en forbedring. Husk at enkelte former for forvrengning kan fungere som klang (et eksempel), som at en sinuskurve fortsetter å svinge litt etter at kilden har blitt stille, dette kan virke som en oppmykning av lyden eller en "varmere lyd" som ofte er en beskrivelse av dyre kabler kontra billige.

Tara Labs -kablene mine er av 6N-kobber, stort renere enn det blir det vel ikke, vanligvis er det snakk om 4N. Har vanskelig for å tro at bedre kabler vil gi bedre lyd, men det hadde jo vært helt fantastisk, og absolutt verd pengene å brukt et par-tre laken på kabel hvis det ga en virkning.
    Det er veldig mange faktorer som påvirker signalet i en kabel. "RLC" blir vanligvis regnet som de viktigste parameterne (Resistans [R] , Induktans [L], Kapasitans [C]). Hvis det bare var resistans dette her dreide seg om, hadde faget vært veldig enkelt.
    En "induktor" fungerer på en måte som en motstand, men motstanden øker når frekvensen øker og kan påvirke lyden deretter.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg er helt sikker på at kostnadsbevisste firmaer som BBC, NRK OG Schlumberger bruker svært moderat prisede kabler, og at årsaken til at de ikke kjøper de billigste kablene er holdbarhet og eventuelt støyskjerming, ikke lydkvalitet.
    Artig at du skulle nevne Schlumberger...
    "De" jobber blant annet med over 6000 meter lange kabler, som skal prestere i de mest ekstreme miljøer som en brønn (H2S, salter, baser/syrer, trykk på gjerne 500 bar+ og oppmot 210 grader Celsius) og sender bl.a. realtime bitdata til overflaten, samt power (gjerne 400V+ og 1A). Kan opplyse om at det er noe så eksotisk som, hold dere fast... kobber i de lederne, og isolasjon av teflon! At det har noen relevans opp mot høyttalerkabler vil jeg ikke påstå.

Men jeg er kommet til et stadie, der jeg faktisk driter i om folk vil prioritere å handle unødvendig dyre kabler, for å oppnå en innbilt positiv effekt. Det er deres penger, og deres illusjon. Det nytter tydeligvis ikke hvor mye man beviser, tester, dokumenterer og diskuterer. For noen mener fremdeles at sansene deres ikke blir påvirket av forventninger, eller at en svært liten endring i sitteposisjon kan endre oppfatningen av lyden... så DREAM ON!

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Teorien din vart vel bekreftet av min lille test på rca kabler ja.. 8)
    Eg for min del foretrakk chord, da f.eks Tara Labs var for lite dynamikk i det over bassen, men lavbassen satt som et skudd med meget god dynamikk, også gitaren var bra med dynamikk i. 8) Den hadde mye bra.
    Men eg, og det er eg, foretrekker en kabel som er nøytral god vis dere skjønner uten tap eller farging.
    Men er jo bra at vi kan velge i forskjellige kabler da. Hadde hatt lite å diskutere om på kabel hadde det vert likt. :-D
    Høyttalere:

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    foretrekker en kabel som er nøytral god vis dere skjønner uten tap eller farging.
    Hva er referansen , når er lyden ekte eller når farges den
    Det vet du jo ikke....du aner ikke hva den ekte lyden er....
    Kabel ?
    Er Cord , Nordost ,Sitech , Anjou , Audioquest , Monster , Viablue , Bandridge riktig/ekte
    De spenner over en pris på 100 kr til 200 000 for korte lengder , ulik oppbygging og legeringer , gauge i kabler.
    Alle som eier eller selger den ene eller andre av kabler fra disse produsentene sier dette er ekte og ufargede lyden.
    (nesten som å høre unger å tema best)

Hva er kidle til den ufargede lyden...er det cd , lp plater.....hva heter dac , filter og komponenter .....type høytalere som gjengir lyd riktig ?

Om det er 2000 kabelprodusenter å det skulle være forskjell i lyd mellom de ulike kablene...........hvem er riktig ??

Innbrenning eller ikke av kabel , hvem type og hvordan....hvem vet hvem som gir riktig lyd eller farget

må alle kanskje da ha eksakt samme høtalere , spillere , forsterkere , lytterom , kabler , samme sang , samme strømkabler , alle kabler innbrent på eksakt samme tidspunkt å ikke avspillt lengere/kortere tid osv da ? for ekte lyd ?

Bruk penger på annen dac , spiller , reciver , forsterker , høytalere om man ønsker forskjeller

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Bruk penger på annen dac , spiller , reciver , forsterker , høytalere om man ønsker forskjeller
    ...ikke glem det som gir størst utslag, akustikken! Det er uten tvil det de "proffe" legger mest penger i.

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok bedre å legge 10.000kr i akustikk som man VEIT gir skikkelig utslag enn kabler til 10.000kr som man TROR gir utslag ja!

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -lange-jpg
    Hehehe Morsomt!
    Sikkert uhorvelig viktig at en kabel ikke er 2m og den andre 3m, da vil det jo bli total ubalanse i lydbildet.....

Hva er egentlig best?
    2 kabler av ulik lengde,
    eller 2 like lange der den ene ligger i en kveil på gulvet?
    Eller spiller det noen som helst rolle?

Dette er jo sikkert en problemstilling som særlig dere som er kabelfanatikere tar hensyn til.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler som skal lede vekselstrøm bør ihvertfall ikke kveiles, da har du plutselig en spole, og dermed induktans.

Skulle rigge opp lys for en konsert en gang, totalt 11kw, og spredte kabelen utover for å unngå varmgang. Så var det en luring som fant ut at han skulle rydde litt, og kveilet opp kabelen. Det luktet brent plastik etterhvert ja. Her snakket vi nok om en godt innbrent kabel

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    ...ikke glem det som gir størst utslag, akustikken! Det er uten tvil det de "proffe" legger mest penger i.
    Hva skal man med god akustikk etter hvis det som kommer ut av høyttalerne er søppel?

Man får uansett ikke bedre lyd enn det som kommer ut av høyttalerne.
    Hvis man bruker akustikkprodukter til å dempe den dårlige lyden som kommer ut av høyttalerne, så er man ute på bærtur :P

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Hva er referansen , når er lyden ekte eller når farges den
    Det vet du jo ikke....du aner ikke hva den ekte lyden er....
    Kabel ?
    Er Cord , Nordost ,Sitech , Anjou , Audioquest , Monster , Viablue , Bandridge riktig/ekte
    De spenner over en pris på 100 kr til 200 000 for korte lengder , ulik oppbygging og legeringer , gauge i kabler.
    Alle som eier eller selger den ene eller andre av kabler fra disse produsentene sier dette er ekte og ufargede lyden.
    (nesten som å høre unger å tema best)

Hva er kidle til den ufargede lyden...er det cd , lp plater.....hva heter dac , filter og komponenter .....type høytalere som gjengir lyd riktig ?

Om det er 2000 kabelprodusenter å det skulle være forskjell i lyd mellom de ulike kablene...........hvem er riktig ??

Innbrenning eller ikke av kabel , hvem type og hvordan....hvem vet hvem som gir riktig lyd eller farget

må alle kanskje da ha eksakt samme høtalere , spillere , forsterkere , lytterom , kabler , samme sang , samme strømkabler , alle kabler innbrent på eksakt samme tidspunkt å ikke avspillt lengere/kortere tid osv da ? for ekte lyd ?

Eg går bare ut fra kordan lyden er i virkeligheten, eg tar ikke hensyn til hvordan det og det anlegget spiller, då eg vil ha den naturlige lyden med fraspark når en skrur opp.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Hva skal man med god akustikk etter hvis det som kommer ut av høyttalerne er søppel?

Man får uansett ikke bedre lyd enn det som kommer ut av høyttalerne.
    Hvis man bruker akustikkprodukter til å dempe den dårlige lyden som kommer ut av høyttalerne, så er man ute på bærtur :P
    Det syns eg og. Det å jukse til et anlegg er jo berre vas
    Høyttalere:

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler som skal lede vekselstrøm bør ihvertfall ikke kveiles, da har du plutselig en spole, og dermed induktans.
    NETTOPP!
    Da er det bedre med litt forskjellig lengde etter min mening.

Det syns eg og. Det å jukse til et anlegg er jo berre vas
    Man demper jo ikke den dårlige lyden ved å bruke akustikkplater.
    Rommet skaper i mange tilfeller den dårlige lyden, og akusikkplater hjelper til med å dempe uønskede refleksjoner, og på den måten får frem den faktiske godlyden som kommer ut av høyttalerene.
    Hva er det som er juks og vas med det?
    Kjøper du heller nye høyttalerkabler til 5000 enn å kjøpe akusikkplater til 2000 hvis målet er å få god lyd?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NETTOPP!
    Da er det bedre med litt forskjellig lengde etter min mening.
    Høyttalere:

Side 27 av 79 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 37 47 57 67 77 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •