Innspilling av høytalerkabel - Side 25

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 25 av 79 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 55 65 75 ... SisteSiste
Viser resultater 481 til 500 av 1567
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Då kan du gå å kjøpe en europrice høyttalerledning og fortell meg etterpå at du syns den er bra. :-D
    Nå er jeg litt usikker på hva du mener med "europrice høyttalerledning"?

Uten å kjenne til deres sortiment, vil jeg tro at også Europrice har kabler i tilfredsstillende kvalitet? Da med tanke på tverrsnitt.

De ser sikkert ikke så fancy ut som kabler til det mangedobbelte av (meter)prisen, men strengt tatt er det jo andre ting enn det rent visuelle som betyr noe.
    I alle fall for de fleste. ;-)

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Nå er jeg litt usikker på hva du mener med "europrice høyttalerledning"?

Uten å kjenne til deres sortiment, vil jeg tro at også Europrice har kabler i tilfredsstillende kvalitet? Da med tanke på tverrsnitt.

De ser sikkert ikke så fancy ut som kabler til det mangedobbelte av (meter)prisen, men strengt tatt er det jo andre ting enn det rent visuelle som betyr noe.
    I alle fall for de fleste. ;-)
    Tverrsnitt og slikt er mer en nok på dei, men låter forferdelig med skrikendes lyd.. For meg gikk det i bosset etter 5 minutter. Var åpen for å teste dei, men nope funket ikke for meg.
    Tverrsnitt er en ting, men måten en kabel kan formidle strømmene på er noe annet. En kabel er en motstand kan en sei, og den skal i tillegg formidle et signal/strøm uten å gjøre noe med signalet, er min mening da.

Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Kan du vennligst fortelle hva du anser som "utdriting" i det eg skriver

Det bør faktisk være lov å ha andre meninger her, uten å bli beskyldt for å bedrive "utdriting" !!
    Dersom du skal beskylde meg for "utdriting", så bør du faktisk begrunne det !
    Nå skrev eg det generelt, men vis du føler at du har kommet med slikt så versegod ta det til deg.

Poenget er at vi Må hjelpe hverandre og ikke drite ut/slenge drit osv fordi vi mener det er et dumt spørsmål. Har en ikke noe annet å komme med en sånn "drit" får en la vere å skrive noe.

Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Ikke så ofte jeg er enig i synspunktene til Lovemusic, men her synes jeg du er Spot On.
    Mange av de selvoppnevnte "hifiekspertene" her inne har en ekstremt ufin måte å skrive innlegg på, og bør gå litt i seg selv når de svarer på måten de gjør. Skulle dere selv komme til skade for å spørre om et eller annet her inne er det ikke så hyggelig å få svar som "Herre gud, hvor dum går det an å bli. Dette står jo i manualen.........."
    Vis litt respekt. Det handler som regel ikke om hva man sier, men hvordan man sier det. De fleste som skriver i disse kabeltrådene har aldri testet selv, men kaster seg på så fort det kommer noen kiipe innlegg. Dette skaper et utrivelig forum. Er det virkelig det vi ønsker å ha ??
    Det er godt vi kan vere enig og. :smile:

Sitat Opprinnelig postet av Magnus K.A
    Hei.
    Har nettopp fått kjøpt et par med Kimber 8TC høytalerkabel. Disse er ikke spillt inn, og jeg har derfor lyst til å gi dem noen timer før jeg bedømmer de skikkelig.

Det jeg lurer på er om kablene må være tilkoblet en høytaler for å bli spillt inn?
    Det blir jo en del støy i huset når man spiller musikk høyt, og det hadde vært en fordel om kablene bare kunne vært tilkoblet forsterkeren og så latt den spille musikk døgnet rundt...

Noen som vet?
    Da prøver vi på nytt å gje et fornuftig svar..

Admin EDIT: Helt unødvendig å poste tre innlegg etter hverandre, når de kan ligge i samme post.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg lurer på er om kablene må være tilkoblet en høytaler for å bli spillt inn?
    Det blir jo en del støy i huset når man spiller musikk høyt, og det hadde vært en fordel om kablene bare kunne vært tilkoblet forsterkeren og så latt den spille musikk døgnet rundt...

Noen som vet?
    kobbles kabelen bare til forsterkeren i den ene enden og uten en høytaler eller noen last i den andre, da vil det jo ikke gå noe strøm gjennom kabelen så, hvis det er det som er problemstillingen så ...

Har ingen tro på at det hjelper å spille inn en kabel på annen måte enn at det kan øke forventningene til brukeren og dermed kanskje skape en possitiv hørbar effekt.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da prøver vi på nytt å gje et fornuftig svar..
    og da opphøyer du deg selv til en kontrollsjef i denne tråden?

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tverrsnitt og slikt er mer en nok på dei, men låter forferdelig med skrikendes lyd.. For meg gikk det i bosset etter 5 minutter. Var åpen for å teste dei, men nope funket ikke for meg.
    Tverrsnitt er en ting, men måten en kabel kan formidle strømmene på er noe annet. En kabel er en motstand kan en sei, og den skal i tillegg formidle et signal/strøm uten å gjøre noe med signalet, er min mening da.
    Ut i fra at disse kablene bare ble kastet etter 5 minutter, da har du vel ikke serlig tro på eller erfaring med innspilling av kabler heller da....

Hvorfor legger du inn innlegg i denne tråden da hvis du ikke skriver om det som det faktisk blir spurt om?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    og da opphøyer du deg selv til en kontrollsjef i denne tråden?
    Det var det du som sa..men følte noen burde ta ansvar så trådstarter får eit svar. Og gjerne en fin diskusjon om innspilling uten at folk gjør narr av noen.

Ut i fra at disse kablene bare ble kastet etter 5 minutter, da har du vel ikke serlig tro på eller erfaring med innspilling av kabler heller da....
    Hvorfor legger du inn innlegg i denne tråden da hvis du ikke skriver om det som det faktisk blir spurt om?

Liten erfaring av innspilling av kabler ja..liten tru på det har eg og ja..største forskjellen ligger vel i dei forskjellige typene og fabrikantene som lager dei.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er jo at prøv å hjelp folk, enn å gjøre narr av dei.
    Helt enig, jeg vil dog vri setningen litt: "Prøv å hjelpe folk, ikke narre de".

De som kjøper dyre kabler blir nemlig nettopp det, narret.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Helt enig, jeg vil dog vri setningen litt: "Prøv å hjelpe folk, ikke narre de".

De som kjøper dyre kabler blir nemlig nettopp det, narret.
    Bedre sakt ja!

Ja pris sier ingen ting.
    Min lille kabeltest sier jo det.. litt tilfeldig hvem som var best på bagrunn av pris kan en vel sei..? Men det var ikke den dyreste nei. Den dyreste var dårligst av dei tre. Den rimligste var mye bedre alt i alt enn den dyreste, eller ivertfall javnere og fungerer bedre alt i alt. Fra mitt ståsted så må en kabel ha god lyd i alle frekvenser og ikke bare f.eks mellomtonen. Her er det nok delte meninger og tipassing til anlegg osv.
    Men eg selv ser på det slik at er anlegget ok/topp, må en ha en nøytral god lydkabel, uavhengig av pris,merke osv.
    Men dette kan jo som nemt diskuteres avhengig av folks meninger.
    Høyttalere:

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er at vi Må hjelpe hverandre og ikke drite ut/slenge drit osv fordi vi mener det er et dumt spørsmål. Har en ikke noe annet å komme med en sånn "drit" får en la vere å skrive noe.
    Å hjelpe hverandre med kabeltips henger ikke på greip når vi blant annet vet at:

- Lytteposisjon og rom/akustikk har så mye å si at det å sette seg i sweetspot for å si noe om kablene i et oppsett er meningsløst. Spesielt om erfaringen er ment for en annen person med et annet anlegg, i et annet rom.
    - Minimal endring i lytteposisjon gir målbare endringer i lyd, fungerende dimensjonerte kabler gir ikke målbare endringer i lyd (selv om kablene isolert sett kan ha ulike elektriske egenskaper.)
    - Ingen har klart å påvise forskjeller i en ordentlig blindtest.
    - Under "seende" tester er man påvirket av placebo, enten man vil eller ikke.

+++

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skrev eg det generelt, men vis du føler at du har kommet med slikt så versegod ta det til deg.

Ærlig talt mann, hvorfor i all verden siterer du mitt innlegg dersom det skulle være generelt svar ?
    Viss eg føler det sånn ? Nei, eg føler ikke at eg har kommet med det. Grunn til at eg spør er jo ganske enkelt fordi at du siterte mitt innlegg, som et grunnlag for ditt innlegg.

Du siterer meg og kommer med følgende innlegg :
    Nå spurde vel en om det har noe hensikt, og da bør han få mer sakelige svar en "utdriting"

Da er det vel ikke så rart at eg tror du sikter til mitt innlegg som "utdriting" ?

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår ikke hva du mener med "formidle strømmen" og "en kabel er en motstand".
    Kan du forklare dette nærmere?
    La oss si du har to kabler, begge på 3m lengde.
    Den ene er europrice kabel på 2,5mm2 og den andre er f.eks. en kimber med samme tverrsnitt.
    Hvis du da kjører et bestemt signal gjennom disse og måler dem i andre enden, tror du da at den ene av dem vil måle en annen voltstyrke på grunn av kabelmotstand?
    Etter mine erfaringer måler en 3m lang kabel 0 ohm uansett tykkelse.
    Du trenger en kabel som er betraktelig lenger enn en normal høyttalerkabel før du får noe som helst motstand.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabelisme - en religion eller vitenskap ?

Kan noen forklare meg hva som eventuelt skulle gjøre en kabel bedre enn en annen. Så vidt jeg har forstått så består høyttalerkabler av kobber pakket inn et mykt isolerende materiale. På korte strekk skal vel selv de tynneste kabler være tykke nok til å lede tilstrekkelig strøm med en motstand >0, og selv i de billigste kablene er det jo svært rent kobber.

Selv har jeg aldri hørt forskjell på høyttalerkabler, men har heller ikke gjort noen seriøs test.

Enlighten me.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ærlig talt mann, hvorfor i all verden siterer du mitt innlegg dersom det skulle være generelt svar ?
    Viss eg føler det sånn ? Nei, eg føler ikke at eg har kommet med det. Grunn til at eg spør er jo ganske enkelt fordi at du siterte mitt innlegg, som et grunnlag for ditt innlegg.

Du siterer meg og kommer med følgende innlegg :
    Nå spurde vel en om det har noe hensikt, og da bør han få mer sakelige svar en "utdriting"

Da er det vel ikke så rart at eg tror du sikter til mitt innlegg som "utdriting" ?
    Henger du selv med her? Eg skrev på generelt basis. Ferdig kommentert.

Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Jeg forstår ikke hva du mener med "formidle strømmen" og "en kabel er en motstand".
    Kan du forklare dette nærmere?
    La oss si du har to kabler, begge på 3m lengde.
    Den ene er europrice kabel på 2,5mm2 og den andre er f.eks. en kimber med samme tverrsnitt.
    Hvis du da kjører et bestemt signal gjennom disse og måler dem i andre enden, tror du da at den ene av dem vil måle en annen voltstyrke på grunn av kabelmotstand?
    Etter mine erfaringer måler en 3m lang kabel 0 ohm uansett tykkelse.
    Du trenger en kabel som er betraktelig lenger enn en normal høyttalerkabel før du får noe som helst motstand.
    Den skal transpotere strømmen uten å skade den på en måte, samme som Posten skal gjere med en pakke. Ledninger kan bremse og forvrenge signalet på flere måter. Nå vil ikkje eg dra dette så mye lenger da min kompetanse ikke er høy nok på dette med høyttalerledninger og signal fra forsterker til høyttaler.
    En kabel er en motstand, er satt litt på spissen, men sannheten er at du har en viss motstand i en kabel. Enklest å skjønne det er vel å tenke på kraftverka øker spenningen for at strømmen skal gå lettere og at dei da slipper tykke kabler. Når du kobler opp en forsterker i bil så blir en vandlig 1.5 kvadrat altfor tynt, dette igjen fordi spenningen er så lav (12V). I et hus er spenningen 240Volt og der kan vi klare oss med 1.5 kvadrat ledere.

Du kan ikke måle en annen volt på dei 3 meters kablene dine. Volt (spenning) og Amper(strøm) er to forskjellige ting.
    Motstand er det uansett lengde, men seff mye mindre på en kort ledning enn en lang.

Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Kabelisme - en religion eller vitenskap ?

Kan noen forklare meg hva som eventuelt skulle gjøre en kabel bedre enn en annen. Så vidt jeg har forstått så består høyttalerkabler av kobber pakket inn et mykt isolerende materiale. På korte strekk skal vel selv de tynneste kabler være tykke nok til å lede tilstrekkelig strøm med en motstand >0, og selv i de billigste kablene er det jo svært rent kobber.

Selv har jeg aldri hørt forskjell på høyttalerkabler, men har heller ikke gjort noen seriøs test.

Enlighten me.
    Forskjellene kan vere store.
    Det er måten kabelen er laget på som bestemmer dens egenskaper.
    Finnes masse lesestoff om dette på nettet. Men grunnleggende bør en vel sette seg inn i elfaget for å få en viss forståelse for dette.
    Vi snakker ikke om å sende strøm til el-motor men vi snakker om å sende signalet fra forsterkeren til høyttalerne som igjen skal gje en super lyd. Her ligger det store forskjeller. Men eg har ikke kompetanse til å gje meg inn på dette.

Admin EDIT: Helt unødvendig å poste tre innlegg etter hverandre, når de kan ligge i samme post.
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger du selv med her? Eg skrev på generelt basis. Ferdig kommentert.
    Ferdig kommentert ?
    Nå synes eg at du løper fra ansvaret her.
    Eg fortjener et bedre svar her:evil:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ferdig kommentert ?
    Nå synes eg at du løper fra ansvaret her.
    Eg fortjener et bedre svar her:evil:
    Nei, dette med å gjøre narr av ting var ikke myntet på deg alene, men alle (inkl meg) som gjør sånt.
    Alle fortener eit bra og sakelig svar.
    Ivertfall sakelige meininger.
    Høyttalere:

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den skal transpotere strømmen uten å skade den på en måte, samme som Posten skal gjere med en pakke.
    Merkelig sammenligning.
    Ledninger kan bremse og forvrenge signalet på flere måter.
    Dette forstår jeg ikke. Hvilke måter kan en kabel forvrenge signalet?
    Bremse signalet kan ikke en kabel gjøre da strømmens hastighet er, på lik linje med lysets hastighet, noe som ikke kan forandres.
    En kabel er en motstand, er satt litt på spissen, men sannheten er at du har en viss motstand i en kabel.
    Alt strømførende materiale har en viss motstand. Men tilnærmet 0 så lenge kabelen ikke er 100m lang.
    Enklest å skjønne det er vel å tenke på kraftverka øker spenningen for at strømmen skal gå lettere og at dei da slipper tykke kabler.
    Det er flere grunner til at kraftverka transporterer høyspent, men det har ikke med at strømmen går lettere.
    Ved å transportere høy spenning (U) kan de levere samme mengde effekt (P) med mindre strøm (I). Mindre strøm betyr for kraftverkene tynnere kabler, som igjen er billigere enn tykke kabler. De er også lettere enn tykke kabler, som gjør at de kan henges opp i luften, som igjen er billigere enn å grave ned kabler.
    En annen fordel med høyspenning er at spenningsfallet er betydelig lavere over lange distanser, som gjør at de taper mindre effekt, og dermed tjener mer.
    Kraftlinjene er heller ikke isolerte....igjen for å spare vekt og penger.
    Vet du hvorfor kraftverkene benytter kabler av aluminium?
    Aluminium har som du sikkert vet høyere motstand enn kobber, så det blir ikke akkurat "lettere for strømmen å gå".
    Alt er et spørsmål om penger.
    Når du kobler opp en forsterker i bil så blir en vandlig 1.5 kvadrat altfor tynt, dette igjen fordi spenningen er så lav (12V). I et hus er spenningen 240Volt og der kan vi klare oss med 1.5 kvadrat ledere.
    I denne sammenhengen blir 1,5kvadrat for tynt fordi det trengs mer strøm for å levere mye effekt med 12V spenning. (Igjen Ohm's lov...samme prinsipp som nevnt over.) Dette gjelder forresten bare powerkablene. Du kan fremdeles benytte 1,5kvadrat til høyttalerene i en bilstereo uten problemer.
    Du kan ikke måle en annen volt på dei 3 meters kablene dine. Volt (spenning) og Amper(strøm) er to forskjellige ting.
    Motstand er det uansett lengde, men seff mye mindre på en kort ledning enn en lang.
    Ok, motstand uansett lengde er riktig selv om det er tilnærmet lik 0 i en 3m lang kabel.
    En 3m lang europrice kabel har samme motstand som en 3m lang Chord kabel.
    Spørsmålet mitt er da; hvorfor er Chord kabelen så mye bedre enn europrice kabelen at du hører så stor forskjell på dem? Så stor forskjell at eksperimentet tok slutt etter bare 5 minutter...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner det å bli spennende. 8)

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er en del uttalelser her som vitner om liten forståelse av grunnleggende elektronikk, testmetodikk og akustikk. Man bør i det minste ha et minimum av innsikt og dokumentasjon for å komme med slike bastante meninger... spør du meg!

Personlig synes jeg cyr oppsummerte det ganske greit i en tidligere post.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Merkelig sammenligning.

Dette forstår jeg ikke. Hvilke måter kan en kabel forvrenge signalet?
    Bremse signalet kan ikke en kabel gjøre da strømmens hastighet er, på lik linje med lysets hastighet, noe som ikke kan forandres.

Alt strømførende materiale har en viss motstand. Men tilnærmet 0 så lenge kabelen ikke er 100m lang.

Det er flere grunner til at kraftverka transporterer høyspent, men det har ikke med at strømmen går lettere.
    Ved å transportere høy spenning (U) kan de levere samme mengde effekt (P) med mindre strøm (I). Mindre strøm betyr for kraftverkene tynnere kabler, som igjen er billigere enn tykke kabler. De er også lettere enn tykke kabler, som gjør at de kan henges opp i luften, som igjen er billigere enn å grave ned kabler.
    En annen fordel med høyspenning er at spenningsfallet er betydelig lavere over lange distanser, som gjør at de taper mindre effekt, og dermed tjener mer.
    Kraftlinjene er heller ikke isolerte....igjen for å spare vekt og penger.
    Vet du hvorfor kraftverkene benytter kabler av aluminium?
    Aluminium har som du sikkert vet høyere motstand enn kobber, så det blir ikke akkurat "lettere for strømmen å gå".
    Alt er et spørsmål om penger.

I denne sammenhengen blir 1,5kvadrat for tynt fordi det trengs mer strøm for å levere mye effekt med 12V spenning. (Igjen Ohm's lov...samme prinsipp som nevnt over.) Dette gjelder forresten bare powerkablene. Du kan fremdeles benytte 1,5kvadrat til høyttalerene i en bilstereo uten problemer.

Ok, motstand uansett lengde er riktig selv om det er tilnærmet lik 0 i en 3m lang kabel.
    En 3m lang europrice kabel har samme motstand som en 3m lang Chord kabel.
    Spørsmålet mitt er da; hvorfor er Chord kabelen så mye bedre enn europrice kabelen at du hører så stor forskjell på dem? Så stor forskjell at eksperimentet tok slutt etter bare 5 minutter...
    Transportere høy spenning ?????????? Trudde en transporterte strøm...?
    Effekt ja..sorry feil fra min side.
    Ellers svarer du ved å skrive det eg allerede har skrevet ser eg.

Vis du ikke kan forklare forskjellene på en chord og en vandlig europrice kabel, så kan ikke eg hjelpe deg med en forklaring da eg ikke er kompotent til det.
    Då blir det bare synsing, som f.eks forstyrrelser,renhet i ledermaterialet osv..
    Viktigst for meg var å få kastet den europrice kabelen da den låt fyselig..skarp og skrikendes og hadde ikke noe i et seriøst anlegg å gjøre.
    Synd for eg hørte på sånne som deg og kjøpte en billig kabel for å få testet det.
    Hadde sikkert vert bedre lyd i en skytestreng. 8)

Men då kan du forklare hvorfor kabler låter forskjelligt? Sier du at dei er like har du ikke mye hørsel eller for dårlig anlegg.
    Ja finn frem popkornet folkens..
    Høyttalere:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Har nettopp fått kjøpt et par med Kimber 8TC høytalerkabel. Disse er ikke spillt inn, og jeg har derfor lyst til å gi dem noen timer før jeg bedømmer de skikkelig.

Noen som vet?

For å komme med et "sakelig svar", ja du må koble til en last i enden, for å "spille inn" kablene. Når det gjelder behovet for å "spille inn kablene", så er det omtrent like saklig som å sette ut grøt til nissen på julaften.

Hvis du absolutt ønsker å "sette ut grøt til nissen", men ikke vil ha ubehaget med støyen fra høyttalerne, så setter du de to høyttalerne klin opptil hverandre, front mot front, og snur fasen på det ene kabel paret. Da vil høyttalerne spille i motfase, mot hverandre, og støyen blir nærmest eliminert. Sånn kan du holde på i noen hundre år mens du venter på at kablene skal bli "spilt inn". Enten det, eller du kan stole blindt på psyko-akustikken, og tro at du hører forskjell relativt raskt ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Side 25 av 79 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 55 65 75 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •