Innspilling av høytalerkabel - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 23 av 79 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 43 53 63 73 ... SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 1567
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    En ting er hvertfall helt sikkert!!!
    I stedet for å legge f.eks 5000 i høytalerkabler,så er du mye bedre tjent med å legge 5000 ekstra i enten høytalere eller forsterker!!!!
    Yes! 8med mindre du oppgraderer en forsterker som ligge på 150000,- Da kan det fort gå andre veien og
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Hvordan ville du gått frem om du ville finne ut om du hørte forskjell på A og B?
    Det er jo ikke meg du spør, men jeg kan i alle fall forklare hvordan jeg ønsker å gjøre dette. Jeg skal ha valg mellom A og B, og ut i fra det skal jeg forsøke å identifisere min beste kabel. Når jeg så ikke vet noe om denne er plassert på A eller B, så burde jo det være en rimelig sterk identifikasjon i en eller annen retning, dersom antallet repetisjoner er "adekvat". Eller holder ikke dette?

Bare for å si det, jeg skal jo ikke ha blikk-kontakt, eller andre hemmelige signaler for å provosere frem et svar som ikke er representativt. Jeg ønsker å skaffe til veie viten her, så mitt ønske er jo ikke å fortsette evt. selvbedrag.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det er en påstand det ikke finnes belegg for.

"Lakrissnøre" har dårlige plugger og loddinger, og er ikke skjermet. Dette kan gi hørbar støy.

Selv bruker jeg kabler med skikkelige plugger og skjerming. Slike kabler behøver ikke koste særlig mye; spesielt ikke om man lodder på pluggene selv.

Til høyttalerkabler er ikke skjerming noe must. Kablene må bare være tilstrekkelig dimensjonert.

Når det gjelder dimensjoner, er det interessant hva høyttaler- og forsterkerprodusenter som ikke selv lager eller selger kabler anbefaler.

Noen anbefaler minimum 1,5 mm2; andre 2,5 mm2. Britiske Quad skriver i sin brukerdokumentasjon bare at kabelen må være tykk nok, og at "spesiell lydkabel er som regel bedre egnet enn lampett- eller ringeledning" (min oversettelse). Norske SEAS anbefalte i mange år vanlig lampettledning.

Selv har jeg brukt høyttalerkabler fra 1,6 til 4 mm2; avhengig av hva jeg har fått tak i. 4-millimeteren fikk jeg gratis ved et høyttalerkjøp.

Husker ikke om det var McIntosh eller en av de kjente høyttalerprodusentene som slo fast (gjennom systematiske lyttetester) at grensen for hørbar reduksjon i lydkvalitet gikk et sted mellom lampettledning og ringeledning. Kanskje derfor fancy høyttalerkabler ofte har ganske lite tverrsnitt...
    Neimen kvifor seie du no at kabelen (lakriskabelen) er for dårlig??
    Og dra no ikke McIntosh inn i dette, dei må no først lage en transistor som spiller klart før dei kan sei noe ;-p

Du går mot deg selv.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Goddagmannøkseskaft.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    han klarte jo i det minste å quote Fahnsens gode poeng, så noe vetugt kom det jo ut av det

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Kordan kan det påvise noe som ikke kan måles? Folk hører forskjell, og dei blir ansett som tosker. ?
    Du tuller nå, ikke sant? Etter hundretalls av sider her på forumet hvor kabel-skeptikere har fortalt i detalj hvordan man kan påvise noe som ikke kan måles (ABX-tester eller andre dobbelt-blind-tester), så spør du om det er mulig?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

23 sider...

Seriøst?

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MOD EDIT: har en ikke noe å bidra med, er det vel heller ingen vits å skrive noe?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Hvordan gjennomfører man en test uten referanse? Hvordan skal en komme til noen konklusjon?

Om målet er å lytte etter forskjeller mellom 2 kabler så må en ha en referanse for at testen skal ha noen mening?
    For ABX-testens del så er meningen med testen utelukkende å teste hypotesen: "Kabel A og kabel B låter likt".

ABX-testen er foreløpig det beste verktøyet vi har funnet for å kunne tilbakevise den hypotesen (med f.eks 95% eller 99.99% sikkerhet, alt ettersom hvor god tid man har og hvor stor forskjellen er), og dermed etablere at det sannsynligvis var en hørbar forskjell. ABX sier ingenting om preferanser eller størrelsen på forskjellen.

Det finnes andre test-metoder for å fastslå subjektive preferanser. Problemet og uenigheten når det gjelder kabler er imidlertid så grunnleggende at det ikke har noen hensikt å blande inn preferanser før man har bevist at det er noen som helst hørbar forskjell i mange av tilfellene.

-k

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men no e da så greit at vi alle bestemmer selv hva vi skal bruke.
    Eg for min del fekk en god bekreftelse syns eg, etter kjøp fant eg ut BBC.Nrk og tv2 bruker samme merke :-P
    Høyttalere:

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men no e da så greit at vi alle bestemmer selv hva vi skal bruke.
    Eg for min del fekk en god bekreftelse syns eg, etter kjøp fant eg ut BBC.Nrk og tv2 bruker samme merke :-P
    Nøyaktig HVA fikk du bekreftet?
    Jeg synes ikke det kom helt frem av innlegget hva du sikter til.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men no e da så greit at vi alle bestemmer selv hva vi skal bruke...
    Men hvorfor delta i diskusjoner med andre om temaet dersom det er det eneste som opptar deg?

-k

Active raeggis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabel

Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    Ta dere en bolle' å tenk over deres egne utsagn. Innspilling av høyttalerkabel må være det "teiteste" jeg har hørt i hele dag. Hva skulle fordelen liksom være ?
    Jeg må si meg enig ;-) Kobber kan endre struktur ved høye tempraturer, men mine kabler blir ikke varme ved bruk.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For at kobberet skal endre struktur må du vel ha ganske høye temperaturer?
    Uansett så bir det vel ikke forandring i lyden av at kablene dine har blitt spilt med så og så mange timer?Høres veldig placebo ut spør du meg...
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fikk svidd av litt tid i natt og

Voldsomt engasjement rundt dette.. Undeholdende lesestoff uansett for en trøtting som går natt i nordsjøen og venter på bedre vær..

Min mening blant alle andres med tanke på trådstarters problemstilling:

Jeg vil også ha god kvalitet på mine signal og høyttalerkabler, men; innspilling av høyttalerkabler høres i mine ører ut som ...... bortkastet tid..

Har også relevant bakgunn, dog ingen ekspert, men stiller meg noe skeptisk til enkeltes uttalelser om høyttalerkablers egenskaper

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @martsimo

tror du trygt kan legge fra deg høflighetsfrasene og avfeie påstander om innspilling av høyttalerkabler som nonsense.

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med innspilling av kabler er helt vanvittig! Det blir en enorm forskjell etter jeg kjører min egen køstom metode med å brenne de inn. Setter hver ende på hver pol på et bilbatteri i 10 sekund. Da blir den god og varm, og lyden blir som om du oppgraderer høyttalere!

ANBEFALES!

/ironi

Nei, dette er ikke noe jeg tror på gitt! Om du ikke bruker anlegget på noen dager så går kablene tilbake til "start" også, så da må du bruke mange timer på å spille de inn igjen.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Dette med innspilling av kabler er helt vanvittig! Det blir en enorm forskjell etter jeg kjører min egen køstom metode med å brenne de inn. Setter hver ende på hver pol på et bilbatteri i 10 sekund. Da blir den god og varm, og lyden blir som om du oppgraderer høyttalere!

ANBEFALES!

/ironi

Nei, dette er ikke noe jeg tror på gitt! Om du ikke bruker anlegget på noen dager så går kablene tilbake til "start" også, så da må du bruke mange timer på å spille de inn igjen.
    Synes det var en litt farlig ironisk spøk AnaXyd på et åpent forum, men men.
    Tror imiddlertid du ville fått rett i at det ville føre til hørbare forskjeller mellom før og etter "utbrenning" av kabelen....

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brent opp en del kabler jeg var misfornøyd med.....etterpå ble dem ubrukelig...
    Kanskje jeg burde brent dem inne??? :?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Side 23 av 79 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 43 53 63 73 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •