Innspilling av høytalerkabel - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 79 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 52 62 72 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 1567
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Hvis det er snakk om målbart i forhold til menneskets hørsel så er jeg enig med deg.
    "Ingen målbare forhold som kan resultere i de effektene noen mener å høre."

Når så de påståtte effektene bare er hørbare for de som tror at de finnes, og bare når de forventer å høre dem, er saken avgjort for min del.

Jeg kan jo føye til (for n'te gang) at det også finnes mange fysiske grunner til at lyden som når ørene våre forandres fra et øyeblikk til det neste. Blant annet kan svært små forandringer i høyttalerplassering, eller endring av plasseringsforholdet mellom høyttaler og øre, resultere i forandringer i frekvensgangen -- noe vi vil oppfatte som endring i lydkarakteren. Alle som har en målemikrofon og programvare kan sjekke ut dette selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    En ting er hvertfall helt sikkert!!!
    I stedet for å legge f.eks 5000 i høytalerkabler,så er du mye bedre tjent med å legge 5000 ekstra i enten høytalere eller forsterker!!!!
    Jaja, jeg er enig med deg der. Å legge hoveddelen av pengene i forsterker, cd spiller og høytalere er mye smartere enn å bruke opp alle pengene på high end kabler.

MEN, etterhvert når en har funnet den kilden, forsterkeren og høytalerene som fungerer perfekt. Da blir det helt feil å koble dette sammen med lakrissnøre fra biltema. Man kommer til å miste en hel haug med informasjon, lydbildet vil bli grøtete, og holografien i musikken vil bli knust.

Jeg sier ikke at man skal bruke enorme summer på kabler, men å kjøpe en kabel som står i stil til resten av annlegget er etter mitt syn lurt.

Dere som mener at forskjell på kabler bare er sprøyt,- dere bruker da el-kabel og lakrissnøre i anlegget deres?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    "Ingen målbare forhold som kan resultere i de effektene noen mener å høre."
    Jeg ville sakt det slik - "Ut i fra ingen hørbare forskjeller så kan det resultere i de effektene noen mener å høre." Altså placebo....

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med rommet og akustikken da, Magnus? Hvor kommer det inn? Og kan du måle det da?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnus K.A
    Man kommer til å miste en hel haug med informasjon, lydbildet vil bli grøtete, og holografien i musikken vil bli knust.
    Det er en påstand det ikke finnes belegg for.

Dere som mener at forskjell på kabler bare er sprøyt,- dere bruker da el-kabel og lakrissnøre i anlegget deres?
    "Lakrissnøre" har dårlige plugger og loddinger, og er ikke skjermet. Dette kan gi hørbar støy.

Selv bruker jeg kabler med skikkelige plugger og skjerming. Slike kabler behøver ikke koste særlig mye; spesielt ikke om man lodder på pluggene selv.

Til høyttalerkabler er ikke skjerming noe must. Kablene må bare være tilstrekkelig dimensjonert.

Når det gjelder dimensjoner, er det interessant hva høyttaler- og forsterkerprodusenter som ikke selv lager eller selger kabler anbefaler.

Noen anbefaler minimum 1,5 mm2; andre 2,5 mm2. Britiske Quad skriver i sin brukerdokumentasjon bare at kabelen må være tykk nok, og at "spesiell lydkabel er som regel bedre egnet enn lampett- eller ringeledning" (min oversettelse). Norske SEAS anbefalte i mange år vanlig lampettledning.

Selv har jeg brukt høyttalerkabler fra 1,6 til 4 mm2; avhengig av hva jeg har fått tak i. 4-millimeteren fikk jeg gratis ved et høyttalerkjøp.

Husker ikke om det var McIntosh eller en av de kjente høyttalerprodusentene som slo fast (gjennom systematiske lyttetester) at grensen for hørbar reduksjon i lydkvalitet gikk et sted mellom lampettledning og ringeledning. Kanskje derfor fancy høyttalerkabler ofte har ganske lite tverrsnitt...

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Lakrissnøre" har dårlige plugger og loddinger, og er ikke skjermet. Dette kan gi hørbar støy.
    uthevet for å unngå misforståelser.

SEAS anbefalte i mange år vanlig lampettledning.
    SEAS er fete

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei alle sammen!

Nå har jeg lest denne tråden og føler meg moden for å hive meg inn i debatten. Jeg er enig med Pnerbye i at det eneste fornuftige må være å identifisere om man faktisk klarer å skille kabler fra hverandre. Først da kan man eventuelt prøve å forklare "fenomenet". Selv er jeg inngrodd kabelnisse, med en klokkeklar tro på at jeg OPPLEVER en forskjell når jeg bytter frem og tilbake. Om denne opplevelsen skyldes fysiske eller psykiske forhold, er jeg langt mer usikker på.

Jeg har vel egentlig heller ikke vært så veldig opptatt av akkurat det. Jeg har kjøpt noen ht-kabler fra hifiklubben (uten å bli ruinert, jeg ba faktisk om kabler som lå i området hvor religion og vitenskap krysser hverandre), kjøpte noen fra biltema, lagde noen diy greier, i tillegg til at jeg også har lånt kabler. Jeg ender som regel opp med å bruke kablene fra hifi-klubben, av en eller annen grunn. Men jeg har altså ikke forsøkt meg på å blindteste dette. Men jeg skjønner jo nå at tiden begynner å bli moden. Så får vi se da om jeg bare springer rundt og lurer meg selv, noe som slettest ikke er umulig.

Det jeg ønsker å gjøre er å teste denne hypotesen:

"Jeg klarer å skille mellom kabel A og kabel B i mitt oppsett".

Testen er tenkt foretatt i mitt kjente å kjære lyttemiljø. Det jeg ser for meg er at en medhjelper veksler på hvilke kabel som står i A eller B på forsterkerutgangen (eller å la være å veksle), uten at jeg vet hva som står hvor. Da kan jeg i teorien veksle mellom speaker a og b, og på den måten hurtig skifte mellom kablene for å forsøke å finne preferert lydsignatur.

Jeg ser for meg at jeg må få anledning til å justere volum, og at jeg har så lang tid som jeg måtte ønske på å treffe et valg (jeg ser ikke for meg at jeg bruker mange minutter på dette altså, men jeg må kunne veksle frem og tilbake noen ganger).

Testen kjøres med 10 sekvenser, og dersom jeg har 10 av 10 rette så kan jeg avslutte og konkludere med at hypotesen er styrket. Dersom jeg har en eller to feil, kjøres testen 20 ganger, hvor 16 av 20 rette også kan konkludere med at hypotesen er styrket.

Noen som har innspill eller meninger knyttet til dette?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en god beskrivelse av hvordan en test bør gjennomføres:
    What is a blind ABX test ? - Hydrogenaudio Forums

Her er premien om du hører forskjell:
    James Randi Offers $1 Million If Audiophiles Can Prove $7250 Speaker Cables Are Better - JREF - Gizmodo

:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thorwald
    Noen som har innspill eller meninger knyttet til dette?
    Det er tre viktige faktorer som man ta hensyn til, om testen skal ha noen verdi:

1, det må ikke være pause mellom eksemplene. Med pause mellom dem, sammenligner du ikke lyd, men minne om lyd.

2, forskjeller i akustikk må unngås. Du skal ikke flytte mange centimetrene på hodet, før du vil oppleve faktiske variasjoner i lyden.

3, du må under ingen omstendighet få informasjon om hva du hører på. Det vil si at du heller ikke kan ha synskontakt med den som skifter -- et blikk kan gi mye informasjon...

Punkt 2 vil antagelig oppveies om skifte gjentas mange nok ganger. Man kan også unngå det ved å bruke hodetelefon. Da er det lettere å høre detaljer; til gjengjeld får man jo ikke noe "naturlig" stereobilde.

Sitat Opprinnelig postet av pnerby
    What is a blind ABX test ? - Hydrogenaudio Forums
    Hvorvidt testen oppfyller formelle krav eller ei, har bare betydning i forskningssammenheng (eller om man vil vinne premien). ABX-systemet er ingen hellig gral...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i grunn ikke enig i punkt 1 eller 2. Muligens er det avgjørende ifht om en skal ha mulighet til å greie å identifisere X eller ikke, men ikke avgjørende ifht verdien av testen. Kommer en frem til et statistisk overbevisende svar uten å jukse så er testen konkluderende.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Hvorvidt testen oppfyller formelle krav eller ei, har bare betydning i forskningssammenheng (eller om man vil vinne premien). ABX-systemet er ingen hellig gral...
    Vel... jeg kommenterte vel egentlig fordi det så ut til at Thorwald ville gjennomføre en AB-test. Uten en X blir det litt vanskelig å finne noen konklusjon. Enig i at det ikke behøver å være en veldig rigid test.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg er i grunn ikke enig i punkt 1 eller 2. Muligens er det avgjørende ifht om en skal ha mulighet til å greie å identifisere X eller ikke, men ikke avgjørende ifht verdien av testen. Kommer en frem til et statistisk overbevisende svar uten å jukse så er testen konkluderende.
    Jeg beskriver ikke hvordan man utfører en ABX-test, men hvilke forhold som må oppfylles om en mer uformell lyttetest skal ha noen verdi.

ABX er en reproduserbar, reduksjonistisk metode som frembringe en viss type statistiske data. Den er ikke den eneste metoden å teste lydutstyr med, og egentlig ganske uinteressant om målet er å lytte etter forskjeller mellom to kabler.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg beskriver ikke hvordan man utfører en ABX-test, men hvilke forhold som må oppfylles om en mer uformell lyttetest skal ha noen verdi.

ABX er en reproduserbar, reduksjonistisk metode som frembringe en viss type statistiske data. Den er ikke den eneste metoden å teste lydutstyr med, og egentlig ganske uinteressant om målet er å lytte etter forskjeller mellom to kabler.
    Hvordan gjennomfører man en test uten referanse? Hvordan skal en komme til noen konklusjon?

Om målet er å lytte etter forskjeller mellom 2 kabler så må en ha en referanse for at testen skal ha noen mening?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si meg svært enig deg her. I tillegg er jeg av den oppfatning at muligens så er ABX-testen mindre egnet til dette formålet når differansen eller forventningen av differansen er så minimal at hjerne ikke klarer å memorer og skille dem fra hverandre.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva gjør en ikke for $1,000,000.-. :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva gjør en ikke for $1,000,000.-. :lol:
    Men er det noen som i det hele tatt har prøvd seg da? Jeg mener det var én som ville ta testen, men han gikk ikke med på betingelsene så derfor trakk han seg.....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om målet er å lytte etter forskjeller mellom 2 kabler så må en ha en referanse for at testen skal ha noen mening?
    Hvorfor det?

Du blander sammen formelle krav innenfor en bestemt vitenskapelig tradisjon, med en rent praktisk utprøving.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor det?

Du blander sammen formelle krav innenfor en bestemt vitenskapelig tradisjon, med en rent praktisk utprøving.
    Mulig jeg blander sammen noe nå da. Hvordan ville du gått frem om du ville finne ut om du hørte forskjell på A og B?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal altså sjekke om jeg kan skille mellom to kabler. Da burde jo en AB-test være "spot on"?

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Påstand fra min side: Kan du påvise at du hører forskjell på kabler så lar forskjellene seg måle. Om de da ikke lar seg måle får vi en ny og festlig debatt om grunnene til dette.

Kan du ikke påvise at du hører forskjell på kabler er det ikke noe poeng i å prøve å forklare hvorfor det finnes forskjeller eller hva forskjellene er. Det blir jo meningsløst?
    Kordan kan det påvise noe som ikke kan måles? Folk hører forskjell, og dei blir ansett som tosker. ?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Side 22 av 79 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 52 62 72 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •