Innspilling av høytalerkabel - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 79 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 52 62 72 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 1567
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Hva slags endeplugger er det snakk om her?
    Sikker noe sånn:

ps! Google er din venn - dette er definitivt IKKE noe fra egen kolleksjon

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnus K.A
    Hei.
    Har nettopp fått kjøpt et par med Kimber 8TC høytalerkabel. Disse er ikke spillt inn, og jeg har derfor lyst til å gi dem noen timer før jeg bedømmer de skikkelig.

Det jeg lurer på er om kablene må være tilkoblet en høytaler for å bli spillt inn?
    Det blir jo en del støy i huset når man spiller musikk høyt, og det hadde vært en fordel om kablene bare kunne vært tilkoblet forsterkeren og så latt den spille musikk døgnet rundt...

Noen som vet?
    Tror neppe det har noe å si om kablen er spilt inn eller ikke. Den endrer seg neppe spesielt. Og husk en ting - det finnes ikke dumme spørsmål, kun dumme svar. Dumme svar har det vel kommet nok av i denne tråden... Bedre å spørre en å gå i tvil :-D

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er jeg ikke overrasket over svarene i denne tråden?
    Kabel debatter på slike diskusjonsforumer som avforum har en lei tendens til å skli helt ut. -Der folk skråsikre uttaler ting dem egentlig ikke har noe greie på!

Jeg driter en lang marsj i om dette fenomenet ikke kan forklares logisk, men om innbrenning (eller velsignelse for den saks skyld) av kablene gir meg bedre lyd så la meg og en del andre få lov til å diskutere dette på en ordentlig måte...

Jeg har selv hørt stor hørbar forskjell i kabler. Og disse kimber kablene ga meg litt av en aha opplevelse i forhold til noen eldre monster kabler jeg hadde tidligere! Jeg hørte også forskjell på dacmagic'en min når den var helt ny og etter at den hadde fått gått noen 120timer+

Jeg kan ikke påstå å ha hørt forskjell på innbrente kabler vs. helt nye. Men ser at en del folk rundt på nettet tydelig mener at lyden forbedres etter en del timer, og jeg har ingen som helst skepsis mot dette.

Går det ann å få noen gode fornuftinge svar ang. dette fenomenet, eller skal dere bare lire av dere den samme kabel-skeptiker-dritten som forekommer i stort sett hver eneste kabeldiskusjon på nettet?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wasimza
    Men vi får ihvert fall brent inn strømkablene på PC'ene våre da, Gurba. Kanskje PC'ene blir raskere av det...
    Satser på det.

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette er den artigeste tråden jeg har lest.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et enkelt nettsøk gir masse stoff om dette. Blant annet referater fra svært seriøse tester, der folk med påståtte "gullører" mener å ha hørt forskjell på samme kabel når de ble fortalt at det var ulike kabler, men ikke klarte å høre konsekvent forskjell på ulike kabler når de ikke visste hva de hørte.

Det er heller ikke vanskelig å finne fornuftige forklaringer -- med støtte i praktiske forsøk -- på reelle forskjeller i lyd -- ikke i kabelen, men i koblingene.

Kort sagt: det å stramme en skrue eller bytte en slarkete plugg kan gi hørbare forskjeller. Forskjeller på kabler som holder et visst minstemål og er forsvarlig koblet, går det ikke an å dokumentere med seriøse tester.

Slike tester er bla utført av kjente høyttalerfabrikker. Artiklene er skrevet av folk som vet hva de snakker om, og ikke har økonomisk interesse av å hevde det ene eller det andre.

Beklager at jeg ikke kan legge ved linker -- men dette er som sagt ganske lett å finne.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange her på forumet tror at de representerer hele verden. Det at folk har ulik hørsel og evne til å skille lyd virker det ikke som alle her er klar over. Det finnes de som ikke oppfatter at lyd er forvrengt og at man bør dempe den en gang, jo høyere jo bedre skurringen enses ikke. Så har man de som virkelig kan skille på toner, ned til hver en minste detalj.

Det virker som mange av de som har svart deg her tror at fordi de ikke kan det, kan ingen andre det. Dette er like tullete som om jeg skulle påstå at fordi jeg på et tidspunkt ikke kan lese et skilt på en viss avstand så kunne vel ingen andre det heller. På ren moro tok jeg faktisk synstest og gjett hva, skeve hornhinner. Så andre kunne visst noe jeg ikke kunne. Desverre er det ikke like lett med gehør da dette er en sans som kan utvikles/trenes på helt andre måter.

At folk velger å svare deg på en så "utdritende" måte synes jeg er respektløst og unødvendig når du spurte et ærlig spørsmål uten oppfordring til noe "kabeldebatt". Jeg trodde de fleste på forumet her klarte å holde seg for gode til slikt.

Du har kanskje en generell oppfatning fra før av hvor små lyddetaljer du er i stand til plukke opp og skille på. Dersom du har drevet mye med klassiske/akkustiske instrumentet i din oppvekst er det sannsynlig at gehøret ditt skal være utviklet en god del over snittet og du vil kanskje gradvis merke endring.

Når det gjelder innspilling/-brenning av kabler skal vel regelen ikke være ulik den ved innspilling av høytalere. Det tar nok litt tid til de spiller optimalt, men du vil nok ikke kunne skade kablene, slik man kan være uheldig å gjøre med høytalerelementer som får for mye trykk ved førstegangsspilling.

Håper du blir fornøyd med dine nye kabler

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalere trenger innspilling fordi de har mekaniske komponenter som beveger seg, laget i materialer som "mykner" ved bruk.

De testene jeg nevnte ble gjort med profesjonelle lyttere, som nettopp skulle ha bedre hørsel enn de fleste.

Søk på nettet og finn!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Om og sitte med bind forran øya, høre på noe jeg trudde var 2 helt forskjellige kabler for så å få beskjed om at det var 2 av de samme, bare den ene var innbrent...ja da har det vel vert en ganske svak blindtest...

men noen annet måte å gjøre dette på vet ikke jeg...visste heller ikke om hvilken han skulle prøve...og det var selger som foreslo en blindtest...før jeg kjøpte ht kabler...ikke visste jeg om innbrenning før jeg kom til selger heller. og han nevte ikke et ord om det før etter ejg hadde lyttet...

tro hva dere vil...jeg er ihvertfall overbevist...:-D
    Jeg ville nå automatisk underkjent enhver test hvor en selger fremstår som et viktig element.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner jo selvfølgelig logikken bak innspillingen av en høytaler. Men visst det er kun mekanisk oppmykning som fører til bedre lyd, hvordan kan du da forklare innspilling av dac'er/cd-spillere og forsterkere?
    Jeg har selv hørt forskjell på dette, og det har sikkert flere andre også. Avskriver du det vi har hørt som tullball, og stoler blindt på denne testen som visstnok skal ligge på nettet ett-eller-annet-sted?

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Høyttalere trenger innspilling fordi de har mekaniske komponenter som beveger seg, laget i materialer som "mykner" ved bruk.

De testene jeg nevnte ble gjort med profesjonelle lyttere, som nettopp skulle ha bedre hørsel enn de fleste.

Søk på nettet og finn!
    Her var det vel snakk om KABLER...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De testene jeg viser til gjelder altså kabler, punktum. Det er flere, og de nevnes i flere grundige og veldokumenterte artikler. Dette er en av grunnene til at jeg ikke husker referansene, og ikke kan ta meg tid til å søke dem opp med det dårlige nettet jeg sitter på nå. Men har du en ledig halvtime og en stabil nettlinje, skulle du fint greie å finne dem.

Og noe av det testene viser, er altså nettopp at erfarne lyttere faktisk hører forskjell på kabler. Det er bare det, at de hører forskjell på samme kabel når de tror det blir skiftet til en annen, og de gir ikke en kabel de har hørt før, samme karakteristikk når de hører den igjen like etterpå uten å vite at det er den samme.

Jeg husker ikke alle detaljene, men vet at høyttalere og lydkilde er de samme, og at kablene er koblet via en boks som skifter umiddelbart, uten at testpersonene vet hva som blir byttet eller om det faktisk blir byttet. Byttene er fjernstyrte, og ingen er tilstede som kan gi ubevisste hint til lytterne om hva som egentlig skjer.

Den eneste mulige forklaringen på at testpersonene hører de forskjellene de mener å høre, er at det de hører foregår i deres eget hode; ikke i kabelen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener altså at det ikke er forskjeller på kabler i det hele tatt?

Når jeg byttet fra monster til Kimber 8tc fikk jeg som sagt tidligere en skikkelig aha opplevelse. Lyden ble meget annerledes. Det var akkurat som om jeg skulle ha byttet kilde eller forsterker faktisk. Så stor var forskjellen. Lyden ble merkbart mye slankere, men detaljer kom utrolig mye bedre frem. Mellomtone og diskant åpnet seg opp, bassen ble tightere og lydbildet ble mye større. Byttet så tilbake til de gamle kablene, og la med en gang merke til at musikken fremsto som mere grumsete. Detaljene i musikken ble borte, og det ble vanskeligere å skille instrumenter fra hverandre.

Jeg var jo kjempefornøyd med lyden før jeg kjøpte disse kablene, men etter å ha byttet innser jeg jo at lyden har blitt betraktelig bedre...Om jeg hadde vært en trasig kabel-skeptiker hadde jeg altså gått glipp av mye godlyd!

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Ja den var skammelig lav i denne tråden
    Virkelig...... Svar som i denne tråden oppfordrer jo virkelig folk til å spørre seriøse spørsmål om ting de lurer på. Skulle ønske jeg visste like mye som dere om hifi så jeg også kunne være med å høvle andre nedenom og hjem.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnus K.A
    Om jeg hadde vært en trasig kabel-skeptiker hadde jeg altså gått glipp av mye godlyd!
    Eller du kunne spart en del penger.

En av mine artikkelforfattere påstår at reelt hørbar forbedring med nye kabler skyldes bedre kontakt. M.a.o at man oppnår det samme om man etterstrammer terminalene eller skaffer seg bedre plugger...

Selv har jeg aldri greid å høre forskjell på høyttalerkabler. Derimot hører jeg klart forskjell på anlegget mitt fra dag til dag. Jeg søker imidlertid forklaringen på dette i mitt eget humør; ikke i skiftende elektrisk påvirkning fra strømnett eller verdensrom, eller skiftende akustikk fra eventuelle bevegelser i betongveggene.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Virkelig...... Svar som i denne tråden oppfordrer jo virkelig folk til å spørre seriøse spørsmål om ting de lurer på. Skulle ønske jeg visste like mye som dere om hifi så jeg også kunne være med å høvle andre nedenom og hjem.
    Det er ikke meningen å fremstå som allvitende, problemet mitt er at jeg har vanskelig for ikke å kommentere når jeg synes ting går over stokk og stein. Før man bekymrer seg over eventuell effekt av "kabelinnbrenning" bør man ha god kontroll på lytterommets akustikk og anleggets samspill med dette. Med det mener jeg å gå et godt stykke forbi det å putte en plate rockwool i førsterefleksjonspunktene.

Bah, kabeldebattfella igjen! Godt man har ferie

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Mange her på forumet tror at de representerer hele verden. Det at folk har ulik hørsel og evne til å skille lyd virker det ikke som alle her er klar over. Det finnes de som ikke oppfatter at lyd er forvrengt og at man bør dempe den en gang, jo høyere jo bedre skurringen enses ikke. Så har man de som virkelig kan skille på toner, ned til hver en minste detalj.

Det virker som mange av de som har svart deg her tror at fordi de ikke kan det, kan ingen andre det. Dette er like tullete som om jeg skulle påstå at fordi jeg på et tidspunkt ikke kan lese et skilt på en viss avstand så kunne vel ingen andre det heller. På ren moro tok jeg faktisk synstest og gjett hva, skeve hornhinner. Så andre kunne visst noe jeg ikke kunne. Desverre er det ikke like lett med gehør da dette er en sans som kan utvikles/trenes på helt andre måter.

At folk velger å svare deg på en så "utdritende" måte synes jeg er respektløst og unødvendig når du spurte et ærlig spørsmål uten oppfordring til noe "kabeldebatt". Jeg trodde de fleste på forumet her klarte å holde seg for gode til slikt.

Du har kanskje en generell oppfatning fra før av hvor små lyddetaljer du er i stand til plukke opp og skille på. Dersom du har drevet mye med klassiske/akkustiske instrumentet i din oppvekst er det sannsynlig at gehøret ditt skal være utviklet en god del over snittet og du vil kanskje gradvis merke endring.

Når det gjelder innspilling/-brenning av kabler skal vel regelen ikke være ulik den ved innspilling av høytalere. Det tar nok litt tid til de spiller optimalt, men du vil nok ikke kunne skade kablene, slik man kan være uheldig å gjøre med høytalerelementer som får for mye trykk ved førstegangsspilling.

Håper du blir fornøyd med dine nye kabler

Gehør stemme faktisk veldig godt. Og jeg er helt i det du nevner i innlegget ditt her. Ta for eksempel kjæresten min. Hun spiller fiolin på et ganske høyt nivå, og en del av hennes opplæring var det å lære seg gehør. Altså skille toner fra hverandre osv.

Det morsomste her er at de fleste her som kommer med spydige kommentarer sitter med Cervin Vega og diverse andre gode kvalitetshøytalere. Kan være at dere der ut må høre et skikkelig anlegg for så å få vite hvor mye en god kabel egentligt har å si

Man kjører da ikke Ferrari med regummierte dekk?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Ja den var skammelig lav i denne tråden

Til innbrenningstilhengerene : Send meg gjerne penger, så skal jeg velsigne kablene deres (jeg velsigner også endeplugger, kabelstøttebukker og krympestrømper mot et rimelig tillegg i pris). Lydmessig nirvana oppnås hvis din audiofile aura er ren nok*

*Ingen garantier gis, kun forskuddsbetaling godtas

haha, jeg må nesten le av den der SeiMink =)

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    dette er den artigeste tråden jeg har lest.
    Skjønner du er nykommer 8) . Jeg skal love deg at det finnes adskillig saftigere/artigere kabletråder her inne. Selv gidder jeg ikke mer.....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Side 2 av 79 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 52 62 72 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •