Innspilling av høytalerkabel - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 79 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 36 46 56 66 76 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 1567
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Er litt vanskelig å se lyd ja.

Geir Arne
    Det finnes måter å påvise at noe er hørbart.

Så lenge de som hevder å høre det ene og det andre innen hifi ikke ønsker eller greier å påvise det i objektive tester så er det helt på sin plass å ha en viss skepsis.
    ...Men for F..., om noen mener de hører forskjell så beundre de. Man sier ikke at det ikke går å kjøre en F1 bare fordi man ikke klarer det. Det er ALLTID noen som er bedre enn deg selv. Uvitenhet er lykke.
    I stedet for å sammenligne "fantastiske fenomener innen hifi" med F1 så vil jeg heller sammenligne det med Snåsamannen. Det er umulig å bevise at Snåsamannen ikke har magiske evner. Men fram til noen har fått gjort en objektiv test av hans egenskaper så er jeg skeptisk.

-k

Newcomer Bungle sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Fantastiske innlegg.Skal være enig i at det er en del ting med kabler som er litt spessielt. Slik som innbrenning, at de er rettningsbestemt, forskjellige termineringer, oksidasjon over tid. Men for F..., om noen mener de hører forskjell så beundre de. Man sier ikke at det ikke går å kjøre en F1 bare fordi man ikke klarer det. Det er ALLTID noen som er bedre enn deg selv. Uvitenhet er lykke.
    Et mer analogt eksempel:

Jeg har fått meg en pille som virker på absolutt alt. Uansett hva som feiler meg, blir alt bra når jeg tar den fine pillen min. Er du skeptisk? Tror du ikke på meg? Trur du jeg juger?
    Jeg er overhodet ikke interresert i å sammenlikne pillen min med en sukkertablett som ser helt lik ut, såfremt jeg ikke vet hvilken tablett jeg får.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt vanskelig å se lyd ja.

Geir Arne
    Tja, slik lyd som vi kan høre er vel bare trykk bølger i luft, og det finnes tilfeller hvor man nettop kan se hvordan slike bølger oppfører seg.

F.eks rundt kraftige lydtrykk eller objekter som beveger seg raskere enn lyd og lager sjokk bølger der trykk differansene får frem kondensering eller fortettningen av lufta får frem optiske lysbrytings effekter.

Supersonic - Wikipedia, the free encyclopedia

Pearson - Science News

Man spiller vel neppe så høyt fra vanlige høytalere at man kan se lydbølgene direkte fra disse, og da kan man jo bruke målemikrofoner og elektronikk som kan visualisere dette.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    nå er det ikke lenge før jeg får tilbake høytalerkablene mine fra innbrenning..Gleder meg stort..
    Og dommen er ?

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Og dommen er ?

ringte de idag....de hadde ikke begynnt på de enda, så det tar nok en uke før de kommer tilbake

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    ringte de idag....de hadde ikke begynnt på de enda, så det tar nok en uke før de kommer tilbake
    Klart de ikke har begynt enda. Det er jo viktig at det tar litt lang tid sånn at du ikke husker hvordan det låt før du leverte de inn

Hvis du ikke har et par til som ikke er innbrent vil du jo ikke klare å gjøre noen sammenligning her uansett.
    --
    Thorbjørn

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    )

Hvis du ikke har et par til som ikke er innbrent vil du jo ikke klare å gjøre noen sammenligning her uansett.
    hmmmm...der sa du noe...kanskje jeg skal prøve å skaffe meg et par uinnbrente også...bare sånn for å prøve...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, alltid flott å ha noe å kaste bort pengene på ^^,

Når ingen kan komme med og forklare hva innbrenniing faktisk gjør med kablene, så sier det seg selv at det er BS...

En lyspære lyser jo ikke bedre etter å ha stått på i 6 mnd.... Eller?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    En lyspære lyser jo ikke bedre etter å ha stått på i 6 mnd.... Eller?
    Joda - like før den ryker, lyser den kraftigere - en slags krampetrekning

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Joda - like før den ryker, lyser den kraftigere - en slags krampetrekning
    Fordi da er det såpass lite igjen av tråden at mer energi blir omgjort til lys...
    Men så lenge tråden i pæra er 100% hel, så vil den lyse like godt hele tia..
    På samme måte fungerer høyttaler kabler Det er mer innholdet i kabelen som er viktig, ikke noe annet... Uten at det vil ha noe å si på lyden.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Fordi da er det såpass lite igjen av tråden at mer energi blir omgjort til lys...
    Men så lenge tråden i pæra er 100% hel, så vil den lyse like godt hele tia..
    På samme måte fungerer høyttaler kabler Det er mer innholdet i kabelen som er viktig, ikke noe annet... Uten at det vil ha noe å si på lyden.
    Hvis du med "da er det såpass lite igjen av tråden" mener at glødetråden er blitt kortet inn pga korsluttning mellom enkelte vindinger på spiralen osv, slik at motstanden blir mindre, og den tilførte effekten kombinert med at oppvarmingen av tråden blir større som igjen vil redusere ledningsevnen igjen osv, da kan jeg være ganske enig med deg.

Mange glødetråds pærer får avleiringer på insiden av glasset over tid, og det blir vel feil å bruke lyspærer som analogi med kabler, da det ikke er lys men elektrisk ledningsevne man vel er ute etter.

når det gjelder innspilling av kabler så kan man vel si at hvis dette skulle ha en fysisk effekt på ledningsevnen til en kabel, så må denne effekten være forsvinnende liten, ettersom man ikke trenger å ta høyde for slike forandringer i elektroverdenen ellers.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    når det gjelder innspilling av kabler så kan man vel si at hvis dette skulle ha en fysisk effekt på ledningsevnen til en kabel, så må denne effekten være forsvinnende liten, ettersom man ikke trenger å ta høyde for slike forandringer i elektroverdenen ellers.
    Det er et veldig godt poeng. Det er jo noe som ikke stemmer når elektroingeniører først hører om dette fenomenet fra hifi entusiaster på et diskusjonsforum, ikke fra professorer på skolen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er logikken bak at innspilling gjør utstyret bedre og ikke dårligere?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Logikkens verden har vi nok forlatt forlengst i denne tråden
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Tjah. Det begynte sikkert med at man måtte spille inn høyttalere, som jo er en lurt ting. Membraner og pakninger trenger litt tid på å gå seg til og bli myke for å gi best mulig lyd.
    Siden "innspillings"-begrepet derfor var innarbeidet, var det noen som bestemte seg på å tjene penger på at konsumenter ikke skjønner elektroteknikk.

Jeg lurer på om det neste naturlige steget er å prøve å selge hi-fi-luft? Når hele kjeden, inkludert strømkabler og høyttalerkabler er optimalisert og påspandert masse penger, så må det da være feil å bruke helt vanlig stusselig luft for overføring av lydbølger?

"Nordak Zundiost hifi-luft. Nå med individuelt rensede elektroner for optimal dynamikk og harmonisk klang i mellomtonen. 99,7% CO2-fri"

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bols
    Tjah. Det begynte sikkert med at man måtte spille inn høyttalere, som jo er en lurt ting. Membraner og pakninger trenger litt tid på å gå seg til og bli myke for å gi best mulig lyd.
    Siden "innspillings"-begrepet derfor var innarbeidet, var det noen som bestemte seg på å tjene penger på at konsumenter ikke skjønner elektroteknikk.

Jeg lurer på om det neste naturlige steget er å prøve å selge hi-fi-luft? Når hele kjeden, inkludert strømkabler og høyttalerkabler er optimalisert og påspandert masse penger, så må det da være feil å bruke helt vanlig stusselig luft for overføring av lydbølger?

"Nordak Zundiost hifi-luft. Nå med individuelt rensede elektroner for optimal dynamikk og harmonisk klang i mellomtonen. 99,7% CO2-fri"
    hehe, ja er med på denne

men hifi luft finns faktisk. Gene Czerwinsky lagte høyttalere som var fyllt med en gass som var lettere enn luft.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bols

Haha... hva med å selg vakuum-pumper? Da kan man jo kjøre hele hifi-rommet i fullstendig vakuum, det vil gjøre at lydbølger vil transporteres mye raskere slik at du vil få en utrolig presis og fin lyd

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javisst ja.
    I et vacuum finnes jo ikke luft, og dermed ingen lyd!
    Det er jo nettopp luften som er lydbæreren. Men det har du visst oversett?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... det var ment som en spøk, teorien din stemmer nok hvis du i praksis ikke har nok energi til å skape bølger eller at du har 100% vacuum hvor jeg tror ikke er mulig å få til.

I min teori så kan vi kjøre 50% Nordost-vacuum for å få raske fine lydbølger :shock:

Active Henningep sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis innbrenning gjør kabler bedre, burde ikke da produsenten bare gjøre det med alle sine kabler for å selge et bedre produkt?

Nå skal jeg ikke påstå noe men dette høres rart ut at skal ha noe å si for lyden. Jeg har selv testet litt kabler på anlegget mitt. Bla. Kimber mot vdh og hørte null forskjell, men når jeg testet nordost mot vdh var det faktisk en hørbar forskjell hvor vdh hadde mye mørkere llyd og mer bass ved samme volum, nordost derimot låt tynnere, men med mer smell i diskant og med et større lydbilde.

Jeg sier altså ikke at kabler låter likt alle som en, men det er lite forskjell på de fleste og innbrenning høres litt rart ut for min del i allefall.

Side 16 av 79 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 36 46 56 66 76 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •