Innspilling av høytalerkabel - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 79 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 45 55 65 75 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 1567
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Komponent stereo.
    Orginale som følgte med.
    Alene hjemme så ingen andre apperater stod på, men betyr det noe da når du ikke tror på det???

På en rimelig øde plass.
    Jeg sier jeg ikke tror på at det var aktiviteten på strømnettet som gjorde at du opplevde lydforskjeller i JVC anlegget.

At du hørte forskjell, kan jeg ikke bestride - det er din subjektive oppfatning og jeg tror dette skyldes andre årsaker enn aktivitet på strømnettet kl 0200 eller kl 1400.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk Kurant, rart jeg ikke husker hva det het:???:
    "Annealing".

Ja nå har dere en referanse.

Foresten, noen som kan si meg om det er et digitalt eller analogt signal som kommer ut av subutgang på reciver?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kurant
    Det høres ut som du beskriver en prosess som heter "annealing" (vet ikke hva det heter på norsk. Kan leses om her:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Annealing_(metallurgy)

Om dette skal ha noen som helst effekt på materialet ved de temperaturene som oppnås under vanlig spilling (eller såkalt innbrenning) er vel heller usannsynlig. I så tilfelle betyr det at man har valgt en alt for tynn kabel.

Så hvis vi for argumentets skyld antar man får en betydelig omorganisering av krystallstrukturen i lederen - hvorfor skulle dette ha innvirkning på lyden?

I det hele tatt blir dette bare spekulasjon på spekulasjon.
    Fra artikkelen om Annealing:
    Dette gjøres ved temperaturer hvor metallet er rødglødende:
    In the cases of copper, steel, silver, and brass this process is performed by substantially heating the material (generally until glowing) for a while and allowing it to cool slowly.
    For å unngå oksidering så gjøres dette ikke i luft:
    The low temperature of annealing (about 50 °F above C3 line) may result in oxidation of the metal’s surface, resulting in scale. If scale is to be avoided, annealing is carried out in an oxygen-, carbon-, and nitrogen-free atmosphere (to avoid oxidation, carburization, and nitriding respectively) such as endothermic gas (a mixture of carbon monoxide, hydrogen gas, and nitrogen
    Ingen dokumentasjon på at det å sende et audiosignal gjennom kabelen har noen slik virkning.

Jeg fant heller ingen dokumentasjon på hva dette evt. gjør med de elektriske egenskapene i en kobber-kabel.

-k

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Tusen takk Kurant, rart jeg ikke husker hva det het:???:
    "Annealing".

Ja nå har dere en referanse.
    Annealing?, minner kanskje litt om det norske ordet anløping.
    Anløping en prosess som kan påvirke kornstrukturen i metallet, gjerne etter herde eller mekanisk bearbeiding som har introdusert store interne spenninger i metallet.

Forskjellige metaller og legeringer har forskjellige temperatur områder hvor dette skjer. Aluminium kan f.eks forandre kornstruktur ved romtemperatur.

Om anløping skulle kunne påvirke metallets elektriske leder egenskaper noe hvis man kan måle nøyaktig nokk, kan kanskje hende, men at det skal skje noe med metallets indre oppbygging med å brenne de inn elektrisk, med lave strømstyrker /effekter, uten at det oppstår høy oppvarming, det er jeg meget tvilende til.

Det er vel en annen "kondensator fenomen" med ledere og isolasjons materialer som kalles Dielektikum "Rommet mellom lederne kan bestå av luft, vakuum eller et isolerende fast stoff, i spesialtilfeller også væsker og gasser. Slike stoffer øker kapasiteten i forhold til i vakuum. Endringen er en fysikalsk egenskap for stoffet som vi kaller permittivitet eller (tidligere) dielektrisitetskonstant. Stoffet selv kalles et dielektrikum og permittiviteten måles som faktoren av kapasitetens endring i forhold til i vakuum, med den samme geometrien." ref

Dielectric

Kanskje mikroskopiske forandringer av avstanden mellom lederne osv kan forander seg over tid, slik at kondensator effektene kabelen måtte ha blir forandret osv, men dette blir vel mer påvirket av å fysisk transportere og bøye på en kabel enn å la et elektrisk musikk/innbrennings signal kjøre gjenneom....

Foresten, noen som kan si meg om det er et digitalt eller analogt signal som kommer ut av subutgang på reciver?
    Det er vel stort sett bare analoge sub utganger på receivere, de digitale overføringene optisk, coax og HDMI inneholder vel somregel hele det signalet for alle kanaler incl. subwoofer.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det er vel stort sett bare analoge sub utganger på receivere, de digitale overføringene optisk, coax og HDMI inneholder vel somregel hele det signalet for alle kanaler incl. subwoofer.
    Finnes det sub'er med egen DAC?
    Så derfor er det vel analoge signaler over hele fjøla på sub utgangene.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke jør narr av meg, jeg er tross alt NY til hjemmekino *snitt snitt hyl*

hehe, nå legger jeg emosiden til side. Var usikker, er som sagt min første hjemmekino og min første aktive sub er på tur. Regnet sterkt med at signalet var analogt. Bedre føre var sier dem=)

Noen som vet om 925 sterling er rent nokk til å lede signal? ser jo at tråd er ganske billig på hobbysidene. Eller skal jeg bare kjøpe fedige signalkabler fra Bettercables? høytalerkabler blir jeg å lage selv, både pga finnish, custom lengde og for å skjærme dem ekstra.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke jør narr av meg, jeg er tross alt NY til hjemmekino *snitt snitt hyl*
    Gjør ikke narr av deg, vettu.

Ble bare usikker selv jeg - om det finnes systemer hvor sub selv tar imot digitale signaler og konverterer til analoge for så å filtrere ut dypbass&LFE.
    Man slipper da at en receiver skal gjøre dette.
    Om man sparer noe, eller får bedre signaler, det skal jeg ikke uttale meg om.

Knut, du er flink på dette - kanskje du kan utfylle litt her?

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Det er vel ikke snakk om å bortforklare, heller et forsøk på å forklare.

Hvilket nett snakker du om egentlig? Er det kursen annlegget er tilkoblet? Nettet i hele huset, i nabolaget, eller i hele byen?
    Nettet som befinner seg innenfor sikringsboksen din er det lett å kontrollere, og det er ingen problem å få like god lyd døgnet rundt hvis nettet skulle påvirke lyden. Bare koble fra alt som bruker strøm hver gang du lytter til musikk, så har du et rolig og fint strømnett. Ikke glem å slå av varmekablene på badet, jeg har hørt at det kan være en skikkelig støykilde.
    Gjelder nok ute på strømnettet. Men kva det er no, om det er like gale eller verre en for ca 10 år sia det vet eg ikkje da eg ikkje har testet dette.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bass Booster
    Jeg har nettopp spillt inn bananpluggene mine..

"Hvor lenge må jeg spille inn en spillefilm?" :-D
    Er vel det eneste som er ferdig innspilt 8)
    Virka den ikkje då????

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Fra artikkelen om Annealing:
    ...
    -k
    Jeg tror ikke du har lest posten min skikkelig, eventuelt så har jeg ikke formulert meg klart nok. Du gjentar nemlig bare poengene mine, vi er altså helt enige.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satt meg akkurat ned for å nyte vakker musikk, og tror du ikke naboen satte i gang høyttrykkspyleren sin!! Lyden ble skurrete og fæl i nedre mellomtone og manglet overtonestruktur i overtoneregisteret.Det var like før jeg gav ham et blått øye. jeg skulle tross alt ha en koselig lyttestund og ha meg frabedt forstyrelser på strømnettet.
    Jeg gikk inn, fråtsende om munnen i kjent Dæhlie stil, og telte til ti i det stille.

Vel. Jeg satte meg ned, og tror du ikke dan andre naboen min satte i gang kaffemaskinen! Helsikke da! Når kaffebønnene blir kværnet så får jeg alt for mye energi i overtonene, kvinnevokaler blir litt mer innesluttet og kontrabassen høres ut som et korsett som sprettes opp på ei overvektig dame. konsonantene artikuleres ikke fullt så tydelig som jeg ønsker og mangel på snert i tangentanslagene blir jo helt feil, så nå sitter jeg her med ipoden. Den går i hvertfall på batteri...

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Den går i hvertfall på batteri...
    Ja det er nok løsningen. Så lenge den er ladet mens naboene sover, slik at batteriet ikke blir ladet med forstyrret strøm...

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen burde døpe om denne tråden til "Humor tråden"

nå er det ikke lenge før jeg får tilbake høytalerkablene mine fra innbrenning..Gleder meg stort..

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Satt meg akkurat ned for å nyte vakker musikk, og tror du ikke naboen satte i gang høyttrykkspyleren sin!! Lyden ble skurrete og fæl i nedre mellomtone og manglet overtonestruktur i overtoneregisteret.Det var like før jeg gav ham et blått øye. jeg skulle tross alt ha en koselig lyttestund og ha meg frabedt forstyrelser på strømnettet.
    Jeg gikk inn, fråtsende om munnen i kjent Dæhlie stil, og telte til ti i det stille.

Vel. Jeg satte meg ned, og tror du ikke dan andre naboen min satte i gang kaffemaskinen! Helsikke da! Når kaffebønnene blir kværnet så får jeg alt for mye energi i overtonene, kvinnevokaler blir litt mer innesluttet og kontrabassen høres ut som et korsett som sprettes opp på ei overvektig dame. konsonantene artikuleres ikke fullt så tydelig som jeg ønsker og mangel på snert i tangentanslagene blir jo helt feil, så nå sitter jeg her med ipoden. Den går i hvertfall på batteri...

seriøst...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    seriøst...
    Øh.. nei......

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg

nå er det ikke lenge før jeg får tilbake høytalerkablene mine fra innbrenning..Gleder meg stort..
    Hva blir gjort med dem? Og hva koster det? Bør det gjøres ofte?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg

Det skal bli rart å lese om du hører forskjell. Helt seriøst ment.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Fantastiske innlegg.

Til diskusjonen om annealing; dette er for å fjerne spenninger i metallet. Dette resulterer i økt strekkfasthet, altså mer bøylig. Om dette har noe å si for lyden skal jeg ikke diskutere. Det er dere godt i gang med allerede.

Skal være enig i at det er en del ting med kabler som er litt spessielt. Slik som innbrenning, at de er rettningsbestemt, forskjellige termineringer, oksidasjon over tid. Men for F..., om noen mener de hører forskjell så beundre de. Man sier ikke at det ikke går å kjøre en F1 bare fordi man ikke klarer det. Det er ALLTID noen som er bedre enn deg selv. Uvitenhet er lykke.

Lykke til meg "nye" kabler kftosberg, bare synd du ikke har Dynaudio lenger. Du får bli med i klubben "min" imens.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Man sier ikke at det ikke går å kjøre en F1 bare fordi man ikke klarer det. Det er ALLTID noen som er bedre enn deg selv. Uvitenhet er lykke.
    Jeg har aldri kjørt F1. Jeg har ingen problem med å akseptere at noen er bedre å kjøre bil enn meg.

Dersom du sier at du kan kjøre F1, men at det er umulig å ta bilde av deg mens du gjør det, og ingen kan få lov til å sitte på tribunen så må det være lov å være skeptisk.

-k

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg har aldri kjørt F1. Jeg har ingen problem med å akseptere at noen er bedre å kjøre bil enn meg.

Dersom du sier at du kan kjøre F1, men at det er umulig å ta bilde av deg mens du gjør det, og ingen kan få lov til å sitte på tribunen så må det være lov å være skeptisk.

-k
    Er litt vanskelig å se lyd ja.

Geir Arne

Side 15 av 79 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 45 55 65 75 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •