Innspilling av høytalerkabel - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 79 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 44 54 64 74 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 1567
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    En av mine første innlegg på dette forumet=)

Jeg må bare beklage, men jeg er en av skeptikerne.

Har selv hørt forskjell på HT kabler, prøvde å bruke "sprengledning". Sprengledningen hørtes anerledes ut en den vanlige 2.5^2 fra elkjøp som jeg bruker, men ikke om jeg tror det var noen annet en mangel på effekt i de lavere krefkvenser.

Har og testet dyrere kabler, og forskjellige kabler, hører ikke en eneste forkjell.
    Har derimot tro på skjerming og plasering av kabel, for jeg kan høre en svak "humming" i høytalerne hvis jeg legger HT-kabel intil strømledningen til ovnen(eller skjermkortet i pc).

Jeg tror og at hvis kabler har hatt noe å si for signalkvalitet så har det vært et mer omdiskutert tema i andre omstendigheter, som ledere i datasystemer og lignenede.

Når det kommer til innbrenning så er jeg usikker, siden jeg ikke vet noe om hva dette skulle gjøre for kabelen, men hvis det har noe med varme å gjøre så må man tenke på at metallet i kabelen var flytende før de vart lagd kabel av det.

Når det kommer til dyre kabler til strømnettet så har jeg faktisk tro på det i forhold til MEGET følsom elekronikk, ikke siden det skjermer noe som helst eller lignenede, men siden kabelen faktisk kan være konstruert til å fungere som en svak kondensator. Som fungere med å dempe rippel og støy på strømmen. La oss inse det, strømmen fra hovednettet ER støy, varierer i svigninger konstant, varierer i spenning osv. Men en mye bedre oppgradering ville isåfall være å lage en liten kondensator"bank" som man kobblet på imellom ledningsnett og hifi.

På digitale signaler så har jeg kun tro på at kabelkvaliteten kan hjelpe på hvor langt signalet kan sendes, men skal man sende signalet langt så bør man istede vurdere en annen løsning eller signalforsterkere. Siden signaler er AV/PÅ så er man sikret tapsfri komunikasjon via kabel.

=)
    Støy på el-nettet er som du skriver helt sant. Anlegget vil spille bedre f.eks 02.00 enn kl 14.00 da det er mindre støy på nettet.
    Dette var hørbart på flere personer, ivertfall for noen år siden på et JVC anlegg, og se om eg får teste på nytt igjen en gang å se om det er merkbart enda, på et anlegg som er langt høyere kvalitet på.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Støy på el-nettet er som du skriver helt sant. Anlegget vil spille bedre f.eks 02.00 enn kl 14.00 da det er mindre støy på nettet.
    Dette var hørbart på flere personer, ivertfall for noen år siden på et JVC anlegg, og se om eg får teste på nytt igjen en gang å se om det er merkbart enda, på et anlegg som er langt høyere kvalitet på.
    Hvordan greide du å sammenligne det? Tidsmaskin?

En rimeligere forklaring er vel at toleransen er lavere og den kritiske sansen høyere hos lytteren midt på dagen, enn i en sen nattetime.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, lovemusikk - dette tror jeg ikke på - rett og slett.
    "Et JVC anlegg" - var det et kompaktanlegg eller et komponentanlegg?
    Hva slags strømkabler ble benyttet?
    Hva slags annet apparatur (les: støykilder, ikke strømstøy men mekanisk støy) stod på kl 14? Vaskemasin, oppvaskmaskiner, skotørker etc etc

Hva slags utenforliggende støy var tilstede? Biltrafikk, unger som leker i gata osv? (husk du skriver 0200 og 1400 - det er vesentlig mere støy på dagtid enn natterstid)

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, når hele ledningsnettet i huset, og alle ledningene til huset er billigst mulig, altså flere kilometer/mil med elendig kabel, hvordan skal da en 90cm dyr strømledning mellom cd-spiller og vegg kompensere for det? Det eneste jeg kan tenke meg er at den funker som en kondensator pga oppbyggning, men da skulle vel en bra UPS være et bedre valg, og disse koster 1000-1200kr, de utligner mye støy og i tilleg så har deover/underspenningsværn. Noen guruer som er iintresert i å prøve? Se om dere får lånt en UPS fra noen nerder/dataforetninger og test den mellom vegg og driver.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Hvordan greide du å sammenligne det? Tidsmaskin?

En rimeligere forklaring er vel at toleransen er lavere og den kritiske sansen høyere hos lytteren midt på dagen, enn i en sen nattetime.
    God teori, men hvorfor skal alt bortforklares?

Min teori er dette med at om dagen er strømforbruket enormt og og på natten mye mye mindre og dermed mer ro på nettet uten dei samme forstyrrelsene.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Beklager, lovemusikk - dette tror jeg ikke på - rett og slett.
    "Et JVC anlegg" - var det et kompaktanlegg eller et komponentanlegg?
    Hva slags strømkabler ble benyttet?
    Hva slags annet apparatur (les: støykilder, ikke strømstøy men mekanisk støy) stod på kl 14? Vaskemasin, oppvaskmaskiner, skotørker etc etc

Hva slags utenforliggende støy var tilstede? Biltrafikk, unger som leker i gata osv? (husk du skriver 0200 og 1400 - det er vesentlig mere støy på dagtid enn natterstid)
    Komponent stereo.
    Orginale som følgte med.
    Alene hjemme så ingen andre apperater stod på, men betyr det noe da når du ikke tror på det???

På en rimelig øde plass.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meg bekjent tilbyr han innbrenning i prisen om du kjøper kabler der; ihvertfall kabler over en viss pris. Det vil jeg heller kalle ekstraservice (om man ser bort fra det rent teoretiske/tekniske; om det forbedrer eller ikke).
    Toyota tilbyr også serviceavtale i prisen, men flere jeg kjenner har fått bilene tilbake etter "service" uten at Toyota har rørt bilene. Altså det høres veldig bra ut, men funker ikke bestandig så bra.

Innbrenning av høyttalerkabler høres ut som en kreativ gimmic for meg, og jeg har absolutt ingen tro på at det er lydmessige forskjeller for det menneskelige øre. Må nesten le litt for meg selv.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Toyota tilbyr også serviceavtale i prisen, men flere jeg kjenner har fått bilene tilbake etter "service" uten at Toyota har rørt bilene. Altså det høres veldig bra ut, men funker ikke bestandig så bra.

Innbrenning av høyttalerkabler høres ut som en kreativ gimmic for meg, og jeg har absolutt ingen tro på at det er lydmessige forskjeller for det menneskelige øre. Må nesten le litt for meg selv.
    Trur ikke på det eg heller.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God teori, men hvorfor skal alt bortforklares?

Min teori er dette med at om dagen er strømforbruket enormt og og på natten mye mye mindre og dermed mer ro på nettet uten dei samme forstyrrelsene.
    Det er vel ikke snakk om å bortforklare, heller et forsøk på å forklare.

Hvilket nett snakker du om egentlig? Er det kursen annlegget er tilkoblet? Nettet i hele huset, i nabolaget, eller i hele byen?
    Nettet som befinner seg innenfor sikringsboksen din er det lett å kontrollere, og det er ingen problem å få like god lyd døgnet rundt hvis nettet skulle påvirke lyden. Bare koble fra alt som bruker strøm hver gang du lytter til musikk, så har du et rolig og fint strømnett. Ikke glem å slå av varmekablene på badet, jeg har hørt at det kan være en skikkelig støykilde.

Active Bass Booster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nettopp spillt inn bananpluggene mine..

"Hvor lenge må jeg spille inn en spillefilm?" :-D
    Samsung 63" Nad 272,B&W 683s2,686s2,htm61s2,asw610.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For et morsomt forum, alle hær inne er som gamle ektepar:P

Innbrenning av kabler har faktisk noe å si for kabelens egenskaper, men den prosentmessige fortjenesten er så marginal at det nesten ikke er målbart.

Husker ikke hva effekten het, så jeg har ikke klart å lete fram noe referanse enda, men forskjellen er så liten at det "skal" være umulig for uansett menneske å høre forskjell.

En annen ting jeg har bitt meg merke i er at prisen er litt unaturlig iforhold til hav en kabel faktisk kan være laget av. ta en signalkabel, dra på en hobbyforetning og kjøp en rull med 925 sølvtråd, flett sammen 10 lengder av den så du får ok tværsnitt. Trekk en tynn pvc slange rundt, teip rundt med teflonteip og strekk en aluminiumstrømpe rundt det igjen, bruk rca plugger av gull eller gullbelagt kobber. Kan ikke tenke meg en kabel som skulle kunne lede signalet bedre og med mindre forstyrrelser. og den kommer fremdeles til å kun koste noen hundre kroner meteren.

Men noen av disse kablene koster jo tusenvis av korener meteren? bruker de flytende platina i dem? isolerer dem med gass? Hva ****:P

Det ironiske er og at noen med de beste lederne og isolasjonsmaterialene i værden faktisk er noen av de billigste materialene og. Så min teori er at kabelkonstruksjon har mer å si en materiale kabelen er laget av, noe som jeg føler er bekreftet når man ser på kabler som coax og TP. Hvor mye kan et design koste?

Joda, sølv har lavere resistans, men kobber har entendens til å lede lave frekvenser bedre IIRC, å kobber er jo enda billigere.

Til dere som hører forskjell på kabler, kunne dere testet å vasket terminalene med noe som ikke etterlater produktrester? Sitron/sitronsyre eller lignenede, få bort alt av smuss fra terminaler og plugger og testet på nytt?

Jeg skal snart lage mine egne kabler, både HT og signal, så jeg leser så øyna er såre, og hører på alles meninger. Jeg er skeptiker, men lar meg ikke plasere i bås av den grunn.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville være litt forsiktig med å bruke det ordet.
    Om en selger har klokketro på sine produkter er i og for seg helt greit.
    Det er kjøpers ansvar (og fulle rett) til å takke nei til produktet.

Meg bekjent tilbyr han innbrenning i prisen om du kjøper kabler der; ihvertfall kabler over en viss pris. Det vil jeg heller kalle ekstraservice (om man ser bort fra det rent teoretiske/tekniske; om det forbedrer eller ikke).
    Jeg er uenig. En bilselger som selger deg polish med påstand om at bilen du nettopp har kjøpt vil gå fortere ved å polere den, ville jeg også kalt en luring.

Dette er egentlig litt interessant, for hva kan selgeren legge frem når kunden spør om å få se noen spesifikasjoner på innbrenning, eller testresultat, eller dokumentasjon på endringer i kablen før og etter innbrenning? Nei, det finnes ikke, det er ikke mulig å måle dette, sier selgeren. Det er bare en hørbar endring. Ja, da så...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og den kommer fremdeles til å kun koste noen hundre kroner meteren.
    Det er etter min mening fryktelig mye penger å legge i en kabel. Jeg kjøper kabler for typisk rundt 20,- metern.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Asvaberg:

Min definisjon.

Luring = En som bruker andres uvitenhet/godtrohet til å overbevise sin
    "faglige kompetanse", og som ikke har noen form for dokumentasjon eller hold i virkeligheten.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Det er etter min mening fryktelig mye penger å legge i en kabel. Jeg kjøper kabler for typisk rundt 20,- metern.
    Ja det er mye penger, men ikke i forhold til hva en slik kabel ville kostet fra en produsent, det var det jeg mente med "kun".

Jeg vurderer å lage signalkabler som kryper opp i pris, men det er både for å være på den sikre siden og pga ekslusivt utseende=)
    Et stereoanlegg er ikke bare en lydkilde for meg, det tar såpass plass at det regnes som et møbel. Så det får snaske seg å se litt pent ut og.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Jeg er uenig. En bilselger som selger deg polish med påstand om at bilen du nettopp har kjøpt vil gå fortere ved å polere den, ville jeg også kalt en luring.

Dette er egentlig litt interessant, for hva kan selgeren legge frem når kunden spør om å få se noen spesifikasjoner på innbrenning, eller testresultat, eller dokumentasjon på endringer i kablen før og etter innbrenning? Nei, det finnes ikke, det er ikke mulig å måle dette, sier selgeren. Det er bare en hørbar endring. Ja, da så...
    Luring eller ikke luring, så er det i det minste lovbrudd å påstå ting om produktet man selger uten å kunne dokumentere det.

http://www.forbrukerombudet.no/asset/2612/1/2612_1.pdf
    I utgangspunktet er vi selvsagt positive til at næringsdrivende ønsker å tilby varer og
    tjenester med miljømessige fortrinn til forbrukerne, og at dette kommuniseres til
    forbrukerne gjennom markedsføringen. Samtidig er vi opptatt av at næringsdrivende
    ikke skal benytte miljøargumentasjon på uriktige eller villedende måter, f.eks. ved at
    miljøegenskapene overdrives.

Forbrukerne skal gis korrekt informasjon, slik at de kan velge bil ut fra riktige
    forutsetninger. Markedsføringen må ikke gi inntrykk av at bilen har andre kvaliteter enn
    det som faktisk er tilfellet, og heller ikke gi inntrykk av at bilen som markedsføres er
    bedre enn andre sammenlignbare biler dersom dette ikke er riktig.

Etter vår vurdering er flere av miljøpåstandene som benyttes i markedsføringen av
    biler per i dag i strid med kravene etter markedsføringsloven.
    ...
    Bruk av miljøpåstander i markedsføringen reiser spørsmål etter markedsføringslovens
    §§ 2 og 3 som forbyr bruk av villedende og utilstrekkelig veiledende markedsføring
    som er egnet til å øke etterspørselen etter varer og tjenester. Det generelle
    utgangspunkt i norsk markedsføringsrett er at påstander som benyttes i
    markedsføring, må kunne dokumenteres.
    Det vil være urimelig overfor forbrukerne og i
    strid med markedsføringslovens § 1 å benytte udokumenterte påstander i
    markedsføringen av et produkt.
    -k

Newcomer Bungle sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Luring eller ikke luring, så er det i det minste lovbrudd å påstå ting om produktet man selger uten å kunne dokumentere det.

-k
    Dette gjelder vel det meste som hevdes når det reklameres for kabler. Sitat fra Norosts hjemmeside:

"Speed, detail, and an incredibly realistic presentation of the musical event are the qualities that set the flat array Valhalla speaker cable apart. This is (apart from Odin) the most neutral loudspeaker cable every developed. If you want to hear every nuance and musical detail with all the clarity and natural accuracy that your system is capable of, Valhalla sets the standard."

Synes det er mange påstander her uten referanser....

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For et morsomt forum, alle hær inne er som gamle ektepar:P

Innbrenning av kabler har faktisk noe å si for kabelens egenskaper, men den prosentmessige fortjenesten er så marginal at det nesten ikke er målbart.
    NESTEN ikke målbart? Så det er målbart altså? Nå er jeg spent på din referanse / kildehenvisning som beviser dette - det vil jo slå beina under diskusjonen en gang for alle
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, det vil nokk ikke slå beina vekk under noen, har jeg bare husket hva effekten het, var noe jeg leste om når jeg leste om superledere, altså kraftig avkjølte superledere elns. Men det er lenge siden. var noe om at uperfeksjoner i ledematerialet ble varmere en resten av ledematerialet, og ble lettere formbart, så det på en måte "lappet" seg selv. Var litt av samme effekten som skjer under "elektromigrasjon" (er det noe som heter det?).

Skal se om ikke jeg kan finne litt påwikipedia senere. Men som sagt, det skal være umulig for et menneske å høre, siden det nesten er umulig å måle selv med bedre utstyr.

Ta ting jeg sier med en kontainer salt, jeg har en tendens til å skrive ting jeg har lest om for lenge siden, så er ikke alt som er færsk fisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, det vil nokk ikke slå beina vekk under noen, har jeg bare husket hva effekten het, var noe jeg leste om når jeg leste om superledere, altså kraftig avkjølte superledere elns. Men det er lenge siden. var noe om at uperfeksjoner i ledematerialet ble varmere en resten av ledematerialet, og ble lettere formbart, så det på en måte "lappet" seg selv. Var litt av samme effekten som skjer under "elektromigrasjon" (er det noe som heter det?).

Skal se om ikke jeg kan finne litt påwikipedia senere. Men som sagt, det skal være umulig for et menneske å høre, siden det nesten er umulig å måle selv med bedre utstyr.

Ta ting jeg sier med en kontainer salt, jeg har en tendens til å skrive ting jeg har lest om for lenge siden, så er ikke alt som er færsk fisk.

Det høres ut som du beskriver en prosess som heter "annealing" (vet ikke hva det heter på norsk. Kan leses om her:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Annealing_(metallurgy)

Om dette skal ha noen som helst effekt på materialet ved de temperaturene som oppnås under vanlig spilling (eller såkalt innbrenning) er vel heller usannsynlig. I så tilfelle betyr det at man har valgt en alt for tynn kabel.

Så hvis vi for argumentets skyld antar man får en betydelig omorganisering av krystallstrukturen i lederen - hvorfor skulle dette ha innvirkning på lyden?

I det hele tatt blir dette bare spekulasjon på spekulasjon.

Side 14 av 79 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 44 54 64 74 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •