Innspilling av høytalerkabel - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 79 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 33 43 53 63 73 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 1567
    Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Det gjelder vel omtrent alt her i livet, detaljene glemmes etter få sekunder, det gjelder ved feks farge, lukt, smak og hørsel. Så jeg synes det er helt urelevant hvor lenge vi husker forskjellene. Vi ønsker det beste resultatet til en hver tid når vi faktisk lytter på musikk, det er lite intressant om vi husker det eller ikke 5 minutter etter lyttingen er utført....
    Dette ser jo ut som en fornuftig vitenskaplig tilnærming av problemstillingen, så jeg skal faktisk moderere meg litt og gi deg enig der, med en viktig forutsetning; at forskjellen faktisk finnes.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er høytaler kablene mine sendt til Soundgarden i Kristiansand for innbrenning..Gleder meg til å få de tilbake med enda bedre lyd enn det det er akkurat nå...

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Da er høytaler kablene mine sendt til Soundgarden i Kristiansand for innbrenning..Gleder meg til å få de tilbake med enda bedre lyd enn det det er akkurat nå...
    Bedre lyd kan det bli garantert for det kan du allerede bestemme deg for nå eller overbevise deg til...............om du kan måle en forbedring med instrumenter ?
    De sender vel kanskje ved pappirer som viser måleverdier for kabel før og etter som gjør at du får info om forbedring.
    Bør jo være et must at de blir innbrent til samme verdi ellers vil jo lyd bli ulikt fra høyre , venstre høytaler .
    (type kabel må vel kunne bety noe for alle kabler kan vel ikke bli like bra etter en innbrenning)
    __________________________________________________ _______________
    dette under her er ikke rettet direkte mot deg kftosberg men generelt som et tips til å dra lidenskapen lengere eller advarsel for å stole mere på hjernevasking og markedføring fremfor videnskap og de målbare fakta

Burning down the house ......hjelper vel lite med bare en liten kabelstubb så ta hele kåken

For mange en lidenskap ..for andre en galskap

I følge Ken Kessler "The Ultimate Cable Upgrade" (en mann mange hører og stoler 100% på) hevder han at forskjeller i lyden kan høres med ulike typer strøm ledninger i hus.
    Han hevder også husets ledninger krever en "burn-in"-periode.
    At tretten av fjorten standard strøm ledningsnett i hus ikke er tilfredsstillende til bra lyd da dårlige strømledninger i hus gir : mindre detaljert, mindre åpnent og mindre dynamisk lydbilde. (det anbefales også bedre strøm ledninger en standard så bytt ut strømledningene i hele huset før de innbrennes)
    Ville vel også ta kontakt med det lokale kraftverket for en avtale om bytting til bedre inntakskabel + diverse strekk inn til huset og kreve at kraftverket foretar en innbrenning av strømkabelen.(minimum til nærmeste trafo)
    Skifte av sikkringskap er neppe dumt heller + få levert alle stikkontakter , sikkringsskap deler osv til en gullsmed for å få lagt på et 24 karat gullbelegg på allt
    Så må alle komponenter i hi fi innbrennes , kontakter/plugger , ledningsnett , spoler komponenter i høytalere.
    Selvfølgelig montere elevatorer

Etter noen hundre tusen kroner brukt er man vel nødt til å overbevise seg selv om bedre lyd eller så bør man vurdere en innleggelse på klinikk

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Dette ser jo ut som en fornuftig vitenskaplig tilnærming av problemstillingen, så jeg skal faktisk moderere meg litt og gi deg enig der, med en viktig forutsetning; at forskjellen faktisk finnes.
    Ja, hvis forkjellene finnes så kan man oppdage det i en "blind-test". For meg vil det fremstå som rart hvis en blind-test ikke blir "gyldig" pga at kabel-byttene går for fort, og det blir avgjørelsen for at det i praksis ikke vil være noen forskjell.

Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke nok å brenne inn de eksterne kablene!

Dere som brenner for å brenne inn kablene, hva med skytestrengkablene inne i selve høytaleren? Vil tro at 80-90% av alle høytalere er utstyrt med ledninger av variabel kvaitet. Bør ikke disse også brennes inn? Jeg viser til teorien om det svakeste ledd and so on

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Kanskje du burde tatt deg en tur å kjøpt deg en sånn kabel før du slår beina under meg???
    Veldig useriøst å sei sånt før du har prøvd..ta deg en tur på europrice du.
    Og eg veit du har peiling, men hjelper ikke når det var så stor forskjell..det var nemlig boss.
    Og dette var testet en gang da eg hadde monsterkabler til 25 kr meteren og pioneer DVD, Onkyo hjemmekino og Qln høyttalere vis det kan bortforklares i utstyret?
    Var det så stor forskjell så var det noe fysisk galt med kabelen.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt med på at det er vanskeligere å skille detaljer fra hverandre jo lengre tid det går, men klarer du ikke å peke ut forskjellen med 10 dager i mellom så er den så liten at den ikke bør plage deg.
    Da kan vi nok trygt bruke biltemakabler alle mann.
    --
    Thorbjørn

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Ja, hvis forkjellene finnes så kan man oppdage det i en "blind-test". For meg vil det fremstå som rart hvis en blind-test ikke blir "gyldig" pga at kabel-byttene går for fort, og det blir avgjørelsen for at det i praksis ikke vil være noen forskjell.
    Leser du ikke hva jeg skriver? Jeg sier at hvis du, hypotetisk sett, påviser en positiv forskjell, er den verdt å ta med seg. Hvilken metode som er brukt er forsåvidt uinteressant.

Dette er dessuten litt merkelig å diskutere, for lav svitsjetid er noe som dukker opp i blindtester der man skal sjekke om det faktisk er forskjeller. Her er det nemlig et stykke igjen før folket er enige. Slik knutinh sier, økes sannsynligheten på den måten for å påvise forskjeller, om de finnes. På den andre siden er de som er overbevist om at dyrere og innbrente kabler er best. Disse er som regel fullstendig uinteressert i svitsjetid.

Dermed er det forsåvidt noe som skurrer, og jeg har fremdeles ikke fått svar på...

Noe annet som er interessant er at de som mener å høre forskjell på innbrente kabler og ikke innbrente kabler neppe sitter der med en svitsj for å bytte uavbrutt. Selv om det går dagesvis mellom lyttingene mener de å høre forskjellen. Er forskjellen da av en slik betydning at dette med tidsintervall ikke betyr noe?
    I så fall hadde det jo vært meningsløst å snakke om svitsjetid i det hele tatt.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg skal begynne å brenne inn kabler for folk. 500kr per kabel kan jeg nok ta for å la de ligge i en kasse et par uker. Har et ledig soverom der det er plass til mange kabler.

Newcomer Bungle sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Tror jeg skal begynne å brenne inn kabler for folk. 500kr per kabel kan jeg nok ta for å la de ligge i en kasse et par uker. Har et ledig soverom der det er plass til mange kabler.
    Sørg for å lage sotmerker i hver ende med en lighter før du sender dem tilbake. Ellers kan noen anklage deg for å være en svindler

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bungle
    Sørg for å lage sotmerker i hver ende med en lighter før du sender dem tilbake. Ellers kan noen anklage deg for å være en svindler
    Viktig poeng det der ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leser du ikke hva jeg skriver? Jeg sier at hvis du, hypotetisk sett, påviser en positiv forskjell, er den verdt å ta med seg. Hvilken metode som er brukt er forsåvidt uinteressant.
    Joda, jeg leser hva du skriver, men jeg tyder det annerledes enn det du skriver nå. Altså det var litt tvetydig, jeg forsto det slik at det var en betingelse for testen at det var forskjeller.

Jeg må si meg ganske enig i din oppfatning rundt kabler. Og svitsjetid burde ikke være noe tema i det hele tatt, bortsett for eventuelt dem som vil påvise at det er forskjeller i en test og som mener at det har noe for seg. Som du sier hvilken metode som brukes er uintressant så lenge den er innen for det vi kaller en blind-test.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg må uttrykke meg veldig utydelig for det er et poeng som jeg har prøvd uten hell å få igjennom.

La oss si at A og B lar seg skille dersom du blindtester dem med 5 sekunders intervall.

La oss si at de ikke lar seg skille dersom du blindtester dem med 60 sekunders intervall, pga begrensninger i "auditory memory".

Hvilke av disse to alternativene er mest representative for det mange av oss søker å finne ut: "blir jeg mer fornøyd med lyden dersom jeg kjøper nye høyttalere?".

Rent akademisk så er jeg veldig interessert i hva som kan skilles fra hverandre under ideelle betingelser. Som hifi-kunde så er jeg mer interessert i hva som vil gi meg bedre lyd på stua. Når noen hevder at de "har fåt mye bedre lyd på stua etter at de byttet ut power-kablene", men samtidig hevder at de ikke kan detektere noen forskjell i blindtest dersom svitsjehastigheten er over 10 sekunder så forstår jeg ærlig talt ikke hvordan de resonnerer...

-k
    Power-kabel ga meg på forsterkeren ingen ting, men på cd-spilleren mye mer ro og dynamikk.
    Så får alle som vil berre nekte men eg veit kva eg hørte.
    Min synsing da blir at forsterkeren har kraftig nok strøm resurser, dual mono så 2 stk kraftige trafoer og slikt.
    Kabelen er jo godt skjermet, så kanskje den ikke forstyrrer andre som signal kabler og slikt?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Power-kabel ga meg på forsterkeren ingen ting, men på cd-spilleren mye mer ro og dynamikk.
    Min synsing da blir at forsterkeren har kraftig nok strøm resurser, dual mono så 2 stk kraftige trafoer og slikt.
    Kabelen er jo godt skjermet, så kanskje den ikke forstyrrer andre som signal kabler og slikt?
    Da spiller det jo egentlig ingen rolle om vi andre sitter og gjør narr av deg. DU er fornøyd og det er det som er viktig. Så kan du sitte å gjøre narr av oss grønnskollinger som ikke har skjønt det.

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rofl!!

LER HØYT!!
    Hvordan spiller man inn en kabel som ble laget ved 500grader for så å bli trukket med plast? da en spiller på dem så blir de aldri varme.. kobber er jo metall.. må du da spille dem inn hver gang du flytter på de for du endrer atomtettheten da.. dette er mani for de som ikke har mer å gjøre med stereoen sin...

Hadde det vært forskjell på en brukt å ny kabel, så hadde kraftselskapene funnet ut dette forlenge siden...

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Da spiller det jo egentlig ingen rolle om vi andre sitter og gjør narr av deg. DU er fornøyd og det er det som er viktig. Så kan du sitte å gjøre narr av oss grønnskollinger som ikke har skjønt det.
    Nemlig !! :-P

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg må uttrykke meg veldig utydelig for det er et poeng som jeg har prøvd uten hell å få igjennom.

La oss si at A og B lar seg skille dersom du blindtester dem med 5 sekunders intervall.

La oss si at de ikke lar seg skille dersom du blindtester dem med 60 sekunders intervall, pga begrensninger i "auditory memory".

Hvilke av disse to alternativene er mest representative for det mange av oss søker å finne ut: "blir jeg mer fornøyd med lyden dersom jeg kjøper nye høyttalere?".

Rent akademisk så er jeg veldig interessert i hva som kan skilles fra hverandre under ideelle betingelser. Som hifi-kunde så er jeg mer interessert i hva som vil gi meg bedre lyd på stua. Når noen hevder at de "har fåt mye bedre lyd på stua etter at de byttet ut power-kablene", men samtidig hevder at de ikke kan detektere noen forskjell i blindtest dersom svitsjehastigheten er over 10 sekunder så forstår jeg ærlig talt ikke hvordan de resonnerer...

-k
    Var dette en kommentar til noe av det jeg skrev?

-k

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av mine første innlegg på dette forumet=)

Jeg må bare beklage, men jeg er en av skeptikerne.

Har selv hørt forskjell på HT kabler, prøvde å bruke "sprengledning". Sprengledningen hørtes anerledes ut en den vanlige 2.5^2 fra elkjøp som jeg bruker, men ikke om jeg tror det var noen annet en mangel på effekt i de lavere krefkvenser.

Har og testet dyrere kabler, og forskjellige kabler, hører ikke en eneste forkjell.
    Har derimot tro på skjerming og plasering av kabel, for jeg kan høre en svak "humming" i høytalerne hvis jeg legger HT-kabel intil strømledningen til ovnen(eller skjermkortet i pc).

Jeg tror og at hvis kabler har hatt noe å si for signalkvalitet så har det vært et mer omdiskutert tema i andre omstendigheter, som ledere i datasystemer og lignenede.

Når det kommer til innbrenning så er jeg usikker, siden jeg ikke vet noe om hva dette skulle gjøre for kabelen, men hvis det har noe med varme å gjøre så må man tenke på at metallet i kabelen var flytende før de vart lagd kabel av det.

Når det kommer til dyre kabler til strømnettet så har jeg faktisk tro på det i forhold til MEGET følsom elekronikk, ikke siden det skjermer noe som helst eller lignenede, men siden kabelen faktisk kan være konstruert til å fungere som en svak kondensator. Som fungere med å dempe rippel og støy på strømmen. La oss inse det, strømmen fra hovednettet ER støy, varierer i svigninger konstant, varierer i spenning osv. Men en mye bedre oppgradering ville isåfall være å lage en liten kondensator"bank" som man kobblet på imellom ledningsnett og hifi.

På digitale signaler så har jeg kun tro på at kabelkvaliteten kan hjelpe på hvor langt signalet kan sendes, men skal man sende signalet langt så bør man istede vurdere en annen løsning eller signalforsterkere. Siden signaler er AV/PÅ så er man sikret tapsfri komunikasjon via kabel.

=)

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Knut på Soundgarden har alltid vært en luring...:!:

Han kunne sikkert få deg til tro at det snødde oppover i Juli.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Knut på Soundgarden har alltid vært en luring...:!:

Han kunne sikkert få deg til tro at det snødde oppover i Juli.
    Jeg ville være litt forsiktig med å bruke det ordet.
    Om en selger har klokketro på sine produkter er i og for seg helt greit.
    Det er kjøpers ansvar (og fulle rett) til å takke nei til produktet.

Meg bekjent tilbyr han innbrenning i prisen om du kjøper kabler der; ihvertfall kabler over en viss pris. Det vil jeg heller kalle ekstraservice (om man ser bort fra det rent teoretiske/tekniske; om det forbedrer eller ikke).

Side 13 av 79 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 33 43 53 63 73 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •