Innspilling av høytalerkabel - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 79 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 42 52 62 72 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 1567
    Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Med 10 dager imellom, vil du ha svært vage begreper om forskjellen på noe som helst...

Tenk deg at du spiser omtrent det samme til middag idag, som for 10 dager siden. Hva var best? Hva var forskjellene?
    Jeg er helt med på at det er vanskeligere å skille detaljer fra hverandre jo lengre tid det går, men klarer du ikke å peke ut forskjellen med 10 dager i mellom så er den så liten at den ikke bør plage deg.

Noe annet som er interessant er at de som mener å høre forskjell på innbrente kabler og ikke innbrente kabler neppe sitter der med en svitsj for å bytte uavbrutt. Selv om det går dagesvis mellom lyttingene mener de å høre forskjellen. Er forskjellen da av en slik betydning at dette med tidsintervall ikke betyr noe?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk deg at du spiser omtrent det samme til middag idag, som for 10 dager siden. Hva var best? Hva var forskjellene?
    Jeg mener at siste avsnitt besvarer dine bekymringer:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html
    "Blindtester har alt for korte klipp"
    Dette er en vanlig forekommende kritikk mot blindtester. Blindtester er designet for å få størst mulig sannsynlighet for positivt resultat, siden det motsatte har liten verdi. En av måtene å oppnå dette på er å ta hensyn til at mennesket har veldig kort "lyd-hukommelse". Det vil si at ved å skifte raskt mellom kuttene (10-15 sekunder) og ha kortest mulig avbrudd, så øker sannsynligheten for positiv deteksjon.

(referanse mangler)

Selvsagt er det mulig å øke denne klipplengden, noe man også har gjort i f.eks Løkkens test. Hvis korte klipp var forklaringen på avvik mellom seende og blind lytting så ville man forvente at blinde tester med lang klipplengde ville gi samme resultat som seende lytting, noe som de etter min mening generelt ikke gjør.

For å si ting i klar-tekst: det er fullt mulig å gjennomføre blindtester over perioder av måneder eller år. Hvor mange år krever du for å i det hele tatt høre noen som helst forskjell på tweaket ditt?

Det som er litt ironisk er at en av kritikkene mot blindtester er for _lang_ svitsjehastighet eller ventetid mellom strømkabel A og strømkabel B. Når man faktisk skal bruke dette utstyret etter å ha gjort et valg så er jo lyttetiden kanskje 2 år, mens svitsjetiden er tiden det tar å pakke ned det gamle anlegget og sette opp det nye.
    Evt kan du se på denne:
    6.10 "Forholdene hjemme i stua skiller seg alt for mye fra forholdene i en test-situasjon"
    Rent fysisk så kan stua hjemme utmerket godt være lokale for en test, eller man kan velge et test-lokale som er lik en gitt stue eller gjennomsnittet av en antall stuer.

Psykologisk så er det fullt mulig å lage en test-situasjon som oppleves som unaturlig eller stressende for deltakerne, og det er ikke vanskelig å tenke seg at de da "hører" annerledes. Dette er imidlertid felles for seende og blinde tester. Så skal man da helt slutte med tester, eller skal man tilstrebe seg tester som er best mulig?
    Den eneste forskjellen som må finnes mellom blinde og seende tester er at blinde tester er ... blinde. Enhver kritikk av blindtester som går på noe annet enn blindheten er egentlig kritikk av praktiske måter man tester på, og ikke blindtesting som generell metode.

Jeg har ikke sett noen overbevisende forklaring på hvorfor man må ha større svisjehastighet i blindtesten enn det man i praksis har i stua (ofte størrelsesordenen måneder og år).

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det siste avsnittet i sitatet er ganske meningsløst. Poenget er at man, ideelt sett, må kunne høre to ting *samtidig* for å sammenligne på reelt grunnlag. Siden dette er umulig, må "switchetiden" være kortest mulig.

At man gjennom flere års lytting kan komme til å oppdage detaljer man ikke oppfattet i første omgang, er en ganske annen sak.

Og så kan man altså diskutere om man ville kjenne igjen disse detaljene, om man hørte samme lyden uten å vite om det...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det siste avsnittet i sitatet er ganske meningsløst. Poenget er at man, ideelt sett, må kunne høre to ting *samtidig* for å sammenligne på reelt grunnlag. Siden dette er umulig, må "switchetiden" være kortest mulig.
    Hva er "reelt" grunnlag, og hvordan relaterer det til det vi faktisk bruker utstyret til: å lytte til musikk?
    At man gjennom flere års lytting kan komme til å oppdage detaljer man ikke oppfattet i første omgang, er en ganske annen sak.
    Fortell meg gjerne hva du er i stand til å erfare seende, og hvorfor det samme ikke er mulig blindt.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Jeg er helt med på at det er vanskeligere å skille detaljer fra hverandre jo lengre tid det går, men klarer du ikke å peke ut forskjellen med 10 dager i mellom så er den så liten at den ikke bør plage deg.
    Det gjelder vel omtrent alt her i livet, detaljene glemmes etter få sekunder, det gjelder ved feks farge, lukt, smak og hørsel. Så jeg synes det er helt urelevant hvor lenge vi husker forskjellene. Vi ønsker det beste resultatet til en hver tid når vi faktisk lytter på musikk, det er lite intressant om vi husker det eller ikke 5 minutter etter lyttingen er utført....

Uansett så er det ingen som plages utenom skeptikeren som hyler blindt-test ved en hver anledning.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Vi ønsker det beste resultatet til en hver tid når vi faktisk lytter på musikk, det er lite intressant om vi husker det eller ikke 5 minutter etter lyttingen er utført....
    Dersom du ikke kan registrere at den nye høyttaleren er noe bedre enn den gamle, hvilken verdi gir den deg?
    Uansett så er det ingen som plages utenom skeptikeren som hyler blindt-test ved en hver anledning.
    Jeg plages ikke av noen. Jeg påpeker det jeg ser på som tvilsomme konklusjoner. Om noen plages av det så må det vel strengt tatt være deres problem?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hva er "reelt" grunnlag, og hvordan relaterer det til det vi faktisk bruker utstyret til: å lytte til musikk?
    Med "reelt grunnlag" mente jeg her det å faktisk sammenligne A med B, og ikke sammenligne B med en bearbeidet forestilling om A.

Fortell meg gjerne hva du er i stand til å erfare seende, og hvorfor det samme ikke er mulig blindt.
    Nå snakket jeg vel om det å fordype seg over tid, i motsetning til korte inntrykk.

Men for å ta spørsmålet ditt bokstavelig: Veldig, veldig mye...

Når man ser hva man hører, trigger det naturligvis en uendelighet av forventninger og fordommer.

Både de klassiske høyttalerkabeltestene og f.eks. Hi-Fi-sentralens nylige "blindtest" av CD-kvalitet, viser helt klart at folk hører forskjeller på ting som rent faktisk er identiske -- dersom de tror at det de hører er forskjellig.

Omtaler - HiFi-Sentralens store lille blindtest

For oss som er ute etter å kjøpe utstyr, er det faktisk litt plagsomt med selgere som vil prakke på deg ting som ikke gjør annen forskjell enn at de tjener noen kroner mer... Og jeg kjenner koner/samboere som har måttet ofre ferien for at en skrullete mann skal få kjøpt et par nye kabler...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må være som fanhsen sier, kortest mulig pause mellom byttingene. Da husker man best forskjellene. Hukommelsen for detaljer relativt kort og poenget er vel å få et best mulig resultat når vi lytter og ikke i etterkant. Poenget med blind-testen er ikke å teste hukommelsen, men om det faktisk er forskjeller.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For oss som er ute etter å kjøpe utstyr, er det faktisk litt plagsomt med selgere som vil prakke på deg ting som ikke gjør annen forskjell enn at de tjener noen kroner mer... Og jeg kjenner koner/samboere som har måttet ofre ferien for at en skrullete mann skal få kjøpt et par nye kabler...
    Joda, selgere som selger kabler er ikke verre en andre selgere. At samboere måtte ofre ferien er jo trist, men det er vel enn bi-effekt, han skrullete mannen var sikkert fornøyd med kablene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med "reelt grunnlag" mente jeg her det å faktisk sammenligne A med B, og ikke sammenligne B med en bearbeidet forestilling om A.
    Jeg må uttrykke meg veldig utydelig for det er et poeng som jeg har prøvd uten hell å få igjennom.

La oss si at A og B lar seg skille dersom du blindtester dem med 5 sekunders intervall.

La oss si at de ikke lar seg skille dersom du blindtester dem med 60 sekunders intervall, pga begrensninger i "auditory memory".

Hvilke av disse to alternativene er mest representative for det mange av oss søker å finne ut: "blir jeg mer fornøyd med lyden dersom jeg kjøper nye høyttalere?".

Rent akademisk så er jeg veldig interessert i hva som kan skilles fra hverandre under ideelle betingelser. Som hifi-kunde så er jeg mer interessert i hva som vil gi meg bedre lyd på stua. Når noen hevder at de "har fåt mye bedre lyd på stua etter at de byttet ut power-kablene", men samtidig hevder at de ikke kan detektere noen forskjell i blindtest dersom svitsjehastigheten er over 10 sekunder så forstår jeg ærlig talt ikke hvordan de resonnerer...

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Poenget med blind-testen er ikke å teste hukommelsen, men om det faktisk er forskjeller.
    Å påvise at det er forskjeller gjøres langt enklere med et voltmeter i mange tilfeller.

Poenget må være å påvise om det er hørbare forskjeller, og dersom man er en vanlig bruker, så er det kanskje mer interessant å vite om det er hørbare forskjeller under realistiske forhold.

Dersom hukommelsen gjør at man ikke kan registrere noen bedring etter å ha byttet høyttaler, er det da noen bedring?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent akademisk så er jeg veldig interessert i hva som kan skilles fra hverandre under ideelle betingelser. Som hifi-kunde så er jeg mer interessert i hva som vil gi meg bedre lyd på stua. Når noen hevder at de "har fåt mye bedre lyd på stua etter at de byttet ut power-kablene", men samtidig hevder at de ikke kan detektere noen forskjell i blindtest dersom svitsjehastigheten er over 10 sekunder så forstår jeg ærlig talt ikke hvordan de resonnerer...
    -k
    Uten å blande meg inn i diskusjonen forøvrig så er dette et meget godt poeng!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å påvise at det er forskjeller gjøres langt enklere med et voltmeter i mange tilfeller.
    Ja, det er bevist at det er faktisk målbart, men som du nevner under så er det ikke så lett å høre forskjell.

Poenget må være å påvise om det er hørbare forskjeller, og dersom man er en vanlig bruker, så er det kanskje mer interessant å vite om det er hørbare forskjeller under realistiske forhold.
    Enig, men uansett om det ble påvist at det er forskjell så vil debatten fortsette. Enkelte ganger så er det lov å stole litt på egene erfaringer og intuisjoner.

Dersom hukommelsen gjør at man ikke kan registrere noen bedring etter å ha byttet høyttaler, er det da noen bedring?
    Man kan jo spørre seg det samme om TV-innstillingene, er det noe poeng i finjustere bilde når en ikke husker resultatet 5 minutter etter på? Er det noe poenge å bruke tid på velge fargenyanser når du skal male stua, når du er ferdig å male ville du ikke huske/skille differansen allikevel?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, men uansett om det ble påvist at det er forskjell så vil debatten fortsette. Enkelte ganger så er det lov å stole litt på egene erfaringer og intuisjoner.
    Du må få stole på akkurat hva du vil når du gjør egne, private valg. Dersom du offentliggjør valgene dine så må andre få lov til å være kritiske.
    Man kan jo spørre seg det samme om TV-innstillingene, er det noe poeng i finjustere bilde når en ikke husker resultatet 5 minutter etter på? Er det noe poenge å bruke tid på velge fargenyanser når du skal male stua, når du er ferdig å male ville du ikke huske/skille differansen allikevel?
    Da antar du tydeligvis at vi er helt fri for sansehukommelse. Dersom vi var det så ville vi ikke ha begreper for farger. Eller begreper for lydbilde.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig vil man huske/skille differansen hvis man bytter farge i stua fra grå til hvit. Men det er noe helt annet hvis du bytter til en liten nyanse lysere. Da er det nok vanskeligere å se at stua har byttet farge.

Man kan oppgradere til et par nye høyttalere som man uten problemer kan skille fra de gamle, og for evig og alltid huske hvor dårlig de gamle spilte i forhold til de nye. Men det er også muligheter for at en ny høyttaler spiller såpass likt som den forrige, at man ikke vil høre forskjell hvis switchehastigheten er over to sekunder.

Bottom line: Du handler inn nye flotte kabler, og Vidar brenner de inn for deg. Herligheten koster skjorta, buksa, ekteskapet og litt til. Problemet er bare at du ikke klarer å skille fra hverandre de gamle og de nye kablene hvis deg går for mange sekunder mellom switchingen.
    Du kunne altså spart masse penger ved å beholde de gamle kablene, og du hadde fortsatt hatt en kvinnekropp til å holde deg varm om nettene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må få stole på akkurat hva du vil når du gjør egne, private valg. Dersom du offentliggjør valgene dine så må andre få lov til å være kritiske.
    Ja, helt enig, men bryr du deg virkelig om hva jeg gjør? Og hva gjør jeg egentlig? Jeg håper ikke du trenger blind-tester på alt du foretar deg i livet.

Da antar du tydeligvis at vi er helt fri for sansehukommelse. Dersom vi var det så ville vi ikke ha begreper for farger. Eller begreper for lydbilde.
    Nei, det antar jeg ikke ... men hvis jeg viser deg to farger, feks. to røde som er nesten like, så må du antaglivis ha dem ved siden av hverandre for å kunne skille dem. Hvis jeg kommer hjem til deg justerer et knepp eller to på TVen din så vil du antageligvis ikke merke det, men jeg vil se forskjell i det jeg gjøre det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Bottom line: Du handler inn nye flotte kabler, og Vidar brenner de inn for deg. Herligheten koster skjorta, buksa, ekteskapet og litt til. Problemet er bare at du ikke klarer å skille fra hverandre de gamle og de nye kablene hvis deg går for mange sekunder mellom switchingen.
    Du kunne altså spart masse penger ved å beholde de gamle kablene, og du hadde fortsatt hatt en kvinnekropp til å holde deg varm om nettene.
    Bottom line så blir dette hypotetisk.

Det er ikke noe jeg har opplevd, og jeg kommer aldri til å oppleve det. Men ny kabler skal jeg sikkert kjøpe med tiden, har vel har vel hatt ca 3stk høyttalerkabler på 20år, og noe VIDAR brenning blir det ikke

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og noe VIDAR brenning blir det ikke
    Godt å høre. Ellers hadde det tatt meg bare ti minutter å kjøre til porsgrunn for å riste litt fornuft i deg vet du.

Edit:Leif

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, helt enig, men bryr du deg virkelig om hva jeg gjør? Og hva gjør jeg egentlig? Jeg håper ikke du trenger blind-tester på alt du foretar deg i livet.
    Jeg avslutter nå diskusjonen fra min side.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Godt og høre. Ellers hadde det tatt meg bare ti minutter å kjøre til porsgrunn for å riste litt fornuft i deg vet du.
    All sun fornuft tilsier at VIDAR ikke fungerer, men jeg er forsiktig med å hevde med en skråsikkerthet at den ikke fungerer.

Det sikkert nevnt tidligere i tråden, men hvor mye kostere det å få "brent" inn kablene?

Side 12 av 79 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 42 52 62 72 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •