Innspilling av høytalerkabel - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 79 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 41 51 61 71 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 1567
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Til dere som ikke kan eller vil høre forskjell på f.eks en høytaller kabel.
    Kjøp f.eks en billig monster kabel på expert..koster ca 25 kr meteren.. og så hør på musikk med den..
    Så kjøper du en fra Europrice, og hør på den vis du orker.. min gikk rett i søpla etter 30 sekunder.

Så fortell meg etterpå at det ikke er forskjell.

Eg selv kjører Chord vis det har noe interresse :-)
    Mine høyttalerkabler fra Expert koster 10kr/meter og de klarer faktisk å overføre lyden fra forsterkeren til høyttalerne. Det mangler ingenting.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp f.eks en billig monster kabel på expert..koster ca 25 kr meteren.. og så hør på musikk med den..
    Så kjøper du en fra Europrice, og hør på den vis du orker.. min gikk rett i søpla etter 30 sekunder.

Eg selv kjører Chord vis det har noe interresse :-)
    Jeg har sluttet å kjøre "Chord", nå kjører jeg Mercedes.... :lol:

Ellers til Europrice kabelen sitt forsvar, så fikk den bare en innspillingstid på 30 sekunder...... De fleste musikk stykker jeg vet om er ofte over 30 sek.

Det er nok forskjell på kabler, men det er etter min mening to hoved grupper av faktorer som gjør seg gjeldende. dvs

1. De elektriske leder egenskapene som kabelen innehar, dvs at de er riktig dimmensjonert iht. tversnitt, lengde og terminering, leder materiale, isolasjon samt spole og kondensator egenskapene de to lederene i mellom.

2. Merkenavn, Pris, hvor de er kjøpt, utseende, eierglede osv er alle faktorer i det psyko-accustiske domene.

Spørsmålet som denne tråden vel skulle omhandle var om innspillingstid for høytaler kablene, hører hjemme i gruppe 1 eller 2.

Her er jeg overbevist om at kabel innspilling sitter godt plantet i nummer 2. dvs påvirker det som sitter mellom ørene, og ikke det av lyd som presenteres ørene.....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen av oss gjennomskuer jo vår egen ubevisste vilje til å høre det vi ønsker å høre. For ikke å nevne at vi ikke trekker konklusjoner etter 30 sekunder...

Når det gjelder høyttalerkabler, er det faktisk mye fornuftig å finne på Nettet -- ved siden av alt visvaset. Bl.a. omtaler av bindtester gjort av høyttalerfabrikker for en del år siden (før 'gullørene' i hi-fi-pressen sluttet å stille opp på sånt). Resultatene her var entydige: 'Eksperter' greide faktisk ikke å skille mellom ulike kabler hvis de ikke visste hva de hørte -- og ikke minst: De hørte tydelige forskjeller når de trodde det ble byttet kabel, selv om det faktisk ikke ble byttet...

Det finnes også enkle og troverdige forklaringer på reelt hørbare forskjeller ved kabelbytte. De fleste har ikke noe med kabelen å gjøre, men med kontakt og terminering. Kort sagt: Om du opplever bedre lyd med ny kabel, er sjansen stor for at du ville oppleve den samme forbedringen om du klippet endene av den gamle og terminerte på nytt -- eller bare strammet skruene. Blir lyden dårligere etter byttet, kan det skyldes dårligere plugger eller at du ikke har skrudd til godt nok.

Dette gjelder naturligvis ikke seriøse blindtester, der alle kabler er forsvarlig montert på forhånd, og byttet skjer vha en spesiallaget switch.

Jeg har dessverre ikke linkene til disse sidene tilgjengelige nå, men tror jeg brukte omtrent en halvtime på å finne dem med Google. De er laget av profesjonelle; ikke amatør-synsere.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    profesjonelle hva for noe?
    vil ikke et ekstra ledd (switch) være uheldig å bruke her, siden det er snakk om små marginer og noen sier jo at det er termineringen som gjør forskjellen, termineringene på en slik boks er neppe av audiofil kvalitet.

Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Dette gjelder naturligvis ikke seriøse blindtester, der alle kabler er forsvarlig montert på forhånd, og byttet skjer vha en spesiallaget switch.

Jeg har dessverre ikke linkene til disse sidene tilgjengelige nå, men tror jeg brukte omtrent en halvtime på å finne dem med Google. De er laget av profesjonelle; ikke amatør-synsere.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Jeg har sluttet å kjøre "Chord", nå kjører jeg Mercedes.... :lol:

Ellers til Europrice kabelen sitt forsvar, så fikk den bare en innspillingstid på 30 sekunder...... De fleste musikk stykker jeg vet om er ofte over 30 sek.

Det er nok forskjell på kabler, men det er etter min mening to hoved grupper av faktorer som gjør seg gjeldende. dvs

1. De elektriske leder egenskapene som kabelen innehar, dvs at de er riktig dimmensjonert iht. tversnitt, lengde og terminering, leder materiale, isolasjon samt spole og kondensator egenskapene de to lederene i mellom.

2. Merkenavn, Pris, hvor de er kjøpt, utseende, eierglede osv er alle faktorer i det psyko-accustiske domene.

Spørsmålet som denne tråden vel skulle omhandle var om innspillingstid for høytaler kablene, hører hjemme i gruppe 1 eller 2.

Her er jeg overbevist om at kabel innspilling sitter godt plantet i nummer 2. dvs påvirker det som sitter mellom ørene, og ikke det av lyd som presenteres ørene.....
    ja 30 sek var vel litt overdrevet, men seie 15 min da.. Eg har ingen tro på innspilling av en høytallerledning så tester dei kun som dei er.
    Merkenavn, spiller ingen rolle. Hadde eg hatt biltema her heime, så hadde eg syns det var knas i forhold til dei med kabler til flere tusen..ææh som meg no:shock: :razz:
    Eg har det fordi eg ikke har funnet noe billige som er like god.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    profesjonelle hva for noe?
    vil ikke et ekstra ledd (switch) være uheldig å bruke her, siden det er snakk om små marginer og noen sier jo at det er termineringen som gjør forskjellen, termineringene på en slik boks er neppe av audiofil kvalitet.
    En av forfatterne var såvidt jeg husker en anerkjent høyttalerkonstruktør som har jobbet for et kjente produsenter, men som da han skrev om dette ikke hadde økonomiske bindinger til noen av aktørene.

Switchene det er snakk om er neppe noe svakt ledd i kjeden. Testene ble utført av store høyttalerprodusenter med solide ressurser, så det var neppe Clas Ohlson som leverte materiellet...

Det å plugge ut og inn kabler innebærer nok adskillig større fare for kontaktproblemer. Foruten at de pausene dette nødvendigvis medfører, i praksis gjør en blindtest verdiløs.

Hensikten med testene var ikke å avsløre bløff, men å finne ut om det hadde noen hensikt å benytte spesielle (les: dyrere) kabler.

Som sagt er det relativt lett å finne frem til dette stoffet på nettet -- det tar bare litt mer tid enn det jeg selv har til rådighet akkurat nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor iallverden pakker disse kontruktørene merkekabler i høyttalerne sine da (de er jo ikke engang synlig) ?
    Eller prakker på kostbare WBT terminaler på forsterkere og høyttalere?
    virker for meg litt rart om det er en oppfatning blant disse profesjonelle at disse tingene er uvesentlig..

En av forfatterne var såvidt jeg husker en anerkjent høyttalerkonstruktør som har jobbet for et kjente produsenter, men som da han skrev om dette ikke hadde økonomiske bindinger til noen av aktørene.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å plugge ut og inn kabler innebærer nok adskillig større fare for kontaktproblemer. Foruten at de pausene dette nødvendigvis medfører, i praksis gjør en blindtest verdiløs.
    Her stusser jeg.
    Hvis kabelbytte må skje i løpet av 1/10 sekund for at du skal høre forskjell, da er jeg skeptisk, veldig skeptisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor iallverden pakker disse kontruktørene merkekabler i høyttalerne sine da (de er jo ikke engang synlig) ?
    virker for meg litt rart om det er en oppfatning blant disse profesjonelle at disse tingene er uvesentlig..
    To grunner:
    1) Ikke alle konstruktører er enige, og noen mener at slikt gjør produktene bedre
    2) Hifi-produsenter som alle andre næringsdrivende er ikke utelukkende idealister, men må også se på hva som gjør at de kan få solgt produktene sine

Dessuten så er det ikke alle høyttalere som har slikt. Jeg ville ha unngått en høyttalerprodusent som skrøt av eksotiske intern-kabler siden det (etter min mening) tyder på at det enten er salgsavdelingen som styrer produktutvikling, eller at konstruktøren ikke er spesielt oppegående. Ingen av delene er noe jeg setter pris på ved et produkt.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Her stusser jeg.
    Hvis kabelbytte må skje i løpet av 1/10 sekund for at du skal høre forskjell, da er jeg skeptisk, veldig skeptisk.
    Jeg er helt enig med deg.

Hva er det mannen i gata søker å finne ut med blindtester? "Skal jeg kjøpe dippedutt A eller dippedutt B". Hvis det er alternativene, hva er "byttehastigheten"?Uker? Måneder?

Hvis dippedutt A lar seg skille fra dippedutt B med en svitsjehastighet på 1/10 sekund, men ikke med en svitsjehastighet på 10 sekunder så virker det svært sannsynlig at brukeren vil bli akkurat like fornøyd om hun velger det ene kontra det andre?

-k

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En høytaler ledning og mål er å bringe lyden i form av strøm fra forsterkerens utgang til høytalerens inngang uten tap.

Høytaler ledningens lede egenskap/motstand er faktor for om dette blir "tapsfritt" eller ikke
    Type legeringer , rene legeringer ulike blandinger vil ha ulik lede egenskap å gjør at man ved enkelte legeringer må ha større /mindre tverrsnitt for ikke å ha tap utover det som er "normalt" tap.
    antall tråder/trådtykkelse for ikke unngå tap
    Antall meter kabel ut fra legering/ trådtykkelse , antall og totale tverrsnitt på kabel
    Om en kabel skal brukes til 2 , 4 , 8 , 16 OHM .......en kabel har ikke samme ledeegenskap i antall meter / tverrsnitt på feks 4 eller 8 ohm
    (ohm er ikke fast tall ved feks 6 ohm men vil svinge pluss/minus så man tar forbehold om det)
    Det er ulike tabeller ut fra produsenter/høytalerprodusenter som angir egenskapene til ulike høytalerkabler .
    Type kabel , resistanse , meter uten tap.
    I Europa er betegnesen mm ² , i USA har man AWG

Ulike tester viser at vanlig eller oksigenfri har samme ledeegenskaper

En kabel som har spesifikasjoner og egenskap til å bringe lyd fra forsterkerutgang til høytalerinngang uten tap kan heller ikke gi bedre lyd en det utgangen på forsterkeren gir.
    Lyden kan bare reduseres ut fra ulike negative årsaker som tverrsnitt , lengde osv når man bruker underdimensjonert kabel.
    Man får aldri bedre lyd av ovedimensjonert kabel men har større fleksibilitet og garanti for at den leverer ultimat hele tiden
    En høytaler kabel oppbygging og matrial/legerings valg vil avgjøre påvirkning til reduksjon over tid ( korrosjon )
    En høytaler kabel interferece/støy er vel normalt ikke stort problem ( radiostøy osv)
    Man har skjermede høytaler kabler men man må ikke kjøpe dyre skjermede kabler da man har et billigere alternativ som å flytte litt på dem.

__________________________________________________ _______________
    Om en kabel koster 14 kroner metern å bringer lyden fra utgang forsterker til inngang høytaler uten tap eller 14000,- kroner meteren uten tap blir ingen forskjell i lyd.
    Om en kabel skulle spille "bedre" en det man har som orginalt utgangsignal på utgang forsterker så er dette å betegne som lydendring å kabel må booste opp med feks komponenter.

Innbrenning
    Om innbrenning har eller skulle hatt effekt måtte det være levetid mot korrusjon da en allerede ledning uten hørbart tap må levere /booste til over dette uten at ledningen blir tiført endringer ved hjelp av komponenter/spoler osv (har man dimmensjonert kabel uten hørbart tap hører man vel ikke andre endinger for å gjøre den enda bedre)
    Om innbrenning virkelig skulle gitt et positivt resultat som mange lover så burde man immbrenne en underdimensjonert , dårlig kabel for å fremstå som bedre en den er for en kabel som ikke gir tilnærmet samme ut som den får inn ville det bli revlusjonerende å kunne kjøpe elendig høytalerledning , innbrenne den hjemme å sitte igjen med en flott superkabel som yter max.
    __________________________________________________ _______________

Det vannskelige å ellers uoversikktelige
    Dimmensjonere en kabel kan være vanskelig men som en hovedregel er korteste kabellengde og beste mm ² eller laveste AWG det beste utgangspunkt for mist mulig tap.
    Tap fordi man vil altid ha et tap ved elektrisk overføring om ikke det sitter transformatorer eller lignende som helle tiden bosster opp strømmen.
    Hvor stort tapet er blir ut fra mm ² / AWG , legeringer , lengde osv men ved ok dimmensjonering ut fra lengde osv vil tapet bli så minimalt at det ikke er hørbart.
    Hørbart i db og tap i % strøm som enkelt kan kompanseres om man kommer for lavt med å bruke bedre , tykkere , kortere kabel med bra legering og lede egenskap eller rett og slett tilføre mere volum for å kompansere ett 0,5/ 1 , 2 db tap eller hva man har/får

Enkelte kabel leverandøres utspekulerte måte er å bevege seg i den delen som er fra et minimalt tap og til et såkallt enda mindre tap. (påstålig hørbart men når tapet på en standard kabel dimmensjonert riktig ikke skal være hørbart så er det rart at den promille forbedring med kjempedyr kabel plutselig skal bli hørbar igjen)
    De har normalt ingen faktiske dokkumentasjon på sine produkt men bruker ord som bedre dynamikk , bass , diskant osv.
    Forskjell vanlig høytaler kabel og ekstremt bra finner jeg ingen dukkumentert forskjell på.
    (selv i denne opplyste nettverden og med så mange "troende") (eller kanskje lettlurte ?)
    om en høytaler kabel har 0,5 db tap og opptil 10% strøm tap finnest det ingen dokumentasjon på hvor mye en super kabel / gjerne innbrent øker / om den i det hele tatt øker i ytelse (redusert db/strøm) å da kan man bli villedet til å gi 1000 vis av kroner mere pr meter . (da man egentlig kunne fått større reduksjoner ved å fortsatt kjøpe "normal kabel men tykkere)

En ting er sikkert riktig å det er at kabelfanatikkere hører forskjell på feks en standard 2.5 mm ² dobbel wired kobber høytaler kabel som er for lang og en 2,5 mm ² meget pålostet kabel men man ville faktisk forbedret forskjellen som måtte bli meget billig med større dimmensjon på standard høytalerkabelen.

Reduserer en kabel selve lyden er det ikke bare fordi det er tap i ledningen men forsterker blir redusert i ytelse ved høy belastning

Er vel ingen som sier at kabler er like for da kunne alle brukt lampettledning eller ståltråd.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var en lang "lekse" hygen.... men mange av teoriene dine er ikke særlig relevant.
    For eksempel det du sier om tap av strøm i %, og hørbart tap av dB..... Jeg regner med at det du mener er det som kalles spenningsfall. Men det er et fenomen som oppstår over strekninger som er langt lenger enn det som brukes i hifi verdenen. Spenningsfallet kommer av at motstanden i kabelen øker desto lengere den er, og dette kompenseres ved å øke dimensjonen.
    Men dette er noe man ikke behøver å være redd for i stereosammenheng, da man skjelden benytter kabler som er lengere enn 3m uansett.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Dette var en lang "lekse" hygen.... men mange av teoriene dine er ikke særlig relevant.
    For eksempel det du sier om tap av strøm i %, og hørbart tap av dB..... Jeg regner med at det du mener er det som kalles spenningsfall. Men det er et fenomen som oppstår over strekninger som er langt lenger enn det som brukes i hifi verdenen. Spenningsfallet kommer av at motstanden i kabelen øker desto lengere den er, og dette kompenseres ved å øke dimensjonen.
    Men dette er noe man ikke behøver å være redd for i stereosammenheng, da man skjelden benytter kabler som er lengere enn 3m uansett.
    standardiserte kabler , legeringer og lengder er målt og oppgitt milloner av ganger i ulike skrifter som dokumentasjon.
    (i motsettning til spesielle produsenter med såkallte spesielle kabler)

Klart man kompanserer tapet i økt tykkelse eller ved kortere kabler

3 meter er stereo men man har de som har andre oppsett til SACD , DVDA , BD , DVD , IMV osv og stue på over 9 kvadratmeter

Vanlig kabel

Tapet er virkelig ved virkelig lange lender men 18 AWG holder ikke til de fleste stuer.
    Dette er jo ut fra en bra legering å om man får div blandede , svekkede billigkabler minker også ytelsen

(18 AWG og 4 ohm er vel max kabellengde som anbefales 1.5 meter)
    er vel Europeiske 0,8 mm²

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hygen, dette var tunglest. Føles ut som du ramser opp et eller annet.... og hva mener du med feks:

Sitat Opprinnelig postet av hygen
    antall tråder/trådtykkelse for ikke unngå tap
    Antall meter kabel ut fra legering/ trådtykkelse , antall og totale tverrsnitt på kabel
    Er resistansen/ledeevnen hovedsaklig avhengi av antall korrdelere og tykkelsen på dem? Altså en kabel med feks mange kordelere har en bedre ledeevne enn en kabel med samme tversnitt, men med færre kordelere? Når det er sakt så er kansje tversnitt et dårlig uttrykk i kabelverden, men allikvel den meste brukte.

en kabel har ikke samme ledeegenskap i antall meter / tverrsnitt på feks 4 eller 8 ohm
    (ohm er ikke fast tall ved feks 6 ohm men vil svinge pluss/minus så man tar forbehold om det)
    Skjønner ikke helt det over her, eller det er kansje sammenhengen jeg ikke har fått med meg. Ohm er en benevnelse og sier ingen ting om den er "fast" eller ikke. Når vi snakker om impedans så vet vi at den varierer, snakker vi om resistans så den teoretisk stabil. Resistans kan variere den også, men det er ofte så lite at vi ikke tar hensyn til det....

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Hygen, dette var tunglest. Føles ut som du ramser opp et eller annet.... og hva mener du med feks:

Er resistansen/ledeevnen hovedsaklig avhengi av antall korrdelere og tykkelsen på dem? Altså en kabel med feks mange kordelere har en bedre ledeevne enn en kabel med samme tversnitt, men med færre kordelere? Når det er sakt så er kansje tversnitt et dårlig uttrykk i kabelverden, men allikvel den meste brukte.
    Over tid vil korrusjon påvirke en kabel med mange tråder anderledes en een med ferre (nei jeg tror færre er bedre)

Enkeltråder som tvindes til en kabel diameter kan også være slik at enkeltledere er isolerte eller uisolerte.
    Legeringen kan være gjennomsnittelig god eller ulike stål legeringer med utvendig trekk av bedre legering.

Skjønner ikke helt det over her, eller det er kansje sammenhengen jeg ikke har fått med meg. Ohm er en benevnelse og sier ingen ting om den er "fast" eller ikke. Når vi snakker om impedans så vet vi at den varierer, snakker vi om resistans så den teoretisk stabil. Resistans kan variere den også, men det er ofte så lite at vi ikke tar hensyn til det....
    Resistans du måler i en kabel er ut fra diameter , lengde , og legeringer men forskjellene er ikke så store annet en man ikke vil kunne høre forskjellen i resistanse på et hjemmeanlegg (men måles og selvsagt kan kabelfabrikanter skilte med bedre ytelse på enkelte kabler men hørbart er helt tvilsomt)

Har noen feks tenkt hvor tykk kopper tråden i feks spole i delefilter eller selve høytalerelementet er.
    Hvorfor skal man tro at den utroligste bra høytaler ledningen gjør underverk da det kan sitte titalls meter feks 0,8 mm ² kopper tråd i en delefilter spole til høytaler

(total lengde tråd spoler delefilter , elementer kan dreie seg om flere hundre meter før man kopler til en liten stump høytalerledning)

Trådtykkelsen i en høytaler er vel mange og 30 AWG gauge som i mm ² blir veldig tynn

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Over tid vil korrusjon påvirke en kabel med mange tråder anderledes en een med ferre (nei jeg tror færre er bedre)

Enkeltråder som tvindes til en kabel diameter kan også være slik at enkeltledere er isolerte eller uisolerte.
    Legeringen kan være gjennomsnittelig god eller ulike stål legeringer med utvendig trekk av bedre legering.

Resistans du måler i en kabel er ut fra diameter , lengde , og legeringer men forskjellene er ikke så store annet en man ikke vil kunne høre forskjellen i resistanse på et hjemmeanlegg (men måles og selvsagt kan kabelfabrikanter skilte med bedre ytelse på enkelte kabler men hørbart er helt tvilsomt)

Har noen feks tenkt hvor tykk kopper tråden i feks spole i delefilter eller selve høytalerelementet er.
    Hvorfor skal man tro at den utroligste bra høytaler ledningen gjør underverk da det kan sitte titalls meter feks 0,8 mm ² kopper tråd i en delefilter spole til høytaler

(total lengde tråd spoler delefilter , elementer kan dreie seg om flere hundre meter før man kopler til en liten stump høytalerledning)

Trådtykkelsen i en høytaler er vel mange og 30 AWG gauge som i mm ² blir veldig tynn

Eg trur flere ledere er bedre en kun en.. Når du setter en slik i en høytaller så skrur du til..men da kun på utsiden..
    Med flere ledere skviser du dei når du skrur til og får større kontakt flate.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hygen, jeg må ærlig innrømme at mye av det du skriver klarer jeg ikke å sette meg inn i. Det er mulig det er noe med meg å gjøre, hvis ikke så bør du se litt på hvordan du "formulerer" innleggene dine. Jeg har 5års utdannelse innen relevante fag, så jeg har relativt god oversikt over det tekniske aspektet for både kabler og spoler.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder terminaler, er det vel lett forståelig: Her er mekanisk kvalitet viktig. Billige terminaler går lettere i stykker/kan gi dårligere kontakt.

Når det gjelder internkabler, er det ikke lenge siden en høyttalerprodusent måtte bytte kabeltype etter påtrykk fra kunder/forhandlere. Pressemeldingen kan (med fratrekk av noen diplomatiske formuleringer) leses slik: "Vi vet at dette er tull, men gidder ikke legge oss ut med kundene." Ellers er det vel bare enkelte luksusprodusenter som bryr seg om internkabler...

Her stusser jeg.
    Mennesker skiller mellom ulikheter ved å sammenligne. Imotseting til f.eks. bilder, er det ikke mulig å holde to lydinntrykk ved siden av hverandre og sammenligne direkte -- man må høre det ene først, og det andre etterpå. Går det mer enn et kort øyeblikk med til byttet, sammenligner man ikke det nye inntrykket med det gamle, men med et minne om det gamle. Dette er helt grunnleggende kunnskap om menneskelig sansning.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mennesker skiller mellom ulikheter ved å sammenligne. Imotseting til f.eks. bilder, er det ikke mulig å holde to lydinntrykk ved siden av hverandre og sammenligne direkte -- man må høre det ene først, og det andre etterpå. Går det mer enn et kort øyeblikk med til byttet, sammenligner man ikke det nye inntrykket med det gamle, men med et minne om det gamle. Dette er helt grunnleggende kunnskap om menneskelig sansning.
    Jeg syns poenget til asvaberg var svært godt, og jeg tror tanken er følgende: Hvis forskjellen på A og B er så små at man ikke hører forskjellen med f.eks. 10 dager i mellom testene, er det da en forskjell som er verdt å betale noe som helst for?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Hvis forskjellen på A og B er så små at man ikke hører forskjellen med f.eks. 10 dager i mellom testene, er det da en forskjell som er verdt å betale noe som helst for?
    Med 10 dager imellom, vil du ha svært vage begreper om forskjellen på noe som helst...

Tenk deg at du spiser omtrent det samme til middag idag, som for 10 dager siden. Hva var best? Hva var forskjellene?

Side 11 av 79 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 41 51 61 71 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •