Innspilling av høytalerkabel - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 79 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 50 60 70 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 1567
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    The Mythical Burn-In Period

Og en liten digresjon; en kompis kjøpte en cd for en liten formue som skulle fjerne ett eller annet elektrisk fenomen i forsterkeren og cdspilleren. på soundgarden. det er om mulig en enda større hoaks :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det jeg sier er at TV2 forbrukertester er underholdning. Grei nok tidtrøyte, og betydelig mer seriøs enn f.eks Fidelity og annen svada-presse.
    Jeg skjønner ikke helt ditt engasjement her, hvem er det du prøver å overbevise. Mener du resultat fra TV2-testen er bare oppdiktet og er uten verdi? Skal vi forsette å kjøpe dyre kabler siden du mener testene ikke er troverdig.....

Det er veldig enkelt å påpeke at enkelte tester ikke endelig eller troverdig, men det kan være vanskelig å forklare hvorfor.

Jeg har aldri opplevd forskjeller på fungerende kabler til lyd (dvs kabler uten kontakt-feil, og kabler som brukes til det de er ment å brukes til).
    Du mente noen innlegg over at det er stor sansynlighet at digitale kabler kan feile så mye at det er hørbart, men du hadde ingen referanser eller at du faktisk hører forskjell selv! Jeg er litt forvrirret....

Cola er satt i kjøleskapet

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del har problemer med å skjønne at det å mene at kabler kan feile, men å ha til gode å oppleve det selv skal være selvmotsigende.

Jeg har et inntrykk av at det er litt populært å prøve å "ta" knutihn i enkelte tråder. Personlig synes jeg han diskuterer saklig og med et usedvanlig høyt kunnskapsnivå. Kanskje argumentasjonen hans er for kompleks for enkelte å forstå?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "The Vidar will improve the performance of any brand of cable and after the initial burn-in for a period of 100 -120 hours, cables should be burned-in again every 6 months to maintain their optimum performance. We recommend that you treat your cables with ECO3 between conditioning, and also that cables are treated with ECO3 immediately after conditioning."

EEEEEHH

sakset fra Cable Burn In - Cablezoo

Men det er definitivt hørbar forskjell på kabler. Jeg er ingen geek på området men jeg fikk nytt liv i mine høyttalere ved å bytte ut mine Monster kabler til 25,- pr meter med Van den Hul til ett par hundre pr meter. Forskjellen var størst i begge ytterpunkter, altså bass og diskant. Kan vel forklares med at lydbildet ble langt mer åpent med en drastisk forbedret diskant.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    ...Jeg er litt forvrirret....

Cola er satt i kjøleskapet
    Jeg vil sterkt anbefale deg å lese posten som jeg har linket til i signaturen min. Dersom du etter det har spørsmål om hva jeg mener, tror og mener å vite, så er jeg mer enn villig til å besvare dem.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digitale kabler vil man nok aldri kunne oppleve en stor forskjell på. I allefall ikke om distansen er kort nok.
    Over lengere distanser så vil isolasjon mot støy o.l være viktig, slik at man slipper bitfeil og for mye støy på signalet.

Ofte er det bare isolasjonen man betaler for.
    Alle kabelstrekk på under 5 meter burde det gå helt fint å benytte seg av en billig kabel. Alt over kan det være lurt å legge litt ekstra peng i en dyrere kabel.

Når det kommer til analoge kabler, vil man nok kunne oppleve litt større forskjeller når det kommer til prisen på kablene...
    En tynn lakriskabel klarer som oftest ikke å bevare alle frekvensene hele veien igjennom. Husk at jo høyere frekvensen bli, lengere ut i kabelen vil signalet trekke... Mangler man god isolasjon da så kan man bare takke farvell til den ytterkanten.

Men på 2 kabler som har identisk tykkelse, identisk isolasjons kvalitet men forskjellig navn og pris, så vil nok begge kablene fungere identisk like godt.

---------

Når det kommer til innbrenning så forventer jeg forsatt en historie om hva det faktisk gjør med kabelen.... ?!?
    Så dere innbrenningentusiaster: rop ut!

Newcomer R.Y sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koble kabelen mellom høyttalerne og forsterkeren. Mer en det trenger du ikke gjøre. Tror personlig ikke innbrenning har noe for seg.
    Parsound CD1. Parasound JC2. Parasound JC1. B&W 800N.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette sitatet fra CableZoo-artikkelen det er linket til et par innlegg over minner da veldig om kvasivitenskapen fra shampoo- og balsamreklamene.

"This conditioning of the cable is achieved in a number of ways, the wide bandwidth used penetrates deep into the conductor core and produces subtle changes in how the signal is transmitted through the cable, at the same time it helps to condition the surface of all the conductors within the cable and finally it will also help to neutralise the very small ‘static-like’ charges that can build around the junctions of the cable, connectors and insulation."

Dere troende, kjøper dere dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Jeg har et inntrykk av at det er litt populært å prøve å "ta" knutihn i enkelte tråder.
    Hehe... jeg har på ingen måte tenkt å "ta" knutinh :shock: :wink:

Jeg vil sterkt anbefale deg å lese posten som jeg har linket til i signaturen min. Dersom du etter det har spørsmål om hva jeg mener, tror og mener å vite, så er jeg mer enn villig til å besvare dem.
    Jeg vet nok standpunktet ditt til kabler og på hensyn av blindtester, men det er litt uintressant her. Det jeg ikke "forstår" er misjonen eller buskapene i dine innlegg angående TV2-testene. Men jeg skal ikke dvele mer om det, det er i bunn og grunn lite intressant ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg ikke "forstår" er misjonen eller buskapene i dine innlegg angående TV2-testene.
    Jeg er rett og slett skeptisk til hvorvidt TV2 har tid og økonomi og interesse til å tilknytte seg ekspertise til å kunne bidra med faglig tunge innspill til debatten.

Anekdotisk interessant, ja, på samme måte som mange av postene her inne.

Og min skepsis er uavhengig av hvilken konklusjon de kom fram til.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er rett og slett skeptisk til hvorvidt TV2 har tid og økonomi og interesse til å tilknytte seg ekspertise til å kunne bidra med faglig tunge innspill til debatten.

-k
    Skal i og for seg være enig hvor vit TV2 strekker testene veldig langt.

Min skeptis er ikke like stor som din, men den er avhengi av hvilken konklusjon dem kom frem til. I dette tilfelle ble det benyttet "ekspertise" som ville at det skulle være forskjeller, det var heller ikke en ekte blind-test, ergo det ble lagt tilrette for å det skulle "oppdages" forskjeller(placebo), men alikevel oppdaget dem ikke forskjeller. Dermed etter min mening så er det relativ høy sansynlighet for at dem kommer med en konklusjonen som er veldig nær virkeligheten.

Men endelig er ikke denne testen før det motsatte er bevist! Så da vil den aldri bli endelig.....

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til dere som ikke kan eller vil høre forskjell på f.eks en høytaller kabel.
    Kjøp f.eks en billig monster kabel på expert..koster ca 25 kr meteren.. og så hør på musikk med den..
    Så kjøper du en fra Europrice, og hør på den vis du orker.. min gikk rett i søpla etter 30 sekunder.

Så fortell meg etterpå at det ikke er forskjell.

Eg selv kjører Chord vis det har noe interresse :-)

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at sent 70-tall og tidlig 80-tall er rimelige tidspunkt å sette som starten på den grenen av audiofili som tok farvel med vitenskapen.

Jeg ser ingen forskjell mellom diskusjonen om digitale kabler og de fleste andre audiofile diskusjoner. Det grunnleggende spørsmålet er hvorvidt man tror at kunnskap og vitenskaplig metode er viktige, eller om man tror at en intuisjons-basert tilnærming er veien å gå.

Kan du da forklare hvorfor en kabel brukt til digital spdif er avhengig av en båndbredde på 5 MHz eller mer, mens en analog audio signalkabel fint greier seg med noe over 20 kHz?

Kan du forklare hvilke utslag disse forskjellene gjør på valg av kabel-typer?

Telecommunication - Wikipedia, the free encyclopedia

Opplagt vanskelig å finne hørbare forskjeller ja.

Ikke fullt så opplagt. Referanser?

-k
    Dette blir berre synsing da eg ikkje har inngående kunskap.
    Digital trenger 5MHz fordi det er mange signaler, 0 og 1 som skal gjennom..
    f.eks en tone fra en gitar består av 0,1,1,1,00,1 og så videre..men vet ikke..sånn tenker eg om det.

Digitalkabler er ingen forskjeller da det kun er 1 og 0 som skal gjennom. Muligens forskjeller på lange avstander som vi ikke er oppi hjemme.
    Analog er forskjeller.
    F.eks se hva eg skrev om høytalerkabler over her.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

-k
    TV2 brukte da en mann utenfra, en ekspert med veggen full i diverse måleinstrumenter og rommet også, men hugser verken navn eller hvor.
    Dei brukte og en mann fra en butikk som sa det var stor forskjell på en kabel til 200 kr og en annen til var det 3000,- begge kablene kom fra butikken hans.
    Eksperten sa ingen forskjell noe vi også så på måleinstrumenter.
    Mannen fra butikken klarte ikke skille kablene :-D

Dette var da digital kabler.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det snakkes om 5 MHz båndbredde på en kabel for digitale signal er det snakk om analog båndbredde.

Digitale signal er ofte firkantpulser. For å få lav bit-tid her (høy datarate), trengs rask stigetid på firkantpulsen, og for å få til det trengs høy analog båndbredde. Det kan illustreres med en fourier-rekke. Adderer du tilstrekkelig med sinusledd med en bestemt amplitude og frekvens kan du lage deg en tilnærmet firkantpuls.

En ideell firkantpuls krever uendelig båndbredde. Utfordring.

Wiki har mer..

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,798
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    TV2 brukte da en mann utenfra, en ekspert med veggen full i diverse måleinstrumenter og rommet også, men hugser verken navn eller hvor.
    Dei brukte og en mann fra en butikk som sa det var stor forskjell på en kabel til 200 kr og en annen til var det 3000,- begge kablene kom fra butikken hans.
    Eksperten sa ingen forskjell noe vi også så på måleinstrumenter.
    Mannen fra butikken klarte ikke skille kablene :-D

Dette var da digital kabler.
    Ja, en HDMI kabel.

Det er en tråd om TV2 testen for HDMI i forumet her.

HDMI er vel såpass bilde relatert med mye høyere bånbredder at det blir viktig med riktig impedans i kabel og kobblinger på lengere kabel strekk, at det vel ikke blir helt riktig å diskutere det i en tråd om innspiling av høytalerkabler.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    virker som du er skeptisk til kritikken av tv2 som sannehetskilde for dette.
    Det som blir litt feil her er at du i de siste linjene i quoten sier at testeren har kommet frem til "rett" konklusjon, fordi den fikk det resultatet du ønsket.

Det er altså slik å forstå at hvis resultatet hadde vært positiv til forskjeller så hadde du ment at tv2 ikke var egnet til å utføre en slik test?

Ja, det er nettopp det, men du har en jobb å gjøre hvis du hevder at det ikke finnes. Du sier egentlig at du ikke stoler på TV2s test, dem har jo ikke bevist noen ting. Dvs at dem mest kjente seriøse eksperte i verden kan heller ikke kalle seg endelig eksperter på dette så lenge dem kommer med en konklusjon med at dem ikke kan skille kablene i en test. Dem som var med i testen var troende kabel entusiaster som "ikke" ble påvirket av placebo og dette er vel mer eller mindre i tråd med teknologien, jeg hadde vært mer skeptisk til testen hvis dem hadde kommet til motsatt konklusjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    virker som du er skeptisk til kritikken av tv2 som sannehetskilde for dette.
    Det som blir litt feil her er at du i de siste linjene i quoten sier at testeren har kommet frem til "rett" konklusjon, fordi den fikk det resultatet du ønsket.

Det er altså slik å forstå at hvis resultatet hadde vært positiv til forskjeller så hadde du ment at tv2 ikke var egnet til å utføre en slik test?
    Det er egentlig nok off-topic i denne tråden, men allikevel gir jeg min siste kommentar. Svar meg gjerne på PM.

Jeg er i utganspunket ikke skeptisk til kritikken, bare at det var "svak" begrunnelse...

Du misforstår meg. Teknologien tilsier at det skal være liten eller ingen forskjell, altså forventningene til testen er negativ. Testen var "tilrette lagt" til å oppdage "forskjeller", eventuelt kall det placebo, men allikevel så oppdaget dem ikke forskjeller. Altså forventningene var negative og resutatet var negativt, ergo høyt troverdig(dem finner antageligvis ikke noe mer ut med en blindtest). NB! Dette er også i samsvar med andre tester som er utført, men det betyr nødvendigvis ikke at det er riktig.

Så kansje et litt krøkkete svar til spørsmålet ditt - Tja, hadde testen vært positiv så hadde dem gått på kryss av forventningene og teknologien. Da hadde jeg vært mer skeptisk til resultatet, og det må til en ekte blindtest til før jeg hadde blitt helt overbevist.

Back to topic...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Til dere som ikke kan eller vil høre forskjell på f.eks en høytaller kabel.
    Kjøp f.eks en billig monster kabel på expert..koster ca 25 kr meteren.. og så hør på musikk med den..
    Så kjøper du en fra Europrice, og hør på den vis du orker.. min gikk rett i søpla etter 30 sekunder.

Så fortell meg etterpå at det ikke er forskjell.

Eg selv kjører Chord vis det har noe interresse :-)
    Det er jo denne type uttalelser som gjør at man mister enhver respekt for uttalelser fra den "positive" leiren. Så stor forskjell som du beskriver her er det ganske enkelt ikke, og det er dermed hevet over enhver tvil at du er hardt påvirket av placeboeffekten når du tester kabelen. Med andre ord er det helt umulig å ta noen av dine "opplevelser" rundt disse fenomenene seriøst.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det er jo denne type uttalelser som gjør at man mister enhver respekt for uttalelser fra den "positive" leiren. Så stor forskjell som du beskriver her er det ganske enkelt ikke, og det er dermed hevet over enhver tvil at du er hardt påvirket av placeboeffekten når du tester kabelen. Med andre ord er det helt umulig å ta noen av dine "opplevelser" rundt disse fenomenene seriøst.
    Kanskje du burde tatt deg en tur å kjøpt deg en sånn kabel før du slår beina under meg???
    Veldig useriøst å sei sånt før du har prøvd..ta deg en tur på europrice du.
    Og eg veit du har peiling, men hjelper ikke når det var så stor forskjell..det var nemlig boss.
    Og dette var testet en gang da eg hadde monsterkabler til 25 kr meteren og pioneer DVD, Onkyo hjemmekino og Qln høyttalere vis det kan bortforklares i utstyret?

Side 10 av 79 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 50 60 70 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •