Hvordan bør jeg overføre bildet fra PC til TV?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan bør jeg overføre bildet fra PC til TV?

Hei,
    jeg er en blivende student ved UiB til høsten, så jeg må spare hva jeg kan av penger :/ disponibelt har jeg en Acer Aspire 5920 (som har S-Video og HDMI) og en gammel Panasonic TV. TV'en har bare Scart innganger så såvidt jeg har forstått er HDMI da utelukket. Men trenger hjelp til å finne de rette kablene :/

Tror kanskje emnetittel kan bli misvisende, men vet ikke om det er nødvendig å streve med å overføre lyd i tillegg? Vil at lyden skal komme fra TV'en iallefall. Og ettersom kabelen heter S-video så overfører den bare bildet?

Håper på hjelp

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Clas ohlson har S-video + minijack til scart kabel

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger en s-video kabel til bildet og en "minijack til stereo rca kabel" til lyden. Du trenger også en overgang som dette Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag.

Det kan hende du kun får sort/hvit bilde med s-video, da trenger du en overgang fra s-video til kompositt. Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag

edit: det er en slik som dette Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag ludvik83 foreslår og den vil mest sannsynlig fungere utmerket!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    S-video overfører bare bilde. Må kjøpe scart adapter med s-video, komposit og lyd (stereo). Men hvis jeg ikke husker feil så kan du risikere å få bare sort/hvit bilde med ett slik adapter via s-video. Er så lenge siden jeg har brukt det at det kan være jeg har feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger noe sånt: Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag. Med denne får du både lyd og bilde. Men ikke ha for høye forhåpninger til billedkvaliteten. Surfing og tekstlesing er utelukket, mens filmtitting bør gå an.

Det fordrer at TV-en støtter S-Video over scart, noe jeg tror den gjør om den er nyere en ca 15 år.

Edit: Oj, her haglet det inn :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar til nå
    kan en av dere som tydeligvis har god peiling skrive noe som en walkthrough?
    Altså jeg (helt idiot xD) vet jeg har S-Video på PCen og Scart i TVen. Hvilke kabler skal hvor, for at jeg skal få bilde OG lyd til TVen? Og eventuelt kommentere resultatet (bildetkvalitet osv).

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    Du trenger en s-video kabel til bildet og en "minijack til stereo rca kabel" til lyden. Du trenger også en overgang som dette Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag.

Det kan hende du kun får sort/hvit bilde med s-video, da trenger du en overgang fra s-video til kompositt. Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag

edit: det er en slik som dette Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag ludvik83 foreslår og den vil mest sannsynlig fungere utmerket!
    Hva vil være forskjellen i resultatet på det du sier, og det Ludvig sier?
    Altså om jeg bruker (de tilsynelatende) tallige ledningene du foreslår, eller Ludvig's ene ledning?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag

Kjøp denne. Putt den gule pluggen i s-video utgangen på pc, den lille sorte i hodetelefonutgangen på pc. Scarten (den store klossen i andre enden av kabelen) kobler du til bak på tven. Kjøp og prøv, du skjønner det når du sitter med kabelen. Skulle det oppstå problemer er det bare å skrive ett inlegg her så ordner det seg nok

edit: Sats på ludviks ene ledning, men det kan hende tven din ikke takler s-video over scart, og da vil min løsning være bedre for da trenger du kun bytte en kabel, (fra s-video hann - hunn, til s-video hann - kompositt hunn) Min løsning er dyrere, hva er modell betegnelsen på tvet ditt?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan hende du får bare sort/hvit bilde med å bruke det enkleste adapteret. og da må du ha overgang fra s-video til kompositt (gul kontakt, kalt rca kontakt). Bra bildekvalitet kan du bare glemme.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmhm, ok
    takk for all hjelpen
    vi får se hvordan det går da ;D

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Razor: vil det lønne seg i det hele tatt da? :/
    ville ha noe som ville fungere bra, ikke sånn kjempe bra for det forventet jeg ikke, men i det minste greit. er det bare via HDMI eller noe sånt jeg kan oppnå et godt resultat?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komponent, rgb gir vesentlig bedre bilde enn s-video. Kompositt er det som gir dårligst bilde. Men har du bare s-video som mulighet så har du jo ikke noe valg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut fra PCen er det somsagt bare HDMI og S-video.
    Vet ikke helt hvor komponent, rgb kommer inn? :/

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis har den ene ledningen som jeg foreslo... han har ikke hadd noen problemer med farger eller andre ting

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jarl-Erik
    Ut fra PCen er det somsagt bare HDMI og S-video.
    Vet ikke helt hvor komponent, rgb kommer inn? :/
    Komponent rgb er bare å glemme i denne sammenhengen. S-video fungerer utmerket til å se på film. Glem surfing, og annen normal pc bruk.

Men hva med en billig lcd student tv?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du noen forslag til en slik TV?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei egentlig ikke, jeg har dette selv og syns det fungerer utmerket Hardware.no - Prisguide - Samsung SyncMaster T240HD Det eneste er at det har fryktelig dårlig lyd. Men jeg bruker som regel hodetelefoner.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg ble vist denne på et annet forum, og skulle si hvilken av disse som var tilfelle. Jeg var på Clas Ohlson igår og fant denne S-Video + Minijack --> SCART. Problemet er at den eneste jeg fant er en med 2+2 metallpinner i S-Video kabelen. I PCen min trenger jeg 3+4 :/

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •