Deling av optisk inngang

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Deling av optisk inngang

Jeg trenger digitale innganger; spesielt optiske. Det selges toveis TosLink-splittere til noen få kroner.

Er det noen ulemper/farer ved å bruke en slik til å dele en optisk inngang mellom en AirPort Express og en bærbar Mac?

AirPort'en vil være koblet opp permanent; Mac'en vil bli koblet til bare når jeg skal spille musikkfiler AirPort ikke støtter (les: FLAC). Siden lydkilden altså er den samme (Mac'en), vil AirPort'en i praksis være taus når kabelforbindelsen blir brukt - men siden FLAC må spilles med annen programvare, kan det hende at AirPort samtidig vil være valgt i iTunes. (Om dette er et problem, er det selvfølgelig en smal sak å avslutte iTunes eller velge en annen høyttaler mens jeg bruker kabelforbindelsen.)

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Jeg trenger digitale innganger; spesielt optiske. Det selges toveis TosLink-splittere til noen få kroner.

Er det noen ulemper/farer ved å bruke en slik til å dele en optisk inngang mellom en AirPort Express og en bærbar Mac?

AirPort'en vil være koblet opp permanent; Mac'en vil bli koblet til bare når jeg skal spille musikkfiler AirPort ikke støtter (les: FLAC). Siden lydkilden altså er den samme (Mac'en), vil AirPort'en i praksis være taus når kabelforbindelsen blir brukt - men siden FLAC må spilles med annen programvare, kan det hende at AirPort samtidig vil være valgt i iTunes. (Om dette er et problem, er det selvfølgelig en smal sak å avslutte iTunes eller velge en annen høyttaler mens jeg bruker kabelforbindelsen.)
    Vurdert å teste ut Airfoil? Et program du selv velger hvilke lydkilder du vil spille via Airporten. Airport i seg selv støtter jo ingen lydformater. Det er det avspilleren som gjør.

F.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frippsi
    Vurdert å teste ut Airfoil? Et program du selv velger hvilke lydkilder du vil spille via Airporten. Airport i seg selv støtter jo ingen lydformater. Det er det avspilleren som gjør.
    Jeg bruker AirFoil også. Men det hjelper ikke her. Det er ikke mulig å spille 24bits FLAC over AirPort. Om begrensningene ligger i hardware eller firmware/drivere, vet jeg ikke - men de er der. 24 bits FLAC må spilles over optisk kabel.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker AirFoil også. Men det hjelper ikke her. Det er ikke mulig å spille 24bits FLAC over AirPort. Om begrensningene ligger i hardware eller firmware/drivere, vet jeg ikke - men de er der. 24 bits FLAC må spilles over optisk kabel.
    Tror det er hardware i airport som ikke støtter 24bit?

Men siden du er macbruker burde du rippe til ALAC og ikke til Flac (lydkvaliteten skal være den samme... i teorien)
    Evt konvertere Flac filene som du har lastet ned ulovlig (men som du ikke ønsker å snakke om her)

Max fungerer fint til det Max from sbooth.org

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok da er jeg med. Har ikke være bort 24 bits filer egentlig. Men da er det enkleste å kjøpe deg en switch kanskje. Mulig det blir tullball om du prøver deg med en splitter. Du har jo denne f. eks:
    NetOnNet - Prispresseren på hjemmeelektronikk

F.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    Men siden du er macbruker burde du rippe til ALAC og ikke til Flac (lydkvaliteten skal være den samme... i teorien)
    Evt konvertere Flac filene som du har lastet ned ulovlig (men som du ikke ønsker å snakke om her)
    CD'er lagrer jeg som AIFF.

FLAC får man faktisk kjøpt over nett; bl.a. fra Linn og Bowers & Wilkins.

da er det enkleste å kjøpe deg en switch kanskje. Mulig det blir tullball om du prøver deg med en splitter.
    Det er jo det jeg ønsker å finne ut...

Den switchen var ingen skjønnhetsåpenbaring. Dessuten må man velge manuelt ved å vri på en bryter. Det lukter mekanisk slitasje og potensielle problemer. Pluss at det betyr en tur bort til anlegget for å 'skifte plate'.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FLAC får man faktisk kjøpt over nett; bl.a. fra Linn og Bowers & Wilkins.
    Ja, det vet jeg jo egentlig, og burde tenkt på iom at det er snakk om 24bits filer og at det garantert ikke er rippet fra cd.

Det ryktes at nye squeezebox kommer med 24/96 støtte (slik transporter har nå). Kansje det er ett alternativ? Om du er die hard mac fanboy kan du snekre en billig hackintosh og bruke som server... Dette kan fort bli dyrt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ryktes at nye squeezebox kommer med 24/96 støtte (slik transporter har nå). Kansje det er ett alternativ?
    Hadde vært greit å slippe kabler helt. Men Squeezebox har sine egne begrensinger, så jeg måtte beholde AirPort'en likevel - og ville altså fortsatt ha en digital inngang for lite...

Om du er die hard mac fanboy kan du snekre en billig hackintosh og bruke som server... Dette kan fort bli dyrt.
    Vitsen med å bruke Mac, er at man skal slippe å snekre og tweake for at noe skal virke som det skal...

Dessuten er noe av poenget for meg at musikken ikke er bundet til en server, men kan tas med overalt.

Har funnet litt om dette på nettet, og det ser ut til at det er to problemer:

1, splitteren er et svakt ledd i overføringen der signalet kan svekkes, og gamle og slitne kabler og plugger kan være nok til at det ikke fungerer. Jeg antar at dette også vil gjelde med en manuell switch.

2, noen apparater sender ut optiske signaler selv om det ikke overføres lyd. Dermed kan det bli konflikter om man ikke plugger ut den man ikke bruker.

Så spørsmålet mitt skulle egentlig være:

Sender de optiske utgangene på AirPort Express eller MacBook Pro ut signaler når det ikke overføres lyd?

Hvis de gjør det, ser det ut som om eneste løsning er å kjøpe en ekstra DAC...

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett i kabel og se om den lyser i andre enden?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett i kabel og se om den lyser i andre enden?
    Noe sånt.

Ellers finnes det visst switcher med fjernkontroll, som koster noen hundrelapper mindre enn de billigste 24bits-DAC'ene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •