Forvirret nybegynner kjøper kabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forvirret nybegynner kjøper kabler

Heisann AVforum. Jeg er i ferd med å skaffe meg mitt første hjemmekinoanlegg, og trenger hjelp til innkjøp av kabler. Jeg har kjøpt en Epson TW700 projektor, en Denon AVR-2309 reciever og Argon Junior 5.1 høyttalere (Ja, jeg vet de er litt puslete i forhold til resten av oppsettet, men jeg trenger plasseringsvennlige høyttalere, og er greit med HiFi-klubbens service og forsikring). Til anlegget skal det også kobles en HTPC, Wii og Super Nintendo.

Jeg er ganske forvirret når det gjelder hvilke kabler jeg bør kjøpe, og hvor jeg kan få rimelige kabler som duger. Jeg regner med at Wii og Super Nintendo kan kobles til recieveren med ledningene de vanligvis kobles til TV med, men er mer usikker med HTPC. Til projektoren trenger jeg en HDMI-kabel. Har hørt at det ikke er noen voldsom forskjell på disse, og at det går fint å kjøpe en på Clas Ohlson.

Det jeg lurer mest på er høyttalerkabler. Da jeg ikke har så voldsomme høyttalere tenkte jeg et tversnitt på 2.5mm2 ville holde. Jeg ser at Clas Ohlson selger rimelige kabler i denne tykkelsen. Det eneste som er litt pussig er at nettsiden deres sier de selges i en minimum lengde på 10 meter. Jeg har et ganske lite rom og til sammen 50 meter kabler til de fem høyttalerene virker litt i overkant. Også, hva slags kabel trenger jeg til subwooferen, og kan dette også kjøpes på Clas Ohlson?

Jeg håper dere kan hjelpe meg å skjønne dette. Vil helst ikke ende opp med å bli lurt til å kjøpe dyre ledninger fra HiFi-klubben kun fordi jeg ikke vet bedre.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går fint å kutte denne på 10m opp i passende lengder. Mål opp hvor mange meter du trenger totalt.

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

:)

Du kan godt kjøpe 30 meter kabel, og dele en 10 metring i 3 3 meter til front høyre, front venstre og senter og to 10 metringer til surround (om 5 meter holder kan du kjøpe 20 meter kabel)
    Mål opp og rekn ut du

Subwoofer kabel trur jeg ikke de har på Clas ohlson, kjøp den rimeligste skjermede kabelen hos hifiklubben du, det gjorde jeg

HDMI går greit til 10 meter med en rimelig en over 10 meter ville jeg sett etter en kabel med 1080P garanti over 10/12/15 meter

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Nå er det noen år siden jeg kjøpte kabler på clas ohlson, men husker jeg sammenlignet deres med biltema sine, og biltema sine er mye mer fleksible (fintråige) og i mine øyne er det det som teller, samt kvadrat.

Jeg ville kjøpt biltema sine 2,5mm^2 eller 4mm^2 og så heller prøvd ut fænsikabler dersom du føler for det i ettertid.
    Husk, kobber er kobber!

Andreas

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nervøs med en gang jeg må begynne å klippe og styre selv, men at dette er forventet forklarer jo hvorfor de bare selges i slike lengder. Trodde til nå at de kom med plugger inkludert, men da er det altså ikke slik det fungerer? Jeg var visst enda mer clueless enn jeg trodde. Takk for utrolig raske svar forresten. Uendelig mye raskere enn diskusjon.no og hjemmekino.no. Skulle kommet hit før.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI]
    Hei!

Nå er det noen år siden jeg kjøpte kabler på clas ohlson, men husker jeg sammenlignet deres med biltema sine, og biltema sine er mye mer fleksible (fintråige) og i mine øyne er det det som teller, samt kvadrat.

Jeg ville kjøpt biltema sine 2,5mm^2 eller 4mm^2 og så heller prøvd ut fænsikabler dersom du føler for det i ettertid.
    Husk, kobber er kobber!

Andreas
    Ville også satset på Biltema fremfor Clas O. Biltema har også OK plugger om du vil brue det, men har du tenkt å koble opp en gang og la det være slik så er det like greit å spare de pengene.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chrisonfire
    Subwoofer kabel trur jeg ikke de har på Clas ohlson, kjøp den rimeligste skjermede kabelen hos hifiklubben du, det gjorde jeg
    En såkalt subwooferkabel er vel ikke noe mer enn en helt vanlig signalkabel av type coax med RCA plugger. Slik kabel får du kjøpt billig på Clas og Biltema.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    En såkalt subwooferkabel er vel ikke noe mer enn en helt vanlig signalkabel av type coax med RCA plugger. Slik kabel får du kjøpt billig på Clas og Biltema.
    Det eneste er at en sub-kabel har bare én kabel og ikke to som en vanlig signalkabel har...

Dette må være første kabeltråden der ingen anbefaler kabler til mange hundre eller tusen kroner per meter. Endelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det viktig at denne typen kabler er spesielt tykke, eller funker det da med det billigste?

Hvor tricky er det å klippe og koble til kabler uten plugger? Er det en guide som omhandler dette?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Illuminaughty
    Hvor tricky er det å klippe og koble til kabler uten plugger? Er det en guide som omhandler dette?
    Du trenger en avbiter-tang, og en kniv til å ta isolasjonen. Til og med mor klarer dette

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Vanlig 2,5mm2 holder i massevis.

Bare fjern isoleringen i en passe lengde så bare kobber berører høyttalerterminalen for best mulig kontakt mellom kabel og terminal, pass på så enden som stikker ut fra kontakten ikke er så lang at den når borti de ved siden av.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jammendaså. Da skal det nok gå bra. Er bare noe skremmende med å hente fram avbitertangen og bruke den på et anlegg jeg har blakka meg på :-P

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vent til du åpner lokket og putter loddebolten nedi

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det viktig at denne typen kabler er spesielt tykke, eller funker det da med det billigste?
    Hvis det er høyttalerkablene du mener, så er 2,5 mm2 mer enn bra nok for de aller fleste høyttalere. Det er ingen som ennå har klart å påvise at det er en sammenheng mellom dyre kabler og god lyd, så du kan trygt kjøpe billige kabler. Dyre kabler ser ofte litt mer fancy ut, og har i noen tilfeller bedre termineringer.

Det er bare å kutte vekk et par cm av isolasjonen, og putte kabelen inn i terminalene og skru til. Dette fikser du lett. :-D Husk, pluss på pluss, minus på minus!

EDIT: Snakker om å skrive seint. Allerede kommet masse svar her jo.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabelen til subben må du selfølgelig ha i riktig lengde. Den er nemlig ikke så lett å koble. Det kan være greit å ha denne litt lang, så du kan flytte på suben for å finne riktig plasering.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jammendaså. Da skal det nok gå bra. Er bare noe skremmende med å hente fram avbitertangen og bruke den på et anlegg jeg har blakka meg på :-P
    Du skal bare bruke avbitertangen på høyttalerkabelen, ikke anlegget Og høyttalerkabler du kjøper på clas ohlson eller biltema blir du nok ikke blakk på om du skulle kutte feil.

Clas ohlson har også subwooferkabel om jeg ikke tar helt feil. Evt kan du fint bruke en slik Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag selvom den egentlig markedsføres som noe annet.

Dette er i prinsipp det samme som phonokabel men med bare en leder. Da det (pussig nok) gjerne er sånn at det bare er en RCA utgang på forsterkeren din, men to RCA innganger på subwooferen din (det kan du jo sjekke først) - så kan det også hende du bør ha en slik Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag
    --
    Thorbjørn

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil jo si subwoofer kabelen bør være skjermet om den legges ved siden av strømkabler... Hvis ikke kan man oppleve brum.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Du skal bare bruke avbitertangen på høyttalerkabelen, ikke anlegget Og høyttalerkabler du kjøper på clas ohlson eller biltema blir du nok ikke blakk på om du skulle kutte feil.
    Var egentlig redd for å ødelegge høttalerene heller enn kablene :-P Blir vel litt irrasjonell når det dreier seg om så mye penger.

Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Clas ohlson har også subwooferkabel om jeg ikke tar helt feil. Evt kan du fint bruke en slik Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag selvom den egentlig markedsføres som noe annet.

Dette er i prinsipp det samme som phonokabel men med bare en leder. Da det (pussig nok) gjerne er sånn at det bare er en RCA utgang på forsterkeren din, men to RCA innganger på subwooferen din (det kan du jo sjekke først) - så kan det også hende du bør ha en slik Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag
    Takk skal du ha. Akkurat det jeg trengte. Da tror jeg kjøpet av kabler skulle være i boks.

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Nei. Vanlig 2,5mm2 holder i massevis.

Bare fjern isoleringen i en passe lengde så bare kobber berører høyttalerterminalen for best mulig kontakt mellom kabel og terminal, pass på så enden som stikker ut fra kontakten ikke er så lang at den når borti de ved siden av.
    Mangen Clash Ohlson og Biltema fans her Ingen som vil komme med skikkelige kabel tips?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var egentlig redd for å ødelegge høttalerene heller enn kablene :-P Blir vel litt irrasjonell når det dreier seg om så mye penger.
    Bare pass på at forsterkeren er avslått mens du kobler, og at du etter endt kobling ikke har noen avisoloerte ledninger som er borti hverandre så skal nok dette gå fint.

Skulle du være så uheldig at du kortslutter en kabel så har forsterkeren kretser/automatsikringer som gjør at den slår seg av så du klarer nok ikke ødelegge noe skal du se
    --
    Thorbjørn

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •