Nordost Flatline Gold - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 52 av 52
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mute
    Ingen beviser vel at de har bedre komponenter eller varer enn andre? Det er jo en subjektiv oppfattning! Nå må du tenke deg litt om tror jeg!
    Hallo! Har du virkelig ikke sett spesifikasjoner på en høyttaler eller en forsterker?
    Der er det ihvertfall målt litt av hvert for å vise hva komponentene er gode for. Du har effekt, støy, forvrengning, frekvenskurver og en hel masse annet som jeg ikke har snøring på hva betyr. Men det gjør at man kan til en viss grad kan bedømme hvor bra komponentet er.
    Nordost sine kabelspesifikasjoner lyder slik: Gjennomsiktig, åpen, stram bass, luftig, rosa fløyel, detaljrik, varm, kald, bløt osv...

Det finnes mange kabeltester hvor testpersonene kommer med motstridende oppfatninger av lyden. En person sier f.eks at kabelen ga mer bass, en annen sier den ga mindre bass. Hvordan skal man kunne forholde seg til dette når man skal kjøpe kabler? Skjønner du tegninga? Man hører som regel det man forventer å høre.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Var en her inne på avforum en gang (eller han er her vel enda :P) som har et ganske high-end anlegg i milionklassen, han hadde prøvd mange kabler til tusenvis av kroner, men konklusjonen hans var at en kabel til 60kr meteren slo alt det andre.

Dette er variabelt. Ulike komponenter liker ulike kabler bedre enn andre. Har selv opplevd at sølvbelagte van den hul låter værre enn en ordinær lampeledning og omvendt. Man får jo ofte låne kabelsett fra de ulike butikkene. Du finner selv lett ut hvilken type kabler som passer best i ditt sett hvis du låner og tester forskjellige.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Var en her inne på avforum en gang (eller han er her vel enda :P) som har et ganske high-end anlegg i milionklassen, han hadde prøvd mange kabler til tusenvis av kroner, men konklusjonen hans var at en kabel til 60kr meteren slo alt det andre.
    Og dette var skikkelig ABX-blindtest regner jeg med?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Høyttalerkabler har jeg aldri hørt forskjell på, biwire eller vanlig tilkobling. Strømkabel på projektoren min har jeg testet ut en kimber til 6k mot den vanlige som følgte med, så ikke forskjell på bildet jeg. Hadde den tilkoblet i 6 uker før jeg skiftet om.

Eneste som jeg har sett forskjell på bildet er ved bruk av 10 meters hdmi kabel via ps3. Der var resultatet,
    Clas ohlson = ikke bilde
    Real Cable = bilde
    Monster 400 = bilde, men bedre bilde enn på Real Cable

Clas ohlson kabelen ble testet via pc etterpå for å se om det kom bilde, noe som det gjorde.

Så alt annet enn hdmi kabler så klarer jeg ivertfall ikke å høre eller se noe forskjell. Og med hørseltest annet hvert år på jobben så er den helt topp, samme gjelder synet mitt.
    Litt OT, men jeg ble litt nyskjerrig:

Razor: Kan du beskrive hva forskjellen i bildet mellom Real og Monster HDMI var ?
    Gjerne med henvisning til begreper som kontrast, støy, fargemetning, etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabeldiskusjon!!!

Vil bare komme med et lite innspill om det jeg selv har opplevd med Nordost og Clas Ohlson kabler.

Var selv ganske skeprisk til hele kabeldebatten tidligere, men fikk hjelp av dama til å kjøre en blindtest mellom Clas Ohlson 2x4mm og en Nordost til 250kr pr merter. Og jeg hørte forskjell! Ikke mye, og sannsynligvis ikke verd prisforskjellen, men jeg klarte å høre forskjell! (Var litt fornøyd med meg selv da).

Enda litt prøving å feiling siden den gang har jeg kommet frem til en midlertidig konklusjon:
    - Tverrsnittet på kablene har mye å si. Jo større, jo bedre. Sverger selv til 6mm over lengre strekk (>4m).
    - Bi-wiring kan oppleves bedre pga en da får større tverrsnitt. Men hører selv ingen forskjell på om jeg kobler begge parene mot samme terminaler, eller bruker alle 8 terminalene på ht. og forsterker. Dermed; siden bi-wire dobler arealet kan en klare å høre en forbedring.
    - Materialet (kobberen) kan ha litt å si, men her er det dessverre også de største prisforskjellene ligger.

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janan
    Kabeldiskusjon!!!

Vil bare komme med et lite innspill om det jeg selv har opplevd med Nordost og Clas Ohlson kabler.

Var selv ganske skeprisk til hele kabeldebatten tidligere, men fikk hjelp av dama til å kjøre en blindtest mellom Clas Ohlson 2x4mm og en Nordost til 250kr pr merter. Og jeg hørte forskjell! Ikke mye, og sannsynligvis ikke verd prisforskjellen, men jeg klarte å høre forskjell! (Var litt fornøyd med meg selv da).

Enda litt prøving å feiling siden den gang har jeg kommet frem til en midlertidig konklusjon:
    - Tverrsnittet på kablene har mye å si. Jo større, jo bedre. Sverger selv til 6mm over lengre strekk (>4m).
    - Bi-wiring kan oppleves bedre pga en da får større tverrsnitt. Men hører selv ingen forskjell på om jeg kobler begge parene mot samme terminaler, eller bruker alle 8 terminalene på ht. og forsterker. Dermed; siden bi-wire dobler arealet kan en klare å høre en forbedring.
    - Materialet (kobberen) kan ha litt å si, men her er det dessverre også de største prisforskjellene ligger.
    Greit at du hørte forskjell på de, og da gjerne 10 av 10 ganger ? .

Men det viktigste er jo om det var bedre lyd med nordøstene, eller om det bare var annerledes ? . Vet at kabler kan farge lyden. Er også noen kabler med egne komponenter plasert i en liten boks mitt på kabelen som er til dette formålet. Men blir det alltid til det bedre ? Matching er et nøkkelord her.

Er riktig det du sier om tverrsnitt. Kommer an på hvor stor forsterker du har og som du sier, hvor langt strekk du har.

Jeg er iallefall happy med mine kabler. Pene tykke slanger til 650 kr . Har litt å si da den ene kabelen vises.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bubba Ho-Tep
    Og dette var skikkelig ABX-blindtest regner jeg med?
    Det var ingen blindtest, var en personlig oppfattelse av kabelen.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV-Erik
    Dette har gått litt av skaftet..

Jeg spurte om noen hadde noen kabler og anbefale, og om disse Nordost kablene var gode.. Clas Ohlson kabler er no billig møkk, som jeg aldri i verden ville brukt på noe annet enn en kabel til en sub i en bil elns.

Som du skjønner, kabel setter mange tråder og argumentasjoner igeng hos mange. Det er vel like mange som tror at en kabel ha innvirkning på lyden som de som ikke tror det. Jeg er mener det er forskjell, men at det er ting som er viktigere enn kabelen.

Selv har jeg svert god erfaing med Kimber sine kabler. Har hatt og kommer til å kjøpe meg monocle X ved en senere annledning. Biwire / singlewire har ingenting med lyden å gjøre i mine ører. Det er like gir samme resultat å lage enge broer av en kabel bit mellom de ulike polene på høytaleren.

De fleste høytalerene jeg ha vert borti i klassen rundt 10.000kr de er delefilteret slik at selv om man har mulighet for bi-wire/bi amp så blir strømmen "trykket sammen" igjen i delfilteret før det så blir fordelt til de ulike elementene.

Dvs at selv om du kjører med to forsterkere altså 4x100w feks så vil man på hver høytaler få 2x100 det er ikke det samme som 200w. Diskanten bruker vel aldri mere enn kanskje 4-5w menst bassen vil bruke det den får tak i. Så vil signalet ( strømmen )bli samlet i delefilteret igen så å bli separet, jeg kan ikke skjønne at det har noe for seg å bi ampe om man ikke har aktiv deling.

Jeg mener det er bedre med 2x200w enn 4x100w.

Uansett, kabler er et tema som altid fører til ulike meninger og diskusjoner og det er bare du som kan bestemme om du hører forskjell. Å jobbe med rom akkustikk, plassering av høytalere ( avstand til vegger ol ) har mye mere å si for lyden enn kabler.

Prøv dette: sit å hør musikk der du pleier med en sang du kjenner godt. Så spiller du sangen en gang til og holder hendene dine bak øret slik at du får "store" ører. Hva skjer? jo du får nok ta i endel mere diskant og mellomtone. Det er gratis å prøve. Med jobbing på akkustikk i rommet e det slike ting du kan oppnå, det gjør du aldri med kabler.

Mvh
    Peter
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep
    Som du skjønner, kabel setter mange tråder og argumentasjoner igeng hos mange. Det er vel like mange som tror at en kabel ha innvirkning på lyden som de som ikke tror det. Jeg er mener det er forskjell, men at det er ting som er viktigere enn kabelen.

Selv har jeg svert god erfaing med Kimber sine kabler. Har hatt og kommer til å kjøpe meg monocle X ved en senere annledning. Biwire / singlewire har ingenting med lyden å gjøre i mine ører. Det er like gir samme resultat å lage enge broer av en kabel bit mellom de ulike polene på høytaleren.

De fleste høytalerene jeg ha vert borti i klassen rundt 10.000kr de er delefilteret slik at selv om man har mulighet for bi-wire/bi amp så blir strømmen "trykket sammen" igjen i delfilteret før det så blir fordelt til de ulike elementene.

Dvs at selv om du kjører med to forsterkere altså 4x100w feks så vil man på hver høytaler få 2x100 det er ikke det samme som 200w. Diskanten bruker vel aldri mere enn kanskje 4-5w menst bassen vil bruke det den får tak i. Så vil signalet ( strømmen )bli samlet i delefilteret igen så å bli separet, jeg kan ikke skjønne at det har noe for seg å bi ampe om man ikke har aktiv deling.

Jeg mener det er bedre med 2x200w enn 4x100w.

Uansett, kabler er et tema som altid fører til ulike meninger og diskusjoner og det er bare du som kan bestemme om du hører forskjell. Å jobbe med rom akkustikk, plassering av høytalere ( avstand til vegger ol ) har mye mere å si for lyden enn kabler.

Prøv dette: sit å hør musikk der du pleier med en sang du kjenner godt. Så spiller du sangen en gang til og holder hendene dine bak øret slik at du får "store" ører. Hva skjer? jo du får nok ta i endel mere diskant og mellomtone. Det er gratis å prøve. Med jobbing på akkustikk i rommet e det slike ting du kan oppnå, det gjør du aldri med kabler.

Mvh
    Peter
    Kan du poste noen skjemaer, eller bilder av kurante bi-wiring delefilter som underbygger påstanden din om at signanlene ikke holdes separert ? Høres temmelig meningsløst ut.
    Etter den beskrivelsen kan altså de fleste med biwiring høyttalere kunne koble vekk broene og allikevel kjøre singel kabling ?

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På høyttalere med biwiring/biamping-terminaler så er delefiltrene (diskant / bass+mellomtone) skilt elektrisk, så du vil gjerne få en forbedring med biamping. Er selv enig i at biwiring gir få konkrete fordeler utover større tverrsnitt på kabelen.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt skeptisk til å sette en Nordost på Klipsch siden Nordost har en tendens til å låte noe lysere enn endel andre.
    Synes forslaget om VDH høres interessant ut, selv om jeg ikke har personlig erfaring med det

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Litt OT, men jeg ble litt nyskjerrig:

Razor: Kan du beskrive hva forskjellen i bildet mellom Real og Monster HDMI var ?
    Gjerne med henvisning til begreper som kontrast, støy, fargemetning, etc.
    Nå satt vi ikke å studerte så veldig lenge, men den forskjellen vi så var at små detaljer i bildet ble skarpere og ble mer fremhevet. Dette var på en JVC HD750 projektor

Vi var heller i utgangspunktet ikke ute etter å se om det var forskjell på bildet, men heller å finne en kabel som virket.

Monsterkabelen kostet vel ca. 3700,- for 10m, men fikk den for 1600,- siden den var pakket opp og hadde ligget på lager hos elkjøp en stund. Real koster ca. 1300,- for samme lengde.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •