Nye strømkabler - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 97 av 97
    Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Monster1
    Hehe, den var god

Men liker personlig og ha skikkelig kabling til anlegget. Eierglede!
    Hvilken kabling er det mellom sikringskapet og stikk? Jeg tør å tippe 1,5kvmm2!
    Bruk 2,5 hvis du vil, men det vil som sagt ikke ha noe å si for annet enn eiergleden. Har vært igjennom dette selv, men har vel glemt hva som ligger bak benken etterhvert. Kjører selv Supra LoRad 1,5 med sorte pyntestrømper fra cableorganizer.com og Oyaide-støpsler.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Andre strømkabler til hi-fi-komponenter vil gi bedre lyd den dagen ulike strømkabler til komfyren får maten til å smake bedre.
    Svaret ditt er usaklig og sammenhengen mellom varmen ovnen gir av strømmen den får og støyen som kan påvirke både lyd og bilde grunnet uskjermede strømkabler er ikke-eksisterende.

Strømkabler påvirker hi-fikomponenter ved at de avgir støy og de kan påvirke både signalkabler og komponentene selv avhengig av hvordan de ligger plassert. Strømkabler kan også ta opp støy, spesielt om de er lengre enn nødvendig og ligger i sløyfer, men i hovedsak er de nok heller synderen enn offeret. Ikke alle komponenter har samme evne til å filtrere bort støy fra strøm inn, men som nevnt er nok påvirkningen strømkablene har på signalkabler det som er mest relevant, spesielt i kabelspagettier.

Det sier vel seg selv at skjermede signalkabler får mye hjelp dersom også strømkablene er skjermet og avgir mindre støy.

Selv bestilte jeg mine strømkabler (Ölflex Classic 110 cy) fra Tyskland, da prisen hos Elfa var litt vel høy per meter for oss privatpersoner som ikke kjøper 50meter og oppover.

2,5mm² fra Tyskland var billigere enn 0,75mm² her for akkurat samme kabel, 36kr/m fra første meter.
    1,5mm² koster ca 22,5kr/m (fra første meter - 59,13 hos Elfa)
    0,75mm² koster 18kr/m. (fra første meter - 47,75 hos Elfa)

Mtp. at frakten fra Tyskland er den samme som innad Norge var det verdt det for meg da totalen for varene ble under 200kr (man får jo 8 meter av de på 1,5mm² for 180kr hos Conrad.de, 473kr hos Elfa).

Supra sine Lo-Rad er rimelig per meter, om man gjør jobben selv og ikke kjøper de overprisede støpslene. Skjermingen til Ölflex skal være en del bedre ut i fra hva jeg har forstått. Som nevnt av andre er forskjellen på 1,5mm² og 2,5mm² tverrsnittet på kabelen, 1,5mm² skal vel holde opp til minst 10A så du behøver nok neppe noe mer på hver enkelt komponent

Ölflex ser jo også mye kulere ut 8-) Er jo eierglede det også.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man ikke sliter med støy allerede, vil heller ikke disse kablene gi bedre lyd!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Svaret ditt er usaklig og sammenhengen mellom varmen ovnen gir av strømmen den får og støyen som kan påvirke både lyd og bilde grunnet uskjermede strømkabler er ikke-eksisterende.
    Støy eller ikke støy er noe helt annet enn de forskjellene i lydbilde produsenter og tilhengere av dyre strømkabler snakker om...

Støy er oftest lett å høre, og kan lett måles. Selv støy som overdøves av vanlig bakgrunnsstøy i rommet, kan du enkelt "avsløre" vha programvare på Mac eller PC ved å bruke linjeinngang istedet for mikrofon. Da ser du også lett hva som fjerner støyen, og hva som ikke gjør det.

Har du godt skjermede signalkabler — og/eller unngår å legge strøm- og signalkabler parallelt — og bruker optisk eller trådløst mellom datamaskin og lydanlegg, vil du ikke oppleve støyproblemer med en vanlig strømkabel fra super'n.

Men vær obs på at enkelte eksotiske signalkabler faktisk ikke er skjermet. Det samme gjelder de rimeligste typene fra enkelte fancy produsenter som skjermer dyrere modeller. I slike tilfeller kan løsningen faktisk være, ikke å skaffe en dyrere strømkabel, men å kjøpe billigere signalkabler...

Intermediate Monster1 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått bestilt 2 stk av denne, og 1 stk. på 1.5 meter !

SUPRA LORAD 2.5 ELKABEL 1.0M - Spesifikasjoner

Så får jeg kjøpe kabelstrømper etterhvert

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett endel på sorte kabelstrømper på Elfa. Og de fleste ser topp ut, men vet ikke hvor stor jeg skal kjøpe. Hvor mange mm trenger jeg på Lorad 2.5 1m, link til en jeg kan bruke fra Elfa?

Det er kun 1 kabel jeg skal tre inn i strømpe.

Eller hvordan vil denne bli? Multibrackets Europe AB

Takker for svar

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes

Strømkabler påvirker hi-fikomponenter ved at de avgir støy og de kan påvirke både signalkabler og komponentene selv avhengig av hvordan de ligger plassert. Strømkabler kan også ta opp støy, spesielt om de er lengre enn nødvendig og ligger i sløyfer, men i hovedsak er de nok heller synderen enn offeret. Ikke alle komponenter har samme evne til å filtrere bort støy fra strøm inn, men som nevnt er nok påvirkningen strømkablene har på signalkabler det som er mest relevant, spesielt i kabelspagettier.

Det sier vel seg selv at skjermede signalkabler får mye hjelp dersom også strømkablene er skjermet og avgir mindre støy.

Selv bestilte jeg mine strømkabler (Ölflex Classic 110 cy) fra Tyskland, da prisen hos Elfa var litt vel høy per meter for oss privatpersoner som ikke kjøper 50meter og oppover.

2,5mm² fra Tyskland var billigere enn 0,75mm² her for akkurat samme kabel, 36kr/m fra første meter.
    1,5mm² koster ca 22,5kr/m (fra første meter - 59,13 hos Elfa)
    0,75mm² koster 18kr/m. (fra første meter - 47,75 hos Elfa)

Mtp. at frakten fra Tyskland er den samme som innad Norge var det verdt det for meg da totalen for varene ble under 200kr (man får jo 8 meter av de på 1,5mm² for 180kr hos Conrad.de, 473kr hos Elfa).

Supra sine Lo-Rad er rimelig per meter, om man gjør jobben selv og ikke kjøper de overprisede støpslene. Skjermingen til Ölflex skal være en del bedre ut i fra hva jeg har forstått. Som nevnt av andre er forskjellen på 1,5mm² og 2,5mm² tverrsnittet på kabelen, 1,5mm² skal vel holde opp til minst 10A så du behøver nok neppe noe mer på hver enkelt komponent

Ölflex ser jo også mye kulere ut 8-) Er jo eierglede det også.
    Men må ikke varene inkl frakt også være under 200 kr for å slippe mva og forenklet toll?
    Holder det at kun varene er under 200 kr ?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Men må ikke varene inkl frakt også være under 200 kr for å slippe mva og forenklet toll?
    Kun varene. Så pass på at avsender bare oppgir vareverdien på pakken, og ikke totalsummen.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Men er verdien over 200,- vil man få moms også på frakten. Tollavgift kommer så på topp der igjen.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Men er verdien over 200,- vil man få moms også på frakten. Tollavgift kommer så på topp der igjen.
    Det er vel ikke toll på så mye, men behandligsgebyret hos enkelte kan være på adskille hundrer av kroner :sad:.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser nå utpå esken til forsterkerene mine : Wired for 230VAC.

Men kablene jeg har bestilt står det 250VAC

Vil det si at jeg ikke kan bruke den? Vil ikke koble til, så smeller det Så spør nå for å forsikre meg at det skal gå bra!

Takker på forhånd

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser nå utpå esken til forsterkerene mine : Wired for 230VAC.

Men kablene jeg har bestilt står det 250VAC

Vil det si at jeg ikke kan bruke den? Vil ikke koble til, så smeller det Så spør nå for å forsikre meg at det skal gå bra!

Takker på forhånd
    Bare å koble - samme standard 230V +/- 10%...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, høres bra ut

Men hva er VAC? Har det noe med Volt og gjøre?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, høres bra ut

Men hva er VAC? Har det noe med Volt og gjøre?
    Volt Alternating Current = Volt vekselstrøm som du har i huset i motsetning til VDC som er Volt likestrøm som du finner i batteri.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.

Men er alle strømkabler 250VAC? Den med fulgte kabelen, er den også 250VAC, eller 230VAC?

Jeg kan ikke så mye innen dette temaet om strøm :razz: Hehe.

Takker for svar

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det betyr bare at den er godkjent opp til 250 V AC.
    Normale innstallasjonskabler er godkjent for 500 og 750 V AC, samt noen for 1000V AC.

Normalt så er det slik med ferdig kabler, at passer pluggen så funker det. På sterkstrøm så er det bare viktig å vite at kabelen ikke er for tynn for den mengden strøm som skal igjennom.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, tusen takk for svar.