Nye strømkabler - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 97
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I diskusjonen om kabelføring er ikke kveiler nevnt. I forsøk på å rydde opp er det mange som kveiler og stripser signalkablene i sirkelformede kveiler. Dette mangedobler problemet da en slik kveil fungere som en "pick-up"-spole og plukke opp magnetisk støy. Støyen som induseres i kabelen øker med aralet som kveilen utgjør og med antall tørn.
    Det beste er derfor å klemme kveilene flate slik at arealet blir bortimot null.
    Har selv hørt dette flott demonstrert hos noen som hadde "ryddet opp" i signalkablene bak Bose anlegget sitt. Brummingen var særdeles hørbar

For høyttalerkabler er det ikke noe stort problem fordi signalnivåene er så mye høyere.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Jeg er enig, men noen mener at dette bare er tull.

pmo for eksempel...
    vet ikke helt hva du mener jeg har sagt er tull men når dette gjelder sjerming mot lavfrekvent støy, 50 og 60 hz så er det korrekt hva jeg har skrevet. Jeg har jobbet profesjonelt som konsulent innfor dette feltet i over 20 år så jeg har litt greie på hva jeg snakker om.
    Vil understreke at det dreier seg om 50 og 60 hz støy fra nettkablen. Når det gjelder støy den andre veien, dvs høyfrekvent støy som måtte komme inn på nettkablen fra andre kilder så ivaretas dette best med skjerming av kilden. F. eks ved skjerm på kabler som overfører høye frekvenser.

Jeg mener som sagt at det er mer å hente ved å passe på hvordan du legger strømkablene. Bruk de orginale du har fått med utstyret. Det er mange andre steder pengene med fordel kan brukes.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SKEPTISK???

Det var eg og..masse..

Etter å ha prøvd seriøse tykke strømkabler så vil eg sei følgende:

På forsterkeren, rørforsterker- lite forskjell

På Cd-spilleren, enorm forskjell.. her vart det ein enorm ro i lydbildet og mer dynamikk, trykk og bass.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    SKEPTISK???

Det var eg og..masse..

På Cd-spilleren, enorm forskjell.. her vart det ein enorm ro i lydbildet og mer dynamikk, trykk og bass.

Hmm, høres nå litt merkelig ut, med tanke på at forsterker trekker jo mere strøm enn cd-spillere. Men for all del, jeg har ikke hørt oppsettet ditt, det er du som sitter med lytteopplevelsen, og hvis du får en forbedring med tykkere/bedre skjermede strømkabler på cd-spilleren så er jo det flott

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    Hmm, høres nå litt merkelig ut, med tanke på at forsterker trekker jo mere strøm enn cd-spillere. Men for all del, jeg har ikke hørt oppsettet ditt, det er du som sitter med lytteopplevelsen, og hvis du får en forbedring med tykkere/bedre skjermede strømkabler på cd-spilleren så er jo det flott
    Ja sånn er det.. overrasket meg og meget, da eg ikke hadde tru på dette.
    Mulig forsterkeren er godt oppbygget med støyreduksjon på strømforsyningen, men den er og dual-mono oppbgget med to kraftige strømforsyninger.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SKEPTISK???

Det var eg og..masse..

Dette har du naturligvis blindtestet?
    --
    Thorbjørn

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo
    vet ikke helt hva du mener jeg har sagt er tull men når dette gjelder sjerming mot lavfrekvent støy, 50 og 60 hz så er det korrekt hva jeg har skrevet. Jeg har jobbet profesjonelt som konsulent innfor dette feltet i over 20 år så jeg har litt greie på hva jeg snakker om.
    Vil understreke at det dreier seg om 50 og 60 hz støy fra nettkablen. Når det gjelder støy den andre veien, dvs høyfrekvent støy som måtte komme inn på nettkablen fra andre kilder så ivaretas dette best med skjerming av kilden. F. eks ved skjerm på kabler som overfører høye frekvenser.

Jeg mener som sagt at det er mer å hente ved å passe på hvordan du legger strømkablene. Bruk de orginale du har fått med utstyret. Det er mange andre steder pengene med fordel kan brukes.
    Det hørtes ut for meg som at du mente at det var ingenting å hente på bruk av skjermet nettkabel, (som om det er bare 'tull' å bruke en annen enn den fom føleger med prodktet) men det er mulig jeg tolket deg feil?

Jeg tviler ikke på din kompetanse og erfaring innen faget.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    I diskusjonen om kabelføring er ikke kveiler nevnt. I forsøk på å rydde opp er det mange som kveiler og stripser signalkablene i sirkelformede kveiler. Dette mangedobler problemet da en slik kveil fungere som en "pick-up"-spole og plukke opp magnetisk støy.
    Hvor betydelig tror du det er i signalkabler?
    Svaret er at det er av ikke betydelig mengde.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Hvor betydelig tror du det er i signalkabler?
    Svaret er at det er av ikke betydelig mengde.
    Min erfaring er at hvis man kveiler opp signalkabler på over 1 meters lengde så vil 50Hz brum fra strømkabler kunne bli hørbart. Vi snakker da om analoge overføringer.
    Har hørt dette i eget oppsett ved kveiling av en 2 meters sub-kabel. Sub er ekstra utsatt for dette i og med at den fokuserer på frekvensområdet som støyen ligger i.
    Dette avhenger også av hvor god skjermingen på signalkablene er.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Dette har du naturligvis blindtestet?
    Ja, vi var to stk her. Men ellers så var forskjellen merkbart bedre på cd-spilleren, med resultat som gav en ro i lydbildet og bedre dynamikk.
    Forsterkeren var det lite/ingen forskjell, kanskje skyldes det at den er dual-mono oppbygget og kraftig strømforsyning ? kva veit eg.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo

Nå er eg ikke noe ekspert, og mange vil vel sei eg ikke har peiling, men
    Når orginalkabelen er 2x1 kvadrat så må det vere mer å hente når en går opp på kvadraten og i tilleg vis den har støyskjerming og at du får den fra Hong Kong for ca 200 kr.. (3-4000 i norge) Og i tillegg at det funker, da forstår ikke eg at du kan sei at en skal bruke dei orginale som følger med fordi dei er gode nok.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lure litt på en ting..
    I bil kjører en gjerne 30 kvadrat men kondensator må til for å få slutt på spennings falla (at lyset blinker) og da eg diskuterte det en riktig plass her på forumet, så var det noen som maste om at det var tull med kondensator og at en mister effekt..
    Noen som har peiling?

Veit det er litt utenom tema, men vil gjerne høre med dere som har peiling.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lure litt på en ting..
    I bil kjører en gjerne 30 kvadrat men kondensator må til for å få slutt på spennings falla (at lyset blinker) og da eg diskuterte det en riktig plass her på forumet, så var det noen som maste om at det var tull med kondensator og at en mister effekt..
    Noen som har peiling?

Veit det er litt utenom tema, men vil gjerne høre med dere som har peiling.
    Kondensatoren er nok til hjelp. Den er som ett lynkjappt batteri. Den sparer opp energi, og når resten av systemet får en dupp i strømgiverevnen, så tømmer den seg ut, slik at man ikke taper noe.

Hvis man har stor nok kondensator reserve på en effektforsterker, så takler den bedre når det skjer mye i lydbildet. Når en eksplosjon kommer, så er det ikke sikkert trafoen greier å levere nok til alle kanaler, da hjelper kondensatoren til med litt ekstra strøm. Jo større jo bedre.

Og for å korrigere til slutt, 30 kvadrats kabel finnes ikke, det er 25 og 35 som er størrelsene rundt der. (Har i hvertfall aldri sett den størrelsen i mitt yrke)

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Kondensatoren er nok til hjelp. Den er som ett lynkjappt batteri. Den sparer opp energi, og når resten av systemet får en dupp i strømgiverevnen, så tømmer den seg ut, slik at man ikke taper noe.

Hvis man har stor nok kondensator reserve på en effektforsterker, så takler den bedre når det skjer mye i lydbildet. Når en eksplosjon kommer, så er det ikke sikkert trafoen greier å levere nok til alle kanaler, da hjelper kondensatoren til med litt ekstra strøm. Jo større jo bedre.

Og for å korrigere til slutt, 30 kvadrats kabel finnes ikke, det er 25 og 35 som er størrelsene rundt der. (Har i hvertfall aldri sett den størrelsen i mitt yrke)
    Hehe 35 kvadrat var det nok ja.. skal friske oppigjen bilstereo senere i min bil 8)

Men då hadde eg rett also ja.. for skjønte ikkje helt hva han snakket om..om eg har følgt så dårlig med på vidergående liksom ;-)

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg fikk Emotiva sine forsterkere fra usa så måtte jeg kjøpe nye strømkabler. Da gikk jeg rett over veien og kjøpte clas ohlson sine til 49 kroner stk. Disse var produsert som om de var en størrelse for liten og satt veldig løst i forsterkerene, kastet dem rett i søppelbøtta. Så kjøpte jeg hama kabler hos elkjøp til 99 kroner stk. Disse satt som støpt

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra du kasta de som satt dårlig. Det er aldri bra, og kan være brannfarlig.

Det mange ikke tenker over når de kjøper ting i butikken, er at selv om kabelen passer, så er det ikke sikkert den er dimensjonert for belastningen. Mye av skjøteledningene og strømkabelene er fortsatt 0.75 kvadrat. Vi i elbransjen fikk ikke lov å selge disse lenger for noen år siden. Ser mange fortsatt har 1 kvadrat til salgs. Aldri bruk mindre enn 1.5 kvadrat på 230v. Greit med 1 kvadrat til 1 lampet, men de tåler uansett maks 100w.

Men til Empotiva så er det minimum 1.5. Du kunne gjort det billig og enkelt med en gang, og kjøpt ett støpsel og montert på den medfølgende kabelen, men ikke alle har verktøy.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Bra du kasta de som satt dårlig. Det er aldri bra, og kan være brannfarlig.

Det mange ikke tenker over når de kjøper ting i butikken, er at selv om kabelen passer, så er det ikke sikkert den er dimensjonert for belastningen. Mye av skjøteledningene og strømkabelene er fortsatt 0.75 kvadrat. Vi i elbransjen fikk ikke lov å selge disse lenger for noen år siden. Ser mange fortsatt har 1 kvadrat til salgs. Aldri bruk mindre enn 1.5 kvadrat på 230v. Greit med 1 kvadrat til 1 lampet, men de tåler uansett maks 100w.

Men til Empotiva så er det minimum 1.5. Du kunne gjort det billig og enkelt med en gang, og kjøpt ett støpsel og montert på den medfølgende kabelen, men ikke alle har verktøy.

Ofte er det kun 2x 1 kvadrat på kablene til all hifi..
    en tankevekker?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ofte er det kun 2x 1 kvadrat på kablene til all hifi..
    en tankevekker?
    Det er egentlig det. Men BD spillere osv trenger ikke mer, men forsterkere burte ha tykkere kabler med, samt bedre kontakter som sitter bedre. Det er like viktig, om ikke viktigere for å forhindre dårlig kontakt. Men nå bruker jo ikke en 5x200w forsterker 1000w hele tiden heller. Men kanskje maks 200 totalt normalt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har noen forslag til "strømhub" med minst 4/5 uttak på, som man kan koble en enkel-kabel i enden på for selv å velge lengde/kvalitet?

Tenker på noe ala denne:

Men må gå til norske kontakter selvfølgelig

Kan jo være praktisk hvis man har strømuttak i veggen et stykke unna der man vil ha racket plassert..

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •