Nye strømkabler - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 97
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blindtest Avblåst

Prøvet no den kabel på CD spilleren...og der skal den få stå i ro.

Du og du for en forskjell..

Diskanten roet seg..hele lydbildet fekk ein enorm ro.
    Det spela mye kraftigare.. Skulle tru eg hadde fått en rørforsterker på 2x200w mens den er 2x65..

Nei dette var forskjell.. Men kordan i huleste går det an med en strømkabel??? Må få sjekka teknologien på den en dag.

All musikk vart utrulig bra no.. No kom bassen eg syns manglet spesielt lavbassen...men og dynamikken i lyden.
    Bør prøves..nei må prøves..
    Så by rett før den går ut på e-bay og få en "gratis"

På forsterkeren var det minimale forskjeller.
    Men prøv den på CD-spilleren

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehehehe.............p£∂©€bo !!!???

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noken som kan forklare kvifor denne kabelen hadde så mye å si på cd-spilleren ???

se link:

http://cgi.ebay.co.uk/Hi-End-OYAIDE-P-079E-EUR-PLUG-Silver-plated-Power-Cable_W0QQitemZ190319900402QQcmdZViewItemQQptZUK_C omputing_CablesConnectors_RL?hash=item2c4ff336f2&_ trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=65%3A15|66%3A2|39%3A 1|293%3A1|294%3A50

Skjønner ikke at en strømledning har så mye å si den siste meteren fra veggen til spilleren..

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis strømkabelen er godt skjermet vil den "stråle" ut mindre magnetisme.
    Magnetisme kan indusere små spenninger i andre kabler som ligger paralelt med strømkabelen.
    Spesielt på signalkabler kan den induserte spenningen føre til små forstyrrelser i signalveien.
    Derfor lønner det seg alltid å ha skjermede strømkabler eller/og sørge for at strøm- og signalkabler ikke ligger nært/paralelt med hverandre.

Har ikke lest linken så nøye, men jeg kunne ikke i farta se at det stod noe om at denne kabelen var skjermet.
    Uansett har jeg vanskelig for å tro at lydforskjellen er så stor som du beskriver det, omtrent som natt og dag høres det ut som.......

Personlig har jeg aldri brukt strømkablene som følger apparatene, men kjører LoRad over hele fjøla... "just in case" , siden det ser ut som spagetti bak anlegget mitt, og jeg har desverre ikke muligheten til å legge strøm- og signalkabler fra hverandre....

Jeg aner ikke hvorfor din strømkabel "tok seg så bra ut" akkurat på cd spilleren da

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det noen kule kabler til en billig penge

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Magnetisme kan indusere små spenninger i andre kabler som ligger paralelt med strømkabelen.
    Spesielt på signalkabler kan den induserte spenningen føre til små forstyrrelser i signalveien.
    Derfor lønner det seg alltid å ha skjermede strømkabler eller/og sørge for at strøm- og signalkabler ikke ligger nært/paralelt med hverandre.

Har ikke lest linken så nøye, men jeg kunne ikke i farta se at det stod noe om at denne kabelen var skjermet.
    Uansett har jeg vanskelig for å tro at lydforskjellen er så stor som du beskriver det, omtrent som natt og dag høres det ut som.......

Personlig har jeg aldri brukt strømkablene som følger apparatene, men kjører LoRad over hele fjøla... "just in case" , siden det ser ut som spagetti bak anlegget mitt, og jeg har desverre ikke muligheten til å legge strøm- og signalkabler fra hverandre....

Jeg aner ikke hvorfor din strømkabel "tok seg så bra ut" akkurat på cd spilleren da
    Nei, ikke veit eg.. Eg er vel av den sorten som seier det IKKE er forskjell..

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg ikke ute etter å gjøre narr av noen, det er et genuint spørsmål jeg ønsker svar på:

Hvor tykk strømkabel er man egentlig nødt til å ha for å lede strøm fra veggen til f.eks. en forsterker på 2x250watt? Jeg har ikke greie på dette med strøm, men når jeg ser på tråden i en sikring som er på f.eks. 16A så er ikke den videre tykk. Går all strømmen til en kurs gjennom den tynne tråden, eller? På en bilsikring til f.eks "1000 metringer" så er jo tråden på sikringen mye tynnere enn kablene som brukes. Er jeg helt på vidda og har misforstått alt når jeg tror at kablene ikke trenger å være så tykke som de er eller? Går ut ifra at noe av tykkelsen er for å spre varmen siden en sikring som har gått ihvertfall er mer enn varm nok, men er det alt de ekstra lederne er der for?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikringer er så tynne, fordi de skal være svakeste punkt i kjeden. Dette er fordi du skal unngå at kablene, og/eller annen elektronikk ryker ved feil/kortsluttning. Derfor hadde det vært en alvorlig blemme å ha kabler med sikringstråds tykkelse.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baxter
    Sikringer er så tynne, fordi de skal være svakeste punkt i kjeden. Dette er fordi du skal unngå at kablene, og/eller annen elektronikk ryker ved feil/kortsluttning. Derfor hadde det vært en alvorlig blemme å ha kabler med sikringstråds tykkelse.
    Ser den, men å ha veldig tykke strømkabler til mange hundre/tusen kroner når ledningen fram til kontakten sikkert koster 4kr/meter og er 2x2,5kvmm er vanskelig å forstå for meg. Har noen først pissa i bekken oppstrøms for deg så hjelper det lite at du drikker vannet fra en gullkopp.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Ser den, men å ha veldig tykke strømkabler til mange hundre/tusen kroner når ledningen fram til kontakten sikkert koster 4kr/meter og er 2x2,5kvmm er vanskelig å forstå for meg. Har noen først pissa i bekken oppstrøms for deg så hjelper det lite at du drikker vannet fra en gullkopp.
    Tenker det samme.. men kanskje noe mer hemmligheter enn kvadraten på kablene?? Det sies kontaktene er mye å hente på... har ikke forska på det..sjekke en gang eg kjeder meg.

Lav Volt, tykke ledere..tungt for strømmen å ferdes.
    Høy Volt, tynnere ledere.. Se høyspent linjer..kan transporteres mer Amper..

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har eg fått tak i en strømkabel til, noe å 10 pund :-)

Kanskje eg bør få samlet noen folk og tatt en blindtest, etter ferien??

Forslag på hvordan eg skal ta testen?

Tenkte på at eg IKKE skal bedømme noe, bare stå for utskiftingen.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er en grunn til at strømkabler stort sett ikke er skjermet og det er at det dreier seg om 50Hz ( 60 Hz i USA) og for å få en effektiv skjerm ved denne frekvensen må du opp i en par mm solid kobber. Det er mye mer å hente på å ungå paralleføringer med andre kabler. Kryssing er ikke noe problem.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Lav Volt, tykke ledere..tungt for strømmen å ferdes.
    Høy Volt, tynnere ledere.. Se høyspent linjer..kan transporteres mer Amper..
    Heller tvert imot

Tykke ledere har i teorien mindre motstand enn tynne og er derfor lettere for strømmen og fredes.
    Det kan sammenlignes med vannrør. Med ett tykkere rør får du mer flow (liter pr time)
    Enig?

De tynne lederene som brukes i høyspentlinjer transporterer mindre ampere på grunn av den høye spenningen. Ohm's lov....
    Grunnen til at det brukes så høye spenninger som feks 100kV er at spenningsfallet blir minimalt over de lange strekningene, mao mindre tap for kraftleverandørene.
    Høyspentlinjene er av uisolerte aluminiumsledere.
    Alu har noe dårligere ledeevne enn kobber, men ikke betydelig i denne sammenhengen.
    Grunnen til at det blir brukt er at metallet er mye billigere enn kobber, og mye lettere. Isolasjon er dyrt og gjør kabelen tyngere, så det brukes derfor ikke i det hele tatt.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo
    Det er en grunn til at strømkabler stort sett ikke er skjermet og det er at det dreier seg om 50Hz ( 60 Hz i USA) og for å få en effektiv skjerm ved denne frekvensen må du opp i en par mm solid kobber.
    Mulig du har rett i det, men jeg tror likevel at en tynn skjerm er bedre enn ingen skjerm.
    Det blir ikke værre i allefall....

Newcomer meridian861 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Tenkte jeg skulle å prøve å oppgradere strømkabler i Hjemmekinoen. Har nå bare kabler som følger fra produsent. Noen som har forslag til gode kabler. Skal kable om Pioneer sclx81 og xindax xa8800mne. Og tror dere dette vill ha noe å si??. Håper dere kan hjelpe meg i jungelen av kabler å velge i.
    My 2 Cents
    Kabel rot bra eller dårlig?

Kabler:
    I ett forsøk på å få oppsett til å se "ryddigt" ut er det mange som bruker strips for å samle kablene sammen, men det å ha strøm-, signal- og digitalekabler ved siden av hverandre vil forverre lydbildet.
    Alle kabler har en eller annen for for magnetisk stråling som kan tilføre uønsket støy i en kable som ligger inntil.
    Lyd signaler som går igjennom en kabel lager ett magnetfelt rundt den. Dette magnet feltet blir større og mindre rundt kabelen i den samme frekvensen som audio signalet har.
    Så alle kabler som ligger inntil denne vil bli tilført ett signal.

EKS: Du har en strøm kabel som har en frekvens på 60 Hz fra støpselet, den vil tilføre de kabelene som ligger inntil en støy ved 60Hz (during).
    Det samme gjelder for en CD/DVD spillers coax(digital) kabel som er koblet til en sourround processor o.l. denne digital kablene vi stråle høy-frekvens støy ( i megahertz sikte) å det til dine analog kabler og til og med strøm kabelen din.
    Du kan kanskje ikke høre denne "forurensningen" men den vil legge ett unødvendig slør i lydbildet, som hjernen hele tide vil jobbe med å filtrer vekk.
    Først når du for fjernet den vil du merke en stor forskjell!

Godt eks. er lystoffrør....du høre støyen fra de når du kommer inn i rommet etter noen timer er støyen borte...hjernen har da "laget" ett filter.

Her er har jeg samlet tips fra uttallige bøker:

1. Hold strømkabler unna Signal- og Høytaler kabler.
    Hvis de må krysses, må de krysse hverandre i
    rette vinkler (90 Grader). NBBB!! ikke parallelt.

2. Der Kabler evt krysser hverandre plasser en
    isopor bit på ca 5 cm i mellom.
    Bruk ente strikk eller lynlim for holde isoporen på
    plass. Dette gjøres over alt der kablene krysser
    eller kommer for nærme hverandre.
    Bare dette kan hos noen ha en dramatisk effekt.

3. Aldri sett to komponenter oppå hverandre!

4. Alle kabler forringer signalet som passerer
    igjennom så jo kortere strek jo bedre.
    Bedre med lang XLR kabel og kort høytaler kabel,
    enn omvendt.

Anbefaler deg å kjøpe Supra sine skjermede strømkabler.....da tilfører du ikke støy....fra andre kilder

PerS

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heller tvert imot

Tykke ledere har i teorien mindre motstand enn tynne og er derfor lettere for strømmen og fredes.
    Det kan sammenlignes med vannrør. Med ett tykkere rør får du mer flow (liter pr time)
    Enig?

De tynne lederene som brukes i høyspentlinjer transporterer mindre ampere på grunn av den høye spenningen. Ohm's lov....
    Grunnen til at det brukes så høye spenninger som feks 100kV er at spenningsfallet blir minimalt over de lange strekningene, mao mindre tap for kraftleverandørene.
    Høyspentlinjene er av uisolerte aluminiumsledere.
    Alu har noe dårligere ledeevne enn kobber, men ikke betydelig i denne sammenhengen.
    Grunnen til at det blir brukt er at metallet er mye billigere enn kobber, og mye lettere. Isolasjon er dyrt og gjør kabelen tyngere, så det brukes derfor ikke i det hele tatt.
    Ja det var vel dette eg mente for så vitt.. :-D

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den eneste grunn til å bytte strømkabelen til noe annet er å få en som er skjermet. Da vil magnetfeltet som er rundt kabelen gi noen innvirkning på andre kabler bak.

Hvis kabelen ikke er skjermet, så har det ingenting å si på kvaliteten, da strømmen først går igjennom en trafo, så likeretter. De som hevder noe annet tror også på julenissen. Hva med alle de andre kilometerene med kabel før den siste meteren?

Eneste grunn til at en skjermet kabel vil hjelpe, er at den ikke støyer for signal og høytaller kabler.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig, men noen mener at dette bare er tull.

pmo for eksempel...
    Det er en grunn til at strømkabler stort sett ikke er skjermet og det er at det dreier seg om 50Hz ( 60 Hz i USA) og for å få en effektiv skjerm ved denne frekvensen må du opp i en par mm solid kobber.

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp noen meter med FAT LMC og noen gode kontakter så får du en skikkelig gromm kabel

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Psychonaut
    Kjøp noen meter med FAT LMC og noen gode kontakter så får du en skikkelig gromm kabel
    Ja visuelt sett, men lydmessig?

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •