Forskjell på RCA kabler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjell på RCA kabler?

Hallo,

Er det noe forskjell på disse 3 kablene?

Subwoffer kabel med RCA
    RCA phono (høyre/venstre ifra f.eks CD spiller inn på forsterker)
    Digital coax (mellom DVD spiller og forsterker for å sende signalet digitalt).

Eller kan jeg f.eks splitte en phono h/v kabel og bruke den ene som "digital coax" og den andre som "sub kabel"?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en helt vanlig RCA-signalkabel på coax ut fra dekoder inn til receiver så det burde fungere helt greit.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lglinstad
    ...kan jeg f.eks splitte en phono h/v kabel og bruke den ene som "digital coax" og den andre som "sub kabel"?
    Det går helt fint, har gjort det samme selv. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke akkurat optimalt..

Det er ikke bare motstanden i kabelen som er forskjellige- Men de oppererer i forskjellige frekvensområder. Så det er ikke sikkert den "analoge" kabelen klarer å bære båndbredden til de digitale signalene. Da er det faktisk i flere tilfeller bedre å bruke en composite kabel, da denne har samme motsand som en digital-audio kabel og er laget for å opperere over 8mhz..

Du ødelegger ingenting av å prøve de kablene du har, enten så låter det bra eller så låter det skit.. :P

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Det er ikke akkurat optimalt..

Det er ikke bare motstanden i kabelen som er forskjellige- Men de oppererer i forskjellige frekvensområder. Så det er ikke sikkert den "analoge" kabelen klarer å bære båndbredden til de digitale signalene. Da er det faktisk i flere tilfeller bedre å bruke en composite kabel, da denne har samme motsand som en digital-audio kabel og er laget for å opperere over 8mhz..

Du ødelegger ingenting av å prøve de kablene du har, enten så låter det bra eller så låter det skit.. :P
    Det spiller ingen rolle hvilken kabel du bruker når det er snakk om noen få meter. For at impedansen på 75ohm som du sikter til her skal gjøre seg gjeldene, må du opp i lengder på over 5km.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går nok helt sikkert fint. Jeg brukte midlertidig en phonokabel som coax til lyden fra dvdspilleren min når jeg kjøpte ny sist, og glemte hele greia. Oppdaget det når jeg omorganiserte litt og gikk over til HDMI her forrige dagen, to år senere. Har hatt flott hjemmekinolyd hele veien jeg
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Det spiller ingen rolle hvilken kabel du bruker når det er snakk om noen få meter. For at impedansen på 75ohm som du sikter til her skal gjøre seg gjeldene, må du opp i lengder på over 5km.
    Det handler også om båndbredde.. om en kabel er optimert for informasjon under 8mhz analog overføring eller eller ikke..
    Har selv prøvet med varierende hell..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det handler også om båndbredde.. om en kabel er optimert for informasjon under 8mhz analog overføring eller eller ikke..
    Har selv prøvet med varierende hell..
    Kan du forklare hvordan en coax kabel som klarer å overføre 8Mhz eller mer digitalt skulle slite med overføring av 0-20KHz ?

Så sant kabel eller konnektorer ikke inneholder noen form for DC blocking så er det i tilfelle langt oppover i MHz området at man begynner å slite med dempning. Skal den bli signifikant snakker vi helt andre lengder enn den lille ormen bak anlegget.

Hva angår karakteristisk impedans, så er alle de tre nevnte coax variantene 75ohm så vidt jeg vet. Correct me if Im wrong.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Kan du forklare hvordan en coax kabel som klarer å overføre 8Mhz eller mer digitalt skulle slite med overføring av 0-20KHz ?

Så sant kabel eller konnektorer ikke inneholder noen form for DC blocking så er det i tilfelle langt oppover i MHz området at man begynner å slite med dempning. Skal den bli signifikant snakker vi helt andre lengder enn den lille ormen bak anlegget.

Hva angår karakteristisk impedans, så er alle de tre nevnte coax variantene 75ohm så vidt jeg vet. Correct me if Im wrong.
    Men poenget her er jo at det går andre veien.. En kabel som er laget for å overføre informasjon under 8Mhz skal nå overføre informasjon over sitt bruksområde...

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge det er digitalt så er det ikke noe problem, så lenge det er analogt tror jeg forskjellen er minimal.

Bruker selv Comprosite kabel for SPDIF (coax) og coax kabel som subkabel
    Ingen problemer her.

Så lenge alt er phonokabler så bør det ikke være serlig problematisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men poenget her er jo at det går andre veien.. En kabel som er laget for å overføre informasjon under 8Mhz skal nå overføre informasjon over sitt bruksområde...
    Hvor høy frekvens ser du for deg at du skal overføre i kabelen, og ved hvilken frekvens mener du man begynner å få problemer ?

Active maximan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke slik at en Digital Coax kabel SKAL ha 75 ohm da? Eller er det jeg som har misforstått?

Mener det er slik i antennekabler osv at kabelen skal ha en impedans på omtrent 75 ohm. Tror det samme går igjen i digital og analog coax

Rett meg gjerne

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor høy frekvens ser du for deg at du skal overføre i kabelen, og ved hvilken frekvens mener du man begynner å få problemer ?
    Vel for å forklare litt grundigere hvorfor man bør bruke en coax til digitale signaler og hvilke problemer som kan oppstå.

Coaxkabelen har kapasitet til å overføre høyere båndbredde med mindre tap pga sin motsand. ( Digital 75ohm analog 50ohm ) Fordelen med høy ohm er mindre signaltap enn ved 50ohm, mens fordelen med lavere motsand vil være økt effekt.
    Motstanden på digitalutgangen er på 75ohm, så da å bruke en kabel med lavere resistans er ikke helt optimalt. ( Bedre å bruke en kompositt kabel )

Noe som kan skje når man bruker en analog kabel til å gjøre en digitals jobb, vil være problemer med stående bølger i kabelen. De ellers så fine firkantpulsene blir avrundet i kantene og kan skape problemer for A/D konvertern. Da oppstår jitter, altså signalforstyrrelser. Disse forstyrrelsene kan variere fra en liten "ploppe" lyd 1 gang vært 10 minutt til og ikke få lyd...

Når jeg nevnte dette med båndbredde i forrige posten og refererte til Mhz, da pratet jeg ikke om de frekvensene vi tenker er på cd`n 20-20.000- Men sendefrekvensen til det digitale signalet. Digitalsignalet strekker seg som regel langt over 6Mhz ( 6mhz er sett på som minimum båndbredde for ett digitalsignal) og har du ikke en kabel som klarer båndbredden, mister man oppløsningen i lyden.

Ettersom ett digitalsignal er svakere i styrken enn analoge er det viktig å ha en kabel som har lavt signaltap pr meter- Og jeg leser at det ikke skal være ett problem før man når 1 kilometer.. Da vet jeg ikke hva slags krav man stiller til lyden sin. En typisk god digitakabel har f.eks ved 100Mhz 0.11 db/m signaltap, en analog kabel kan ha opptil 3 db/m signaltap og nettopp derfor er det lavere motstand på de analoge kablene...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel for å forklare litt grundigere hvorfor man bør bruke en coax til digitale signaler og hvilke problemer som kan oppstå.

Coaxkabelen har kapasitet til å overføre høyere båndbredde med mindre tap pga sin motsand. ( Digital 75ohm analog 50ohm ) Fordelen med høy ohm er mindre signaltap enn ved 50ohm, mens fordelen med lavere motsand vil være økt effekt.
    Motstanden på digitalutgangen er på 75ohm, så da å bruke en kabel med lavere resistans er ikke helt optimalt. ( Bedre å bruke en kompositt kabel )
    Med all respekt dreamphaze dette er rent sludder. Karakteristisk impedans på en coax har ingenting å gjøre med signaltap og effekt. Så lenge kilden og lasten er impedansematchet med kabelen vil en 50 ohms kabel kunne gi akkurat like lavt tap som en 75 ohms. Du blander tydligvis kar.imp. med serie resistans i kabelen, som er svært lav og først blir signifikant ved store lengder.

Noe som kan skje når man bruker en analog kabel til å gjøre en digitals jobb, vil være problemer med stående bølger i kabelen. De ellers så fine firkantpulsene blir avrundet i kantene og kan skape problemer for A/D konvertern. Da oppstår jitter, altså signalforstyrrelser. Disse forstyrrelsene kan variere fra en liten "ploppe" lyd 1 gang vært 10 minutt til og ikke få lyd...
    Igjen er du ute på glattisen. Digitale signaler av en viss frekvens sendes ikke som firkantpulser, men filtreres og nærmer seg sinusform. Dette gjøres for å unngå å okkupere den enorme båndbredden en firkantpuls består gir. D/A konverteren sampler signalet på riktig punkt ved hjelp av den ekstraherte klokken. Dermed holdes jitteret på et akseptabelt nivå, og man unngår "ploppelyder"

Her kan du lese deg litt opp hvis du er interessert: epanorama.net/S/PDIF Interface

Når jeg nevnte dette med båndbredde i forrige posten og refererte til Mhz, da pratet jeg ikke om de frekvensene vi tenker er på cd`n 20-20.000- Men sendefrekvensen til det digitale signalet. Digitalsignalet strekker seg som regel langt over 6Mhz ( 6mhz er sett på som minimum båndbredde for ett digitalsignal) og har du ikke en kabel som klarer båndbredden, mister man oppløsningen i lyden.
    Dette er også feil.
    SPDIF signalet okkuperer maks 100kHz-6MHz. Dette klarer selv den mest råtne coax hvis den ikke er veldig lang.
    Hvis man tøyer grensene vil man etterhvert få bitfeil. Oppløsningen i lyden vil være uendret, men mye bitfeil vil gi hørbare forstyrrelser, og etterhvert utfall.

Ettersom ett digitalsignal er svakere i styrken enn analoge er det viktig å ha en kabel som har lavt signaltap pr meter- Og jeg leser at det ikke skal være ett problem før man når 1 kilometer.. Da vet jeg ikke hva slags krav man stiller til lyden sin. En typisk god digitakabel har f.eks ved 100Mhz 0.11 db/m signaltap, en analog kabel kan ha opptil 3 db/m signaltap og nettopp derfor er det lavere motstand på de analoge kablene...
    Igjen sauser du sammen karakteristisk inmpedans og kabeltap, og befinner deg altfor langt opp i frekvens for at dataene skal være relevante.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    A high bandwidth is important: An SPDIF digital audio signal contains frequencies that extend far beyond the usually specified minimum required bandwidth (~6 MHz). Even though this minimum bandwidth provides useable transmission, accurate data transmission and recovery of low-jitter clocks in real-world noisy environments will benefit from greatly increased bandwidth:
    The digital audio signal consists of elementary data units (bits) in the form of zeros and ones. These are square waves (merlon shaped elements) which vertical edges serve as a demarcation for the signal receiving circuitry (e.g. D-to-A converter) to be able to retrieve the signal clock and to recognise the contained bit values.
    Cable bandwidth decreases with cable length used. Lower bandwidths increasingly cause the digital audio signal’s square waves edges to get rounded off and become smeared over time (inter-symbol interference). This impairs the receiving circuitry’s ability to correctly determine the individual bit values and their timing. The so-called “jitter distortion” and “bit error rate” increase and the audio quality decreases.

Da har jeg isåfall en høne å plukke med diverse kilder rundt på nettet om det du påstår er sant...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    A high bandwidth is important: An SPDIF digital audio signal contains frequencies that extend far beyond the usually specified minimum required bandwidth (~6 MHz). Even though this minimum bandwidth provides useable transmission, accurate data transmission and recovery of low-jitter clocks in real-world noisy environments will benefit from greatly increased bandwidth:
    The digital audio signal consists of elementary data units (bits) in the form of zeros and ones. These are square waves (merlon shaped elements) which vertical edges serve as a demarcation for the signal receiving circuitry (e.g. D-to-A converter) to be able to retrieve the signal clock and to recognise the contained bit values.
    Cable bandwidth decreases with cable length used. Lower bandwidths increasingly cause the digital audio signal’s square waves edges to get rounded off and become smeared over time (inter-symbol interference). This impairs the receiving circuitry’s ability to correctly determine the individual bit values and their timing. The so-called “jitter distortion” and “bit error rate” increase and the audio quality decreases.

Da har jeg isåfall en høne å plukke med diverse kilder rundt på nettet om det du påstår er sant...
    Sjekk epanorama artikkelen så ser du at "square wave" teorien du gjengir ikke stemmer. De generelle betraktningene om at de beskrevne problemene øker ved lange kabelstrekk er forsåvidt riktige, poenget er at de ikke gjør seg gjeldende i SPDIF og digital audio sammenheng, både pga. den lave frekvensen på signalene og den korte kabellengden.
    De som prøver å problematisere SPDIF grensesnittet er som oftest fantaster som ønsker å selge NASA drivverk og ditto D/A konvertere.

For å illustrere størrelsesorden:
    Jeg jobber til daglig med design av elektronikk for kommunikasjonssystemer med flere gigabit overføringshastighet både på radio og lange coaxkabler og fibre. Hvis det var så vanskelig å overføre signaler på under 10MHz over 1m coax som du innbiller deg, så ville vi hatt forholdsvis liten mulighet til å lykkes med våre produkter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk epanorama artikkelen så ser du at "square wave" teorien du gjengir ikke stemmer. De generelle betraktningene om at de beskrevne problemene øker ved lange kabelstrekk er forsåvidt riktige, poenget er at de ikke gjør seg gjeldende i SPDIF og digital audio sammenheng, både pga. den lave frekvensen på signalene og den korte kabellengden.
    De som prøver å problematisere SPDIF grensesnittet er som oftest fantaster som ønsker å selge NASA drivverk og ditto D/A konvertere.

Jeg jobber til daglig med design av elektronikk for kommunikasjonssystemer med flere gigabit overføringshastighet både på radio og lange coaxkabler og fibre. Hvis det var så vanskelig å overføre signaler på under 10MHz over 1m coax som du innbiller deg, så ville vi hatt forholdsvis liten mulighet til å lykkes med våre produkter.
    Nå skal det ikke sies at det er min "teori", det er tatt ut fra diverse nettforaer og artikkler skrevet. Så jeg har gjengitt dette med firkantpulser etter artikkler..

Skal lese artikkelen din og se hva jeg mener etter det.. Men, siden du jobber med dette kan du kanskje forklare viktigheten av motsanden i digitale og analoge videokabler da? Og hvorfor man til tider ikke får signal igjenom en analog kabel med digitalesignaler?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå sier ikke jeg at det er vanskelig å overføre dette via coax.. jeg sier andre veien, hva om du skulle brukt en kabel med lavere motsand uten den type skjerming som ligger i coax, for så å prøvd å overføre flere gigabit med informasjon? Det er jo det som er spørsmålet til trådstarter, hvorvidt han kan bruke en standard analog kabel til å overføre digitalsignaler. Noe som forsåvidt kan fungere, det går også å bruke metallkleshengere for å overføre digitalsignaler, men er det bra? neppe..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal det ikke sies at det er min "teori", det er tatt ut fra diverse nettforaer og artikkler skrevet. Så jeg har gjengitt dette med firkantpulser etter artikkler..

Skal lese artikkelen din og se hva jeg mener etter det.. Men, siden du jobber med dette kan du kanskje forklare viktigheten av motsanden i digitale og analoge videokabler da? Og hvorfor man til tider ikke får signal igjenom en analog kabel med digitalesignaler?
    Grunnen til at en signalkabel skal ha en gitt karakteristisk impedans er som jeg skrev at man må ha match mellom kildens, kabelens, og lastens karakteristiske impedans. I noen applikasjoner, SPDIF, TV antenne, etc benyttes 75 ohm.
    For radio frekvenser fra feks 100MHz og opp til mange GHz benyttes det i profesjonellt ustyr 50 ohm karakteristisk impedans på utstyr og kabler.
    Så din kobling mellom kar.imp. og frekvensområde kabelen benyttes for er som du nå kanskje skjønner tullball.
    Resultatet av mismatch, feks at man benytter en 75ohms kabel på en 50ohm kilde vil være refleksjoner og stående bølger, og vil derfor gi signaltap. Dette fenomenet øker ved økende mismatch, men er lite signifikant før man kommer opp i 100MHz og mer.

Problemet ditt med å få SPDIF signal over en analog signalkabel med rca plugger har jeg selv aldri opplevd. Det kan ha flere årsaker; for lang kabel, brudd i kabel, dårlig konnektor, feil på kilde, feil på mottaker, etc.

Hvis du ønsker å lese mer om teorien rundt karakteristisk impedans, matching, etc så kan jeg etterhvert grave fram noen linker med transmisjonslinjeteori.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå sier ikke jeg at det er vanskelig å overføre dette via coax.. jeg sier andre veien, hva om du skulle brukt en kabel med lavere motsand uten den type skjerming som ligger i coax, for så å prøvd å overføre flere gigabit med informasjon? Det er jo det som er spørsmålet til trådstarter, hvorvidt han kan bruke en standard analog kabel til å overføre digitalsignaler. Noe som forsåvidt kan fungere, det går også å bruke metallkleshengere for å overføre digitalsignaler, men er det bra? neppe..
    TS har kun listet opp forskjellige coax kabler, så det er det vi diskuterer.

"Lavere motstand, uten skerming, kleshengere".....avsporing på gang ?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •