Forskjell på RCA kabler? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Grunnen til at en signalkabel skal ha en gitt karakteristisk impedans er som jeg skrev at man må ha match mellom kildens, kabelens, og lastens karakteristiske impedans. I noen applikasjoner, SPDIF, TV antenne, etc benyttes 75 ohm.
    For radio frekvenser fra feks 100MHz og opp til mange GHz benyttes det i profesjonellt ustyr 50 ohm karakteristisk impedans på utstyr og kabler.
    Så din kobling mellom kar.imp. og frekvensområde kabelen benyttes for er som du nå kanskje skjønner tullball.
    Resultatet av mismatch, feks at man benytter en 75ohms kabel på en 50ohm kilde vil være refleksjoner og stående bølger, og vil derfor gi signaltap. Dette fenomenet øker ved økende mismatch, men er lite signifikant før man kommer opp i 100MHz og mer.

Problemet ditt med å få SPDIF signal over en analog signalkabel med rca plugger har jeg selv aldri opplevd. Det kan ha flere årsaker; for lang kabel, brudd i kabel, dårlig konnektor, feil på kilde, feil på mottaker, etc.

Hvis du ønsker å lese mer om teorien rundt karakteristisk impedans, matching, etc så kan jeg etterhvert grave fram noen linker med transmisjonslinjeteori.
    Her har nok vi snakket rundt hverandre ganske godt... Da har jeg skrevet innlegget mitt over noe for fort muligens.. Jeg har ikke sagt at problemet er å få digital signaler via RCA kontakter, for RCA er ikke en kabeltype, men pluggen som brukes på digitale såvell som analoge kabler..

Som du ser over, spør trådstarter om han kan bruke analoge kabler som digitale noe jeg i første omgang skrev nei til..

Når jeg først trakk ohm inn i bilde er det forde analoge kabler = 50ohm digitale = 75ohm.. Sålangt er vi enige. og dette med som du sier : 75ohms kabel på en 50ohm kilde vil være refleksjoner og stående bølger- er i grunn det jeg beskrev over som du sa var tullball? Dog har jeg nok formulert meg litt annerledes enn deg..

Men da kan vi trekke en konkluson om at en normal analog signalkabel ikke er optimal for overførsel av digitale signaler? Slik Coax vil være?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Her har nok vi snakket rundt hverandre ganske godt... Da har jeg skrevet innlegget mitt over noe for fort muligens.. Jeg har ikke sagt at problemet er å få digital signaler via RCA kontakter, for RCA er ikke en kabeltype, men pluggen som brukes på digitale såvell som analoge kabler..

Som du ser over, spør trådstarter om han kan bruke analoge kabler som digitale noe jeg i første omgang skrev nei til..

Når jeg først trakk ohm inn i bilde er det forde analoge kabler = 50ohm digitale = 75ohm.. Sålangt er vi enige. og dette med som du sier : 75ohms kabel på en 50ohm kilde vil være refleksjoner og stående bølger- er i grunn det jeg beskrev over som du sa var tullball? Dog har jeg nok formulert meg litt annerledes enn deg..

Men da kan vi trekke en konkluson om at en normal analog signalkabel ikke er optimal for overførsel av digitale signaler? Slik Coax vil være?
    RCA er en coax plugg, og analoge signalkabler for lyd er coaxkabler. Analoge coax kabler har 75 ohm (helt ukritisk ved audio frekvenser) kar.imp, digitale coax kabler har 75 ohm kar.imp.
    Du trekker opp skiller mellom disse kabeltypene, som feks at de har forskjellig kar.imp, og at den ene er skjermet og den andre ikke. Dette er jo rett og slett feil.
    Hvis du må overbevise deg selv, så snitt opp en vanlig billig analog signalkabel med RCA kontakter, så får du konstatert at den er skjermet.
    Hvis du opererer med en eller annen sær type analog signalkabel som ikke er skjermet coax, så bør du linke til et eksempel.

Å konkludere med at vi har snakket forbi hverandre blir et dårlig forsøk på å vri seg unna.
    Jeg anbefaler å tilegne seg grunnleggende kunnskap før man bastant slenger om seg med egenkonstruerte teorier i tekniske diskusjoner.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    RCA er en coax plugg, og analoge signalkabler for lyd er coaxkabler. Analoge coax kabler har 75 ohm (helt ukritisk ved audio frekvenser) kar.imp, digitale coax kabler har 75 ohm kar.imp.
    Du trekker opp skiller mellom disse kabeltypene, som feks at de har forskjellig kar.imp, og at den ene er skjermet og den andre ikke. Dette er jo rett og slett feil.
    Hvis du må overbevise deg selv, så snitt opp en vanlig billig analog signalkabel med RCA kontakter, så får du konstatert at den er skjermet.
    Hvis du opererer med en eller annen sær type analog signalkabel som ikke er skjermet coax, så bør du linke til et eksempel.

Å konkludere med at vi har snakket forbi hverandre blir et dårlig forsøk på å vri seg unna.
    Jeg anbefaler å tilegne seg grunnleggende kunnskap før man bastant slenger om seg med egenkonstruerte teorier i tekniske diskusjoner.
    Så utrolig frekk du er..

Sier ikke at dette her er egenkonstruerte teorier, men tatt ifra diverse foraer og artikkler..
    Jeg skjønner ikke helt den øverste settningen jeg.. RCA er kontakttypen, ikke kabeltypen og det har jeg heller aldri påstått..

Men så å forstå av dine innlegg er det ingen forskjell på kabler brukt til analoge signaler og kabler til digitale. Motstanden i kabelen har ikke noe å si, båndbredden har ikke noe å si og hvor godt de er skjermet har ikke noe å si...

Godt å få det ut av verden. .Så tror jeg at jeg krabber tilbake til hula mi og bøyer til noen kleshengere..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Så utrolig frekk du er..

Sier ikke at dette her er egenkonstruerte teorier, men tatt ifra diverse foraer og artikkler..
    Jeg skjønner ikke helt den øverste settningen jeg.. RCA er kontakttypen, ikke kabeltypen og det har jeg heller aldri påstått..

Men så å forstå av dine innlegg er det ingen forskjell på kabler brukt til analoge signaler og kabler til digitale. Motstanden i kabelen har ikke noe å si, båndbredden har ikke noe å si og hvor godt de er skjermet har ikke noe å si...

Godt å få det ut av verden. .Så tror jeg at jeg krabber tilbake til hula mi og bøyer til noen kleshengere..
    Om noe er frekt her så er det ditt forsøk på konklusjon og oppsummering.

Jeg har argumentert saklig basert på kunnskap, og du må tåle å bli motsagt nå det du skriver ikke stemmer.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg nevnte i et tidligere innlegg så bruker jeg en helt vanlig analog signalkabel som sikkert fulgte med en radio, DVD-spiller eller noe for å ta lyd fra dekoderen min til receiveren. Jeg aner ikke noe om motstanden i kabelen. Jeg aner heller ikke noe om dette egentlig skal virke eller ikke. Det jeg vet er at jeg bruker det og får lyd som er upåklagelig. Værre enn det er det ikke.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kaller det ofte RCA kabel selv om kanskje selve lederen ikke heter RCA.
    Akkurat som man sier DVI kabel selv om kabelen ikke heter DVI.

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra antenneverdenen har vi arvet to standarder: 50 og 75 ohm. For balansert digital overføring, AES/EBU standard, går signalet på 110 ohm tvistet par. "Analoge kabler" (les: kabler til audiofrekvent) bruker hva som helst av dissse uten at det har noe å si for resultatet.

Selv bruker jeg gjerne 110 ohm balansert til alt: AES3 balansert kabling, SPDIF ubalansert, analoge lydkabler.. Funker helt utmerket uansett hva det er så lenge strekkene er kort.

Ser også at noen nevner at en digitalkabel må være flere kilometer lang før det har noe å si. Det gjelder lydkabler. Med vanlig kobbertråd er feltspredningen på 2/3 av lyshastighet - 200 millioner meter sekundet. Med 5 megahertz signal tar det 200 mill / 5 mill = 40 meter for en full bølgelengde. Men dette har jeg fint peiling på, regner med at Bønna korrekterer det som evnt. trengs å rettes opp.

Bønna, vet du hvor stor del av bølgelengden kabelen kan være før det eventuelt blir problemer med refleksjoner? Av en eller annen grunn får jeg for meg at det kan være noe sånt som 1/10 av bølgelengden til signalet, men det er kanskje pessimistisk?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    Fra antenneverdenen har vi arvet to standarder: 50 og 75 ohm. For balansert digital overføring, AES/EBU standard, går signalet på 110 ohm tvistet par. "Analoge kabler" (les: kabler til audiofrekvent) bruker hva som helst av dissse uten at det har noe å si for resultatet.

Selv bruker jeg gjerne 110 ohm balansert til alt: AES3 balansert kabling, SPDIF ubalansert, analoge lydkabler.. Funker helt utmerket uansett hva det er så lenge strekkene er kort.

Ser også at noen nevner at en digitalkabel må være flere kilometer lang før det har noe å si. Det gjelder lydkabler. Med vanlig kobbertråd er feltspredningen på 2/3 av lyshastighet - 200 millioner meter sekundet. Med 5 megahertz signal tar det 200 mill / 5 mill = 40 meter for en full bølgelengde. Men dette har jeg fint peiling på, regner med at Bønna korrekterer det som evnt. trengs å rettes opp.

Bønna, vet du hvor stor del av bølgelengden kabelen kan være før det eventuelt blir problemer med refleksjoner? Av en eller annen grunn får jeg for meg at det kan være noe sånt som 1/10 av bølgelengden til signalet, men det er kanskje pessimistisk?
    Man vil generelt ha max og minpunkter i standbølgemønsteret for hver 1/4 bølgelengde for en transmisjonslinje som er mistilpasset. Så multipler av 1/4 bølgelengde er kabellengder man bør søke å holde seg unna (full ressonans) hvis man vet at linjen er mistilpasset. Dette er veldig aktuelt for antennekabler, men mindre aktuelt for signalkabler da de for alle praktiske formål er matchet (1/4 bølgelengde er jo også temmelig mye lenger enn de fleste SPDIF kabler)

For de som vil lese mer: Standing waves and resonance : TRANSMISSION LINES

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lagde meg en egen coax av vanlige ledere for 3år siden og den står fortsatt i anlegget . Finfin den

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •