Signalkabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: Signalkabler

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Signalkabler

Hei!

Jeg har hittil liten erfaring med å høre forskjell på signalkabler. Har ikke testet noe heller, men har bruk for litt nye signalkabler etterhvert og tenkte å høre litt med dere før jeg handler. Det følger jo med standardkabler som sikkert funker greit, men de er sjelden pene og bare det i seg selv er et argument jeg lett kjøper for å handle noen andre hehe

Er det noen spesifikke merker jeg burde teste om jeg vil ha kabler som gjerne tilfører litt varme i lydbildet? Jeg må ha to sett stereo signalkabler og ser for meg å bruke mellom 1000 og 2000kr tilsammen
    Vet det er mange skeptikere der ute, men pr dags dato har jeg et par van den hul the Name signalkabel til cd spiller, og ellers bare enkle standardkabler...

Takker!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Hei!

Jeg har hittil liten erfaring med å høre forskjell på signalkabler. Har ikke testet noe heller, men har bruk for litt nye signalkabler etterhvert og tenkte å høre litt med dere før jeg handler. Det følger jo med standardkabler som sikkert funker greit, men de er sjelden pene og bare det i seg selv er et argument jeg lett kjøper for å handle noen andre hehe

Er det noen spesifikke merker jeg burde teste om jeg vil ha kabler som gjerne tilfører litt varme i lydbildet? Jeg må ha to sett stereo signalkabler og ser for meg å bruke mellom 1000 og 2000kr tilsammen
    Vet det er mange skeptikere der ute, men pr dags dato har jeg et par van den hul the Name signalkabel til cd spiller, og ellers bare enkle standardkabler...

Takker!
    Sliter litt med å forstå dette fokuset på utseendet til signalkabler. De ligger da for pokker stort sett i mørket på baksiden av komponentene.
    Veldig mange signalkabel diskusjoner/tester runder av med "jaja, de ser ihvertfall flotte ut, så da er de jo verdt pengene uansett". Forstå det den som kan...

Du som har både dyre og vanlige kabler kan jo invitere en assistent og gjøre litt kvalifisert blindtesting, og post gjerne resultatene her i kabelavdelingen til allmen opplysning.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Sliter litt med å forstå dette fokuset på utseendet til signalkabler. De ligger da for pokker stort sett i mørket på baksiden av komponentene.
    Veldig mange signalkabel diskusjoner/tester runder av med "jaja, de ser ihvertfall flotte ut, så da er de jo verdt pengene uansett". Forstå det den som kan...

Du som har både dyre og vanlige kabler kan jo invitere en assistent og gjøre litt kvalifisert blindtesting, og post gjerne resultatene her i kabelavdelingen til allmen opplysning.
    Det er vel ikke annet enn forfengelighet :P Du vet, det er noen som tørker støv bak der av og til... Dessuten liker jeg følelsen av kvalitet. Det kan vel sammenliknes med alufelger på bilen. Jeg har en gammel bil, men setter stor pris på både kvalitetsfølesen og utseende på alufelgene i motsetning til svarte stålfelger om vinter.

Får ta meg en liten test ja, siden jeg har to ulike typer. Poenget med å spørre var bare å høre om noen hadde testet litt mer enn meg og kommet frem til noen litt generelle konklusjoner med tanke på lyd/pris/merke

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I siste Hjemmekino (lurer på om det blir siste nummeret for min del også) så er det en test av en stikk-kontakt som visstnok gir deg varmere lyd til usle 1000kr.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Det er vel ikke annet enn forfengelighet :P Du vet, det er noen som tørker støv bak der av og til... Dessuten liker jeg følelsen av kvalitet. Det kan vel sammenliknes med alufelger på bilen. Jeg har en gammel bil, men setter stor pris på både kvalitetsfølesen og utseende på alufelgene i motsetning til svarte stålfelger om vinter.

Får ta meg en liten test ja, siden jeg har to ulike typer. Poenget med å spørre var bare å høre om noen hadde testet litt mer enn meg og kommet frem til noen litt generelle konklusjoner med tanke på lyd/pris/merke
    Liker også at komponenter og høyttalere tar seg bra ut, med fine ryddige fronter på pene, diskre hyller, etc. Greit at kabelstrekkene også er skjult, eller i det minste ikke henger og slenger. Poenget mitt var at kablingen på baksiden mellom komponentene så sjelden blir beundret. Bortsett fra under støvsugingen

Eksempelet ditt med stilige felger er jo av den mer synlige sorten. De har jo også noen objektivt forbedrede egenskaper sammnlignet med standard stålfelg.

Keep us posted med evt. lytteresultater. Er også interessert i evt lydforbedringer (signifikant hørbare) for analoge signalkabler innenfor "vanlig dødelige" budsjetter. Har begynt litt hifi bygging og lytting igjen med ulike CD spillere, effekttrinn, selvbygg etc, etter lengre tids rent kino-fokus.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Liker også at komponenter og høyttalere tar seg bra ut, med fine ryddige fronter på pene, diskre hyller, etc. Greit at kabelstrekkene også er skjult, eller i det minste ikke henger og slenger. Poenget mitt var at kablingen på baksiden mellom komponentene så sjelden blir beundret. Bortsett fra under støvsugingen

Eksempelet ditt med stilige felger er jo av den mer synlige sorten. De har jo også noen objektivt forbedrede egenskaper sammnlignet med standard stålfelg.

Keep us posted med evt. lytteresultater. Er også interessert i evt lydforbedringer (signifikant hørbare) for analoge signalkabler innenfor "vanlig dødelige" budsjetter. Har begynt litt hifi bygging og lytting igjen med ulike CD spillere, effekttrinn, selvbygg etc, etter lengre tids rent kino-fokus.
    Hehe vi er nok enige der ja

Skal si fra om det blir noen nyinnkjøp og om det er hørbare forskjeller. Må jo bare innrømme at jeg er litt skeptisk til forskjellene. Prisen går fort oppover, men en av fordelene er kanskje bedre skjerming enn de enkleste standardkablene.
    Hehe, er i ferd med å mekke litt stereo jeg og. Blir "nedgradering" fra surround, og må si jeg gleder meg som rakkern egentlig!
    Du får gi en lyd du og, om du plutselig gjør noen gode oppdagelser i den analoge verden

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brummund
    I siste Hjemmekino (lurer på om det blir siste nummeret for min del også) så er det en test av en stikk-kontakt som visstnok gir deg varmere lyd til usle 1000kr.
    Høhø, i hvilken kategori skal denne arkiveres? Hørtes veldig merkelig ut...

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan prøve merker som kimber, transparent audio og audioquest.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Van den huul er jo kabler med mørk signatur.. Prøv det på rund baut, kanskje du får det du er ute etter da =)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frank_flisen@flateby.net
    du kan prøve merker som kimber, transparent audio og audioquest.
    Takk for tips! Skal titte nærmere på dem når jeg skal ut å handle litt

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Van den huul er jo kabler med mørk signatur.. Prøv det på rund baut, kanskje du får det du er ute etter da =)
    Ja, har hørt at de har det ja De later til å ha veldig bra kvalitet og, så det kan være jeg rett og slett bare skal fortsette med van den hul ja. Er jo strøkent å ha samme merke hele veien!
    Takker

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg er på tynn is, men jeg prøver..

Kabler kan ikke tilføye noe som helst, det de kan er å ta vekk, men enkelte ganger fungerer det også. Jeg kjøpte et par med MIT kabler (til 2000,-) til mitt gamle anlegg, den hadde litt skarp topp, så det den gjorde var å fjerne litt av toppen, da hørte det ut som at den gav mere i mellomtone og bass, men egentlig så hørtes det bare slik ut p.g.a toppen var dempet.

Når jeg fikk Magnepanene i hus så hørte jeg hva de kablene egentlig gjorde, de herjet vilt med toppen, og diskanten på MG'n låt ikke bra med disse kablene. Dette er de dyreste kablene jeg noen sinne har kjøpt, og nå ligger de stuet på kottet i en eller annen eske!

Vet ikke om dette var noe svar, men tenkte jeg bare skulle nevne det. Kabler kan ikke tilføye noe som ikke er der fra før, bare ta vekk..

Lykke til!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Mulig jeg er på tynn is, men jeg prøver..

Kabler kan ikke tilføye noe som helst, det de kan er å ta vekk, men enkelte ganger fungerer det også. Jeg kjøpte et par med MIT kabler (til 2000,-) til mitt gamle anlegg, den hadde litt skarp topp, så det den gjorde var å fjerne litt av toppen, da hørte det ut som at den gav mere i mellomtone og bass, men egentlig så hørtes det bare slik ut p.g.a toppen var dempet.

Når jeg fikk Magnepanene i hus så hørte jeg hva de kablene egentlig gjorde, de herjet vilt med toppen, og diskanten på MG'n låt ikke bra med disse kablene. Dette er de dyreste kablene jeg noen sinne har kjøpt, og nå ligger de stuet på kottet i en eller annen eske!

Vet ikke om dette var noe svar, men tenkte jeg bare skulle nevne det. Kabler kan ikke tilføye noe som ikke er der fra før, bare ta vekk..

Lykke til!
    Ja, det virker jo logisk det du sier. Og som med mye annet så gjelder det kanskje å matche kabler med resten av anlegget for å hjelpe til med å få den lyen man er ute etter.

Takk for interessant input

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det, at når man mener at de ønsker at kabelen skal legge til noe.. Så vil det ikke være at de direkte legger til noe. De fjerner mindre.. Om du forstår?

Er man f.eks vant til Nordost som er slank i lyden, for så å gå over til VDH vil man føle at den legger til en del bass. Mens i realiteten fjerner den mindre bass en f.eks Nordost..

Så jeg skjønner hva du mener Hoj, men jeg må si at jeg også forstår trådstarter =)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •