Er 1 meter coax kabel til 400,- en god investering?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er 1 meter coax kabel til 400,- en god investering?

Hei,
    Jeg er ny her, men har lest noen av diskusjonene om hvorvidt det er mulig å høre forskjell på en billig digital kabel til noen få kroner pr meter, sammenlignet med en kabel til flere hundre (eller mer) pr meter. Jeg har imidlertid ikke funnet en diskusjon som omhandler akkurat det jeg lurer på, så jeg tillater meg å dra dette temaet opp nok en gang (c:

Jeg har en Sonos boks (ZP 90) med digital coax utgang, og har nettopp kjøpt en separat DAC (Cambridge Audio DagMagic). Mellom min Sonos og nye DAC trenger jeg en coax for overføring av digitalt signal. Jeg ble tilbudt en coax kabel til 400,- spenn (van den Hul), og kjøpte den siden de ikke hadde andre på butikken. Jeg spurte imidlertid om det var vits å bruke så mye penger på en kabel som skal overføre et digitalt signal 1 meter, og det mente ekspeditøren at var en fornuftig investering. For å være helt ærlig tviler jeg på at det kan ha noe å si om det en standard coax kabel til noen få kroner pr meter eller en spinndyr, men jeg er åpen for at jeg ikke kan nok om dette, og at det kan være et eller annet jeg ikke ser eller ikke forstår.

Grunnen til at jeg lurer på om denne meteren med superkabel har noe å si er fordi jeg har kjøpt min musikk på en server i Russland. Derfra har musikken blitt lastet ned og overført digitalt over hundrevis av mil, innom mange servere, og via kabler som sannsynligvis har svært varierende kvalitet, og som garantert koster langt mindre enn 400,- pr meter. Det digitale signalet har kommet inn i mitt hus via min ADSL linje, som vel består av noen gamle, tynne kobbertråder. Fra vegguttaket i huset mitt går enda noen flere meter med noen gamle, tynne kabler av sannsynligvis svært dårlig kvalitet til modemet mitt. Fra modemet mitt er det ytterligere noen meter med tynn nettverkskabel til serveren min. Mine digitale filer har imidlertid blitt lagret helt ypperlig på min server.

Når jeg spiller av musikken går det digitale signalet ut igjen via mine tynne nettverkskabler, innom routeren, via nok en kabel til en Sonos boks, og derfra trådløst til den Sonos boksen som er koblet til min nye DAC.

Mitt digitale signal har altså reist i hundrevis av mil, innom alt slags nettverk og kabler av svært varierende kvalitet, og signalet har greid seg helt ypperlig frem til min Sonos boks. Nå får det digitale signalet mitt en verdig slutt på sin ferd, siden får æren av å reise den siste meteren fra Sonos boksen til DAC boksen via en 1 meter kabel til 400,- spenn.

Kan noen forklare for meg på hvilken måte denne siste meteren kabel skiller seg fra de hundrevis av mil det digitale signalet allrede har reist?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt farligt å starte kabel diskusjoner....., men, du kan jo eksperimentere selv med forskjellige kabler og se om der er forskjell.
    Jeg har brukt en rca lakris hyssing fra Expert fra Get boksen sin digital utgang til forsterkeren med utmerket resultat...den koster vel ca. 35,-
    En selger vil nesten alltid synes det han selger er en god investering, eller hur?

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder Digital signal så er det sånn at et digital signal består av to ting.
    Det er 0 og 1, og i forskjellige kombinasjoner.

Slik at så lenge kabelen er ok så er det bortkastet å kjøpe dyre kabler.
    TV2 eller NRK hadde en test av digitalkabler og ingen forskjell om den kostet 200 eller 5000,- Ingen målbart,syns eller hørsel forskjell.

Analog signal er noe helt annet, for der har det mye å si.

Newcomer Tuxflux sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Når det gjelder Digital signal så er det sånn at et digital signal består av to ting.
    Det er 0 og 1, og i forskjellige kombinasjoner.

Personlig er jeg enig dette utsagnet. Jeg har derimot aldri hatt noen aha opplevelse med analoge kabler i forhold til lydsignatur, men jeg har hatt en forbedring i lyd med oppgradering fra en helt billig lakris til en signalkabel til ca 400 kr.

Men husk at det er mange subjektive meninger der ute om kabler så det beste er å prøve det ut selv.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og det mente ekspeditøren at var en fornuftig investering
    Selvsagt! Dette er en selger - og en selger lever av å selge deg ting. Jo dyrere ting - jo bedre får selgeren det.

Det greieste hadde jo vært å få kunne deponere på kabelen til 400,- og sammenlignet den med en til 40,- så kunne du selv hørt om det var forskjeller i dine ører.

400,- er nå ikke så skrekkelig mye penger, hadde det derimot vært en kabel til 4000,- så begynner vi å snakke...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder Digital signal så er det sånn at et digital signal består av to ting. Det er 0 og 1, og i forskjellige kombinasjoner.

For korte audiokabler stemmer dette.

Så, ja det er ikke nødvendig å bruke 400kr på en coax-kabel. Men om plugger, termineringer og utseendet er av god kvalitet er det ikke ekstremt mye penger uansett.

Det punktet føler jeg du har svart best på selv....:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håkon:

Ja enig med deg der om digital kablene..skulle vel skrevet det du skrev om kontaktene.
    Kan jo tilføye..optisk er jo lys. Jobbet før på en fabrikk som laget kabler for å finne olje.. hadde optiske kabler inni den. Vi laget da 100 meters lengder. Og det er litt stilig å stå med lommelykt og så ser du lyset i den andre enden :-D

Så Digitalt... ikke betal i bøtter å spann.. har intet å sei om den koster 100 eller 10.000 så lenge kabelen og kontaktene er ok.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....enda ingen som har nevnt skjerming eller estetikk?

Niels: "RCA lakris" - som digitalkabel? Er ikke lakriskablene analoge?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjerming av digital kabel er ikke kritisk.. for da kommer vi tilbake til at digital er kun 0 og 1 signal.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aaberg
    Kan noen forklare for meg på hvilken måte denne siste meteren kabel skiller seg fra de hundrevis av mil det digitale signalet allrede har reist?
    Personlig så er jeg overbevist om at det ikke er mulig å høre forskjell på meterlange signalkabler. Men jeg kan prøve å forklare hvorfor lyden ikke blir påvirket av den lange veien fra Russland.

Jeg er ingen dataekspert, men jeg er ganske sikker på at hele veien frem til den boksen din så blir ikke musikken sendt som audiosignal, men som datapakker med feilkorreksjon. Det vil si at data som sendes fra et sted til et annet blir sjekket for feil hos mottakeren. Hvis datapakken mangler noe, blir dette sendt på nytt slik at dataene som blir sendt alltid kommer helskinnet frem.

Fra boksen din blir signalet sendt som digitalt audiosignal uten feilkorreksjon. Hvis noe går tapt på veien der, så blir det ikke sendt om igjen.

Men det er ikke dermed sagt at det er bedre med en dyr kabel. Jeg bruker lakriskabler til alt, analogt og digitalt, og det har jeg gjort i 20 år. 1 eller 10 meter spiller ingen rolle. Jeg har aldri hørt forskjell, og jeg tror ingen andre med normal hørsel hører forskjell heller. De som tror de hører forskjell er etter min mening et offer av placebo effekten.

Det er verdt å merke seg at det pr dags dato ikke er noen som kan påvise at det er hørbar forskjell på slike kabler, såvidt jeg vet.

Anbefalt lesestoff: Hifidebatter, subjekt-/objektivister, kabler og holografi

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

konklusjonen er vel at det ikke eksistererm forskjeller.

Har selv en 1meter coax til 200 eller noe om jeg ikke husker feil og en lang billig coax (sikkert ikke det engang) på 10 meter.
    Om jeg har den lille hengende fra forsterker til PC eller om jeg har den lange 10-meteren slengende rundt forbi bak utsyret og så til PC-en merker jeg ingen forskjell i lyd.

Dog er den lille kabelen mye bedre utseendemessig

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •