Forsterkerblindtest - med dette resultatet, hva da med kabler? - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 9 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9
Viser resultater 161 til 169 av 169
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg tolker Roko sine utsagn dit hen at han snakker om jitter, og forskjellen mellom en WAV-fil som er EAC-rippet kontra avspilling av en vanlig CD uten denne massive feilkorrigeringen, noe som for meg virker logisk når man går fra den digitale verden til den analoge ved avspilling.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Albedo
    Jeg tolker Roko sine utsagn dit hen at han snakker om jitter, og forskjellen mellom en WAV-fil som er EAC-rippet kontra avspilling av en vanlig CD uten denne massive feilkorrigeringen, noe som for meg virker logisk når man går fra den digitale verden til den analoge ved avspilling.
    Jeg forstår ikke helt hva du sier. Hvilken massiv feilkorrigering?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man ripper en audio CD og lagrer den som en bit-perfekt digital kopi, da bruker EAC god tid pr. CD. Sånn sett så finner jeg det logisk at jitter er forskjellig fra avspilling av en CD til en bit-perfekt WAV-fil...

.. måler man jitter når ener og nuller er hva det er etter at sjekksummen stemmer?

En WAV-fil på HDDen slipper alt dette fra den materielle verden angående tracking (usentrert pressing, støv, korrosjon, fett etc.), men så er spørsmålet hvor mye jitter må til for at det er hørtbart. Noe jeg ikke har testet ut vitenskapelig, søkte litt på Google og fant svært lite om ABX-blindtesting angående forskjellig mengde med jitter

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man ripper en audio CD og lagrer den som en bit-perfekt digital kopi, da bruker EAC god tid pr. CD. Sånn sett så finner jeg det logisk at jitter er forskjellig fra avspilling av en CD til en bit-perfekt WAV-fil...
    Det gjør ikke jeg. Min halvgamle Sony DVD-spiller gir en "bit-perfekt" digital kopi ut av spdif selv om den leser CD-en i sanntid.

EAC er oppbygd rundt det å gi sikrest mulig avspilling av ripete CD-er på dårlige CD-rom drivverk, og det å automagisk kunne bevise at rippingen er feilfri etterpå. Med en slik design-filosofi så er det ikke rart at EAC kan være treig, uten at det beviser at andre applikasjoner gjør noe feil
    .. måler man jitter når ener og nuller er hva det er etter at sjekksummen stemmer?
    Jitter er variasjon i tidsbasen. Mao synes det ikke på enere og nullere, og det er grunnen til at audiofile bruker det som forklaring på alt de ellers ikke kan forklare.
    En WAV-fil på HDDen slipper alt dette fra den materielle verden angående tracking (usentrert pressing, støv, korrosjon, fett etc.),
    En wav-fil kommer vel som regel fra en CD. Så langt har du ikke presentert noen forklaringsmodell på hvorfor det å gå CD->harddisk->lydkort skal gi bedre lyd enn å gå CD->lydkort.

Husk at det er flere buffere langs veien som avsender bare må holde passe fulle, og til slutt er det lydkortets krystall som bestemmer når hvert enkelt sample skal spilles ut. Dette er til forskjell fra spdif som er en en-veis protokoll, hvor D/A-konverter må tilpasse seg kildens (tilsynelatende) klokke.
    men så er spørsmålet hvor mye jitter må til for at det er hørtbart. Noe jeg ikke har testet ut vitenskapelig, søkte litt på Google og fant svært lite om ABX-blindtesting angående forskjellig mengde med jitter
    Sjekk f.eks denne tråden:
    Hydrogenaudio Forums > Audibility of Jitter

Svaret er vel "it depends". Jitter er ikke nødvendigvis det samme som jitter, og avhengig av jitterets spektrale egenskaper og korrelasjonen med signalet så kan hørbarhetsterskler variere. Konsensus synes å være at det er vanskelig å påvise hørbar degradasjon med dagens lydprodukter.

Men jeg ser på jitter som lite relevant for denne diskusjonen. Kjøp gjerne et lydkort med gode specs og gode jitter-egenskaper, men ikke tro at iTunes eller PCI-bussen eller CD-romen gir jitter på høyttalerne.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker selv EAC, men trodde jitter også gjaldt avlesning, så å dempe det digitale drivverket og få bedre lyd er nok bare autosuggesjon. Mulig det også er autosuggesjon når jeg mener at brente CD-R høres bedre ut enn orginalen, ettersom den sporer bedre og hvis den er svart blir det mindre refleksjon.

Det som er ille er når man overbeviser andre med slike utsagn, da blir det bare verre og tilegne seg ny informasjon. Må innrømme at mye av diskusjonen rundt jitter går over mitt hode, som f.eks. denne diskusjonen på diyAudio.com. Ja, ja.. minste motstands vei..

Tolker jeg deg rett så er kvaliteten på drivverk nesten ubetydelig, ja.. jeg post-rasjonaliserer nok enda mitt kjøpt av en Rotel RDD-980, eller så roter jeg med hva du sier om spdif og en-veis protokoll kontra en datamaskin. Kan si jeg vurderer ASUS Xonar ST og en billig ekstern 16-bit NOS-DAC med DIR9001, men "det er så billig at kan det bli bra?" surrende oppi hodet.

Vel.. jeg hører også forskjell mellom avspilling på HDD kontra CD-ROM, trodde det var p.g.a. jitter, men det er altså autosuggesjon og muligens at jeg ikke har orket å skru ned spinnehastigheten.

Dog dette gir god input til en bedre og langt billigere opplevelse av lyd, trodde før at en clock-lock mellom drivverk og DAC var viktig, men det er muligens ikke nødvendig når jitterens grenseverdien er på hele 250 ns i en test, nok om det.. nå skal jeg lese den linken litt mer nøye. Dog dette bildet lover bra for en billig løsning for min del, mulig jeg har funnet løsningen på en del hodebry :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det også er autosuggesjon når jeg mener at ...

Det som er ille er når man overbeviser andre med slike utsagn, da blir det bare verre og tilegne seg ny informasjon. ...

Tolker jeg deg rett så er kvaliteten på drivverk nesten ubetydelig, ja.. jeg post-rasjonaliserer nok enda mitt kjøpt av ...
    Ikke stol på noens forklaringer med mindre du forstår dem selv og de gir mening. Dette inkluderer også mine. Stol på ørene dine, men vær klar over at overbevisning kan være en slu liten rakker. Hvis du greier å gjøre en enkel blind test og denne overbeviser deg om at _du_ hører forskjeller i _ditt_ oppsett så er det mye mer relevant for _deg_ enn mine mer eller mindre velbegrunnede forklaringer.

En for meg rimelig forklaring på faktisk hørbare forskjeller i uformelle tester mellom direkte avspilling av CD kontra wav-avspilling er at man bruker to forskjellige applikasjoner og at disse skiller seg 1dB i nivå pga valg programmereren(e) har tatt. Det kan gi reelle, hørbare forskjeller (som ofte oppfattes som noe annet enn nivå-forskjell).

Forøvrig mener jeg bestemt at jitter kan undertrykkes i vilkårlig grad dersom designeren er bevisst det og putter ressurser inn i problemet, men at det er mer komplisert i 1-veis protokoller (som spdif) enn det er i 2-veis overføringer (som jeg hevder en PC kan sees på som).

-k

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg refererte til mine erfaringer med lydmessige forskjeller mellom direkteavspilling av CD fra PC og en rippet WAV fra samme CD og PC, så består ikke forskjellen i jitter og annet liknende. Det er den lydmessige klangkarakteren jeg sikter til.

Det ble rett og slett tammere og mindre diskant når det ble spilt rett fra CD-drevet. Ikke lavere nivå, men endret lydkarakteristikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Det ble rett og slett tammere og mindre diskant når det ble spilt rett fra CD-drevet. Ikke lavere nivå, men endret lydkarakteristikk.
    Noen få, eldre CD-er er spilt inn med såkalt "pre-emphasis" tilsvarende RIAA på vinyl. Avspilleren må benytte et filter som demper diskanten tilsvarende. Dersom noen av programmene dine er buggy mhp dette så vil det ikke være en moderat forskjell men betydelig: +5dB@5kHz, +10dB@20kHz. Magefølelsen er at det ikke er dette som er problemet, men jeg nevner det likevel.

HAUPT

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Stol på ørene dine, men vær klar over at overbevisning kan være en slu liten rakker. Hvis du greier å gjøre en enkel blind test og denne overbeviser deg om at _du_ hører forskjeller i _ditt_ oppsett så er det mye mer relevant for _deg_ enn mine mer eller mindre velbegrunnede forklaringer.
    Autosuggesjon og pangyriske anmeldelser av flavour of the month produkter kan man se igjennom. Problemet med å velge produkter man ikke har hørt løses for min del ved å støtte seg til vitenskapen, sine preferanser og tidligere erfaringer. Slik sett så er ikke spørsmålet om hvilken forsterker en skal ha, men hvor godt dimensjonert den er i forhold til høytalerene med minst mulig krøll på printkortet. Kabler betyr faktisk ingenting, så lenge de har en god skjerm.

Sånn sett så støtter denne tråden bare opp om mine eventuelle valg av komponenter til et Head-Fi oppsett og har faktisk beroet min bekymring rundt jitter. Utfordringen blir mer det å finne en godt implementert DAC til en billig penge som lydmessig matcher hodetelefonene.

Det er et pussig fenomen når denne søken manifesterer seg som leting etter alle disse livsbejaende detaljene i musikken, og at man glemmer helt hva man egentlig gjør. Da begynner en å bekymre seg om matching og synergi mellom forsterker og hodetelefoner, kanskje den siste justeringen gjøres med en svindyr kabel etc.

Fidelity handler mer om troskap enn oppløsningen for min del, akkurat der ligger den største tuningen.

Side 9 av 9 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •