Forsterkerblindtest - med dette resultatet, hva da med kabler? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 169
    Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av rwksz
    begge deler er jo relativt hardt komprimert, men å høre forskjell fra 128 eller 320 til cd som er 1411 er ikke spessielt vanskelig
    Rart at du ser det slik. Jeg synes det er mye vanskeligere å skille 320kbps fra 1411kbps (Faktisk så vanskelig at jeg ikke tror jeg klarer det selv) enn 320kbps kontra 128kbps. Jo høyere antall bit, jo mindre sonisk hørbar forskjell.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Sikkert ikke for deg. Men for det 2 sifrede antall på Hifi-Sentralen som fikk prøve 256kbit VBR vs CD hjemme på sitt egne anlegg var det ikke like lett.

Jeg har ikke testet så mye på det. 96kbit er lett å plukke ut. 128kbit mener jeg er hørbart, men 192kbit er jeg mer usikker på med mener å tro (ønske?) at jeg burde klare det på et godt anlegg med riktig innspilling. 320kbit tviler jeg på at jeg hadde klart under en blindtest under noen forhold. Lagrer alt i FLAC uansett.
    Jeg er helt enig med deg HåkonN. Og når diskplass likevel ble så billig så gikk jeg for flac lossless.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Så hva vil du frem til? At highend forsterkere har blitt bedre? Eller at billige forsterkere har blitt dårligere?

Min AW250 fra midten av nittitallet er vel bare å kaste på dynga da.

Forsterkere har nok som alt annet blitt billigere å lage bra. Den teoretiske og praktiske forskjellen mellom bra og dårlig forsterkere er sannsynligvis mindre nå enn på nittitallet.
    Hmmm.... det var vel å ta litt hardt i kanskje? Men, kan sikkert overta den hvis du gjør alvor av det

Nei, men husk.. Jo åpnere lydbilde jo lettere er det å detektere forskjellene.
    Mtp. at NAD gav ut sin 3020 bare noen år før og den spilte ringer rundt mange forsterkere som var 3-4 ganger så dyr så er det jo en tankevekker: det fantest en masse konstruksjoner som spilte bra. Og muligens var ikke forskjellen mellom dyrere og billigere så store. Mange produsenter på den tiden slet med å lage store forsterkere som kunne levere strøm og samtidig spille pent, og ble ofte tatt på senga av mindre forsterkere når det gjaldt lydkvalitet.

Nå har mange av produsentene fått orden på den delen, men skal man få bra lyd fullfrekvens så må man også betale dyre dommer.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Tror denne siden er blitt referert til før, men ta å prøv! Her tenker jeg det er noen som får litt å tygge på!
    128kbps or 320kbps
    En test hvor du kan se om du hører forskjell!
    Greide høre forskjell (i følge testen), men nå er jo sansynligheten for og klikke rett 50% uansett.
    Kan godt være jeg bare har vert heldig med valiget og inbilt meg forskjeller... :P

Hadde likt en slik test med veldig mange eksempler slik at man til slutt kajn se ressultaten over alle.
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg er helt enig med deg HåkonN. Og når diskplass likevel ble så billig så gikk jeg for flac lossless.
    Kjører FLAC selv, så er jeg ihvertfal sikker på at lyden er god
    (kjører MP3 på det jeg ikke får tak i i flac)

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Greide høre forskjell (i følge testen), men nå er jo sansynligheten for og klikke rett 50% uansett.
    Kan godt være jeg bare har vert heldig med valiget og inbilt meg forskjeller... :P
    Hvor mange ganger prøvde du da? Du kan jo ikke teste bare en gang

Last ned foobar2000, og bruk abxpluginen - der kan du teste dette på egne filer i eget tempo så mange ganger du vil.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange ganger prøvde du da? Du kan jo ikke teste bare en gang

Last ned foobar2000, og bruk abxpluginen - der kan du teste dette på egne filer i eget tempo så mange ganger du vil.
    Er da ikke noe poeng og teste flere ganger, jeg vet jo hvilken som er rett nå...
    EDIT: har foobar, hvor finner jeg abxpluginen?

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tatt testen to ganger. 1 gang for et par år siden (tror jeg) så jeg husket ikke hva som var best av alternativene, men vet at jeg valgte riktig da også. Vet ikke helt hva som gjør sånn at den ene låter bedre enn den andre, men den ene låter liksom på en måte litt bedre alikevel.

Ellers så hadde det vore kult som du sier med mange lytteeksempler. Kanskje vi skulle laget en sammenligningsplate hehe.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Ja, en plate hadde jo fungert.
    Men problemet er at det bør være mest mulig brukervenlig, og man må selvsagt ikke spoile seg selv.
    Noe alla den nettside bare med en next knapp til neste osv hadde funket bra.
    Og kanskje litt varierte musikkformer.
    Samt kanskje rene lyd toner uten variasjon, mulig og høre det der kanskje? kanskje lettere?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er da ikke noe poeng og teste flere ganger, jeg vet jo hvilken som er rett nå...
    EDIT: har foobar, hvor finner jeg abxpluginen?
    Uh, det er selvfølgelig tilfeldig fra gang til gang hvem som er riktig, ellers ville jo testen vært helt meningsløs - da noen umiddelbart hadde postet hvem som var riktig.

EDIT: Nei, det ser faktisk ut som om den bytter om, det er alltid den samme som er riktig. Det var jo rimelig dustete. Jaja, da nytter ikke den der som test av noen ting, for det er jo 50% sjanse for å gjette riktig enten du hører forskjell eller ei

Foobar abx: [Q] What is ABX Testing and how do I do it? - MisticRiver :: For iriver Enthusiasts
    --
    Thorbjørn

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du sikkert vet er dette en ekstrem forenkling av virkeligheten. Alle som blir informert om at 90% av informasjonen er borte vil jo umiddelbart tro at lyden er helt søpledårlig. Men når man hører hvor bra det faktisk er så er det vanskelig å ikke la seg imponere av de som sitter og optimaliserer disse codecene.
    Enig! Kodingen har blitt vesentlig mye bedre siste årene. For mange er det helt fett. Problemet med "helt fett" argumentet er at det også gjelder sound blaster lydkort, PC-høytalere med en pitteliten "sub"-kasse og mikro satelitter, fravær av akustisk demping, osv. At noen synes det er helt fett betyr ikke at det har noe med hifi å gjøre.

Til stasjonært lyttebruk tror jeg mp3 forsvinner. Det var nødvendig når plass var et problem. Det er det ikke lenger i dag. Derimot er luften bokstavlig talt stappfull av elektromagnetiske bølger. Å finne båndbredde til trådløs overføring av enorme mengder data blir neppe mulig, uansett hvor kjapp og full av lagringsplass selve maskinene blir. Så for den bruken tror jeg mp3-type koding vil overleve i så og si all fremtid.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle fortelle deg og andre som deg noe som det virker ganske opplagt at dere ikke har fått med dere.

Vi hører absolutt ulikt. Noen har rett og slett en enorm evne til å skille på de minste detaljer i lyd. Dette er da spesielt musikere på høyt nivå, spesielt de som driver mye med finstilling av instrumentene sine. Hvorfor er det slik? Jo, hørselen er en sans og som alle de andre sansene våre kan den utvikles.

Det finnes tester hvor man skal skille mellom tre ulik noter, to er like mens en er feil. Man begynner først med ulike noter, så samme note på ulike instrument innen samme sjanger (eks strenginstrument), så samme note på samme type instrument i ulik størrelse (her tok det ikke så lang tid før jeg fallt ut, men godt resultat likevel). Snittet var faktisk overraskene lavt i mine øyne, men det kan jo ikke kalles med enn en oppvekker

Dersom man ikke kan høre forskjell er det selvsagt ingen grunn til å bruke penger på noe annet enn volumskapende komponenter, MEN man må da selvsagt ikke tro at alle hører likt en selv og dermed bastant påstå at det ikke finnes forskjell på ulike forsterkere og kabler. Det samme gjelder motsatt vei - en som hører hver minste forskjell må virkelig ikke tro at alle gjør det.

De som ikke hører mye til forskjell bør vel egentlig føle seg heldig da de slipper å konstant ville ha noe bedre som gir en mer realistisk lydopplevelse. Det er stor forskjell på hva jeg og min far hører av forskjeller, mine krav er også høyere samtidig som på siden av.

Den gyldne regel står: Test ulik produkter og finn ut hvilke man liker best selv, forskjell er ikke alltid positiv forskjell.

Jeg er glad i god lyd, men det fins grenser for hvor mye penger jeg villig til å bruke, derfor testes ofte mange rimelige produkter. Det er flott at man flere plasser får låne med seg hjem for å teste. I et stereoppsett låt faktisk et par gamle lampeledninger bedre enn noen nye dyre sølvbelagte kabler, overraskende, men slik er det nå bare.

Når det gjelder forsterkere som denne tråden mest omhandler syns jeg man skal være meget heldige om man ikke hører forskjell på dyr og billig. Jeg og en kompis har samme høytalersett, jeg driver disse med en Onkyo TX-NR905 og han med en H/K avr 355. Når han setter høytalerne som store og kjører høytaleren alt den kan ser man knapt vibrasjoner i elementene og lyden er ikke så altfor dyp. Dette samsvarer med min opplevelse av min forgående AVR 330 som jeg hadde til jeg fikk min nye. Onkyoen rister nærmest i stykker elementene når de er satt til å kjøre fullt spekter så disse krysses selvsagt på 80hz. Likfullt ser man like mye eller kanskje litt mer bevegelse enn hva H/K klarer å drive. Det er heller ingen tvil om at lyden er mer utagerende og livlig. Nevnte jeg også at vi har samme kabler og avspiller? Nå kjører vi også digital inn så det er klart at den bedre DACen i min skal vel ha en del ære for den mer livlige lyren, selv om de begge er 24-bit/192Khz.

Forskjeller fins overalt, hvorvidt man legger merke til dem kommer an på sansene dine

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Når det gjelder forsterkere som denne tråden mest omhandler syns jeg man skal være meget heldige om man ikke hører forskjell på dyr og billig. Jeg og en kompis har samme høytalersett, jeg driver disse med en Onkyo TX-NR905 og han med en H/K avr 355. Når han setter høytalerne som store og kjører høytaleren alt den kan ser man knapt vibrasjoner i elementene og lyden er ikke så altfor dyp. Dette samsvarer med min opplevelse av min forgående AVR 330 som jeg hadde til jeg fikk min nye. Onkyoen rister nærmest i stykker elementene når de er satt til å kjøre fullt spekter så disse krysses selvsagt på 80hz. Likfullt ser man like mye eller kanskje litt mer bevegelse enn hva H/K klarer å drive. Det er heller ingen tvil om at lyden er mer utagerende og livlig. Nevnte jeg også at vi har samme kabler og avspiller? Nå kjører vi også digital inn så det er klart at den bedre DACen i min skal vel ha en del ære for den mer livlige lyren, selv om de begge er 24-bit/192Khz.

Forskjeller fins overalt, hvorvidt man legger merke til dem kommer an på sansene dine
    Det er ingen som har benektet at det er forskjell i effekt på forsterkere

Og det er naturligvis (by design) forskjellig lydsignatur på enkelte forsterkere også, da man bevisst har farget lyden på dem. Det er dog ikke veldig vanskelig å lage en nøytral forsterker i dag hvis man vil. Poenget her er egentlig ikke at alle forsterkere låter likt, men at forskjellen er mye mindre enn man kanskje tror.

Sett i lys av de som mener noen høyttalerkabler er så dårlige at det knapt går an å høre på dem, er det jo interessant å tenke på at de samme personene kanskje ikke hadde klart å skille to forsterkere fra hverandre engang i en ABX-test.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett i lys av de som mener noen høyttalerkabler er så dårlige at det knapt går an å høre på dem, er det jo interessant å tenke på at de samme personene kanskje ikke hadde klart å skille to forsterkere fra hverandre engang i en ABX-test.

Det skal jeg si meg enig i, desverre er det vel også slik i Hifiverden at vi har noen merkefantaster som skriker altfor høyt så lenge det er en merkevare.

Det er forresten artig du skulle nevne akkurat det med uhørbare kabler. Dette kommer vel til en viss grad an på forsterker og høytaler, som nevnt over var det helt fælt med den nokså dyre sølvbelagte kabelen vi en gang testet. Med fælt så mener jeg at dybden rett og slett forsvant og det ble meget mye diskant (ed. kremt kanskje like riktig å si at den høye mellomtonen var meget fremtredende). Dette tror jeg faktisk er samme kablene som jeg nå har på soveromshifien og på det settet fungerer de ganske bra

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Du kan ikke ha hørt mange kombinasjoner av kabler,subber,forsterkere osv hvis du klarer å påstå at XTZ-subben er god sammen med 804s.Eller? Har bare hørt 12" av den og den hadde ingenting å gjøre sammen med high-end høyttalere og var en grei match til min kamerats 400 kr Patos til Playstation-spilling.
    Hei du er jo en lur person eller!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe,greit :-)
    Jeg var vel kanskje litt useriøs den gangen jeg skrev det.Var vel mer skuffet over den oppskrytte XTZ-subben og glemte egentlig å ta prisen i betraktning.Dessuten er jeg altfor kresen på subber.
    Dessuten var det ikke subben hans som var diskusjons-temaet :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par kommentarer til en gammel link:

Jeg har lest om den testen det ble vist til innledningsvis. Såvidt jeg husker var det snakk om forsterkere som folk i utgangspunktet mente lignet hverandre i 'lydsignatur' (tåpelig ord...).

M.a.o. var det på en måte en 'luretest'. Og det vi kan lære av den, er kanskje at det ikke først og fremst er 'kvalitet' (= mangel på forvrenging, støy etc) vi hører og verdsetter, men forskjeller i klangkarakter (for å unngå L-klisjeen).

Noe som (for meg) bekreftes av at så mange audiofile liker rørforsterkere, vinylplater og annet som i mine ører bare tilfører grums...

Angående 320 vs 128-testen: Jeg tok den med bange anelser, for jeg har langt fra 'gullører', og har til gode å høre forskjell på ulike høyttalerkabler - og for den sakens skyld på lydkvaliteten fra forsterkere over en viss minimumsstandard...

Men jeg har hørt mye på MP3 i det siste, og på FLAC og ukomprimert CD-lyd. Og av det har jeg lært, at om man ikke hører forskjell første gang, kan man høre den etter flere forsøk. Etter 1 gang klarte jeg ikke å skille, men etter 5-6 ganger var jeg 99% sikker på hvilket kutt som var i høyest kvalitet.

Når det gjelder engangshøring, mener jeg at det er fullstendig verdiløst. Etter å ha lest en annen tråd her, laget jeg en 320/MP3 av en FLAC-fil fra Linn Records, og jeg var ikke istand til å høre forskjell ved første forsøk.

Derfor tror jeg heller ikke at blindtester er noen vei til saligheten, sånn helt uten videre. Mennesker skiller ulike kategorier ved å sammenligne dem med andre; vi har ikke noe medfødt ideal å måle ting opp mot. Skal vi kunne si at A er bedre enn B, må vi få anledning til å sette dem opp mot hverandre, gang på gang.

Som enkelte klassiske blindtester av høyttalerkabler viser, er selv det å tro at man hører noe annet enn man nettopp hørte (selv om man faktisk hører nøyaktig det samme), nok. Og NB: De testene ble gjort med trenede lyttere og/eller 'eksperter'; ikke med tilfeldige folk plukket opp fra gaten. (Har ingen referanser i hodet, men lett å finne ved nettsøk.)

Det er helt åpenbart at en test der man vet hva man hører, hvem produsenten er og hva det koster, ikke er verdt stort. Det er ikke nødvendogvis sånn at alt som er dyrt oppfattes som bra; lytteren kan like godt bli skuffet og dømme produktet nedenom. Og folk som oppfatter seg selv som 'objektive' og 'rasjonelle' kan være de som lettest faller i de mest åpenbare fellene - nettopp fordi de tror at de som objektive og rasjonelle er fritatt for allminnelige menneskelige svakheter.

Enten man kaller det 'placebo-effekt' eller setter seg litt bedre inn i hvordan mennesker vurderer sanseinntrykk og danner seg meninger, er det ingen tvil om at forventninger og fordommer er helt avgjørende for hva vi bestemmer oss for å synes.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Tror denne siden er blitt referert til før, men ta å prøv! Her tenker jeg det er noen som får litt å tygge på!
    128kbps or 320kbps
    En test hvor du kan se om du hører forskjell!
    Det er sjeldent at jeg hører kun 10 sekunder på en låt, bortsett fra når jeg er på fest hos en kompis som har et enormt behov(tvangstanker?) for og gå igjennom hele samlingen sin i løpet av kvelden.

Testen må være beregnet på sånne som han, mens vi andre har vel svært liten nytte av den.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Derfor tror jeg heller ikke at blindtester er noen vei til saligheten, sånn helt uten videre. Mennesker skiller ulike kategorier ved å sammenligne dem med andre; vi har ikke noe medfødt ideal å måle ting opp mot. Skal vi kunne si at A er bedre enn B, må vi få anledning til å sette dem opp mot hverandre, gang på gang.
    Mulig jeg mistolker det du skriver (for jeg synes resten av det du skriver er både gjennomtenkt og velskrevet :-)), men en blindtest betyr vel ikke at man bare skal høre A og B en (eller et fåtall) gang(er) hver? Skal en (blind)test ha noen form for verdi må man selvsagt høre mange ganger på hver kandidat - og det er også det som blir gjort i velutførte tester.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Det er sjeldent at jeg hører kun 10 sekunder på en låt, bortsett fra når jeg er på fest hos en kompis som har et enormt behov(tvangstanker?) for og gå igjennom hele samlingen sin i løpet av kvelden.

Testen må være beregnet på sånne som han, mens vi andre har vel svært liten nytte av den.
    Hæ???

10 sekunder er da viterlig nok?
    Skal du gjenkjenne forskjellene, kan du ikke sitte og høre hele melodier gjentatte ganger. Det er korte sekvenser som gir deg mulighet til å høre om og om igjen for å mer beskrivende forklare de ulike kvalitetene. Du må jo (etter min mening) høre på de samme kuttene gjentatte ganger for å lettere kunne beskrive (for andre) hva du faktisk opplever som forskjeller.

Dersom du skal granske en melodi som varer 5 minutter, og så skal sammenlikne hele låta på nytt i en annen kvalitet, sliter du nok "big time" med å pin-pointe ulikhetene. Enten får du sette av hele kvelden, spille dine hele låter, og garantert være utslitt når du kommer én time av gårde, eller så tar du den mer intensive varianten og gransker nøye et kort uttrekk av låta.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ikke vitsen med og kunne skille de 10 sekunders sporene fra hverandre. Ville du f.eks. latt den testen avgjøre om du rippet hele cdsamlingen din i 128kps eller 320kps?

Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •