Dyre tilførsels kabler - A/V verdens største scam?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dyre tilførsels kabler - A/V verdens største scam?

Hei.

Har lurt på en ting ganske lenge nå. Ser folk som legger litt penger i anleggene sine ofte kjøper kjempe dyre skjermede "super teknologi" kabler til å ha mellom støpslet og a/v enheten. Snakker nå i første omgang om kabler uten filter.

Også påstår at det gir bedre lyd, mens på andre sia av støpslet sitter det vanlig PR kabel lagt på 1980 tallet en gang på sikkert 5-20m til sikringsskapet... Hva er poenget her? Regner vel også med at selve den mekaniske kontakten inne i støpslet mellom støpslet og stikkkontakten ikke akkurat er optimal med tanke på "perfekt" strømtilførsel.

Okei, så over til noe annet som jeg kan se nytten av, kabler med filter som sitter rett etter støpslet. Her så skjønner jeg at etter filtret så vil man ha dyr kabel, men det jeg ikke skjønner er hvorfor filtret sitter i den enden av kablen? hvorfor ikke på forsterker/reciever/what ever, siden av kablen?

Er det pga. filteret skaper et form for magnetfelt som kan induserer spenninger inne i forsterkern?

Hvorfor sitter det ikke bare en 10-20cm bit av den dyre kablen mellom a/v enheten og filtret da også vanlig PR kabel derifra og bort til stikkkontakten?

Altså, når man først har gitt blanke f-en i alt som heter støy(omtrent) i en 20-50 meter først så skal man plutslig ha 5 meter perfekt sinus?

Dere som har bygget eget lytte/titte rom med eget sikringskap med filter her og dyre kabler hele veien er jeg enig at kan hjelpe litt. Selv med tanke på all filtrerniga og glattinga som skjer inne i kvalitetsprodukter.

Mvh
    -Bountyhunter

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg brukt 99,- på strømkabler, og det var fordi jeg ville ha en med riktig lengde...

S

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabler.

Det er jo bare en måte å finne ut det på. PRØV SELV.

Har du godt nok utstyr og gode nok ører å lytter på musikk vil jeg nok tro det forandrer ting i ditt system også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Commander

Har du godt nok utstyr og gode nok ører å lytter på musikk vil jeg nok tro det forandrer ting i ditt system også.
    Men, husk å få andre til å bytte mellom de forskjellige uten at du vet hva du lytter til, slik at du ikke blir påvirket til å tro at du hører forskjell.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Genialt enkelt sagt!

Hvis han ikke hører forskjell har han enten for dårlige ører eller et elendig stereoanlegg. Det er også mulig at det han hører på ikke klassifiseres som (skikkelig) musikk.

:roll:

Tro kan man forøvrig gjøre i kjerka

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.../ signerer

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk

Hvis han ikke hører forskjell har han enten for dårlige ører eller et elendig stereoanlegg. Det er også mulig at det han hører på ikke klassifiseres som (skikkelig) musikk.
    Gjør oss nå alle den kjempetjenesten og definér de uthevde og understrekede ordene slik at vi en gang for alle kan få dette ned på papiret.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Gjør oss nå alle den kjempetjenesten og definér de uthevde og understrekede ordene slik at vi en gang for alle kan få dette ned på papiret.
    Da spiller jeg ballen videre til Commander slik at han kan definere "gode nok" (om ørene), "godt nok" (om stereoanlegget) og "ting" (om forandringene) :wink:

edit: Er du sikker på at du forsto mitt første innlegg riktig asvaberg..?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal starte et firma som leverer perfekt AV-strøm.
    Kun kr 5,90 pr KWh. Over eksisterende stømlinjer selvsagt :P

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enhver korrekt designet forsterker er i alle praktiske henseende immun mot nettstøy.

Så ja det er scam. Strømkabler med en eller annen form for aktiv påvirkning av signalet kan vel i en eller annen teoretisk verden ha en effekt når det kobles til ekstremt følsomt utstyr, men rene kabler som ikke har noe annet enn bedre skjerming er som du påpeker totalt meningsløst da strømmen allerede har gått 50 meter fra nærmeste sikringsskap/trafo uten tilsvarende skjerming.

Er du redd for at strømpeaks skader utstyret ditt så kjøp et vanlig nettfilter på clas ohlson.

Forøvrig - fra bruksanvisningen til en Bryston (Bryston Limited - Music For A Generation) forsterker:

“All Bryston amplifiers contain
    high-quality, dedicated circuitry in the
    power supplies to reject RF, line spikes
    and other power-line problems. Bryston
    power amplifiers do not require specialized
    power line conditioners. Plug the
    amplifier directly into its own wall
    socket.”

Dette er ikke unikt for Bryston..
    --
    Thorbjørn

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tror jeg dere bare tuller altså!
    På hifiklubben har jeg lest om en som hadde store problemer i bassen, og trodde det var "room modes", helt til en kompis tok med seg skikkelig dyre strømkabler til han. Det løste alle romproblemene, og bassen ble mye RASKERE!
    Så jeg skjønner ikke hvorfor mange her på AVF tuller med bassfeller, akustikkplater og romkorrigering. Det er da mye enklere å bytte strømkabel!

Men det er veldig viktig at denne strømkabelen er SÅ dyr at samvittigheten gnager, og at man IKKE tuller med blindtester, da fungerer den nemlig aller best. :-D

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å slenge seg med her
    http://avforum.no/forum/pressemeldin...ld-deg-na.html

Kanskje man kan få noen svar da ...

Forøvrig kan jeg ikke helt se poenget med en svindyr kabel med 99,999999999% rent kobber den siste meteren før elektronikken når jeg tenker på hvor mange forskjellige typer ledere, lange strekk, trafoer og forskjellig strømmen har passert før jeg får den levert i stua.

Hvorfor er det ingen som har lansert audiofile automatsikringer eller audiofile stikkontakter? Eller finnes det allerede?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det ligger mange uskjermede kabler inntil hverandre gir dette støy da de påvirker hverandre. Derfor er godt skjermede kabler å foretrekke. Også er det et pluss at de ser fine ut:-D

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tro kan flytte fjell.......... Men kobber kan da umulig være bra nok, det må mere ekslusive metaller til , Rodium, Platina, og gjerne kryogenbehandlet for å få prisen høy nok :-D

Men god skjerming er en selvfølge som jeg "tror på ".

Newcomer Score sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mute
    Når det ligger mange uskjermede kabler inntil hverandre gir dette støy da de påvirker hverandre. Derfor er godt skjermede kabler å foretrekke. Også er det et pluss at de ser fine ut:-D
    Slenger meg på den der. Ganske mange som har litt av en kabelsalat bak utstyret og da kan det absolutt være greit med bra skjerma kabler.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til alle dere relgiøse audiofile som valgte å overse alle spørsmålene i tråden min og heller si at jeg har for dårlig anlegg, ørerer og musikksmak!

Spesielt morsomt er det at jeg ingen steder i tråden spesifiserte hverken min erfaring med hifi, prisen på anlegget mitt eller musikksmaken min. Når man i tilleg legger til at tråden ikke handler om et spesielt anlegg, men kabler generelt så frister det meg til å be dere lese litt lenger en trådnavnet neste gang dere siterer av-biblen dere trykker så hardt til brystet at ribbeina står i fare for å knekke...

Så til dere som faktisk har kommet med gode grunner til å ha skjermede strømkabler. Spesielt Mute som skrev:

"Når det ligger mange uskjermede kabler inntil hverandre gir dette støy da de påvirker hverandre. Derfor er godt skjermede kabler å foretrekke. Også er det et pluss at de ser fine ut"

Dette er jo faktisk noe som kan påvirke lyden. Spenning kan bli indusert i høytalerkablene fra magnetfeltet rundt strømkablen eller enda værre bli indusert i signalkablene og sammen med lyden bli forsterket opp og så sendt ut 10 ganger sterker til høytalerne.

Nå ser jeg altså meninga i å ha skjermede nettkabler, men hvorfor man skal ha et filter på dem stiller jeg meg fortsatt undrene til.

Inne i forsterken sitter jo en lineær strømforskyning som i enkle trekk består av en trafo som transformerer spenningen ned til ønsket volt, så en like retter bro, før de store glattekondensatorene kommer så ender man altså opp med en litt "rufsete" likespenning med ganske mye ripple. Men så kommer det jo en zener diode og kutter spenningen ved ønsket volt og på den måten fjerner ripple fullstendig.

Så er det noen som kan forklare meg hvorfor man vil ha et dyrt filter på nettkablen sin når det, for meg i alle fall, ser ut som det er rivende likegyldig for forsterkerens strømforskyning om det er litt ripple på strømmen den får inn?

Og til alle dere som bare skal komme med "hør selv så hører du forskjellen hvis ikke så suger anlegget/ørene/musikk smaken/morra di" venligst bare la være å poste noe, det bare gjør tråden uryddig og uoversiktlig for oss som liker å basere oss på fakta og vitenskap i stedet for relgion. Skulle tro dere gikk litt stillere i gangene etter de knusende resultatene ifra labratorier i HDMI debatten...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste receivere/forsterkere/avspillere osv. skal i 2009 ha en nokså stabil og støyimmun spenningsforsyning, slik som trådstarter er inne på her, og jeg tror men skal slite med å få gjort noen målinger som støtter teorien om at en god nettkabel har noe å si for det totale lydbildet.

Men det er jo sagt om signalkabler og høyttalerkabler også, og jeg påstår at jeg har hørt forskjell på slike kabler, uten at det dyreste nødvendigvis er best ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Verdig forsøk, men du er en ateist som forkynner i Vatikanet. Uansett hva du måtte si, og hvilke naturlover og blindtester du måtte vise til, vil de troende fortsette å tro. Debatten er oppe annenhver måned, og den går ingensteds.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro denne debatten ender som alle andre kabeldebatter, eviglang tråd der to sider krangler om hvem som har rett... :?

Props til Bountyhunter for å prøve å holde det hele ryddig

Jeg har tro på god skjerming kan ha noe for seg, og custom/DIY kabler med passelige lengder ser penere ut i kabelsalaten.
    Men overprisede løsninger ala nordost brahma til 10K/2 meter synes jeg tar kaka

Fra soundgarden.no:
    Vi har med stort hell brukt Nordost sine strømkabler på alt fra CD-spillere til video projektorer. Vi opplevde blant annet større dybde og mer detaljer i fargen, og mye bedre definisjoner av kanter o.l når vi koblet strømkablene fra Nordost til våre videoprojektorer. Forskjellen var faktisk mye større enn vi hadde ventet oss. Lydmessig fant vi at man fikk et betydelig større dynamikkområde og et mye mer detaljert lydbilde.

Nordost sin Brahma strømkabel er den fjerde i rekken fra den anerkjente amerikanske kabelprodusenten Nordost. Med kabelens nye design får strømmen bedre forhold å ”vandre” på samtidig som støynivået blir lavere uten at man må benytte diverse strømfilter osv. Brahma bruker teknologi som er lik den Valhalla bruker i sin Micro Mono-Filament med 5 ledere som blant annet er sølvbelagte. De 5 lederne er spunnet i en spiral for å holde impedans, kapasitans og andre elektriske spesifikasjoner innenfor svært stramme toleranser.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •