Dyre tilførsels kabler - A/V verdens største scam? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 47 av 47
    Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Det hjelper lite å komme med en tallverdi for hørbart nivåavvik uten å spesifisere hva slags avvik det er snakk om (bred/smalbåndet, plassering i frekvensspekteret, positivt/negativt avvik i nivå osv.). The devil is in the details :twisted:
    Jepp! Helt enig.

Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Her er litt bakgrunn om bell's test

Cooking With Decibels: Part Two
    I følge Moore boken er nedre fysiske grense for å høre forskjell i ett enkelt frekvensbånd i hørselen på 1.5-2dB. En sånn påstand stemmer høvelig godt overens med 1-3dB tallene nevnt over. Som Diselmink så riktig påpeker avhenger sånne tall av omstendighetene de brukes i.

0.1dB greien kommer fra praktisk bruk av utstyr. Normalt spenner endringer i frekvensresponsen til et signal over mange slike høre-frekvensbånd, da blir det tilsvarende lettere å høre forskjell. Å ta f.eks. en EQ som normalt påvirker det meste av frekvensregisteret blir noe helt annet enn de laboratorietestene som leker med testtoner. Ikke minst er det relativt lett å høre slike endringer fordi forskjeller i frekvensresponsen normalt er forårsaket av endring i faseresponsen til signalet. Øret er svært sensitivt for faseendringer, er mye det vi bruker for å lokalisere lyd. Skal idiotisk lite faseforskjell til for å høre forskjell.

Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Fra 20hz og opp til ca 8000hz har det en linjær frekvenserespons +/-0.1dB
    Fra 8000hz og opp til 20,000hz har den en svakt synkende frekvensrespons som ender på ca -0.7dB ved 20,000hz. Jeg vil påstå at jeg dermed har målt meg frem til at lydkortet i alle praktiske henseende er veldig nøytralt, men noe avrundet i toppen (neppe hørbart ved avspilling av musikk, f.eks ved 10,000hz er responsen -0.15dB)

USB kortet koster 500kr, men vil nok ganske sikkert oppleves som transparent for de aller fleste lyttere.
    Signal er mer enn bare frekvensrespons. Sjekk impulsrespons, størrelse/bredden på 1khz tonen i THD målingene, osv.

En annen god måte å sjekke hva som skjer med lyd er med nulltest. Kjør et signal ut av lydkortet og tilbake igjen. Sett det opp i et lydprogram så opptaket spiller på nøyaktig samme tid som originalen. Snu så polariteten på ett av signalene. Om opptakene ligger dønn riktig på hverandre vil det meste av lyden forsvinne. Det som henger igjen er forskjellen på rent og skittent signal. Når du har hørt forskjellen klart og tydelig, gå tilbake igjen til opptaket og hør igjen om du fortsatt synes det er perfekt. En sånn fremgangsmåte er snarvei til audiohevlete.. Kan vel neppe anbefale det om du er mest interessert i å digge. Om du har en tendens til å finne sånne feil uansett kan du dog spare mye tid med dette.

Hvilket leder til:

Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    ......hvor ble det av musikkgleden/filmgleden??

Av og til virker det på meg som at noen bruker mere tid på å prøve å finne feil&mangler i "uvesentligheter" enn å nyte helhetsinntrykket.....
    For min egen del vet at jeg at det bare er spørsmål om når det blir tydelig hva som egentlig foregår i utstyr. Vil heller kjøre et noe kunstig testsignal og finne ut med en gang hva som er feil, enn å bruke ett år med lytting til kompleks musikk bare for til slutt å komme til samme konklusjonen. Like greit å få det overstått med en gang! Da går det også mindre tid for å finne løsning på problemet.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    Signal er mer enn bare frekvensrespons. Sjekk impulsrespons, størrelse/bredden på 1khz tonen i THD målingene, osv.

En annen god måte å sjekke hva som skjer med lyd er med nulltest. Kjør et signal ut av lydkortet og tilbake igjen. Sett det opp i et lydprogram så opptaket spiller på nøyaktig samme tid som originalen. Snu så polariteten på ett av signalene. Om opptakene ligger dønn riktig på hverandre vil det meste av lyden forsvinne. Det som henger igjen er forskjellen på rent og skittent signal. Når du har hørt forskjellen klart og tydelig, gå tilbake igjen til opptaket og hør igjen om du fortsatt synes det er perfekt. En sånn fremgangsmåte er snarvei til audiohevlete.. Kan vel neppe anbefale det om du er mest interessert i å digge. Om du har en tendens til å finne sånne feil uansett kan du dog spare mye tid med dette.
    Alt dette er jo helt greit, men litt usikker på om du er enig eller uenig med meg her. Jeg bare kommenterte at det ikke var vanskelig å måle lydsignatur.
    --
    Thorbjørn

Newcomer Drag0nFly sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    [...]

Hvor mange toner gikk bassen opp? ;-) Hastighet er frekvens.

Nå er det ekstremt fristende å be om noen objektive evalueringer av bytte av strømkabler. Skal heller presentere effekten av akustisk behandling, for det er så lett å vise i målinger. Låter også tilsvarende dramatisk mye bedre enn ubehandlet rom.
    Ikke for å avspore hele kabeldebatten -- (disse er alltid særdeles interessante; spes. når en skal forsvare produkter i det øvre prissjiktet, og spesielt når en har såpass pragmatiske og kunnskapsrike personer som bidrar til denne (religions-)debatten! -- men ifm. at det ble nevnt akustisk behandling/romkorrigering er jeg interessert i å vite om det finnes noen (semi-)dedikerte firma (evt. personer) i Bergensområdet som utfører dette?

Jeg har letet uten hell etter muligheter for akustisk demping/støydemping & romkorrigering (dvs. noe utover et tidkrevende DIY-opplegg), men har hittil ikke funnet noe, så eventuelle hint mottas med stor takk.

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Alt dette er jo helt greit, men litt usikker på om du er enig eller uenig med meg her. Jeg bare kommenterte at det ikke var vanskelig å måle lydsignatur.
    Er et tema som er både stort og vanskelig. Er vel både enig og uenig. Slik jeg oppfatter det er det eneste som er lett med målinger å sjekke om to ting er identisk. Om de måler forskjellig kan det, eller ikke, være en mulighet for å høre forskjellen. Er vanskelig å gjette hva som er hørbart eller ei ved å se på målinger. Det eneste jeg tør å satse helt på er at den ene tingen som ikke måler noe som helst, normalt fungerende kabler, i praktisk bruk er gjennomsiktig.

Lydsignatur er mer enn frekvensrespons. Forskjellige visninger gir forskjellige hint. For å få noe overblikk trengs det omtrent så mange måter man klarer å finne for å visualisere lyden. Helst et par til. Selv da vil det være svært vanskelig å finne ut hvordan ting låter. F.eks. må det være noen som er helt usaklig god på å tolke måleserier for å gjette seg til hva MP3 kompresjon gjør med lyden ut fra måleresultater.

Skjer mye rart med frekvensvisning i seg selv. Det blir aldri helt nøyaktig. For å omgå støyen som oppstår i målingene brukes diverse overlappingsteknikker for å føye sammen en serie målinger. Når dette dras til det ekstreme blir det i seg selv mye støy fra prosessene. Noen ganger blir det også pene bilder ut av det! Her er et spektrogram av 20 millisekunder lyd, det meste av den fine grafikken det blir til er artifakter fra målingen: http://nordenmaster.no/2009/FFT.PNG

Personlig ville jeg nok blitt snurt om jeg ikke hørte forskjell på et 500 kroners lydkort og state of the art digital lyd. Hvorvidt de fleste lyttere faktisk opplever det som transparent eller ei blir igjen et åpent spørsmål. Det tror jeg ikke på, i hvert fall ikke om folk legger ned litt energi i å finne en hørbar forskjell. Digital lyd blir stadig bedre og knallgod konvertering til/fra digitale domenet låter i dag mye bedre enn før, til tider rett og slett fantastisk bra. Jeg digger god digital. Til gjengjeld er gapet fra state of the art til vanlig digital lyd stort. Dette mye fordi det er 20+ år siden elektronikkskoler lærte elevene å lage gode strømforsyninger, jordplan og generel analog design. Veldig mange av digitale kretser i dag er basert på chip'er med utmerket prestanda i seg selv, som blir trukket kraftig ned av dårlig design rundt chip'en. Å lage god analog design, enten det er helanalogt eller som støttekrets rundt en digital converter, en kunst de færreste elektronikk ingeniører behersker.

Sitat Opprinnelig postet av Drag0nFly
    men ifm. at det ble nevnt akustisk behandling/romkorrigering er jeg interessert i å vite om det finnes noen (semi-)dedikerte firma (evt. personer) i Bergensområdet som utfører dette?
    Sender en PM senere i dag.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter å tenker litt på høytalerkabler..er jo strømkabler med store forskjeller hva du bruker.
    Da vil da jo vere forskjell i nettkabelen og.
    Eg og en kompis testet litt ut dette med støy på nettet.
    Anlegget spiller mye finere om natten i f.eks 03 tiden enn det gjer om dagen, er hørbart enkelt.
    Forklaringen er at på dagen bruker alle masse strøm, fabrikker,du og alle andre, noe som vil trekke og lage mer støy på nettet enn om natten når strømmen nesten ligger på nette å berre flyter roligt.

Støyfilter er nok en mulighet, vis det er seriøst oppbygget. Eller spill om natten. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Sitter å tenker litt på høytalerkabler..er jo strømkabler med store forskjeller hva du bruker.
    Anlegget spiller mye finere om natten i f.eks 03 tiden enn det gjer om dagen, er hørbart enkelt.
    Forklaringen er at på dagen bruker alle masse strøm, fabrikker,du og alle andre, noe som vil trekke og lage mer støy på nettet enn om natten når strømmen nesten ligger på nette å berre flyter roligt.

Støyfilter er nok en mulighet, vis det er seriøst oppbygget. Eller spill om natten. :-D
    Det er greit at du og kompisen din hørte forskjell, men for meg er ikke det noe vitenskaplig bevis.

Er som å si at etter man har hoppet på trampoline så er tyngdeaksellerasjonen mye større ettersom det kjennes ut som om man hopper mye lavere på vanlig underlag og lander hardere enn før man hoppa på trampolinen.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk

Dette er jo en kjent teori, hvorvidt det er en myte eller om det er reelt er jo vanskelig å si. Og siden dere begge forventet en forbedring ville dere opplevd en forbedring uansett om den var reell eller ikke. Så disse tingene er ikke så lett å komme til bunns i
    --
    Thorbjørn

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •