Dyre tilførsels kabler - A/V verdens største scam? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ...nordost brahma til 10K/2...
    Vi opplevde blant annet større dybde og mer detaljer i fargen, og mye bedre definisjoner av kanter o.l når vi koblet strømkablene fra Nordost
    En sånn vil jeg ha til vaffeljernet

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Verdig forsøk, men du er en ateist som forkynner i Vatikanet. Uansett hva du måtte si, og hvilke naturlover og blindtester du måtte vise til, vil de troende fortsette å tro. Debatten er oppe annenhver måned, og den går ingensteds."

Om man ikke tar diskusjonen så får jo de relgiøst troende fritt spillerom til å manipulere og "oppdra" nye uerfarne brukere som kanskje ikke har samme tekniske forståelsen og vil mye lettere tro på alt de klarer å lire av seg.

men nok offtopic for denne gang

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bountyhunter
    "Verdig forsøk, men du er en ateist som forkynner i Vatikanet. Uansett hva du måtte si, og hvilke naturlover og blindtester du måtte vise til, vil de troende fortsette å tro. Debatten er oppe annenhver måned, og den går ingensteds."

Om man ikke tar diskusjonen så får jo de relgiøst troende fritt spillerom til å manipulere og "oppdra" nye uerfarne brukere som kanskje ikke har samme tekniske forståelsen og vil mye lettere tro på alt de klarer å lire av seg.

men nok offtopic for denne gang
    Er heller andre veien, at biltemagjengen overbeviser nykommere at kabler til kr 3,- pr meter er like gode som kabler til 4-5k, og viser til en eller annen graf som støtter poenget deres. "kabler SKAL oksidere og knekke, det er et kvalitetstegn"

Dette er forøvrig mennesker som ikke tror at innspilling av elementer forandrer lydsignaturen, siden dette heller ikke gir utslag på radioshackmåleren deres.

Men det er jo forsåvidt enkelt å prate hifi med disse menneskene. Den beste forsterkeren er den med størst strømforsyning.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lilac1
    Er heller andre veien, at biltemagjengen overbeviser nykommere at kabler til kr 3,- pr meter er like gode som kabler til 4-5k, og viser til en eller annen graf som støtter poenget deres. "kabler SKAL oksidere og knekke, det er et kvalitetstegn"

Dette er forøvrig mennesker som ikke tror at innspilling av elementer forandrer lydsignaturen, siden dette heller ikke gir utslag på radioshackmåleren deres.

Men det er jo forsåvidt enkelt å prate hifi med disse menneskene. Den beste forsterkeren er den med størst strømforsyning.
    Når man ikke konsekvent hører forskjell på biltema til 3kr og kabler til 4000 i en abx-test så må du vel hvertfall være enig i at highendkablenes rykte er noe overdrevet?
    --
    Thorbjørn

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Synes du er litt vag når du beskriver den beste forsterkeren.
    Det riktige er; den beste forsterkeren er den med høyest vekt!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så du legger altså kablene dine på hifi-puter og sprayer de med Nordost-vann før du brenner de inn med Vidar? Selvfølgelig etter du har lagt spesielle steiner på elektronikken, og koblet til dine dyre strømkabler inn i en Furutech stikk-kontakt i ekte Carbon. Og akustiske tiltak er naturligivs unødvendig, da lyden uansett er fortreffelig med alle remediene.

Siden vi uansett er inne på å ta alle over en kam, mener jeg.

BTW. Biltema kabler knekker ikke (multicore), ei oksiderer de heller ikke uten fukt. Oksideringen gjelder forøvrig også kabler til 10 000kr bygget opp av kobber...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Synes du er litt vag når du beskriver den beste forsterkeren.
    Det riktige er; den beste forsterkeren er den med høyest vekt!
    Stakkars ICE...

Newcomer rwksz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg tror mange dyre ht kabler er med å farge lydbildet på en eller annen måte, om det blir bedre/værre av den grunn får være opp til lyttern å avgjøre, men at det er en endring er det nok.

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er seriøs tvil om strømkablingen, ring elektriker og få strammet opp alle kontaktene hele veien til inntaket! Ta inn og ut kontaktene til utstyret et par ganger, evnt vask med avoksidering om det er tilgjengelig. Det er strømkabeloppgradering. Er det likevel fortsatt tvil om strømkvaliteten kan det motvirkes med å tyngre skyts som transformatorer, batteridrevne sinusgeneratorer, osv. Små strømfiltre er best mot lyn og andre transienter, de er ikke egnet til å pynte på strømmen hele dagen lang.

På hifiklubben har jeg lest om en som hadde store problemer i bassen, og trodde det var "room modes", helt til en kompis tok med seg skikkelig dyre strømkabler til han. Det løste alle romproblemene, og bassen ble mye RASKERE!
    Hvor mange toner gikk bassen opp? ;-) Hastighet er frekvens.

Så jeg skjønner ikke hvorfor mange her på AVF tuller med bassfeller, akustikkplater og romkorrigering. Det er da mye enklere å bytte strømkabel!
    Nå er det ekstremt fristende å be om noen objektive evalueringer av bytte av strømkabler. Skal heller presentere effekten av akustisk behandling, for det er så lett å vise i målinger. Låter også tilsvarende dramatisk mye bedre enn ubehandlet rom.

Her er frekvensrespons før/etter:

Her er før og etter bilder som viser hvordan bassen daler nedover i nivå over tid:

(fra Acoustic Treatment and Design for Recording Studios and Listening Rooms )

Ideelt sett skulle det vært en flat linje som gikk direkte fra start til null. I virkelige rom er det alltid mye berg og dalbane i bassen. Å stramme opp lyden hjelper veldig. Alle kan høre forskjell på det der, trenger overhodet ikke ultra-ører eller superla-anlegg. Det kule med akustisk demping er at det helt utvilsomt fungerer veldig bra på alle vis, til en idiotisk billig pris i forhold til forbedringen det utgjør. Velfungerende demping (bedre en skum) er beste verdi/penge investeringen som finnes innen lyd!

Sitat Opprinnelig postet av Mute
    Når det ligger mange uskjermede kabler inntil hverandre gir dette støy da de påvirker hverandre. Derfor er godt skjermede kabler å foretrekke. Også er det et pluss at de ser fine ut:-D
    Klart plus med utseende. Slike kabler stråler først og fremst magnetfelt. Vanlig kabelskjerming gjør ikke noe særlig med magnetfelt (induktiv), det suger til seg elektriske felt (kapasitiv). For å stoppe magnetfelt trengs det et magnetisk materiale, f.eks. jernrør. Løsningen er å balansere småsignalene så støyen fra sterkstrøm blir kansellert ut på den balanserte mottagersiden. For korte strekk fungerer det dog normalt sett utmerket med ubalansert kabling. På krysningspunkter mellom sterk- og svakstrøm bør kablene ligge i 90 grader vinkel, hjelper en del mot interferens. Ellers er det bare å holde de unna hverandre så går det bra.

Nå ser jeg altså meninga i å ha skjermede nettkabler, men hvorfor man skal ha et filter på dem stiller jeg meg fortsatt undrene til.
    Om det er masse søppel på linjen kan det bli merkbart i utstyret om PSU'en ikke er designet med tilhørende dose overkill. Det er ikke ventet at utstyr f.eks. skal kunne stå på en dimmet strømkontakt. Om strømmen inn er elendig kan det være god grunn til å ta tiltak mot det utover innebygd PSU i utstyret.

Inne i forsterken sitter jo en lineær strømforskyning som i enkle trekk består av en trafo som transformerer spenningen ned til ønsket volt, så en like retter bro, før de store glattekondensatorene kommer så ender man altså opp med en litt "rufsete" likespenning med ganske mye ripple. Men så kommer det jo en zener diode og kutter spenningen ved ønsket volt og på den måten fjerner ripple fullstendig.
    Om du har si tre ulike kondensatorer er det tre veier for søppelstrømmen å løpe bort fra kabelen og ned til jord. Hver kondensator har sin frekvensrespons. Det vil bli tre soner med en viss overlapping, med bedre avledningsevne på noen frekvenser fremfor andre. Er diverse andre triks der som kan brukes, men alt i alt kommer man fort opp i problemer med å få dempet alt av utenkelig interferens til mer enn 100dB.

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rwksz
    jeg tror mange dyre ht kabler er med å farge lydbildet på en eller annen måte, om det blir bedre/værre av den grunn får være opp til lyttern å avgjøre, men at det er en endring er det nok.
    Når selv en hel forsterker gir flat respons mellom 20-20,000hz, så må det hvertfall være noe alvorlig galt med en høyttalerkabel som ikke er det. (Og må være veldig dyr og fin kabel inni forsterkere tydeligvis)

Det er ingen som helst grunn til å tro at en kobberkabel skal ha dårligere frekvensrespons enn +/- 0.5dB 20-20,000hz (som i utgangspunktet må til for å høre forskjell) - men nå er det jo slik at veldig mange hører masse rart selvom det ikke er synlig på målinger. (U)heldigvis har jeg ikke denne type magiske ører selv, så da får jeg nøye meg med noenlunde normalt prisede kabler.
    --
    Thorbjørn

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må jo også nevnes at de troende (skal prøve å ikke banne i kirka her) mener at det finnes mer å ta høyde for enn kun frekvensrespons

Har hørt snakk om fase, dynamikk og kapasitans/induktans(som jo har innvirkning på frekvensrespons :roll: ) uten at jeg ser hvordan en kabel kan gjøre noe med fasen (i deler av frekvensområdet).

Harald

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ......hvor ble det av musikkgleden/filmgleden??

Av og til virker det på meg som at noen bruker mere tid på å prøve å finne feil&mangler i "uvesentligheter" enn å nyte helhetsinntrykket.....

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Når selv en hel forsterker gir flat respons mellom 20-20,000hz, så må det hvertfall være noe alvorlig galt med en høyttalerkabel som ikke er det. (Og må være veldig dyr og fin kabel inni forsterkere tydeligvis)
    Om du sjekker nøye nok på respons både i frekvens og tid vil du nok finne forskjeller på det meste av forsterkere.

Det er ingen som helst grunn til å tro at en kobberkabel skal ha dårligere frekvensrespons enn +/- 0.5dB 20-20,000hz (som i utgangspunktet må til for å høre forskjell)
    Grensen for hørbar endring ligger rundt 0.1dB - det var i alle fall resultatet til testene som Bell labs gjorde for en evighet siden. Så vidt meg bekjent er det ikke noe feil med det.

Sitat Opprinnelig postet av hagr
    Har hørt snakk om fase, dynamikk og kapasitans/induktans(som jo har innvirkning på frekvensrespons :roll: ) uten at jeg ser hvordan en kabel kan gjøre noe med fasen (i deler av frekvensområdet).
    Å endre frekvensrespons er det samme som å endre responsen i tid. Er umulig å gjøre noe med ene delen uten å påvirke andre. Et vanlig filter (EQ) fungerer ved at det drar eller dytter i visse frekvenser. Om en kabel endrer frekvensresponsen til lyden endrer den også faseresponsen.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    Grensen for hørbar endring ligger rundt 0.1dB - det var i alle fall resultatet til testene som Bell labs gjorde for en evighet siden. Så vidt meg bekjent er det ikke noe feil med det.
    Det hjelper lite å komme med en tallverdi for hørbart nivåavvik uten å spesifisere hva slags avvik det er snakk om (bred/smalbåndet, plassering i frekvensspekteret, positivt/negativt avvik i nivå osv.). The devil is in the details :twisted:

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er litt bakgrunn om bell's test

Cooking With Decibels: Part Two

Sitat fra denne artikkelen:

Still, real-world audio practitioners need to be circumspect in their claims regarding the just noticeable differences they can hear as opposed to what can be measured in a laboratory. For example, I constantly encounter audio professionals and hobbyists who claim they can detect volume changes of as little as 0.1 dB. The implication, of course, is that they have a superior sense of hearing, therefore their talent as an audio professional is that much more exceptional.

People who make that claim, however, are deluding themselves, trying to delude others, or are attempting to do both. First, they have never subjected this claim to scientific verification (testing yourself with your own equipment is not scientific verification). Even if they did, they would discover that their ears aren't quite as sensitive to volume changes as they think. In short, they would learn that their hearing is more ordinary than they've allowed themselves to believe. Keep in mind, though, that people who detect a just noticeable difference of 1 dB in a laboratory setting have above average hearing. Many test subjects can only hear a just noticeable difference of 3 dB at best.

So why do many audio pros make this claim? I think that some do it out of a desire to demonstrate that they are talented audio pros with a heightened gift of hearing. More often, though, they make this claim because digital audio equipment and software allows us to measure smaller amounts of change than ever before. Frankly, sometimes our ears get fooled into detecting a change in measurement that we really can only see. I will grant that a 0.1 dB increase in levels may make a difference between the maximum volume level and a digital over, but that's the only time you'll ever notice that small of a difference. If you were to lower that same mix another 0.1 dB, you would never notice the change in volume levels.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mellomtiden koser jeg meg med: Kabler - Digitalkabel | Hi-Fi Klubben: DENON AK-DL1 kabel
    deilige digitale nettverkskabler...

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er ingen som helst grunn til å tro at en kobberkabel skal ha dårligere frekvensrespons enn +/- 0.5dB 20-20,000hz (som i utgangspunktet må til for å høre forskjell) - men nå er det jo slik at veldig mange hører masse rart selvom det ikke er synlig på målinger. (U)heldigvis har jeg ikke denne type magiske ører selv, så da får jeg nøye meg med noenlunde normalt prisede kabler.
    Du kan ikke måle lydsignatur. Dere kabelskeptikere er helt låst fast i grafer og tall

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rookie_NO
    I mellomtiden koser jeg meg med: Kabler - Digitalkabel | Hi-Fi Klubben: DENON AK-DL1 kabel
    deilige digitale nettverkskabler...
    Trådstarter tok feil... DETTE er AV verdens største scam!

rwksz: Når man har måleutstyr som er mer nøyaktig enn øret (lydstyrke, frekvens, fase, alt) må det da virkelig gå an å måle lydsignatur?

Mener ikke å høres ut som en elektroingeniør/skeptiker, altså Har selv brukt flere timer og mangfoidige hundrelapper for kort tid siden på skjermede sølvkabler, og mener bestemt at jeg hørte forskjell mellom dem og de gamle (cat 5 flettet)... De nye er mer detaljerte og låter litt lysere. Høres også ut som om bassene har fått litt mer effekt å kose seg med (mindre ullen bass, ikke dump dump, men bang bang)

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det beste intstrumentet for å høre om en høyttaler / forsterker / cd spiller what ever er bra, er øret. bom basta. Bruk hodet og gjør opp dine egne meninger selv, det ekke noe fasit på hva som er rett og galt, eller dårlig / bra.
    Hvis "Ola" føler at de nye kablene hans lagde mere detaljert og raffinert lyd, så la Ola ha den gleden du kommer ingen vei med å ramse opp masse tall på hvorfor Ola tar feil.

that beeing said, så trekker jeg meg ut av denne kabel diskusjonen, ingen blir enige overhodet og jeg tviler på det er noe særlig bedre når man har kommet til side 50

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face Den var ny

Sitat Opprinnelig postet av rwksz
    Du kan ikke måle lydsignatur. Dere kabelskeptikere er helt låst fast i grafer og tall
    Jeg som trodde lydsignatur var nettopp bevisste (eller ikke) endringer i frekvensrespons?

Hvis et produkt har en lydsignatur må det jo ha hørbare nivåforskjeller i frekvensspekteret som kommer ut kontra det som ble puttet inn (kilden), det er veldig lett å måle.

Hvis det som kommer ut på andre siden av et eller annet har nøyaktig samme frekvensrespons som det kom inn så har vi å gjøre med et helt nøytralt/transparent produkt. Har det f.eks en økning i bassen og potensielt nedre mellomtone kan man finne på å si at den har en varm signatur, etc. Harmonisk forvrengning kan også oppfattes som en gitt lydsignatur, men det er også lett målbart.

Ser vi f.eks på (for)forsterkeren i mitt USB-lydkort som jeg tilfeldigvis nettopp har målt frekvensresponsen på da jeg skal bruke det til å måle rommet mitt, så vil vi se følgende:

Fra 20hz og opp til ca 8000hz har det en linjær frekvenserespons +/-0.1dB
    Fra 8000hz og opp til 20,000hz har den en svakt synkende frekvensrespons som ender på ca -0.7dB ved 20,000hz. Jeg vil påstå at jeg dermed har målt meg frem til at lydkortet i alle praktiske henseende er veldig nøytralt, men noe avrundet i toppen (neppe hørbart ved avspilling av musikk, f.eks ved 10,000hz er responsen -0.15dB)

USB kortet koster 500kr, men vil nok ganske sikkert oppleves som transparent for de aller fleste lyttere.
    --
    Thorbjørn

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •