Hjelp til et major problem.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til et major problem.

Her er casen:

Jeg har en Yahama RXV3800 som er hjernen i anlegget mitt. Til denne er det koblet til en xbox med vanlig komponent, en PS3 med en 1 m standard HDMI ledning samt en ALtibox tv-tuner med HDMI 1 M.

Ifra Reciever til TV er det langt, ca 10-15 m. Da jeg bygget huset ønsket jeg å være sikker på at signal nådde fram. Jeg kjøpte en Kramer HDMI ledning som er fiberoptisk. Legger ved produktbeskrivelse

"Kramer’s new all HDMI cable system is constructed of high performance hybrid cable containing fiber optic and copper wires terminated with HDMI connectors on each end".

Så kommer problemet etter at jeg har koblet den opp til min nye Pioneer 6090.
    Jeg får kun 1080i på PS3, 1080i på xbox360. Da jeg prøver å tvinge xbox over i 1080p får jeg svart skjerm.

Kramer ledning er lagt under parket. slisset ned i betong. skal parketten opp må alt i hele huset rives opp. Ergo jeg sliter max:

Spørsmål blir da:
    1. Vil det ha en effekt å koble opp en Gefen HDMI booster rett ifra reciever for så koble denne til Kramer ledning?
    2. Hvis jeg må trekke ny ledning må denne nå trekkes utvendig på huset med en avstand på vel 20 m. Hva ville dere ha brukt 2xCAT6 eller en ny Fiberoptisk HDMI?

Takk for all hjelp.

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke produktene du bruker, men har en installasjon basert på to stk. CAT6 Ethernet kabler og DreamScreen HDMI->Ethernet -> HDMI til projektor i taket. Her får jeg 1080p signal og alt er greit.

Ville tro at dersom det er lys i fiberet og signalet er i orden når det kommer frem til "demodulator" som gjør om til HDMI igjen, så er ikke feilen fysisk ifbm kabling e.l.

Du er sikker på løsningen støtter 1080p og ikke kun 1080i?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Kabelen skal støtte 1080p opptil 150m.

Jeg tenker på om det optiske signalet kan være så svakt at det kun holder til 1080i??? Ved da å booste opp signal (Gefen garanterer full HDMI opp til 10-15m med en slik booster) kan en da få signalet sterkt nok??

Jeg er en rookie innenfor dette og har rett og slett ikke peiling.

Mvh
    Marius

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke det hjelper å booste opp det elektriske signalet hvis det allikevel sendes optisk over de 15 meterne. Men det står at kabelen er en hybrid og har både optiske fibre og kobbertråder. Kanskje det er verdt å prøve med en booster allikevel da.
    Jeg ville uansett prøvd å først koble til en skjerm med 1m HDMI i receiveren, slik at du får bekreftet/avkreftet om det er Kramer-kabelen.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fungerte 1080p fra kildene dine tidligere? Med annet utstyr? I etterpåklokskapens navn burde du ha testet hva kabelen var god for. Hvis kabelen ikke ble skadet i det den ble lagt ned, holder den jo helt enkelt ikke hva den lover. I så fall ville jeg kontaktet leverandør/produsent.

Løsningen til bear syns jeg høres solid ut.

Om en forsterker forbedrer signalet tror jeg er umulig å spå. Det kommer helt an på hva som er feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk aldri sjekket kildene med en 1 m HDMI kabel direkte mot TV'n. Dette er jo en smal sak å gjøre. Skal få gjort det i ettermiddag.

Videre er jeg helt enig i at jeg burde ha fått sjekket kabelen tidl. problemet var at jeg ikke hadde utstyr til det/ for lat til å anskaffe meg det. Hadde tidl. en panasonic pv500 med max oppløsning på 720p. Da fikk jeg hver gang at signalkilde var 1080i, tenkte det var TV'n som var problemet da, mao at den ikke kunne registrere mottak av 1080p. Nå som nyanskaffelsen er kommet i hus
    blir det mye viktigere å få 1080p.

Gefen boosteren koster ca 2500 kroner, så det kan jo være verdt et forsøk da før jeg perforerer veggene på mitt nye lavenergi hus. Ting skal jo være potte tett i de husa. :-)

Newcomer rwksz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    at du får 1080i med xbox er jo ikke så rart, komponent støtter max 1080i

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rwksz
    Godt poeng. Da må det bli en ny xbox elite på meg da! :-)

Mvh
    Marius

Newcomer rwksz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mightyc
    Godt poeng. Da må det bli en ny xbox elite på meg da! :-)

Mvh
    Marius
    det trenger du ikke alle xboxer leveres med hdmi inngang i disse dager, kjøp arcade til 1600,- og putt eventuel hardisk og ol. på den, 1 problem solved :P

Newcomer Drag0nFly sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bear
    Kjenner ikke produktene du bruker, men har en installasjon basert på to stk. CAT6 Ethernet kabler og DreamScreen HDMI->Ethernet -> HDMI til projektor i taket. Her får jeg 1080p signal og alt er greit.

Ville tro at dersom det er lys i fiberet og signalet er i orden når det kommer frem til "demodulator" som gjør om til HDMI igjen, så er ikke feilen fysisk ifbm kabling e.l.

Du er sikker på løsningen støtter 1080p og ikke kun 1080i?
    Er det denne du benytter?

AVshop.no / DreamScreen Cat5 til HDMI extender

Den var isåfall sykt billig i forhold til alternative løsninger. Har vurdert Cat5e/Cat6 mot HDMI over fiber. Hvor langt strekk er det du har?

Fiberløsningen blir naturligvis mer sexy (siden det er kun en relativt tynn & fleksibel kabel), men den må naturligvis funke ihht. spec når en skal investere nesten 4000 for en slik løsning.

Også ganske merkelig at den finnes kun i 30m!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kramer ledning er lagt under parket. slisset ned i betong
    Hva er galt med trekkerør?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rwksz
    Det er feil, den støtter 1080p over komponent. Jeg kjører 1080p med komponentkabel.

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du satt opp PS3 på nytt?
    den finner automatisk beste signal.
    prøv å sette skjerminnstillingene på nytt.
    dersom du brukte en 720p/1080i tidligere har nok PS3 valgt bort 1080p.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jantoreg
    har du satt opp PS3 på nytt?
    den finner automatisk beste signal.
    prøv å sette skjerminnstillingene på nytt.
    dersom du brukte en 720p/1080i tidligere har nok PS3 valgt bort 1080p.
    Hei. Etter å ha gjort dette kommer det nå opp 1080p! i PS3 på blu-ray filmer. I grunnmenyen på PS3 får jeg kun 1080i?

Xbox gir fortsatt kun 1080i???

Any ideas?

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Etter å ha gjort dette kommer det nå opp 1080p! i PS3 på blu-ray filmer. I grunnmenyen på PS3 får jeg kun 1080i?
    Vil man kunne se forskjell på PS3 menyen i 1080i og 1080p?

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Drag0nFly
    Er det denne du benytter?

AVshop.no / DreamScreen Cat5 til HDMI extender

Den var isåfall sykt billig i forhold til alternative løsninger. Har vurdert Cat5e/Cat6 mot HDMI over fiber. Hvor langt strekk er det du har?

Fiberløsningen blir naturligvis mer sexy (siden det er kun en relativt tynn & fleksibel kabel), men den må naturligvis funke ihht. spec når en skal investere nesten 4000 for en slik løsning.

Også ganske merkelig at den finnes kun i 30m!
    Ja det er den jeg bruker, har et kort strekk på 7m og bruker kun denne løsningen for å skjule signalkabelen til prosjektor i taket via 2 stk installasjonsrør. Disse klarer akkurat å få plass til Cat5 med RJ45 plugg, men HDMI pluggen er sjanseløs å få gjennom. Du kan bruke så lange Cat5 kabler du vil, men ikke lenger enn 30m.

Fiber er sikkert nødvendig ved svært lange strekk, men for vanlige hjemmeinstallasjoner hvor projektor og signalkilde står i samme rom burde dette holde dersom man har mulighet til å få ting skjult i tak/vegg.

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk aldri sjekket kildene med en 1 m HDMI kabel direkte mot TV'n. Dette er jo en smal sak å gjøre. Skal få gjort det i ettermiddag.

Videre er jeg helt enig i at jeg burde ha fått sjekket kabelen tidl. problemet var at jeg ikke hadde utstyr til det/ for lat til å anskaffe meg det. Hadde tidl. en panasonic pv500 med max oppløsning på 720p. Da fikk jeg hver gang at signalkilde var 1080i, tenkte det var TV'n som var problemet da, mao at den ikke kunne registrere mottak av 1080p. Nå som nyanskaffelsen er kommet i hus
    blir det mye viktigere å få 1080p.

Gefen boosteren koster ca 2500 kroner, så det kan jo være verdt et forsøk da før jeg perforerer veggene på mitt nye lavenergi hus. Ting skal jo være potte tett i de husa. :-)
    Er redd de 2500 på å booste fibersignalet kan bli bortkastede penger. Så lenge du får lys igjennom så har signalet det formatet som det ble sendt med. Har du ikke signal (ikke lys) så er det brudd og da hjelper det heller ikke med en signal forsterker. Ville sjekket signalkildene, at de virkelig klarer 1080p.

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Xbox gir fortsatt kun 1080i???

Any ideas?
    Godt mulig menyen bare er 1080i, kan ikke sjekke da min TV bare støtter 1080i.
    Nesten alle spill til PS3 er 1080i (kun noen får 1080p), så dette kan stemme. (synsing)

Xbox kan jeg ikke svare for, men tviler jeg sterkt på det finnes annet enn 1080i spill.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •