Den store kabeltesten - avslører forskjeller! - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 26 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 502
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Jeg ser skeptikerne kommer og er etterpåkloke i kjølevannet av en slik seanse.. Hvorfor ble det ikke gjort slik eller slik...

Neste gang kan dere kanskje delta selv?

Kudos til Rokko og reven ( flageborg )
    Enig med deg at det står respekt av å bruke sin fritid på å arrangere denne type arrangementer.

Personlig hører jeg ikke forskjell, og trenger ikke bruke en hel fridag på å få bekreftet dette ytterligere, men flott at andre fikk muligheten til å få en opplevelse av hva de selv hørte eller ikke hørte. Nevnte dag var jeg opptatt med å måle og korrigere akustikken i stuen min. Dette har mer effekt enn nye kabler her hos meg.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Enig med deg at det står respekt av å bruke sin fritid på å arrangere denne type arrangementer.

Personlig hører jeg ikke forskjell, og trenger ikke bruke en hel fridag på å få bekreftet dette ytterligere, men flott at andre fikk muligheten til å få en opplevelse av hva de selv hørte eller ikke hørte. Nevnte dag var jeg opptatt med å måle og korrigere akustikken i stuen min. Dette har mer effekt enn nye kabler her hos meg.
    =)

Det er mange herlige faktorer i denne leken her som påvirker lyden.. jeg selv har måtte gjøre alle mulige tiltak i en leid bolig..!

Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble jeg litt forvirret. Jeg går ut fra at det var blindtest/ABX-testing?
    Vi satt nok ikke med bind for øya nei

Dette er ikke noe å bli forvirret over. Som andre sier var hele poenget å finne ut om man hører forskjell på kabler, og med tanke på alle de ulike kabeltyper som finnes skal det godt la seg gjøre å høre samme lydbildet på alle. Jeg har iallefall aldri vært i tvil, jeg hører forskjeller, dog ikke på alle kabler til alle tider på alt av utstyr

Videre så var det ikke sånn at folk lot seg påvirke i større grad av hverandre eller hvordan kabelen så ut eller hva den het. Tror de fleste turte å stå for meningen sin bassert på hva de hørte, og da noen foretrakk den ene kabelen, ristet de andre på hodet. Sum a sumarum var det både vinnere og tapere blant kablene, men det var opp til hver enkelt å avgjøre

Men, bli med neste gang det blir en test og finn ut selv

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må du ikke si før du har vært der å hørt :-D Kabler er en måte å forbedre lyden på som du ikke vil få til med målinger og akustikk, så alternativet er ikke å velg bort kabler ;-) Akustikken har nok mye mer å si, med kabler snakker vi om prikken over i`en.....

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er synd, er dersom man neglisjerer den forskjellen som ligger i kabler, og dermed ubevisst risikerer å handle inn en kabel som degraderer lyden.

Det vi har erfart denne helgen, er at pris har fint lite med en kabels lydmessige kvaliteter å gjøre. At ledninger som er drit billige, og som i utgangspunktet ikke er ment for transport av lyd til høyttalere, ikke imponerte - det er sin sak. Disse bør man nok holde seg unna. Det er heller ikke noen som helst sikkerhet knyttet til at svært kostbare kabler er noe spesielt bedre enn de kablene du går langsetter på vei til jobben...

Dog synes jeg man i anstendighetens navn bør gjøre det man kan for å ikke ende opp med høyttalerkabler som hindrer viktige deler av lydbildet å komme frem til lytteren. ALTSÅ; å selv teste ulike kabler selv - gjerne også de aller rimeligste ledningsstumper som kan oppdrives. Alt for å selv oppleve hva som evt. risikerer å forsvinne.

Om du så, etter dette, sitter igjen med et inntrykk av at du fint kan leve med den éne eller den andre kabelen; BRA - da har du gjort et valg du kan leve med - uansett pris på kabelen du allerede har eller skal handle.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvilken kabel ble stående igjen til slutt da?

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest deres erfaringer når det gjelder kabler, har jeg fått troen på at de har noe og si for anlegget. Som Roko og mange andre skriver må man teste kabler selv for å få et best mulig resultat i forhold til pris og ytelse.

Men det jeg lurer på, er om det var noen kabler som spesielt utmerket seg på testen og som eventuelt flere var enige at var bra/bedre enn andre?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Test gjerne også en standard 2,5-4mm (Biltema?) kabel mot en "hifi" kabel med samme kvadrat. Kun da vil en oppnå noenlund like elektriske egenskaper og kan avdekke om det er et poeng å bruke mer enn 70kr på en høyttalerkabel.
    Ble noe slikt testet?

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det er noen kabel som gikk av med en klar sier da det var delte meninger ved ver avstemining. Vi har forskjelig syn på hva som er den rette lyden og vi har også forskjelg hørsel. Så dette er noe som man selv må finne ut ved og prøve seg frem hjemme med sitt eget anlegg.

Tror ikke jeg kan gi deg noe bedre tips en dette. Jeg fulgte heller ikke med på hvilke kabler som ble brukt så lukket øynene ved kabel bytte for at det skulle bli mest riktig for meg selv.

På de kablene som låt bra var det liten forskjel men den var der, forskjellen mellom de som ikke var bra og de gode var etter min menig store.

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Ble noe slikt testet?
    Vil tro dette ble dekket med kabler av forskjelige merker av ymse pris, men om den nevnte kabel ble brukt må noen andre svare deg på.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Probie
    Men det jeg lurer på, er om det var noen kabler som spesielt utmerket seg på testen og som eventuelt flere var enige at var bra/bedre enn andre?
    Det var noen kabler som utmerket seg, men slik jeg ser det, er det vanskelig (og kanskje heller ikke spesielt heldig) å anbefale noe som helst.

Husk at dersom ditt nåværende anlegg ikke evner å frembringe et såpass detaljert lydbilde som ofte må til for å detektere forskjeller på kabler, så er det heller ikke sikkert at det er nødvendig å søke etter (og kanskje betale for) de kablene som utpreger seg spesielt.

Det er heller ikke sikkert at du selv har verken interesse for - eller prioriterer - det å søke etter de små forbedringene i lyden.
    Som Hybris ganske korrekt skriver; "det er flere andre elementer i kjeden som etter all sannsynlighet gir større forbedringer enn kabler". Dog er dette ingen unnskyldning for å bevisst lukke øynene og kanskje degradere lyden med dårligere kabler enn "nødvendig"...

MEN, når han samtidig skriver "Så for min del er man like langt etter denne testen, men dere koste dere sikkert", da er han muligens litt på bærtur.
    Tross alt opplevde de aller fleste at det var visse forskjeller - og da er jo mye oppnådd.

Det at man nå kan velge å være noe mer bevisst (eller også ikke) ved kommende valg av kabler, det er selvsagt opp til den enkelte.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste man er enig om er vel at en magnetisk skjermet kabel er bedre en en uskjermet kabel ? :-D hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott at dere koste dere, men det eneste der har 'bevist' her er at 'så lenge man ser forskjell, så hører man forskjell'... Så vet dere MITT ståsted!

Men det er uansett morro med et slikt arrangement. Sosialt og bra med erfaringsutveklsing og høre nye kombinasjoner i nye rom. Ofte får man litt realitycheck på sitt eget anlegg og preferanse på slike seanser, og det er alltid positivt (ikke nødvendigvis for lommeboken).

Bra tiltak, selv om det er verdiløst som blindtest!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Flott at dere koste dere, men det eneste der har 'bevist' her er at 'så lenge man ser forskjell, så hører man forskjell'... Så vet dere MITT ståsted!
    Jada, bare avfei det slik, du. Venter ikke annet fra de som verken deltar på slike sammenlikninger, eller som ikke kan akseptere at andre har en rimelig fordomsfri holdning til det hele.

I flere tilfeller var det svært stor enighet om at to kabler var nærmest identiske i lydsignaturen. I andre tilfeller var det tilsvarende ingen tvil om at det var klar forskjell. Tolk det akkurat som du vil.

Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Bra tiltak, selv om det er verdiløst som blindtest!
    I følge deg, ja. Men så var du jo heller ikke til stede, ref. første punkt.

At dette ikke var en "fullverdig" blindtest, får så være. Poenget er at de som var til stede, var ute etter å høre etter forskjeller på kablene.

En fullstendig blindtest forutsetter et fåtall testpersoner, et fåtall kabler, og et klart definert mål; finne de relle og uttalte forskjellene på to - maks tre - kabler. Sånt blir det ikke moro av.

Uansett; hvor mange "blindtester" er det som egentlig er blitt godtatt av "kabelfolket"? Og ikke minst utført...? 8)
    Man finner alltid noe å pukke på...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er for øvrig deltakerbildet i post 104 oppdatert med nick på flere av deltakerne. Dersom du var med på seansen, og ønsker ditt nick med på oversikten; oppgi dette i tråden.

Her er snarvei til posten med bildet av alle deltakerne:
    http://avforum.no/forum/1192541-post104.html

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett lite innspill fra en som ikke er så bevandret i hi-fi verden..

Ser at folk som ikke var med klager på måten ting ble gjennomført på. Jeg vil si, at gjennomføringen ihvertfall for min del hadde null påvirkning på hva ørene mine hørte. Som RoKo nevnte, så var alle pluggene til en hver tid skjult, og de som satt i sweetspot ble oppfordret til å se vekk ved bytting for å ikke bli påvirket på noen som helst måte.

Jeg personlig klarer ikke å kjenne igjen en høyttalerkabel ved å se den, så om det er en DIY kabel, Van Den Huul (eller hva det nå heter) eller vanlig elektrikerkabel (akkurat den skal jeg klare å kjenne igjen) så ser de i mine øyne ganske like ut.

Jeg måtte også konstatere at jeg hørte forskjell, selvom det i mine øyne ikke var STOR forskjell, så var det en endring av lyden der. Og det var det jeg kom for å finne ut av. Mission completed. Så for det, være opp til hver enkelt om de mener det er "økonomisk forsvarlig" å oppgradere, eller evt nedgradere for å få den siste finpussen på lyden sin.

Til alle som er skeptiske til hvordan det ble testet, ta heller å bli med neste gang - istedet for å sitte bak skjermen og være etterpåkloke.

Disclaimer: Dette er inntrykkene til en newbie innen hifi...

OT: RoKo og Flageborg, dere får sende en PM når dere har planlagt AVForums store hifi-øltest

Mvh
    Tor J.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper ikke noen oppfatter mitt spørsmål som negativt, men jeg gjentar:
    er det mulig å få vite
    - hva slags utstyr som ble benyttet (forsterkeri, signalkilde, høyttaler osv)
    - hva slags kabler som ble testet (vet at den ene var van den Hul Magnum, men de andre...)
    - hva slags musikk (CD platene)

som ble benyttet under testen?

Dette av ren og skjær nysgjerrighet

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roko: Jeg var ikke med fordi det blir en smule lengt å reise, og jeg hadde andre ting å gjøre i helgen. Jeg avfeier ikke fordi jeg ikke har prøvd slike tester. Jeg har vært med på blindtester, både 'helt blinde' og slike kvasi-blindtester som det er snakk om her. Jeg vet av egen erfaring at jeg så godt som alltid hører forskjell når jeg vet eller tror jeg vet at kabelen byttes, og jeg vet at i en ekte blindtest tar jeg nesten alltid feil (i følge statistikken for et tilfeldig utvalg). Dermed har jeg konkludert med at min hjerne er såpass mottakelig for andre impulser enn ørene og mine egne forventninger at det egentlig er verdiløst. Så sånn er det! Det som plager meg mest med dette er at dere liksom har 'bevist' at det er forskjell på kabler nå, og DET, min gode mann, har dere IKKE.

Men nå skal jeg la dere være i fred. Har hatt nok kabeldebatt for mange mannsaldere nå.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Det som er synd, er dersom man neglisjerer den forskjellen som ligger i kabler, og dermed ubevisst risikerer å handle inn en kabel som degraderer lyden.
    Dette er jeg i utgangspunktet 100% enig i - og alle som er det burde som et minimum forsøke å blind/ABX-teste kabler de vurderer/kjøper inn slik at de virkelig velger den som gir best lyd, og ikke ubevisst lar seg påvirke av merkenavn/innpakning/utseende (Dere kan nekte så mye dere vil men dere lar dere påvirke av dette enten dere vil eller ikke).

Ved å teste i henhold til dette vil dere jo virkelig finne den kabelen som låter best, enten den koster 10 eller 10,000.

For ordens skyld er det både van den hul og suprakabler i mitt eget oppsett.
    --
    Thorbjørn

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jeg i utgangspunktet 100% enig i - og alle som er det burde som et minimum forsøke å blind/ABX-teste kabler de vurderer/kjøper inn slik at de virkelig velger den som gir best lyd, og ikke ubevisst lar seg påvirke av merkenavn/innpakning/utseende (Dere kan nekte så mye dere vil men dere lar dere påvirke av dette enten dere vil eller ikke).
    Du kan nekte så mye du vil, men jeg lar meg ikke påvirke av dette, enten du vil eller ikke... 8)

Du kan da for pokker ikke tillegge alle andre en opplest og vedtatt holdning om at de lar seg påvirke?

Ut over dette; JA - alle bør (i den grad det er mulig/nødvendig) utføre en egen test, selvsagt er det aller best dersom dette skjer totalt blindt.

Side 8 av 26 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •