Den store kabeltesten - avslører forskjeller! - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 24 av 26 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 SisteSiste
Viser resultater 461 til 480 av 502
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Dette er så tåpelig svar Håkon at jeg avslutter OT debatten. "Noen svindler ergo svindler alle". Jaha.. Slik er det heldigvis ikke.
    Jeg har ikke brukt det argumentet, men jeg ser ikke ditt argument om at de ikke bryr seg om å bli annerkjent, og at de gjør dette i stillhet kun for å hjelpe andre mennesker. Mange av disse går offentlig ut på TV og reklamerer om sine egenskaper, men la seg teste vil de ikke. Da er det noe som skurrer hos meg.

Jeg ser paraleller med kabelprodusenter når de ikke ønsker å legge med skikkelig datablad på deres kabler, og fokuserer på beskrivelser av kabelen som umulig lar seg etterprøve.

Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Men vi er i allefall enige om mye innen HiFi og at Focal lager gode høyttalere :wink: .
    Ja, Anton. Vi er nok enige om å være uenige - men det er lov. Hifi (bortsett fra kabler) er vi enige.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Mange av disse går offentlig ut på TV og reklamerer om sine egenskaper, men la seg teste vil de ikke. Da er det noe som skurrer hos meg.
    Å joda, det går program hvor dem tester klarsynte på Tv Norge, jeg tror det går hver søndag kl 21.30.....

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Russ Andrews fikk seg vel en på pungen for useriøs markedsføring synes jeg å huske, men tror det var nettkabler.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    Er to sider av samme sak, ja, men om du kun tar hensyn til varmeutvikling vil det bli dårlig dempingsfaktor. En god dempingsfaktor forutsetter kabeldimensjoner langt over det man kan forvente ved å regne på varmgang. Det som er problemet er ikke at det blir varmt i kabelen, men at elementene i høytaleren får flyte rundt ukontrollert. Dempingsfaktor handler om å stoppe bevegelsen til elementet når eksiterings-signalet opphører. Siden elementet er masse vil det ha opplagret kinetisk energi når det først er satt i bevegelse. Så vidt jeg har forstått er mekanismen at spolene og magneten fungerer som et lite strømverk, den kinetiske energien blir gjort om til strøm som lades ut via kablene og inn i forsterkeren. Om denne energien kan lades ut momentant vil elementet være absolutt stramt, det følger lyden presist og stopper umiddelbart når lyden opphører. Nett som med god demping på sykkelen. Når motstanden på andre siden av elementet(kabelens og forsterkerens motstand på utgangen) øker vil det ta lenger tid å lade ut energien i elementet. Det virker som en logisk mekanisme for meg, men er ikke helt sikker på den forklaringen. Med subber kan man til tider se at elementet fortsetter å flagre etter signalet opphører.

Andreas
    Nå håper jeg at jeg ikke blir oppfattet som frekk, men jeg tok jo for gitt at du var klar over dette?
    En (høyttaler)spole som beveger seg i et magnetfelt, vil generere strøm ja!
    Og jo bedre man klarer å "kortslutte" (dempe) spolen, jo mer vil man begrense uønsket bevegelse.
    Har man eksempelvis kabler med for små tverrsnitt, og / eller en forsterker som ikke takler kortslutningen (impedansen), så vil man uvegerlig få dårlig / forvrengt lyd.
    Det er i alle fall slik jeg oppfatter det, samtidig som at det selvsagt er andre faktorer som også spiller inn.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Å joda, det går program hvor dem tester klarsynte på Tv Norge, jeg tror det går hver søndag kl 21.30.....
    TV er underholdning... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    TV er underholdning... ;-)
    Kabler er også underholdning det blir iallefall ikke mye underholdning uten....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og ikke minst: Kabeldebatter er underholdning

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    En (høyttaler)spole som beveger seg i et magnetfelt, vil generere strøm ja!
    Og jo bedre man klarer å "kortslutte" (dempe) spolen, jo mer vil man begrense uønsket bevegelse.
    Har man eksempelvis kabler med for små tverrsnitt, og / eller en forsterker som ikke takler kortslutningen (impedansen), så vil man uvegerlig få dårlig / forvrengt lyd.
    Vet vi hvor høy strøm/spenning det er snakk om? Og når blir dempingen på hensyn av tverrsnitt "for høy"? Det blir kansje litt relativt, men det finnes vel noe fakta/tall som sier konkret når vi nærmer oss smertegrensen på et tversnitt og ca hvor mye effekt kablen vil ta opp.

Vi snakker om ganske små forskjeller:
    Ved en høyttalerkabel på 2m med 4mm2 så blir den totale resistansen ca 0.017ohm.
    Ved en høyttalerkabel på 2m med 2.5mm2 så blir den totale resistansen ca 0.027ohm.
    Ved en høyttalerkabel på 2m med 0.5mm2 så blir den totale resistansen ca 0.136ohm.

Hører det er flere som sier at vi ikke må ha for lavt tverrsnitt, derav mitt spørsmål hvor lavt? Jeg mener vi kan gå ganske lavt.....

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalere med passive delefiltre har vesentlig større seriemotstand i delefiltrene enn det en vanlig høyttalerkabel bidrar med. Typiske motstandsverdier for spoler til lavpassdelen i et høyttalerfilter er i størrelsesorden 0.3~0.8ohm og i et elektrisk 3. eller 4. ordens lavpassfilter er det to spoler i serie mellom elementet og forsterkeren. Spoler med veldig lav motstand er store og dyre. Diskantelementer med passive filtre er ofte dempet ved hjelp av motstander som stort sett overgår eventuell kabelmotstand med en faktor på ti eller mer.

Når det er sagt så er det selvfølgelig ikke ønskelig å tilføre MER motstand, men summen blir uansett aldri mindre enn motstanden i delefilteret. Dropper man det passive delefilteret spiller lav kabelmotstand en større rolle, uten at man behøver å skaffe seg direktenummer til Nexans av den grunn.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Dropper man det passive delefilteret spiller lav kabelmotstand en større rolle, uten at man behøver å skaffe seg direktenummer til Nexans av den grunn.
    Nå har jeg faktisk noen Nexans-ingeniører i vennekretsen, og jeg er ikke helt sikker på om de tar deg seriøst hvis du snakker om tap i overføring av signaler i audiofrekvensbåndet over kabellengder på under 10 meter.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabelmotstanden utgjør (nødvendigvis) en vesentlig større del av den totale seriemotstanden når det ikke sitter et passivt delefilter før høyttalerelementet. Den praktiske betydningen av motstand i en normal høyttalerkabel er uansett noe man ikke trenger å bekymre seg over i forhold til de langt mer reelle akustiske utfordringene samspillet mellom høyttaler og lytterom byr på

Hvorfor lager ikke Nexans høyttalerkabler egentlig? Har de virkelig bedre profittmargin i Nordsjøen?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Problemet med James Randi (ja jeg har lest litt) var at han satte urimelige krav:
    -Man kunne ikke velge hva utstyr man ville lytte på
    -Testpersoner måtte kun bruke kabler valgt ut av Randi himself
    -Ingen forhåndslytt
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Er ikke dette akkurat de samme forutsetningene som lytterne som møtte opp til testen til Flageborg hadde? Det var tydeligvis ikke noe problem, alle hørte at det var forskjell på kablene. Da bør det heller ikke være noe problem å høre forskjell på kablene til Randi.
    Vi venter i spenning på en god forklaring på dette kjære nissemann
    Hvordan kan dere forsvare denne testen som Flageborg har satt opp, hvor alle testpersonene hørte forskjell selv om utstyret og kablene var ukjent, og samtidig si at Randi stiller urimelige krav? Det er jo så lett å høre forskjell, så hva er problemet? Hvorfor er ikke en av dere som hørte forskjell hos Flageborg på vei over vannet til Randi for å hente millionen?

Det er ikke lett å forstå for en stakkars skeptiker...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Vet vi hvor høy strøm/spenning det er snakk? Og når blir dempingen på hensyn av tverrsnitt "for høy"? Det blir kansje litt relativt, men det finnes vel noe fakta/tall som sier konkret når vi nærmer oss smertegrensen på et tversnitt og ca hvor mye effekt kablen vil ta opp.

Vi snakker om ganske små forskjeller:
    Ved en høyttalerkabel på 2m med 4mm2 så blir den totale resistansen ca 0.017ohm.
    Ved en høyttalerkabel på 2m med 2.5mm2 så blir den totale resistansen ca 0.027ohm.
    Ved en høyttalerkabel på 2m med 0.5mm2 så blir den totale resistansen ca 0.136ohm.

Hører det er flere som sier at vi ikke må ha for lavt tverrsnitt, derav mitt spørsmål hvor lavt? Jeg mener vi kan gå ganske lavt.....
    Nei, jeg kan dessverre ikke si noe om hverken spenning eller strøm, mtp (fra høyttalerspolene) indusert sådan.
    Som jeg vel også nevnte er det også andre faktorer i bildet, betimelig påpekt av D|sE|MiNk. (Puh, for et nick!)

Det som imidlertid får meg til å antyde noe om (siterer meg selv i forrige innlegg) "kabler med for små tverrsnitt", er følgende fakta, sakset fra tekniske spesifikasjoner for (eksempelvis) Meridian 557:

"The Meridian 557 houses two powerful amplifiers in a dual mono construction. The amplifiers are both rated at 200W into 8 ohms. Each over-specified output stage uses 8 high-power transistors. These, combined with a massive low-noise 1.6kVA toroidal transformer, permit this amplifier to deliver currents in excess of 30A, ensuring no loss of performance even into loads that dip below 2 ohms.

Og hva kan man så si til det?
    30A er faktisk en ganske voldsom strøm, som betinger et kabeltverrsnitt langt over lampettledningsnivå!
    La gå at den ikke er permanent, men heller ganske kortvarig, dog blir den jo uansett bli å ta hensyn til.

At det befinner seg et delefilter (med beskjeden motstand) mellom elementer og høyttalerkabel eliminerer neppe behovet for en godt dimensjonert kabel, enn si "riktig" kabel, mtp hva man faktisk kan oppleve ved det motsatte.

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg kan dessverre ikke si noe om hverken spenning eller strøm, mtp (fra høyttalerspolene) indusert sådan.
    Som jeg vel også nevnte er det også andre faktorer i bildet, betimelig påpekt av D|sE|MiNk. (Puh, for et nick!)

Det som imidlertid får meg til å antyde noe om (siterer meg selv i forrige innlegg) "kabler med for små tverrsnitt", er følgende fakta, sakset fra tekniske spesifikasjoner for (eksempelvis) Meridian 557:

"The Meridian 557 houses two powerful amplifiers in a dual mono construction. The amplifiers are both rated at 200W into 8 ohms. Each over-specified output stage uses 8 high-power transistors. These, combined with a massive low-noise 1.6kVA toroidal transformer, permit this amplifier to deliver currents in excess of 30A, ensuring no loss of performance even into loads that dip below 2 ohms.

30A er faktisk en ganske voldsom strøm, som betinger et kabeltverrsnitt langt over lampettledningsnivå!
    La gå at den ikke er permanent, men heller ganske kortvarig, dog blir den jo uansett bli å ta hensyn til.

At det befinner seg et delefilter (med beskjeden motstand) mellom elementer og høyttalerkabel eliminerer neppe behovet for en godt dimensjonert kabel, enn si "riktig" kabel, mtp hva man faktisk kan oppleve ved det motsatte.
    Spiller vel ingen rolle om kablene brenner opp når ørene er ødelagt .

U=R*I dvs 30A*2ohm skulle vel gi 60 volt.
    P=U*I dvs 60v*30A= 1800W, blir vel et akademisk problem, som om vil bilen gå fortere med 10.000hk kontra 1000hk..........

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en etterlevning etter mine glansdager på IRC for ca. 10 år siden. Det var delvis ment som en harselas med typiske script-kiddies

Min erfaring er at motstanden i et passivt delefilter er alt annet enn beskjeden sammenlignet med motstanden i tilkoblingskablene (ved normale lengder og tverrsnitt)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, det blir vel litt blanding av "snørr og barter" her Private Ryan, men regnestykket er greit nok!
    Men for å fortsette "analogien":
    Greit nok at ikke bilen vil gå fortere med 10.000hk, men de kan jo være pokker så gode å ha ved forbikjøringer? :-P

Slik er det vel et stykke på vei i "vår" sammenheng også?
    Selv om effekten kan regnes ut til 1800w, er det vel neppe snakk om å kjøre denne kontinuerlig?
    Likefullt kan det jo være greit å ta høyde for denne, gjennom gode nok kabler......

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, ja hva skal man si til det.... slik jeg forstår det, for å få denne forsterken til å levere opp til 30A så forsikre deg om minst mulig tap på lasten(høyttaler+kabler). Forsterkeren ser i utganspunktet ikke tverrsnitt, men resistans(impedans). Nå vet jeg ikke hvor langt ned i tversnitt det lages høyttalerkabler (av "god" kvalitet), men du kan kjøre ganske mye effekt/strøm igjennom relativet små tverrsnitt i korte perioder. Men jeg er enig at man bør ta hensyn til tverrsnitt når utstyret begynner å bli stort og strømkrevende.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en etterlevning etter mine glansdager på IRC for ca. 10 år siden. Det var delvis ment som en harselas med typiske script-kiddies
    Haha, det er jo en forklaring på alt!

Min erfaring er at motstanden i et passivt delefilter er alt annet enn beskjeden sammenlignet med motstanden i tilkoblingskablene (ved normale lengder og tverrsnitt)
    Tjah, nå vet jeg ikke akkurat hva du mener med "alt annet enn beskjeden"?
    Ble litt nysjerrig på det der, og målte for moro skyld den samlede motstanden i delefilteret til en Klipsch-høyttaler jeg har her: 0,7 Ohm er da ikke overvettes mye, det heller?
    Men holdt opp i mot det man måler i en passende høyttalerkabel, kan det kanskje synes mye? ;-)

Edit: Rettet "leifs", etter påpakk fra en fyr med utpreget sans for rettskrivning i forumet!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Username
    Vi venter i spenning på en god forklaring på dette kjære nissemann
    Hvordan kan dere forsvare denne testen som Flageborg har satt opp, hvor alle testpersonene hørte forskjell selv om utstyret og kablene var ukjent, og samtidig si at Randi stiller urimelige krav? Det er jo så lett å høre forskjell, så hva er problemet? Hvorfor er ikke en av dere som hørte forskjell hos Flageborg på vei over vannet til Randi for å hente millionen?

Det er ikke lett å forstå for en stakkars skeptiker...
    Vel...
    Fordi den kabelen det gjaldt var av den kostbare typen, men som ingen hadde noen formening om hvordan fungerte! Randi hadde kjøpt den, hørt på den og konkludert at det ikke var noen forskjell.
    Nå er også han en gammel mann så vi vil tro at hørselen er påvirket av det?
    Men, kan man ta sjansen på det?

Tenk som en F1 fører... Hvis du hadde muligheten til en fordel som kunne økt din sjanse for å vinne. Ville du vært forruten den eller ikke? Eller ville du brukt den som ville økt din sjanse for å tape?

Denne testen ville vært epokegjørende og usannsynlig viktig for hvilket syn man vil ha på kabler. Og hvis vedkommende hadde bommet på denne, ville det blitt brukt for alt den var godt for av "målemafiaen". Hva gjør man da? Gjør man det enklere for seg selv? ...eller vanskeligere for seg selv? Selvfølgelig gjør man det enklere for seg selv! ...for en skaptiker som James Randi hadde det vært en skikkelig nedtur om noen hadde klart testen og motbevist han. Eller? Tror ikke han er såpass liberal i sine holdninger at han vil gjøre det for enkelt.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjah, nå vet jeg ikke akkurat hva du mener med "alt annet enn beskjeden"?
    Ble litt nyskjerrig på det der, og målte for moro skyld den samlede motstanden i delefilteret til en Clipsch-høyttaler jeg har her: 0,7 Ohm er da ikke overvettes mye, det heller?
    Men holdt opp i mot det man måler i en passende høyttalerkabel, kan det kanskje synes mye? ;-)
    Nettopp. Det jeg mente var ikke at alle passive delefiltre er noen vederstyggeligheter, men at man ikke kommer unna at de dominerer i den totale seriemotstanden.

Side 24 av 26 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •