Den store kabeltesten - avslører forskjeller! - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 23 av 26 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 502
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Er ikke dette akkurat de samme forutsetningene som lytterne som møtte opp til testen til Flageborg hadde? Det var tydeligvis ikke noe problem, alle hørte at det var forskjell på kablene. Da bør det heller ikke være noe problem å høre forskjell på kablene til Randi.
    Jeg erfarte at det kan være essensielt å kjenne forskjellene fra før for å detektere såpass små forskjeller. Å vite hva man kan lytte etter. Dessuten tror jeg ikke det er noe problem å finne kabler som låter så likt at det vil bli umulig å skille mellom dem.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Jeg møtte en klarsynt for få uker siden som traff innertier. Men hvordan kan jeg bevise det? Og hvorfor skulle jeg bry meg om det? Og hvorfor skulle hun det? Det finnes veldig, veldig mange som oss.
    Klarsynte er svindlere og kvakksalvere. De har triks som lurer deg til å tro at de har evner, og de har aldri bestått en test med kontroll. Hadde klarsynthet vært en menneskelig egenskap så hadde verden etter hvert vært full av "klarsynte" fordi det er en enorm overlevelsesfordel i forhold til andre mennesker. Jeg kjenner flere som har latt seg lure av disse menneskene, og når jeg hører hva de såkalte klarsynte har "truffet på kornet" med så blir jeg skremt over hvor ukritiske ofrene er.

For å forstå stadig mer kan man ikke bare forholde seg til vedtatte sannheter, det er det jeg mener med "å legge det på hylla". Da trengs noen "gærninger" som våger å tenke nye tanker selv om de kanskje blir ledd av. Noen må skille seg ut av saueflokken for å skape noe nytt. Det er svært mange mennesker med uvanlige evner. Her har vitenskapen et godt stykke å gå for å forstå dette. Å tro vi idag vet alt om materie/ikke-materie er særdeles naivt, imo. Navlebeskuende.
    At mange som har hatt grensesprengende og viktige ideer har blitt ledd av tidligere betyr ikke at alle som blir ledd av har grensesprengende og viktige oppdagelser. Det du sier er det motsatte av rasjonalitet. Det er troen på religiøse ideer og annen overtro som er forutinntatthet. Det er uvitenskapelig. Troene tror alltid at deres egen uvitenhet og manglende forståelse er representativ for vitenskapens grense. Det er feil, og en voldsom appell til egen uvitenhet.

Det er skremmende at så mange i Norge ikke forstår hva vitenskap er. Skolesystemet har sviktet oss på dette området. Det er ikke noe man tror på. Det er bare navnet på et verktøy som best beskriver naturen slik den faktisk er.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Klarsynte er svindlere og kvakksalvere. De har triks som lurer deg til å tro at de har evner, og de har aldri bestått en test med kontroll.
    Du gjør en stor tabbe med å generalisere slik. Du skriver på en slik måte at det er opplagt at du er forutbestemt og ikke har erfaring om dette selv. At noen muligens har blitt lurt er vel ingen nyhet.

Hadde klarsynthet vært en menneskelig egenskap så hadde verden etter hvert vært full av "klarsynte" fordi det er en enorm overlevelsesfordel i forhold til andre mennesker.
    Det er en menneskelig egenskap som egentlig alle har (alle klarsynte sier det). Ingen magi eller hokus-pokus. Ingen motsetning til standard vitenskap heller, bare utvidelse. Å være klarsynt er ikke bare lett heller. Det er mange, mange av dem i mer eller mindre grad. At de som ikke har noen erfaring med dette ikke tror på det er ikke noe rart i det hele tatt. Jeg var erkeskeptisk før jeg også. Vedtatte sannheter var alt. I dag er jeg heldigvis blitt visere.

Det du sier er det motsatte av rasjonalitet. Det er troen på religiøse ideer og annen overtro som er forutinntatthet. Det er uvitenskapelig.

Jeg snakker ikke om religion og overtro. Det interesserer meg ikke så mye egentlig.

Det er skremmende at så mange i Norge ikke forstår hva vitenskap er.
    Å...? Kjenner meg ikke igjen..

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @antonx

JREF i regi av James Randi har pengepremien stående for alt "paranormalt" i en liten stund til. Per dags dato har ikke en eneste person klart å bevise overnaturlige evner, men jeg skal love deg at mange har prøvd.

Lest/hørt noe om cold reading?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg møtte en klarsynt for få uker siden som traff innertier. Men hvordan kan jeg bevise det? Og hvorfor skulle jeg bry meg om det? Og hvorfor skulle hun det? Det finnes veldig, veldig mange som oss.
    Hvis hun virkelig er klarsynt, burde det ikke være noe problem å fjerne all tvil for alltid - for oss alle. Hun ville skrevet om all vitenskap kjent i dag, og forandret synet forskere har på verden for alltid. Det gjør hun selvfølgelig ikke, for ingen per i dag har klart å dokumentere sine emner under seriøse forhold. Likevel hevder mange tusen å besitte slike egenskaper.

Saken er at klarsynte ofte har mange "egenskaper" for å overbevise kunden om at de faktisk er det. Ofte går det på psykologi. Noen av de er eksperter på å lese folk som en åpen bok, andre tar i bruk prøve-feile metoden for avlese hvordan personen reagerer på ulike utsagn og antagelser. Det går en serie på TVN der de avslører en hel andre rekke triks som benytter seg av andre metoder for å overbevise folk om deres evner. Så nettopp et program på TV der en mann plukket ut 10 personer tilfeldig fra et stort publikum, plukket ut en av 10 bilnøkler og gikk ut på parkeringsplassen der han fant riktig bil med en ønskekvist. Han forklarte etterpå hvordan han gjorde det - hele trikset var å lese de 10 menneskene hvordan de oppførte seg når han gikk rundt på parkeringsplassen, og så var det bare å ta en råsjangs.

Jeg skal ikke påberope meg å vite alt, men ut i fra alt det jeg har sett om slikt er jeg svært skeptisk til denne type virksomhet.

Kabeldemonstrasjoner gjøres forøvrig ofte med lignende triks. Det blir forklart av selger hva som er å forvente ved et bytte, og naturligvis vil vi bli påvirket av omgivelser og forventninger.

Sitat Opprinnelig postet av AntonX
    Og at det finnes svindlere i den "bransjen" er vel ikke så overraskende?
    Nei.

Sitat Opprinnelig postet av AntonX
    Jeg er også utdannet sevicetekniker, men jobber med bilde/lyd opptak. Masseproduserte XLR kabler blir brukt og jeg kunne ikke tenke meg å bruke HiFi kabler (mikket opp selveste Cecilia Bartoli i dag, se Søndagsrevyen). Fordi dette er på et annet nivå(formål) enn High-end reproduksjon. Du finner både skeptikere og "tilhengere" i lydbransjen som alle andre bransjer. Til og med mange musikkprodusenter bryr seg ikke stort om lydkvalitet tror jeg. De snakker mer om "sound" i en annen betydning. Jeg tok opp dynamikktap med en produsent nylig, men svaret hans tydet på at ikke skjønte hva jeg snakket om. Og det var det ikke mye high-end kabler, men heller ikke noe high-end høyttalere eller godt egnet lydrom. Nå finnes det jo selvsagt de som er opptatt av det også, men generelt kan du kan ikke sammenligne disse bransjene mot HiFi gærninger som skal ha det beste av det beste, Håkon.
    Du har nok et poeng i det. Noen er opptatt av musikken, andre av lyden og noen av begge deler. Saken er hvorvidt "magiske" kabler tilfører lyden noe. Vi vet jo følgende:

-Ingen har per i dag klart å skille to kabler i en ABX-blindtest
    -Placebo et svært kraftig virkemiddel som ikke skal undervurderes
    -Påstandene mange av produsentene av hifi-kabler kommer med, samsvarer ikke med moderne forskning og viten på området.
    -Det er mange svindlere her i verden som benytter seg av enhver sjangs de har til å tjene penger på andre.
    -Flere svært annerkjente og respekterte produsenter av seriøs high-end hifi går faktisk konsekvent ut og hevder at deres utstyr ikke trenger, ei heller skal ha "magiske" kabler. (Bryston og Meridian er vel en av de).
    -Avansen på hifi kabler er skyhøy ift. elektronikk.

Er ikke dette en tankevekker nok til at vi ikke bør ta kabler alt for seriøst?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du gjør en stor tabbe med å generalisere slik. Du skriver på en slik måte at det er opplagt at du er forutbestemt og ikke har erfaring om dette selv. At noen muligens har blitt lurt er vel ingen nyhet.
    Erfaring er anekdoter, ikke empirisk. Når INGEN har bestått kontrollert testing er det ikke lenger generalisering. Å stille krav til bevis er ikke forutinntatthet.

Det er en menneskelig egenskap som egentlig alle har (alle klarsynte sier det). Ingen magi eller hokus-pokus. Ingen motsetning til standard vitenskap heller, bare utvidelse. Å være klarsynt er ikke bare lett heller. Det er mange, mange av dem i mer eller mindre grad. At de som ikke har noen erfaring med dette ikke tror på det er ikke noe rart i det hele tatt. Jeg var erkeskeptisk før jeg også. Vedtatte sannheter var alt. I dag er jeg heldigvis blitt visere.
    Ingenting indikerer at det finnes klarsynte bortsett fra anekdotisk bevis fra lettlurte.

Jeg snakker ikke om religion og overtro. Det interesserer meg ikke så mye egentlig.
    Det er religion og overtro.

Å...? Kjenner meg ikke igjen..
    Når du sier at man må sette vitenskap på hylla for å forstå guder og klarsynthet så fårstår du ikke hva vitenskap er.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Det er religion og overtro.
    Nei, klarsynthet er ikke religion, og er i og for seg ikke overtro heller. Enten så er det tilfelle eller så er det ikke tilfelle.

Men nå synes jeg debatten sklir ut, kansje på tide å gå over til kabler

Edit: Jeg tror at folk flest, om ikke alle, vet hva vitenskap er.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    .....klarsynthet......religion........overtro....

.....debatten sklir ut.............over til kabler.
    Det er vel en grunn til at overtro dukker opp i alle kabeldiskusjoner.

Det vitenskapen ikke klarer å forklare eller etterprøve må forklares på alternative måter. Når heller ingen ønsker å akseptere at placebo er en svært sannsynlig årsak, ja da da er det lett å trekke likheter til til tusser og troll.

Her brennes en Nordost kabel til 200 000kr (to-hundre-tusen-kroner!) inn på Nordost sin egne "Vidar" innbrenningsmasking til ukjent beløp. Legge merke til 400kr-flasken med vann som skal sprayes på kabelen, og ikke minst alle remediene som ligger pent pakket i smykke-esker på siden.

Det er en grunn til at man aldri ser et oscilloskop i slike settinger.

Helt seriøst. Selv om en ikke er skeptiker, må det vel være "noe" med disse prisene og denne settingen som høres i det minste litt merkelig ut?

Jeg var på CES i USA i Januar og der hadde de egne stander med stikkkontakter og kabler i carbonfiber. Få med deg dette!!! Kapslingen (KAPSLINGEN) på kontaktene skulle gi bedre lyd! Dette høres selvsagt helt fornuftig ut for de som er skikkelig på kabelkjøret, og det blir (som vanlig) selvsagt bekreftet ved lytteprøver.

Ingen måleinstrument i verden vil kunne måle noe forskjell, verken direkte gjennom kontakten eller ved å måle impulsrespons, THD, frekvensrespons etc. rett ut fra høyttalerne. Men likevel stoles det så mye på disse selgerne at man legger flere 1000$ helt ukritisk på bordet for slike remedier. Verden vil bedras...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hvis hun virkelig er klarsynt, burde det ikke være noe problem å fjerne all tvil for alltid - for oss alle.
    Du snakker om ting du ikke vet noe om med skråsikkerhet. Jeg har ingen problemer med å forstå at de ikke er interesserte å la seg teste. De bruker sine egenskaper til dem som trenger det og søker det. Hvis du tror så dårlig om folk at alle prøver å lure andre som levebrød så synes jeg du burde prøve å få et litt mer positivt syn på menneskeheten.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du snakker om ting du ikke vet noe om med skråsikkerhet.
    Det er riktig. Jeg synser basert på det som finnes av tilgjengelig dokumentasjon om emnet.

Jeg har ingen problemer med å forstå at de ikke er interesserte å la seg teste. De bruker sine egenskaper til dem som trenger det og søker det.
    Du er klar over at dette er akkurat slik svindlere opererer? Ergo er det et svært dårlig argument.

Hvis du tror så dårlig om folk at alle prøver å lure andre som levebrød så synes jeg du burde prøve å få et litt mer positivt syn på menneskeheten.
    Nå syntes jeg du er naiv. :-D

Hva syntes du om videoen jeg linket litt tidligere? James Randi har vært med på flere slike. En av de mest annerkjente klarsynte i USA ble også satt opp etter veggen etter konfrontasjon om hennes evner. Du mener altså at vi skal ha tro på menneskeheten og bare la slike svindlere som regelrett svindler penger fra ressursvake mennesker som ser etter lys i tunnelen?

Beklager. Jeg har ingen medfølelse for slikt.

Norge lever desverre i steinalderen når det kommer til slike ting. Vi stiller krav til at de fleste fysiske produkter skal leverere iht. lovnader. Men når det kommer til overtro, spåkoner og healere er det fritt frem. De trenger ikke bevise noe som helst, ei heller garantere for sine tjenester de tar seg klekkelig betalt for. Vi er faktisk ikke kommet så mye lengere enn den tiden vi brente hekser på bålet....

Reseptfrie slankemidler og hifi-kabler ser også til å slippe glatt unna forbrukerkjøpsloven merkelig nok. Det er nok flere enn deg som har tiltro til menneskeheten.... :-D

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her brennes en Nordost kabel til 200 000kr (to-hundre-tusen-kroner!) inn på Nordost sin egne "Vidar" innbrenningsmasking til ukjent beløp. Legge merke til 400kr-flasken med vann som skal sprayes på kabelen, og ikke minst alle remediene som ligger pent pakket i smykke-esker på siden.

Helt seriøst. Selv om en ikke er skeptiker, må det vel være "noe" med disse prisene og denne settingen som høres i det minste litt merkelig ut?
    Fine HåkonN

Den kabelen og den ”maskinen” med tilbehør må jo være hver kabelnisses wet dream.

Snakeoil of the 21st century kaller jeg den slags.

Men ingenting forbauser meg lenger, når folk kan sende 50 000 kroner til Nigeria og forventer seg 50 millioner som takk for besværet, så er vel det meste mulig

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du er klar over at dette er akkurat slik svindlere opererer? Ergo er det et svært dårlig argument.
    Dette er så tåpelig svar Håkon at jeg avslutter OT debatten. "Noen svindler ergo svindler alle". Jaha.. Slik er det heldigvis ikke.

Men vi er i allefall enige om mye innen HiFi og at Focal lager gode høyttalere :wink: .

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, helt sikkert.... men jeg synes det blir søkt å dra debatten over til religion.

NB! Forøverig så liker jeg ikke at du klusser for mye når du quoter mine innlegg slik at dem kan missforståes.

Ja, det er et godt poeng. Nå drar vi frem ytterpunktene, og jeg tror alle ikke-skeptikere er enig dette. Men nå er det ikke slik av vi diskutere ytterpunkter, svindlere, pris eller religion, selv om vi noen ganger blir dratt bort i disse punkene. Vi diskutere om det er forskjell eller ikke. Klart at jeg mener at prisen på enkelt kabler er helt syk og ikke kan forvares på noen måter, og jeg tror også dem fleste ikke-skeptiker mener at pris nødvendigvis ikke er proposjonal med god lyd. Det finnes billig kabler som slår dyre kabler og motsatt, at noen er villig til å betale litt ekstra for synes jeg er greit og det må være opp til dem.

Ingen måleinstrument i verden vil kunne måle noe forskjell, verken direkte gjennom kontakten eller ved å måle impulsrespons, THD, frekvensrespons etc. rett ut fra høyttalerne. Men likevel stoles det så mye på disse selgerne at man legger flere 1000$ helt ukritisk på bordet for slike remedier. Verden vil bedras...
    Nå skal jeg ikke uttale meg om plugger/kontaker. Men kabler isolertsett har mange forskjellig tekniske måledata, og kablene satt i et lydsystem så er det også målt forkjeller i lyden. Spørsmålet er om dem er for små til at vi kan høre dem?? Så det som igjenstår er å bevise at ørene oppfatter dette.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ikke påberope meg å vite alt,...
    ...well, you could have fooled me...:roll:

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det vitenskapen ikke klarer å forklare eller etterprøve må forklares på alternative måter. Når heller ingen ønsker å akseptere at placebo er en svært sannsynlig årsak, ja da da er det lett å trekke likheter til til tusser og troll.

Jeg var på CES i USA i Januar og der hadde de egne stander med stikkkontakter og kabler i carbonfiber. Få med deg dette!!! Kapslingen (KAPSLINGEN) på kontaktene skulle gi bedre lyd! Dette høres selvsagt helt fornuftig ut for de som er skikkelig på kabelkjøret, og det blir (som vanlig) selvsagt bekreftet ved lytteprøver.

Dette bildet ble jeg utrolig fascinert av

Snake Oil i funksjon!

For ingen ville vel lagt så mye arbeid og tid i noe slikt hvis det ikke fungerte?

Jeg har nesten lyst til å printe det ut, ramme det inn, og henge det på veggen!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snedig rigg. Tror det er den som de bruker på kablene i CSI. Må være det som gjør at de kan zoome inn ti tusen ganger på et mobilkamerabilde!

@ RoKo: CD'ene jeg tenkte på er kanskje først og fremst chesky's jazz and classic sampler and audiophile test records 1-3. Har både låter med knallyd og testsekvenser som er svært nyttige for å sjekke anlegg og få en virkelighetsforankring for begreper som dybde og dynamikk. Mye "ekte" 3D lyd med kun stereomikrofonpar. F.eks. er det et herlig spor med noen folk som lager perkusjonslyder mens de går i en sirkel rundt mic'en. Spilt inn i en kirke med rik klang. I et velbehandlet rom er det skummelt hvor levende det kan bli! Er også en cheskys guide to critical listening plate som er grei nok. Pluss rik utgivelses katalog.

En annen ting som er helt sykt bra er Lyle lovett - joshua judges ruth. Musikken er litt på kanten for noen, men det er kanskje den aller beste lyden jeg har tilgjengjelig.

Ellers er disse stadig i bruk:
    Cinematic orchestra - man with a movie camera (soundtrack). Elektroakustisk hybrid.
    Biosphere - Substrata. - Ambient.

Pluss en hel del annet på cd, vinyl og ikke minst egne produksjoner. Er lettere å bruke som referanse når jeg vet hva som egentlig skjer. 2 gigabyte store 24/96 filer hjelper selvfølgelig også på lyden! Men 16/44 cd'ene er ikke langt unna. Skamløs egenreklame: Pjusk - Sart (12k rec) og Circular: Substans (ultimae rec) - for de som liker chillout/ambient.

Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    ST-70 finnes det en masse info om og det jeg har hørt på div forum er at den er usedvanlig musikalsk. Når det gjelder konstruksjonen så er det samme konstruktør som er bak bla. Hafler.

..
    Og når alt stemmer i oppsett så gir den en masse.
    Har masse Hafler selv. Var ikke meningen å kritisere lyden din på noe måte, hadde sikkert hatt et mer rocka anlegg(rør!) om det kun var for å ha det gøy med musikk. Har en plan om å prøve å skaffe matchede tranformatorer av ymse slag og bygge en boks der det kan velges mellom ulike fargetoner etter smak og behag. Ofte er det litt jern som trengs for å få den berømte oppvarmingen av digital lyd. Med tanke på hvordan det meste av CD'er låter i dag er det ikke rart at du vil gjøre noe med det.

Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Men forstår jeg dette rett, (noe jeg er litt i tvil om ops, så er det altså snakk om egendemping i kabelen, som da reduseres ved å øke tverrsnittet opp til en fornuftig dimensjon. (?)

Jeg har imidlertid lyst til å "snu litt på flisa", ved heller å sette fokus på nødvendig tverrsnitt på kabelen, gitt at man da bruker en kraftig og strømsterk forsterker på en høyttaler med lav impedans.

Ikke sjelden er det i vår verden, ofte snakk om forsterkere på 2-300w utgangseffekt og gjerne mere.
    Trekker man max-effekt fra forsterkeren, vil strømmen (ampéren) fort komme opp i 10-12 Ampere.
    Er kabeltverrsnittet for lite, gjerne i kombinasjon med en samlet lengde på 10-12meter, så vil man jo fort få (en viss) varmgang / spenningsfall i kabelen, og dermed også "dårlig lyd" / redusert effekt til høyttalerne.
    Men dette er kanskje to sider av samme sak?
    Er to sider av samme sak, ja, men om du kun tar hensyn til varmeutvikling vil det bli dårlig dempingsfaktor. En god dempingsfaktor forutsetter kabeldimensjoner langt over det man kan forvente ved å regne på varmgang. Det som er problemet er ikke at det blir varmt i kabelen, men at elementene i høytaleren får flyte rundt ukontrollert. Dempingsfaktor handler om å stoppe bevegelsen til elementet når eksiterings-signalet opphører. Siden elementet er masse vil det ha opplagret kinetisk energi når det først er satt i bevegelse. Så vidt jeg har forstått er mekanismen at spolene og magneten fungerer som et lite strømverk, den kinetiske energien blir gjort om til strøm som lades ut via kablene og inn i forsterkeren. Om denne energien kan lades ut momentant vil elementet være absolutt stramt, det følger lyden presist og stopper umiddelbart når lyden opphører. Nett som med god demping på sykkelen. Når motstanden på andre siden av elementet(kabelens og forsterkerens motstand på utgangen) øker vil det ta lenger tid å lade ut energien i elementet. Det virker som en logisk mekanisme for meg, men er ikke helt sikker på den forklaringen. Med subber kan man til tider se at elementet fortsetter å flagre etter signalet opphører.

Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Joda, det er riktig og det var mitt neste kort :wink: men hvordan opplever vi(ørene) dette hvis vi feks "halverer" tversnittet? Ordet impedans blir bruket i mange sammehenger og brukt til å beregne "fakta", hvor jeg har "vansklig" for å se hva dem egentlig skal frem til. Selv så har jeg regnet på kapasitans/induktans i kabler, men det for industriformål.
    Kanskje det beste spørsmålet i tråden så langt! Lurer på det selv. Må få satt opp en test en dag. Mangel på dempingsfaktor gjør at elementene får oscillere friere, vi hører mer av resonansene i systemet. Sier meg fint lite om hvordan det nå høres ut.

.....

Når det gjelder klarsynte er ikke det mer hokuspokus enn kabler. Noe av det har sin forankring i samme virkeligheten som vitenskapen beskriver, det meste handler om at folk egentlig ikke vet men velger å tro. Har møtt noen folk med ekstreme kommunikasjonsevner på ulike vis. Det kan fort tolkes som at de ser mer enn vitenskapen liker å vedkjenne seg. Klarsynt er et fint begrep - det er nettopp det de er! De ser ting bedre enn vanlige folk klarer, har mindre filter. Det betyr ikke at det er noe magi i det. Alle kan trene skills i alle tenkelige retninger om de vil det. De er bare mennesker som alle andre og kan selvfølgelig ikke se gjennom rom og tid. Derimot har de lært seg å se subtile hint vi andre overser og det rekker fint til å spå skummelt nøyaktig.

Andreas

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vidar:

Det er komponenter for minst 40 kroner på det kretskortet.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Verden vil bedras...
    Hva i huleste skal plankebitene være godt for?

edit: her er en artikkel om den saken: http://www.nordost.com/pdf/HiFiPlus_issue47b.pdf

"The effect is far from subtle" - Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hva i huleste skal plankebitene være godt for?

Det er jo Hifi-Eik - den bidrar til å øke hastigheten på elektronstrømmen.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan jo også lese i anmeldelsen/reklamen for Vidar - at Nordost bare måtte lage Vidar. På grunn av at kundene var så lei av å måtte bruke lang tid på å spille inn sine Nordost kabler?

Det var nok ikke få hifi-skaller som led i stillhet foran sine stereoanlegg - i påvente av at kablene endelig skulle spilles inn og godlyden skulle komme!

Altså de bare var snille og fulgte kundenes ønske - selv om de nesten ikke ville liksom? Vi ofret oss for kundene....

Lurer på hvem som i det hele tatt begynte å prate om at høytalerkabler må spilles inn for å låte bra.

Nå skal til og med kablene bli "reconditioned" en gang inimellom også.

Vidar ruler

Side 23 av 26 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •