Den store kabeltesten - avslører forskjeller! - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 26 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 502
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Du må legge vitenskapen i hylla for å forstå mer. Kanskje kommer vitenskapen etter. Nei, ikke bare kanskje - det må den.

Gud er logisk... Hm.. Umulig å si når vi ikke er enige om hva Gud er for noe.

Ja sa bare "mer".... Hvorfor det er logisk? Oi.. det er så stort tema at det egner seg ikke her :wink: .
    Det er ganske ironisk å skrive noe sånt på internett. Utviklingen sto i ro før man begynte å teste og forske vitenskapelig, og da eksploderte fremskrittet som skapter samfunnet vi har i dag med alt vi tar for gitt. Vitenskap er bare rasjonalitet og objektivitet, noe som er nødvendig for å forstå og bruke naturlige fenomener. Om man velger å sette objektivitet på hylla for å matche forutinntattheter så ikke resultatet blir noe annet en man vil at det skal bli så er ikke testen mye verdt.

Ingen objektiv test? Ingen resultat!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hva tror du høyttalerkabler brukes til?
    Hehe...nå vet jeg hva høyttalerkabler brukes til :shock: :roll: og jeg jobber mer eller mindre med kabler til industrien daglig(signal/datakabler og sterkstrøm). Bruksmåte og bruksområde er relativt forskjellig i forhold til høyttalerkabel. Kort sakt så bruker vi ikke "ørene" i industrien.

Enkelte signal og høyttalerkabler fra sirkusprodusentene kommer med svært tynne tverrsnitt (les: impedans), mange av de også helt uten skjerming (les: støy). Dette vil selvsagt kunne ha en hørbar påvirkning på signalet, men elektrisk sett (!) er det jo en degradering. Hva lytteren mener er best blir selvsagt subjektivt, men personlig ville jeg aldri plassert noe slikt i kjeden.

Nå har ikke jeg satt meg inn høyttalerkabel sine tekniske data, og dermed litt forundret over bruken i noen tilfeller av ordet impedans, tversnitt og elektrisk ledevne her. Jeg spør ikke for å være frekk, men fordi jeg faktisk lurer om det er tilfelle og det hadde vært intressant med noe dokumentasjon. For det er vel ikke noe du dikter opp? Skjerming har ingenting med elektrisk-ledevne, men derimot så har tversnitt det, men det er ikke ensbetydene med at det blir dårligere med noe "lavere" tversnitt.

Altså generelt:
    1-Hvordan forandrer "resistansen" seg i en høyttalerkabel i forhold til frekvens kontra en industrikabel?
    2-Hva er forskjell på tversnitt i en høyttalekabel kontra industrikabel.
    3-Hva er forskjell på elektrisk ledevne i en høyttalerkabel kontra industrikabel.
    4-Hva er nok tversnitt på en høyttalerkabel? Demping er jo en faktor, er det utslagsgivende for lydkvaliteten?
    5-Hvor viktig er det med skjerming?

Det er en del andre faktorer som også spiller inn. Jeg har selvfølgelig min egen mening om disse spørsmålene, men kom gjerne med erfaringer og innspill

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Nå har ikke jeg satt meg inn høyttalerkabel sine tekniske data, og dermed litt forundret over bruken i noen tilfeller av ordet impedans, tversnitt og elektrisk ledevne her. Jeg spør ikke for å være frekk, men fordi jeg faktisk lurer om det er tilfelle og det hadde vært intressant med noe dokumentasjon. For det er vel ikke noe du dikter opp? Skjerming har ingenting med elektrisk-ledevne, men derimot så har tversnitt det, men det er ikke ensbetydene med at det blir dårligere med noe "lavere" tversnitt.

Altså generelt:
    1-Hvordan forandrer "resistansen" seg i en høyttalerkabel i forhold til frekvens kontra en industrikabel?
    3-Hva er forskjell på elektrisk ledevne i en høyttalerkabel kontra industrikabel.
    4-Hva er nok tversnitt på en høyttalerkabel? Demping er jo en faktor, er det utslagsgivende for lydkvaliteten?

Det er en del andre faktorer som også spiller inn. Jeg har selvfølgelig min egen mening om disse spørsmålene, men kom gjerne med erfaringer og innspill
    Jeg tar sjansen på et svar i en stille natt, selv om jeg har visse problemer med å definere betegnelsen "industrikabel".

1- Innenfor de frekvenser vi snakker om: Ingen målbar forandring.
    2- Koko? Forskjellen ligger jo nettopp,... i tverrsnittet. ;-)
    3- Antakelig sjarmerende liten.
    4- Vil variere, avhengig av tilgjengelig effekt / lengde på kabel.
    5- Svært lite viktig, medmindre det er snakk om laaaange kabelstrekk parallellført med en mulig "støykilde". (Eksempelvis 220v kabler= mulig brum).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Om man velger å sette objektivitet på hylla for å matche forutinntattheter så ikke resultatet blir noe annet en man vil at det skal bli så er ikke testen mye verdt.
    For å forstå stadig mer kan man ikke bare forholde seg til vedtatte sannheter, det er det jeg mener med "å legge det på hylla". Da trengs noen "gærninger" som våger å tenke nye tanker selv om de kanskje blir ledd av. Noen må skille seg ut av saueflokken for å skape noe nytt. Det er svært mange mennesker med uvanlige evner. Her har vitenskapen et godt stykke å gå for å forstå dette. Å tro vi idag vet alt om materie/ikke-materie er særdeles naivt, imo. Navlebeskuende.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...nå vet jeg hva høyttalerkabler brukes til :shock: :roll: og jeg jobber mer eller mindre med kabler til industrien daglig(signal/datakabler og sterkstrøm). Bruksmåte og bruksområde er relativt forskjellig i forhold til høyttalerkabel. Kort sakt så bruker vi ikke "ørene" i industrien.
    Nei, der sa du det gitt! Man bruker ikke ørene i proffesjonell sammenhengen, nettopp fordi ørene ikke er et troverdig måleinstrument.

I enkelte audiofile kretser fornektes all kjent vitenskap, og ørene det eneste sanne måleinstrument. Det brukes ørene også for å avgjøre om pappkorker under høyttalerkablene har noe virkning, innbrenning av kabler, superspray, linolje etc etc (AKA snakeoil). Fra et teknisk standpunkt overfører en høyttalerkabel et gitt signal som alt annet, og en designer en fornuftig kabel ut i fra det. En multicore kobber-kabel med et fornuftig tverrsnitt og en isolasjon som passer bruksområdet er et fornuftig design i så måte. En 4.00mm2 Biltema kabel er teknisk sett utmerket til det meste av bruk privat, men designet er kanskje ikke så veldig spennende.

For enkelte audiofile må kabelen ha en høyere prislapp, en eller flere "magiske" forklaringer på dens genialitet, fancy utseendet og ikke minst et spennende navn som klinger godt. Den lille informasjonen noen av disse kabelprodusentene gir ut kunne like gjerne vært hentet fra en billigkabel kjøpt på Clas/Biltema/Ebay. De "magiske" egenskapen blir forklart med audiofile utrykk, der lyden lytteren kan forvente beskrives fremfor hva denne kabelen faktisk gjør elektrisk.

Nå har ikke jeg satt meg inn høyttalerkabel sine tekniske data, og dermed litt forundret over bruken i noen tilfeller av ordet impedans, tversnitt og elektrisk ledevne her.
    Du har ikke satt deg inn i teknikken, og likevel er du forundret over ordbruken?

Jeg spør ikke for å være frekk, men fordi jeg faktisk lurer om det er tilfelle og det hadde vært intressant med noe dokumentasjon. For det er vel ikke noe du dikter opp?
    Nei, dette diktes ikke opp. Er utdannet serviceelektroniker, så selv om noe av pensumet er litt rustent er det vi diskuterer nå helt grunnleggende elektrokunnskaper fra GK.

Internett er forøvrig full av dokumentasjon. Hva med å lese litt selv?

Skjerming har ingenting med elektrisk-ledevne, men derimot så har tversnitt det, men det er ikke ensbetydene med at det blir dårligere med noe "lavere" tversnitt.
    Når jeg snakker om skjerming, snakker jeg om signalkabler. Se forøvrig Nordenstrams eksempler ang. tverrsnitt.

Altså generelt:
    Generelt. Formel for elektrisk ledeevne:

R = p x L / A

Hvor

R = resistans (ohm)
    p = material koeffisient (ohm M)
    L = lengde
    A = Areal/tverrsnitt på kabel

Som Nordenstram så fint regner seg frem til, kan det være det.

På høyttalerkabel? Vanligvis ingenting. Der er signalet så kraftig at støy uansett blir undertrykket. På signalkabler har det definitivt noe for seg. Skal en være helt sikker, bruker man balanserte kabler.

Det er en del andre faktorer som også spiller inn.
    På høyttalerkabler er dette faktisk veldig lite komplisert. Vi snakker ikke om kvantefysikk her...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Det er svært mange mennesker med uvanlige evner. Her har vitenskapen et godt stykke å gå for å forstå dette.
    Vitenskapen forholder seg til objektive realiteter. Det å "forstå" noe er utelukkende basert på undersøkelser som kan etterprøves.

Mennesker med uvanlige evner står fritt til å bevise dette (og av og til vanker det enorme pengepremier og berømmelse om de klarer det). Desverre er det per i dag ikke dokumentert så mange (om noen) tilfeller av mennesker med uvanlige evner. Men det er svært mange som påstår å ha det.

James Randi har en egen kanal på Youtube, og har viet livet sitt til å avsløre scam-artists.

[YOUTUBE]qxqRN5vjDHQ[/YOUTUBE]

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj!

Etter å ha sett dette, foreslår jeg at det umiddelbart oppfordres til å ta inngangspenger i fm. disse kabelarrangementene - slik at vi kan sende feite sjekker over til Popoff!

Let's Popoff some big money here! :roll:

Snake Oil er definitivt ut - friskt og rent kabelvann er det neste!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det slutt på å hive alle de små saltposene fra McDonalds.

Saltstrøing av kabler må være rene magien.

+ et par Halleluja og 10 AveMaria for hver meter med kabel.......

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    1- Innenfor de frekvenser vi snakker om: Ingen målbar forandring.
    2- Koko? Forskjellen ligger jo nettopp,... i tverrsnittet. ;-)
    3- Antakelig sjarmerende liten.
    4- Vil variere, avhengig av tilgjengelig effekt / lengde på kabel.
    5- Svært lite viktig, medmindre det er snakk om laaaange kabelstrekk parallellført med en mulig "støykilde". (Eksempelvis 220v kabler= mulig brum).
    Jeg må si meg enig i dine konklusjoner Scrooge, dvs at dem elektrisk-egenskapene er tilærmet lik for industrikabel kontra høyttalerkabler.

Så jeg må si meg uenig når Håkon mener at høyttalerkabler har skavanker og har ikke like gode elektriske ledevne og ikke kan brukes i industri sammenheng. Men han snakker også om tversnitt/impedans i denne sammenheng, impedans er noe som forandrer seg og hvis den ikke gjør det så kaller vi det resistans. Så vanligvis så prater vi om resistans i en kabel.

Det skal være sakt at jeg ikke har studert høyttalerkabler angående resistans(impedans) og om den virkelig forandrer seg. Hvis den i praksis ikke forandrer seg så vil jeg påstå at tversnitt vil kun fungere som demping(på lik linje som en volumkontroll), og ikke vil gi dårligere lyd. Da vil jeg påstå at det er andre egenskaper som avgjør om lyden forandrer seg eller blir bedre. Selvfølgelig er det en minimumsgrenese på tversnitt i forhold til utstyr, så lenge at kablene ikke blir varme så vil jeg tro at tverrsnittet er godt nok (ikke nødvendigvis at det er godt nok i hi-fi verden). Så det jeg hadde håpet på er når det argumenteres for eller i mot så kan man dokumentere sine "fakta".

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke tilfeldig at det var James Randi som tok Peter Popoff. De fleste lot seg manipulere, og var ikke kritiske og objektive nok til å se at noe var i gjerde. James har også tatt Uri Geller, med fler. Som tidligere illusjonist og tryllekunstner kan han de fleste triksa, og kan det meste om manipulering. Han gjør derfor mye for ikke å la seg manipulere selv, f.eks. ikke drikke alkohol (hans valg).

Stikkord her er kritisk, manipulering og tro. Dermed er vi med denne diskusjonen ikke så forbanna langt unna James Randi og Peter Popoff som dere kanskje tror.

@zatz

En ideell kabel har ikke en gang resistans, men vi vet den er der. I praksis har man også små reaktive bidrag, dvs. induktans og kapasitans. Frekvensresponsen er altså ikke padde flat. Man kan jo tilnærme og bruke resistans, men for AC (lyd) er det korrekt å bruke impedans fordi ledeevnen avhenger av frekvens.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke satt deg inn i teknikken, og likevel er du forundret over ordbruken?
    Nei, jeg kjenner retorikken, men jeg spør bare om noe mer informasjon/dokumtasjon som støtter dine uttalelser. Som som sakt å jobber jeg opp mot industrikabler daglig, høyttalerkabler er "hobby" og jeg kjenner ganske godt til dem også.

Nei, dette diktes ikke opp. Er utdannet serviceelektroniker, så selv om noe av pensumet er litt rustent er det vi diskuterer nå helt grunnleggende elektrokunnskaper fra GK.
    Faktisk så er også servicelektronikker et av flere beslektedet fag som jeg også har

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr

@zatz

En ideell kabel har ikke en gang resistans, men vi vet den er der. I praksis har man også små reaktive bidrag, dvs. induktans og kapasitans. Frekvensresponsen er altså ikke padde flat. Man kan jo tilnærme og bruke resistans, men for AC (lyd) er det korrekt å bruke impedans fordi ledeevnen avhenger av frekvens.
    Joda, det er riktig og det var mitt neste kort :wink: men hvordan opplever vi(ørene) dette hvis vi feks "halverer" tversnittet? Ordet impedans blir bruket i mange sammehenger og brukt til å beregne "fakta", hvor jeg har "vansklig" for å se hva dem egentlig skal frem til. Selv så har jeg regnet på kapasitans/induktans i kabler, men det for industriformål.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss driver dere på i denne tråden enda ???

Skjønner ikke at dere gidder, men nå er jo jeg troende da

Og bare for og ta en liten avstikker og en sammenligning, det er vel ingen av kabelskeptikerene her inne som tror på Gud, dere vet han der oppe ?

I så fall burde dere ta en runde med dere selv, det er samme vel egentlig samme diskusjon bare forskjellig tema :roll:

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Jøss driver dere på i denne tråden enda ???

Skjønner ikke at dere gidder, men nå er jo jeg troende da

Og bare for og ta en liten avstikker og en sammenligning, det er vel ingen av kabelskeptikerene her inne som tror på Gud, dere vet han der oppe ?

I så fall burde dere ta en runde med dere selv, det er samme vel egentlig samme diskusjon bare forskjellig tema :roll:
    Noen er fornøyde med å tro, mens skeptikere er opptatt av å vite.

Jeg er glad for at noen gidder å forsyne verden med fakta. Uten skeptikere ville vi sikkert drevet med årelating fremdeles.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

James Randi har en egen kanal på Youtube, og har viet livet sitt til å avsløre scam-artists.
    mot slutten sier nyhetsvertinnen:

.... she kept sending money to Popoff....
    .... she claimed she was being brainwashed from seeing Popoff on television...

Og dette er altså gjennomsnittsamerikaneren som ønsket Obama og ikke McCain.

Hjelpes oss.....

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, skal ikke dra dette noe lenger, men det som var den største forskjellen for meg under testen på Lørenskog (Altså før den store kabel testen ) var ikke lydtrykk eller eller div nivåer, men plasseringen av av de forskjellige instrumentene og størrelsen på lydbilde, og det ga meg en bekreftelse på hva jeg hadde hørt selv på mitt eget anlegg 8-)

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med James Randi (ja jeg har lest litt) var at han satte urimelige krav:
    -Man kunne ikke velge hva utstyr man ville lytte på
    -Testpersoner måtte kun bruke kabler valgt ut av Randi himself
    -Ingen forhåndslytt

Var en framstående Audiofil og skribent som var iferd med å ta den, men da han hørte kravene til Randi så trakk han seg fra den.

Hvis det var så at det ikke er lydmessige forskjeller på kabler, så burde det vel ikke være noe problem? Eller?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Problemet med James Randi (ja jeg har lest litt) var at han satte urimelige krav:
    -Ingen forhåndslytt

Var en framstående Audiofil og skribent som var iferd med å ta den, men da han hørte kravene til Randi så trakk han seg fra den.

Hvis det var så at det ikke er lydmessige forskjeller på kabler, så burde det vel ikke være noe problem? Eller?
    Sære forsterker konstruksjoner og stor variasjon mellom lederkvadrat på de ulike kablene kan være hørbart i den grad at det lar seg gjøre å skille det ut i en blindtest. Det er altså mulig å legge opp en blindtest til å avsløre forskjell, og et slikt resultat ville selvsagt bli brukt til inntekt for at det har noe for seg med dyre kabler....

Påstanden er at det er viktig med egenskaper ut over ledeevne og kvadrat, ergo er det vesentlig at akkurat disse egenskapene er like under en blindtest.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    -Ingen forhåndslytt
    Er ikke dette akkurat de samme forutsetningene som lytterne som møtte opp til testen til Flageborg hadde? Det var tydeligvis ikke noe problem, alle hørte at det var forskjell på kablene. Da bør det heller ikke være noe problem å høre forskjell på kablene til Randi.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vitenskapen forholder seg til objektive realiteter. Det å "forstå" noe er utelukkende basert på undersøkelser som kan etterprøves.

Mennesker med uvanlige evner står fritt til å bevise dette (og av og til vanker det enorme pengepremier og berømmelse om de klarer det). Desverre er det per i dag ikke dokumentert så mange (om noen) tilfeller av mennesker med uvanlige evner. Men det er svært mange som påstår å ha det.

Jeg møtte en klarsynt for få uker siden som traff innertier. Men hvordan kan jeg bevise det? Og hvorfor skulle jeg bry meg om det? Og hvorfor skulle hun det? Det finnes veldig, veldig mange som oss.

Og at det finnes svindlere i den "bransjen" er vel ikke så overraskende?

Jeg er også utdannet sevicetekniker, men jobber med bilde/lyd opptak. Masseproduserte XLR kabler blir brukt og jeg kunne ikke tenke meg å bruke HiFi kabler (mikket opp selveste Cecilia Bartoli i dag, se Søndagsrevyen). Fordi dette er på et annet nivå(formål) enn High-end reproduksjon. Du finner både skeptikere og "tilhengere" i lydbransjen som alle andre bransjer. Til og med mange musikkprodusenter bryr seg ikke stort om lydkvalitet tror jeg. De snakker mer om "sound" i en annen betydning. Jeg tok opp dynamikktap med en produsent nylig, men svaret hans tydet på at ikke skjønte hva jeg snakket om. Og det var det ikke mye high-end kabler, men heller ikke noe high-end høyttalere eller godt egnet lydrom. Nå finnes det jo selvsagt de som er opptatt av det også, men generelt kan du kan ikke sammenligne disse bransjene mot HiFi gærninger som skal ha det beste av det beste, Håkon.

Side 22 av 26 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •