Den store kabeltesten - avslører forskjeller! - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 26 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 502
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Skink_123

-En kabel kan kun trekke fra, ikke legge til.
    Vel... Helst skal den hverken gjøre det ene eller det andre. Den skal være nøytral og slippe gjennom mest mulig, selvfølgelig uten å legge noe til, men også uten å trekke fra
    -En høyttaler er konstruert med tanke på innmaten. IKKE begynn å kluss med innmaten, da en vil endre lydsignaturen betraktelig. Hva forteller dette oss? Jo, at internkablingen har noe å si på lyden, og at de som designet høyttaleren har tatt dette med i betrakningen når de laget den. (Annen kabel, annen lyd, kabelforskjell?)
    Ikke nødvendigvis det heller. Bytte av komponenter har ofte hatt mere å si enn selve kablene
    -Et relee vil ha effekt på signalet som er på vei ut til høyttalerne, det vil være enda et ledd mellom artist og lytter.
    Enig! Jo flere punkter, jo større forvrengning. Derfor er jeg motstander av kompliserte komponenter i lydkjeden, forruten at de er av høy kvalitet
    -En ønsker gjerne kortest mulig vei mellom artist og lytter for minst farging av lyden. Dermed bør alle komponenter i kjeden være nøye vurdert. (Men ikke missforstå, er flust av folk som elsker farging av lyden, men da bør en være klar over det på forhånd)
    Klart! Klinisk lyd.. eller det jeg kaller for "studiolyd" kan ofte bli sett på som kjedelig. Og hender nå at det er de som går over fra korrekte komponenter til fargende. Fordi de har større "morofaktor"
    -Det snakkes om å bytte ut kablene på en side, lydbildet er summen av begge sider. Vil tro at lydbildet kan falle sammen om det er snakk om forskjellig kabling.
    Ikke fullstendig, for har erfart at den info som regulerer bredden på lydbildet ofte er intakt med plassering av musikere, mens feks. dybden blir påvirket først. Derfor et sweetspot for meg utrolig viktig
    -"Men de bruker jo disse kablene til 5kr metern i studio!" Ingen grunn for å fortsette det dårlige kabelstrekket og forringe signalet ytterligere...
    Ett godt poeng der. At en kabel blir brukt av flere studioer er ikke nødvendigvis ett kvalitetsstempel.

At man driver med mastering eller jobber som lydteknikker er ikke bestandig ett tegn på at man har peil på god lyd... Heller det at man kan sette sammen musikken på en måte som det låter akseptabelt.
    Hvis man ser på musikkmarkedet under helhet så er det usedvanlig lite musikk som har god lydkvalitet.

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    At man driver med mastering eller jobber som lydteknikker er ikke bestandig ett tegn på at man har peil på god lyd... Heller det at man kan sette sammen musikken på en måte som det låter akseptabelt.
    For min egen del har den aller største utfordringen med lyd nettopp vært det å finne gode eksempler å følge. Ikke så lett! Hva er egentlig god lyd? Kanskje det vanskeligste spørsmålet av de alle. Har kommet et stykke nærmere svaret, funnet 4-5 CD'er som faktisk har genuint fantastisk lyd på alle tenkelige vis. Lært meg mye underveis og har heldigvis nesten uendelig igjen mye å lære. Men det er fortsatt langt igjen, om jeg noensinne kommer dit, til punktet at jeg tør å påstå å vite hva god lyd er. Teknisk korrekt lyd(dvs at det som kommer ut ligner mest mulig på det som kom inn), er heldigvis overkommelig å finne ut av!

Hvis man ser på musikkmarkedet under helhet så er det usedvanlig lite musikk som har god lydkvalitet.
    Enig! En av hovedårsakene til at jeg ville begynne med mastering er at jeg har problemer med å akseptere den dominerende lydestetikken i dag. Leverer selvfølgelig den varen folk vil ha, om de synes noe er fett og jeg ikke liker det, så gjør jeg det likevel. Men prøver så godt jeg kan å vise folk hvorfor det kan lønne seg å legge litt mer vekt på hifi enn det som ellers er vanlig på CD'er i dag.

Men.. Det var ikke derfor jeg svarte nå. Vi har stanget hornene våre her en stund og det er ikke noen vits i seg selv. La inn et lite spark til deg (og dine ) i forrige meldingen, men det var også mye i der som tilsier at det finnes grunn til å anta at noen folk har anlegg som gjør at kabler faktisk kan gjøre en forskjell. Prøver å legge inn den klausulen i alle meldingene mine, beklager om det ikke har kommet tydelig nok frem. Siden du er en av de med ivrigste uttalelsene når temaet er oppe er det kanskje fordi du sitter hjemme og hører en faktisk fysisk forandring. Om så er tilfellet har du all min sympati for frustrasjonen du må føle i møte med bombastiske skeptiskere!

Så jeg tok en kikk på komponentene du lister. ST-70 forsterkeren var ikke så lett å finne god info på. Eneste tallet jeg fant i farten var en uspesifisert dempingsfaktor på femten. Om vi antar det er inn i 4 ohm gir det en utgangsmotstand på 0,26 ohm. Det er et tall som stemmer godt overens med hva en kan forventene av en (presumptivt transformatorkoblet) rørforsterker. Klipsch RB3 høytalere dypper ned til 4 ohm på det laveste. Om vi setter inn disse verdiene i formlene som brukt fra før, blir det med ideel kabel, null motstand, kun forsterkerens egen motstand:

4 ohm / (4 ohm + 0, ohm + 0,26 ohm ) = 0,938 = -0,54 deciBel

Med 12 meter strekk(6 meter kabel):

0,5mm^2: 4 ohm / (4 ohm + 0,4 ohm + 0,26 ohm ) = 0,858 = -1,32 deciBel
    2,0mm^2: 4 ohm / (4 ohm + 0,1 ohm + 0,26 ohm ) = 0,917 = -0,74 deciBel
    5,2mm^2: 4 ohm / (4 ohm + 0,04 ohm + 0,26 ohm ) = 0,930 = -0,62 deciBel
    13,0mm^2: 4 ohm / (4 ohm + 0,02 ohm + 0,26 ohm ) = 0,934 = -0,58 deciBel

Som gir dempingsfaktor på 6, 11, 13 og 14 respektive. Det vil si at med mindre du tester kabler med ganske nøyaktig samme motstand eller groteskt store diametere så motstanden blir irrelevant, vil det mest sannsynlig, i følge teorien, være betimelig å anta at du faktisk kan høre forskjeller på kablene du bruker. Jeg ville personlig gått for så fete og korte kabler du overhodet klarer å sette opp, for å minimere problemet.

Det betyr ikke at det er noe universalt over din opplevelse, noe som i seg selv lar seg overføre til andre situasjoner. Med korte kabelstekk og/eller lavere motstand på forsterkeren vil situasjonen bli en helt annen. Slik tilfellet er for 99% av forsterkere som blir solgt i dag.

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ht'ene mine som jeg har valhalla kabler på kan finne på å dyppe ned i 2,6 ohm.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ht'ene mine som jeg har valhalla kabler på kan finne på å dyppe ned i 2,6 ohm.
    Hah!

Det er jo FUGLEBÆSJ mot elektrostater, som ofte går ned mot 1 ohm... 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Hah!

Det er jo FUGLEBÆSJ mot elektrostater, som ofte går ned mot 1 ohm... 8)
    Hehe : D

Hva er følsomheten på elektrostater btw?

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hypex'en spiser elektrostater til frokost. :-D

Samme gamle formel, med 1 ohm høytaler og 12 meter kabel.
    Ideel kabel, null motstand, kun forsterkerens egen motstand:
    1 ohm / (1 ohm + 0 ohm + 0,02 ohm ) = 0,980 = -0,17 deciBel
    12 meter kabel:
    0,5mm^2: 1 ohm / (1 ohm + 0,4 ohm + 0,02 ohm ) = 0,704 = -3,04 deciBel
    2,0mm^2: 1 ohm / (1 ohm + 0,1 ohm + 0,02 ohm ) = 0,892 = -0,98 deciBel
    5,2mm^2: 1 ohm / (1 ohm + 0,04 ohm + 0,02 ohm ) = 0,943 = -0,50 deciBel
    13,0mm^2: 1 ohm / (1 ohm + 0,02 ohm + 0,02 ohm ) = 0,961 = -0,34 deciBel

Vanlig forsterker dempingsfaktor 50:
    1 ohm / (1 ohm + 0 ohm + 0,16 ohm ) = 0,862 = -1,28 deciBel
    12 meter kabel:
    0,5mm^2: 1 ohm / (1 ohm + 0,4 ohm + 0,16 ohm ) = 0,641 = -3,86 deciBel
    2,0mm^2: 1 ohm / (1 ohm + 0,1 ohm + 0,16 ohm ) = 0,793 = -2,00 deciBel
    5,2mm^2: 1 ohm / (1 ohm + 0,04 ohm + 0,16 ohm ) = 0,833 = -1,58 deciBel
    13,0mm^2: 1 ohm / (1 ohm + 0,02 ohm + 0,16 ohm ) = 0,847 = -1,43 deciBel

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    Har kommet et stykke nærmere svaret, funnet 4-5 CD'er som faktisk har genuint fantastisk lyd på alle tenkelige vis.
    Noe du kunne tenke deg å dele med oss andre? Sånn informasjonsmessig, men erjeg?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nordenstam ST-70 finnes det en masse info om og det jeg har hørt på div forum er at den er usedvanlig musikalsk. Når det gjelder konstruksjonen så er det samme konstruktør som er bak bla. Hafler.

Audiomix på Hifisentralen hadde den hos seg til full overhalling, og hans erfaring var positiv. Han var såpass fornøyd at han syntes det var trist å gi slipp på den. Selv bruker han en rimelig påkostet DIY.

Mik92 har en nyere utgave av samme, og hans inntryk av den var at den ikke hadde samme trøkk som RB1070 som han hadde før, men foretrakk Dynaco'en pga. pur musikalitet, og at den gav ett lite innblikk i hva "high-end" betyr.

Og når alt stemmer i oppsett så gir den en masse. Oppsettet er ikke like optimalt som det var med Croft pre og Pink Triangle driverket i hus!

Dessverre ble Croften solgt for å kjøpe en Audio Note som skuffa mtp dynamikk og gjennomsiktighet. Drivverket? Det tok kvelden, men lærte at (iallefall mitt) anlegg sjelden er bedre enn sitt svakeste ledd.

Var iallefall om ikke udiskutable forskjeller, så forvrengte multistrand-kabelen en smule i mitt oppsett. Mere 2D lydbilde, avrundet og behagelig (kjedelig?) diskant og en feit og noe unyansert bass.

Når det gjelder bruke tykke kabler... Du sier at impedansen vil bli bedre men nå har jo ofte ht'er tynne ledere innvendig... Og på utgangene til forsterkerene likeså..

Hvordan i alle dager kan dempingsfaktoren da bli bedre? Sånn jeg ser det vil situasjonen være status-quo når signalet har kommet inn i ht...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant lesning, Nordenstam!
    Men forstår jeg dette rett, (noe jeg er litt i tvil om ops, så er det altså snakk om egendemping i kabelen, som da reduseres ved å øke tverrsnittet opp til en fornuftig dimensjon. (?)

Jeg har imidlertid lyst til å "snu litt på flisa", ved heller å sette fokus på nødvendig tverrsnitt på kabelen, gitt at man da bruker en kraftig og strømsterk forsterker på en høyttaler med lav impedans.

Ikke sjelden er det i vår verden, ofte snakk om forsterkere på 2-300w utgangseffekt og gjerne mere.
    Trekker man max-effekt fra forsterkeren, vil strømmen (ampéren) fort komme opp i 10-12 Ampere.
    Er kabeltverrsnittet for lite, gjerne i kombinasjon med en samlet lengde på 10-12meter, så vil man jo fort få (en viss) varmgang / spenningsfall i kabelen, og dermed også "dårlig lyd" / redusert effekt til høyttalerne.
    Men dette er kanskje to sider av samme sak?

Skink_123: Følsomheten på f.eks ML Vista er 90 dB/2.83 volts/meter.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder bruke tykke kabler... Du sier at impedansen vil bli bedre men nå har jo ofte ht'er tynne ledere innvendig... Og på utgangene til forsterkerene likeså..

Hvordan i alle dager kan dempingsfaktoren da bli bedre? Sånn jeg ser det vil situasjonen være status-quo når signalet har kommet inn i ht...
    Det er ikke slik at en tynn kabel i signalveien automatisk blir en flaskehals uavhengig av hvor lang den er. Som du ser på regnestykkene til Nordenstram er lengde en avgjørende faktor for resultatet av formelen.

Så om 1 meter av signalveien er 1,5mm og 10 meter er 6mm, vil fortsatt dimensjonen på 10 meters lengden være avgjørende. En regner bare lengdene med de ulike dimensjonene hver for seg og legger det sammen til slutt.

Dette Nordenstram nå er inne på har Snickers skrevet et langt og forklarende innlegg om tidligere. Kombinasjonen av placebo og det faktum at kabelkvadrat faktisk kan slå ut på lyden er nok i mine ører til at en bør ta viktigheten av dyre kabler med en stor klype salt.

Noen av disse hayfay kablene er jo så dårlig konstruert at de aldri ville blitt brukt til noe seriøst industrielt. Men fordi de har så "merkelige" egenskaper og skavanker er det ikke utenkelig at noe av det kan gi utslag som noe hørbart, men er det egentlig slik man vil bygge opp sitt lydsystem?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner hverken Kimber eller Eichmann's kabler som noe dårlig produkt. Siden begge firmaene har godt over gjennomsnittet høy kompetanse innenfor industrien.

Har prøvd med stor kvadrat en gang, både med DIY kabler og med audioquest indigo + midnight, og i mitt tilfelle syntes jeg det ble dødt...
    Lyden mistet dynamikk, og ble feit..

Sånn jeg kjører anlegget nå så er det med aktiv deling etter pre, så tviler på at tverrsnitt har så utrolig mye å si. Bassområdet har behov for mye større tverrsnitt. Så ved denne løsningen vil jeg tro at de rundtom 2,5mm2 på Express4 er nok

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner hverken Kimber eller Eichmann's kabler som noe dårlig produkt. Siden begge firmaene har godt over gjennomsnittet høy kompetanse innenfor industrien.
    Dårlige er de helt sikkert ikke. Det er da ikke *så* vanskelig å lage en kabel som skal overføre 20-20khz analoge signaler.

Det er først når de skal forklare via salgsbrosjyrer hvorfor kablene koster 1000kr ++ meteren resten av bransjen hever øyebrynene.

Lyden mistet dynamikk, og ble feit..
    En av de mest ihugga kabel-ivrige på HFS mener ganske bestemt at stor dimensjon er hemmeligheten til nettopp dynamikk. Rart folk opplever så sterke motsetninger når det kommer til erfaringer med høyttalerkabler.

Jeg ser ingenting galt i å bruke kabler som "krydder", selv om jeg selv ikke ofrer kabler så mange tanker. Det er tross alt opplevelsen som teller - helhetsinntrykket og kosen med å lytte på noe man er fornøyd med (teknikk til side). Jeg syntes bare det er litt trist når enkelte bruker flere tusen kroner på kabler når de sitter i en stue som akustisk sett minner mer om et toalett enn et lytterom.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Noen av disse hayfay kablene er jo så dårlig konstruert at de aldri ville blitt brukt til noe seriøst industrielt. Men fordi de har så "merkelige" egenskaper og skavanker er det ikke utenkelig at noe av det kan gi utslag som noe hørbart, men er det egentlig slik man vil bygge opp sitt lydsystem?
    Hmmm.... hva er det du egentlig mener? Blir det lyden dårligere med høyttalerkabler kontra industrikabel? Uansett så tror og håper jeg at folk ikke bygger opp sitt lydsystem på hensyn av kabelvalg, men for å dem siste detaljene på plass i et allerede "eksisterende" lydanlegg.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Uansett så tror og håper jeg at folk ikke bygger opp sitt lydsystem på hensyn av kabelvalg, men for å dem siste detaljene på plass i et allerede "eksisterende" lydanlegg.
    Ja, sånn i mine øyne og ikke minst ører er komponentene det viktigste, men hvis jeg kan få de til å yte en smule bedre med ett mindre utlegg så gjør jeg det Og velger ut komponenter som bringer det beste ut av resten av anlegget. Greit at den passive QED pre'en ikke er optimalt... men tørr vedde på at den er atskellig bedre som stereo-pre enn det en surround-receiver til 10K er

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, sånn i mine øyne og ikke minst ører er komponentene det viktigste, men hvis jeg kan få de til å yte en smule bedre med ett mindre utlegg så gjør jeg det Og velger ut komponenter som bringer det beste ut av resten av anlegget.
    Ja enig, selv kjøper ikke kabler på bekosting av komponenter eller motsatt. Hvis jeg i grove trekk ikke er fornøyd med lyden så blir komponentene byttet, kabler må jeg ha og jeg også velger gjerne noe som kan bringe det beste ute av anlegget.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer du på om kabler har noe å si?

Ta en blindtest da for pokker!!!!!!!!!!

8) 8)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Hmmm.... hva er det du egentlig mener? Blir det lyden dårligere med høyttalerkabler kontra industrikabel? Uansett så tror og håper jeg at folk ikke bygger opp sitt lydsystem på hensyn av kabelvalg, men for å dem siste detaljene på plass i et allerede "eksisterende" lydanlegg.
    Var kanskje litt feil ordlagt dette med "bruk" industrielt. Det jeg mente å si var at "eksotiske" kabler ville aldri hatt livets rett industrielt, rett og slett fordi de som jobber med systemutvikling og elektronikk skjønner at argumentene til Nordost & Co er funnet opp av en med svært god fantasi. Markedet til hifi-kabelprodusenter er kun for de som "stoler på øra" og er villig til å punge ut for det.

Enkelte hifi-kabler er så merkelig konstruert at de ikke lenger har optimale (elektriske) egenskaper når det kommer til overføring av lyd. Dette gjelder både høyttalerkabler og signalkabler. Men igjen, når Ståle Krapyl står i byens hifi-asyl og skal velge om han vil bruke en månedslønning på de uskjermede og flate "Magic Gold" kablene servert i palisander eske eller den 2 ganger dyrere Platina-utgaven pakket i utsøkt mahogney er kanskje et A4 datablad ikke så veldig spennende.

Hva som gjør lyden "dårligere" eller "bedre" skal jeg ikke uttale meg om.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HåkonN har jeg noen plass sagt at jeg har kabler til 1000 meteren???
    Jeg går for kvalitet og fornuftige løsninger med gode plugger... og det helst uten å bruke for mye penger Express4 kjøpte jeg på brukten for ca 500kr ferdig terminert på 2x2,5m og var ei fornuftig investering siden jeg fikk solgt mine Kimber 4tc for 1000. Det beste var at den ikke hadde en betoning i øvre mellomtone som det Kimberen hadde Signalkablene er ett sett Audiotruth lapis (sølv) som jeg fikk for 800 som jeg modifiserte med Bulletplug silver. Merkbart mye bedre! Ellers? Flere andre DIY-rca med en mundorf-leder tvinnet rundt en god Audioquest-leder. Godt fornøyd

Klart... En kabel vil aldri bli like viktig som komponenten, men blir bekymret når en fyr putter inn en kabel til en hundrings som har sånn ca samme lengde som signalveien i en komponent. og det i ett anlegg til en pris som nærmer seg 6-sifret...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Det jeg mente å si var at "eksotiske" kabler ville aldri hatt livets rett industrielt, rett og slett fordi de som jobber med systemutvikling og elektronikk skjønner at argumentene til Nordost & Co er funnet opp av en med svært god fantasi.
    Tror heller at de ikke har livets rett fordi det er opplagt idiotisk med fancy og dyre kabler til industrielt bruk. High-end musikkanlegg blir noe helt annet. Systemutviklerne er kanskje ikke HiFi interesserte og de har neppe nok kunnskaper på det feltet heller.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart... En kabel vil aldri bli like viktig som komponenten, men blir bekymret når en fyr putter inn en kabel til en hundrings som har sånn ca samme lengde som signalveien i en komponent. og det i ett anlegg til en pris som nærmer seg 6-sifret...
    Eller i håkons tilfelle, nærmere sjusifret.

Kabler er den siste lille tweaken når du allerede er fornøyd med oppsettet ditt. Det er små nyanser det er snakk om, og verdien i kroner og øre er helt klart diskutabel, men det er forskjeller etter min mening.

Side 20 av 26 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •