Den store kabeltesten - avslører forskjeller! - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 26 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 502
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nei, er du gal - hvorfor skulle man gjøre det?

Det foreligger for øvrig ingen minneeffekt, all den tid man har referansen i den ene kanalen. Dermed opplever man endringene mellom kanalene ganske så tydelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Klarer jeg ikke å skille høyttalerkabler i blindtest har jeg ikke bevist noe som helst, og debatten fortsetter.
    Det er riktig, og det er det som kansje er problemstilligen for andre kan kansje høre forskjell. I dette tilfelle ser jeg for meg at du selv mener at din test har styrket ditt standpunkt og at det vil også bli postet her på forumet det også, men det er jo greit nok.

Den nye kinoene din blir fin sikkert fin og god lydmessig :wink: men selv vil jeg oppfordre deg til å ta testen i det offentlig rom, gjort under visse/korrekte betingelser. Med mindre du inviterer "offentligheten" hjem da :wink:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Nei, er du gal - hvorfor skulle man gjøre det?

Det foreligger for øvrig ingen minneeffekt, all den tid man har referansen i den ene kanalen. Dermed opplever man endringene mellom kanalene ganske så tydelig.

Joda er helt sikkert litt gal... , men mente ikke at man skulle gjøre det, heller at det var viktig å ikke gjøre det....

Edit:
    Ellers er jeg ikke tilhenger av å gjøre en kabel test bare på den ene siden av gangen. Grunnen til det er at det introduserer en del ukjente parametere. Hvor følsom er f.eks effekt forsterkeren for en slik forandring. Burde man benytte to monoblokker i stedet, hvor stor forskjell er det mellom ytelsene i høyre og venstre side i et normalt oppsett osv.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Joda er helt sikkert litt gal... , men mente ikke at man skulle gjøre det, heller at det var viktig å ikke gjøre det....
    Det er kansje slike missforståelser og hvordan man opplever testen som gjør at man bør være tilstedet under selve testen

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Det er kansje slike missforståelser og hvordan man opplever testen som gjør at man bør være tilstedet under selve testen
    Joda du er nok inne på noe der, men på den annen side, så er man kanskje litt mere uhildet når man ser på test resultatene, når man ikke var der....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda du er nok inne på noe der, men på den annen side, så er man kanskje litt mere uhildet når man ser på test resultatene, når man ikke var der....
    Enig, men bare viss du mener at testmetoden gjøre at resultatene ikke blir riktig/troverdig. Altså uavhengi av om testresultat er "positivt" eller "negativt", man må fysisk være med i testen for å kunne kommenter selve resultatet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hender det at noen av hifi-kjedene gjennomfører slike blindtester? I mine øyne er det de som har mest å bevise mtp. å bevise at de påprakkede dyre kablene til Ola Nordmann faktisk er bedre enn de rimelige han egentlig forespeilte seg. Det blir derfor et spørsmål om legitimitet der fallgruven er meget høy, men da ville man hvertfall hatt mulighet til å teste kabler fra 19,-/m. og opp til så mye som utsalgsstedet hadde dekning for. Da ville jeg sagt man hadde hatt belegg for å si om det er så stor forskjell som enkelte vil ha det til...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers er jeg ikke tilhenger av å gjøre en kabel test bare på den ene siden av gangen. Grunnen til det er at det introduserer en del ukjente parametere. Hvor følsom er f.eks effekt forsterkeren for en slik forandring. Burde man benytte to monoblokker i stedet, hvor stor forskjell er det mellom ytelsene i høyre og venstre side i et normalt oppsett osv.
    Vi har benyttet en rekke forsterkere, både receivere, 2-kanals og monoblokker. De opplevde forskjellene er akkurat de samme fra gang til gang.

Dersom det ikke er noen forskjell på kabler, burde det vel strengt talt heller ikke introdusere noen ukjente parametere, eller? ;-)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Dersom det ikke er noen forskjell på kabler, burde det vel strengt talt heller ikke introdusere noen ukjente parametere, eller? ;-)
    .... ut i fra beskrivelen, er enig med deg her RoKo.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg også forstår Pnerby at han ønsker bevis, men han la det frem på en litt kverrulerende måte. Jeg har på ingen måte tenkt å prøve å overbevise noen, bare belyse at en blindtest kan gjøres på forskjellige måter. Så i forhold til meg personlig så ser jeg det litt på en annen måte, skeptikeren selv må søke svar.

Jeg antar at skeptikerene som kommenter blindt at det ikke er forkjell har testet kabler, og det betyr ikke at andre ikke hører forskjell. Så du har rett angeånde bevis så lenge dem har testet "riktig" og viljen til å prøve å høre forskjell er til stede.
    Det er riktig, og det er det som kansje er problemstilligen for andre kan kansje høre forskjell. I dette tilfelle ser jeg for meg at du selv mener at din test har styrket ditt standpunkt og at det vil også bli postet her på forumet det også, men det er jo greit nok.

Den nye kinoene din blir fin sikkert fin og god lydmessig :wink: men selv vil jeg oppfordre deg til å ta testen i det offentlig rom, gjort under visse/korrekte betingelser. Med mindre du inviterer "offentligheten" hjem da :wink:

Uten å ha testet en eneste høyttalerkabel kan jeg påstå at statistikk og dokumentasjon antyder at det ikke er noen særlig forskjell.

Hvis du, eller noen som helst andre som påstår å høre forskjell, og kan bevise dette gjennom blindtesting så er debatten slutt.

Hvis jeg kan høre forskjeller i en blindtest så inviterer jeg mer enn gjerne offentlighet, politi og det som værre er for å få slutt på debatten.

Jeg er nysgjerrig på om høyttalerkabler er noe jeg bør investere i, og jeg vil prøve å finne det ut. Men skeptisk er jeg. (bombe)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg flippa litt med anlegget i dag, og satte Nordost Valhalla RCA'en fra Blu-Ray spilleren isteden fra Vinylriggen, og fy, det ble feitere bass. Trommene klang bedre. Er det placebo? I think not.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Uten å ha testet en eneste høyttalerkabel kan jeg påstå at statistikk og dokumentasjon antyder at det ikke er noen særlig forskjell.

Hvis du, eller noen som helst andre som påstår å høre forskjell, og kan bevise dette gjennom blindtesting så er debatten slutt.

Hvis jeg kan høre forskjeller i en blindtest så inviterer jeg mer enn gjerne offentlighet, politi og det som værre er for å få slutt på debatten.

Jeg er nysgjerrig på om høyttalerkabler er noe jeg bør investere i, og jeg vil prøve å finne det ut. Men skeptisk er jeg. (bombe)
    Jeg tror debatten vil alltid være der, selv med bevis Kansje om nødvendigvis ikke om det er forskjeller, men om det er hørtbart for den vanlig mann, eller om det er hørbart på spesifike anlegg i enkelte oppsett/rom, eller på enkelte musikktyper/innspillinger.

Jeg skjønner at du er skeptisk når du aldri har testet kabler. Hvis du for anmodning skulle høre forskjell i din test så vil jo "alle" bare si at det er placebo eller at testen ikke er riktig utført. Så ja, du må nok få inn myndighetene og politi for å dokumentere dette og da er det kansje lettere å tro på selv også:roll: :roll:

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å oppsummere denne tråden..

Flageborg har tidligere vært skeptiker...
    Og er det ikke da overraskende at folk fortsatt stiller seg tvilende?
    Kan det være at han har blitt smitta av "placebo-syken"?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gidder ikke å skumme gjennom mange sider med kabelprat.

Hva syns folket om Earthquake Tethys? De ble vel spilt på?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det med fordel kan skilles mellom ulike lederevner og ulike kabler med samme lederevne.

Blir overrasket om det blir noe utslag i blindtester med diverse utforminger av kabler med samme totale lederareale. Har null tro på at noen klarer å blindteste f.eks. solid kjerne vs trådet oppbygning. Tverrsnitt og lengde derimot! Er mye rart å velge på av høytalere, forsterkere og kabellengder. Er ikke unormalt at kombinasjon av forsterker/høytaler/kabellengde gir grunn til å tro at kabelens motstand kan ha innvirkning på lyden om det er for lang og tynn kabel.

Det var en bildelig fremstilling og det jeg mener med "hus og hjem" er at det er "mange" her inn som kommer med kvasse og negative innlegg om at det ikke er forskjell på kabler, hvor dem håner med å si at du kan få "huset" mitt hvis du klarer å høre forskjell. For det jeg vet så kan det plutselig i morgen foreligge en god objetivt blindtest som gjør at dem som har kommet med disse innleggene kommer i litt dårlig lys, troverdigheten til disse menneskene ville være betraktlig svekket.
    Er vel forhåpentligvis ikke noen som påstår at det aldri under noen omstendigheter kan bli noe utslag på forskjeller i kabler. Tvert i mot er det temmelig lett å sette opp en test med f.eks., som gjort, signalkabel vs høytalerkabel brukt som høytalerkabel. Da er lederareale åpenbart for lite i signalkabelen. Spørsmålet for høytalerkabler blir da hvor mye leder/lite motstand som egentlig trengs for å drive det aktuelle utstyret. Det går fort å regne ut omtrentlige verdier.

Hvor stor kabel som trengs beregnes normalt med dempingsfaktor(DF). Det er et tall som er høytalermotstand delt på kabelmotstand+forsterkermotstand. F.eks. gir 8 ohm høytaler delt på 0,1 ohm kabel pluss 0,16 ohm forsterker en DF på 30. Ned fra forsterkerens egen som er 50. Normalt regnes DF på over 20 som godt nok, med 50 som den ytterste grense for de villeste fantastene. En bedre måte å vise forholdet på er som tall fra null til en. DF er motstanden i høytaler/(kabel+forsterker). Ved å gjøre det om til høytaler/(høytaler+kabel+forsterker) blir summen en ratio mellom null og en. Dette tallet er igjen lett å gjøre om til deciBel med 20*(log(ratio)), hvor ratio er tallet mellom null og en. F.eks. vil det med forsterkeren som nevnt over og en ideel kabel uten motstand bli:
    8 ohm / (8 ohm + 0 ohm + 0,16 ohm ) = 0,980 = -0,17 deciBel

Så hvor stor kabel trengs det? I eksempelet over er forsterkeren spesifisert med dempingsfaktor på 50 inn i 8 ohm, som vil si 8/50=0,16 ohm. Motstand i kabelen finner du her: Wire Resistance and Voltage Drop Calculator - husk at totallengden er frem og tilbake. Med 6 meter kabel, 12 meter strekk, blir det 0,4 ohm med 0,5mm^2 kabel, 0,1 ohm med 2mm^2 og 0,04 ohm med 5,2mm^2 kabel og 0,02 ohm med 13mm^2.

Med samme forsterker, høytaler og kabler som nevnt over blir det:
    0,5mm^2: 8 ohm / (8 ohm + 0,4 ohm + 0,16 ohm ) = 0,934 = -0,58 deciBel
    2,0mm^2: 8 ohm / (8 ohm + 0,1 ohm + 0,16 ohm ) = 0,968 = -0,27 deciBel
    5,2mm^2: 8 ohm / (8 ohm + 0,04 ohm + 0,16 ohm ) = 0,975 = -0,21 deciBel
    13mm^2^2: 8 ohm / (8 ohm + 0,02 ohm + 0,16 ohm ) = 0,977 = -0,19 deciBel

Første er ikke særlig bra, normalkabelen på 2mm^2 klarer seg helt fint med kun seks hundredelers dB mindre enn den normalfete 5,2mm^2 kabelen. Den übertjukke kabelen gir bare 0,02dB gevinst over 5,2mm^2 kabelen. Så for et slikt oppsett ville jeg trekt konklusjonen at det kan lønne seg å styre unna de tynneste kabler, muligens kan det kanskje også bli litt bedre med å sette på noen litt fetere kabler enn helt vanlig 2mm^2. Å gå for de store kanonene med f.eks. 13mm^2 gir bare marginal gevinst. På denne lengden. Om strekket hadde vært lenger ville det trengtes større kabel. Tilsvarende vil det fungere helt fint med 0.5mm^2 kabelen på et 1 meter strekk, da er motstanden i kabelen bare 0,034 ohm, så regnetstykket blir:
    0,5mm^2: 8 ohm / (8 ohm + 0,034ohm + 0,16 ohm ) = 0,976 = -0,20 deciBel. Som vil si at med 1 meter strekk er 0,5mm^2 kabelen bedre enn 12 meter med 5,2mm^2.

Til sammenligning har en hypex 180w modul utgangsmotstand på mindre enn 20 milliohm på 1kHz. Med et slikt utgangspunkt blir regnestykkene:

Ideel kabel, null motstand, kun forsterkerens egen motstand:
    8 ohm / (8 ohm + 0, ohm + 0,02 ohm ) = 0,997 = -0,02 deciBel
    Med 12 meter kabel:
    0,5mm^2: 8 ohm / (8 ohm + 0,4 ohm + 0,02 ohm ) = 0,950 = -0,44 deciBel
    2,0mm^2: 8 ohm / (8 ohm + 0,1 ohm + 0,02 ohm ) = 0,985 = -0,12 deciBel
    5,2mm^2: 8 ohm / (8 ohm + 0,04 ohm + 0,02 ohm ) = 0,992 = -0,06 deciBel
    13,0mm^2: 8 ohm / (8 ohm + 0,02 ohm + 0,02 ohm ) = 0,995 = -0,04 deciBel

Så med strammere forsterker (mtp. motstand) gir 2mm^2 kabelen samme resultat som 5,2mm^2 kabelen med den løsere forsterkeren. Med kortere kabel blir kravet til kabel også tilsvarende mindre. Uansett er trenden den samme: å øke lederarealet hjelper bare opp til området hvor motstanden i forsterkeren tar over som den dominerende faktor. På begge forsterkerne ble det med 12 meter kabel et reelt hopp fra 2mm^2 til 5mm^2, men fra 5mm^2 til 13mm^2 ble gevinsten marginal.

La oss si at strekket er 100 meter i stedet. Da blir det med den løse forsterkeren:
    5,2mm^2: 8 ohm / (8 ohm + 0,3340 ohm + 0,16 ohm ) = 0,941 = -0,52 deciBel
    13mm^2^2: 8 ohm / (8 ohm + 0,1320 ohm + 0,16 ohm ) = 0,964 = -0,31 deciBel
    og den stramme forsterkeren:
    5,2mm^2: 8 ohm / (8 ohm + 0,3340 ohm + 0,02 ohm ) = 0,957 = -0,37 deciBel
    13mm^2^2: 8 ohm / (8 ohm + 0,1320 ohm + 0,02 ohm ) = 0,981 = -0,16 deciBel

Igjen blir det tydelig at utgangsmotstanden på forsterker gir større utslag enn kabeltjukkelsen i seg selv.

Til slutt kan det regnes på en tenkt krisesituasjon med trafokoblet utgang med 0,2ohm på forsterkeren og en lettdrevet høytaler som dypper ned til 2 ohm på minste motstand. Da blir regnestykkene:
    Ideel kabel, null motstand, kun forsterkerens egen motstand:
    2 ohm / (2 ohm + 0, ohm + 0,2 ohm ) = 0,909 = -0,82 deciBel
    Med 12 meter kabel:
    0,5mm^2: 2 ohm / (2 ohm + 0,4 ohm + 0,2 ohm ) = 0,769 = -2,27 deciBel
    2,0mm^2: 2 ohm / (2 ohm + 0,1 ohm + 0,2 ohm ) = 0,869 = -1,21 deciBel
    5,2mm^2: 2 ohm / (2 ohm + 0,04 ohm + 0,2 ohm ) = 0,892 = -0,98 deciBel
    13,0mm^2: 2 ohm / (2 ohm + 0,02 ohm + 0,2 ohm ) = 0,900 = -0,90 deciBel

Tydeligvis ikke en forsterker som liker lange kabler og lav motstand i høytaler.. Om den er brukt som monoblokk i stedet med 1 meter strekk blir det:
    2,0mm^2: 2 ohm / (2 ohm + 0,0084ohm + 0,2ohm ) = 0,905 = -0,86 deciBel
    5,2mm^2: 2 ohm / (2 ohm + 0,0033ohm + 0,2ohm ) = 0,907 = -0,84 deciBel
    13mm^2^2: 2 ohm / (2 ohm + 0,0013ohm + 0,2ohm ) = 0,908 = -0,83 deciBel

Igjen blir det tydelig at med godt utstyr rundt eller korte strekk er det så og si inkonsekvent hvor stort lederarealet er, så lenge det er ikke er alt for lite. Med lengre strekk og/eller vanskeligere utstyr blir det derimot potensielt større utslag på kabel.

Det er derfor umulig å si noe om hvordan en kabel i seg selv oppfører seg uten å spesifisere lederareale, lengde og utstyret den er koblet til.

PS: alle sånne tall er veldig omtrentlige. Motstanden varierer med frekvens og er mer enn bare et enkelt tall.

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skink_123
    -En høyttaler er konstruert med tanke på innmaten. IKKE begynn å kluss med innmaten, da en vil endre lydsignaturen betraktelig. Hva forteller dette oss? Jo, at internkablingen har noe å si på lyden, og at de som designet høyttaleren har tatt dette med i betrakningen når de laget den. (Annen kabel, annen lyd, kabelforskjell?)
    Her går logikken litt fort i svingene. Litt som å si, ikke kluss med en moderne motor, som i seg selv er helt korrekt. Motorblokker er tett integrerte systemer, akkurat som enhver gjennomtenkt elektronisk krets er det. Så langt så vel. Den logiske bristen er å bruke dette grunnlaget for å trekke konklusjonen at motoren kan fungere bedre med en spesiell type kabling fra spoler til tennplugger. Det sier ikke integrasjonen i motoren ellers noe som helst om. Om du benktester bilen og finner at den har fler hester på hjulet med van den hull-i-lommeboken kabel så har du nettopp startet en revolusjon innen biltuning! Frem til i dag har det kun vært spørsmål om stor nok diameter på leder, eller ei. Jeg holder ikke pusten på at dyre kabler blir det nye innen biltuning. Samme er tilfellet med lyd. Alt tyder på at en kabel er god nok når den kommer opp i en viss diameter.

-Et relee vil ha effekt på signalet som er på vei ut til høyttalerne, det vil være enda et ledd mellom artist og lytter.
    Med gode kontakter i forseglet rele med ikke-korrosiv gass er det ingen grunn til å ikke stole på releet. Det blir brukt i mange kritiske lyttesituasjoner, typisk er det releer som gir "hard bypass" på utstyr, høytalersikring i forsterkere, osv. Synes det er betryggende å høre releklikkingen når utstyret slås av og på!

Det som derimot kan høres er de ulike fysiske klikkelydene i forskjellige releer. Hørte om en kabeltest som feilet på akkurat det. Var subtile forskjeller på klikkingen i releene som gav konsekvente resultat på lyttetesten. Ved å bytte om kablingen i forhold til releene flyttet resultatene seg tilsvarende. Om det bygges en slik rele-koblingsboks som Scrooge har tegnet her kan dette være verdt å ha i bakhodet. Om det blir konsekvente forskjeller, bytt kablene i forhold til releene for å være sikker på at det ikke er lyden av rele-vekslingen som avgjør.

-"Men de bruker jo disse kablene til 5kr metern i studio!" Ingen grunn for å fortsette det dårlige kabelstrekket og forringe signalet ytterligere...
    Det er ikke et dårlig kabelstrekk selv om kabelen koster 5 kroner meteren på 1000 meter rull. Samme kabelen koster med plugger og innpakning fra et par hundre til idiotisk mye hos pushern.

Et fiktivt illustrativt budsjett for en vanlig kabel:
    Pris i butikk: 400 kroner

Avanse butikk: 200 kroner
    Avanse distro: 75 kroner
    Avanse fabrikk: 50 kroner
    Plugger: 50 kroner
    Verktøy/utstyr: 20 kroner
    Kabel: 5 kroner

Har ikke peiling på hvordan de forholdene der egentlig er, men det er i alle fall forsvinnende liten del av kaken som er prisen for selve kabelen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God terminering er en viktig del. Men som du og skriver, i takt med vanskelige høyttalere så kreves det mer.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    Med gode kontakter i forseglet rele med ikke-korrosiv gass er det ingen grunn til å ikke stole på releet. Det blir brukt i mange kritiske lyttesituasjoner, typisk er det releer som gir "hard bypass" på utstyr, høytalersikring i forsterkere, osv. Synes det er betryggende å høre releklikkingen når utstyret slås av og på!

Det som derimot kan høres er de ulike fysiske klikkelydene i forskjellige releer. Hørte om en kabeltest som feilet på akkurat det. Var subtile forskjeller på klikkingen i releene som gav konsekvente resultat på lyttetesten. Ved å bytte om kablingen i forhold til releene flyttet resultatene seg tilsvarende. Om det bygges en slik rele-koblingsboks som Scrooge har tegnet her kan dette være verdt å ha i bakhodet. Om det blir konsekvente forskjeller, bytt kablene i forhold til releene for å være sikker på at det ikke er lyden av rele-vekslingen som avgjør.
    Releene blir nok uansett å montere i et såpass lyddempende hus / boks, at jeg tror dette vil dempe klikkelyder ganske effektivt.
    Men takker i alle fall for et godt tips! Som selvsagt skal taes til følge. :wink:

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg flippa litt med anlegget i dag, og satte Nordost Valhalla RCA'en fra Blu-Ray spilleren isteden fra Vinylriggen, og fy, det ble feitere bass. Trommene klang bedre. Er det placebo? I think not.
    Syns det er rart at en kabel kan tilføre klang.
    Maksimalt kan den ta bort litt topp eller bunn hvis det er noe feil med den (at den fungerer som en spole eller kondensator).

Eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Syns det er rart at en kabel kan tilføre klang.
    Maksimalt kan den ta bort litt topp eller bunn hvis det er noe feil med den (at den fungerer som en spole eller kondensator).

Eller?
    Valhalla kablen tilførte ikke klang, den filtrerte bort mindre klang enn Nordost Frey, som jeg forøvrig synes er meget bra og.

Side 19 av 26 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •