Den store kabeltesten - avslører forskjeller! - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 26 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 502
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Jeg har ikke tenkt å overbevise noen :wink: men det har kansje du?
    editert:dårlig formulering

Jeg forstår pnerby som en "kabelskeptiker". Skeptikeren har ingen verktøy for å "bevise" at et fenomen ikke eksisterer. Man kan gjøre sitt beste for å motbevise sin egen skepsis (sammen med ikke-skeptikere), og fram til slike beviser foreligger, påpeke det at de ikke foreligger.

-k

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overbevisning kan være så mangt....
    Nå skal jeg ikke gi meg inn på noe for og imot, selv om jeg har inntatt et foreløpig standpunkt i diskusjonen.
    Jeg skal la dette ligge, men heller fokusere på den praktiske biten, dvs skifting av kabler i en slik test.
    Som alle vet er jo vår "akustiske husk" ganske kort, noe som fort kan være en ulempe i denne sammenheng.
    For det tar jo nødvendigvis noe tid å skifte kabler mellom forsterker og høyttalere, og dermed begrenses straks sammenlikningsgrunnlaget.
    I alle fall er det mange som mener det, noe jeg ikke finner grunn til å bestride.

I et forsøk på å eliminere nettopp tidsaspektet i denne sammenheng, og å langt på vei gjøre en ABX-test mer troverdig, har jeg grublet meg frem til en mulig løsning som kanskje kan fungere.
    Vedlagte Word-tegning viser i prinsippet en releløsning, som i sin tur kan styres til å veksle enten parvis mellom kablene i testen "on the fly", (to eller tre), eller styres slik at kablene byttes kun på én høyttaler.
    Den som styrer vekslingen, skal selvsagt alltid holde denne skjult for lyttepanelet.
    Forslaget har imidlertid visse svakheter, ved at antall kontaktpunkter mellom forsterker og høyttaler blir flere, samtidig som at (den kortest mulige) kabelforbindelsen mellom relebokser og forsterker / høyttalere vil være konstant.
    Releer, terminaler og internkabling forutsettes utført i best mulige kvalitet, for å redusere feilmarginer så langt som råd er.

Jeg kan godt tenke meg / påta meg å bygge en slik løsning. Før jeg eventuelt kaster meg uti det hele, tar jeg mer enn gjerne imot synspunkter rundt et slikt forslag.
    "Please discuss"!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For tester av signalkabler så er det også mulig å gjøre et opptak med "best mulig" opptaksutstyr, og gjengivelse med "best mulig" signalkjede. Dersom premissene rundt det er akseptable så står man i utgangspunktet fritt til å mikse og matche kabler med stor hastighet. Merk at det man da i praksis tester er lyden av "kildens utgangstrinn->kabelen->opptakerens inngangstrinn". Jeg ser ikke hvordan det ikke skulle være en test med like generelt interessante resultater som mye annet.

For øvrig så er det interessant at vi snakker om en hukommelse på 15 sekunder for det vi ønsker å teste, når den praktiske konsekvensen av at det er/er ikke hørbar forskjell mellom to kabler, er å bytte eller ikke bytte kabler med månder og år som tidshorisont :-)

-k

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en ting jeg har lurt litt på over lengre tid, her legger folk store summer i høytalerkabler osv. Men når man kikker på delefilteret til høytalern og på terminalene så benyttes det relativt veldig kjipe kabler. Åssen kan lyden bli bedre når man kobler forsterkern til dette? Da burde vel kablene inni høytalern vært av lik kvalitet som man kobler de til med. Om høytalern er dyr eller billig så er det ikke mye forskjell på kablene som blir brukt inne i høytalern. Om dere skjønner hvor jeg vil enne?

Jeg har ikke verdens dyreste kabler men jeg ser for meg at jeg har veldig gode kabler, men om lyden vil bli no forskjell på dette er vel å tro på gud mener jeg. Dette er jo noe som ekspertene høres forskjell på, men om de store forskjellene er verdt prisforskjellen mellom de ulike kablene er jeg meget skeptisk til.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Det er en ting jeg har lurt litt på over lengre tid, her legger folk store summer i høytalerkabler osv. Men når man kikker på delefilteret til høytalern og på terminalene så benyttes det relativt veldig kjipe kabler.
    System Audio bruker sølvbelagt nordost internt i sine dyrere høyttalere, Dynaudio bruker vel OCOS (100$/m), bare for å nevne to eksempler.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lilac1
    System Audio bruker sølvbelagt nordost internt i sine dyrere høyttalere, Dynaudio bruker vel OCOS (100$/m), bare for å nevne to eksempler.
    Oki oki, det er vel ikke akkurat mange meter i et høytaler.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Jeg har ikke tenkt å overbevise noen :wink: men det har kansje du?
    Jeg kommer til å teste høyttalerkabler når den nye kinoen min er ferdig. Hvis jeg klarer å skille høyttalerkabler i blindtest vil resultatet bli postet på forumet.

Klarer jeg ikke å skille høyttalerkabler i blindtest har jeg ikke bevist noe som helst, og debatten fortsetter. Det har den forøvrig gjort omtrent siden hifi ble oppfunnet.

Newcomer Xene sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, ingen ser ut til å bli enige om om kabler har noe å si for lyden, en test vist til her på forumet sier at forsterkere høres lik ut... kan vi i det minste være enig om at forskjellige høyttalere gir forskjellig lyd.....? Eller burde vi ta en blindtest av høyttalere også?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil komme med noen tanker som jeg HÅPER dere vil tenke på, og svare på etter at tankene har fått modnet seg i topplokket.

Og jeg legger til, dette er ufaglærte tanker omkring tema.

-En kabel kan kun trekke fra, ikke legge til.

-En høyttaler er konstruert med tanke på innmaten. IKKE begynn å kluss med innmaten, da en vil endre lydsignaturen betraktelig. Hva forteller dette oss? Jo, at internkablingen har noe å si på lyden, og at de som designet høyttaleren har tatt dette med i betrakningen når de laget den. (Annen kabel, annen lyd, kabelforskjell?)

-Et relee vil ha effekt på signalet som er på vei ut til høyttalerne, det vil være enda et ledd mellom artist og lytter.

-En ønsker gjerne kortest mulig vei mellom artist og lytter for minst farging av lyden. Dermed bør alle komponenter i kjeden være nøye vurdert. (Men ikke missforstå, er flust av folk som elsker farging av lyden, men da bør en være klar over det på forhånd)

-Det snakkes om å bytte ut kablene på en side, lydbildet er summen av begge sider. Vil tro at lydbildet kan falle sammen om det er snakk om forskjellig kabling.

-"Men de bruker jo disse kablene til 5kr metern i studio!" Ingen grunn for å fortsette det dårlige kabelstrekket og forringe signalet ytterligere...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Det er en ting jeg har lurt litt på over lengre tid, her legger folk store summer i høytalerkabler osv. Men når man kikker på delefilteret til høytalern og på terminalene så benyttes det relativt veldig kjipe kabler. Åssen kan lyden bli bedre når man kobler forsterkern til dette? Da burde vel kablene inni høytalern vært av lik kvalitet som man kobler de til med. Om høytalern er dyr eller billig så er det ikke mye forskjell på kablene som blir brukt inne i høytalern. Om dere skjønner hvor jeg vil enne?
    Ja det her jeg også stusset på i denne sammenhengen...

Det som vel er litt forskjellig fra høytaler kabelens jobb og jobben til mye av den interne kablingen mellom delefilter og elementer, er at høytaler kabelen tar hele frekvens området, mens kablingen mellom delefilter og elementer blir splittet opp, og blir på en måte en forlenget del av delefilteret.

De interne høytaler kablene er ofte ganske korte også i forhold til en høytaler kabel som står mellom høytaler terminalene og forsterker, noe som gjør den evntuelle lydsignaturen til disse, litt mindre tydlige.

Må inrømme at jeg kun har hørt forskjell på høytaler kabling når noe har vært direkte galt med dimmensjonering eller terminering av kablene....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skink_123
    -Det snakkes om å bytte ut kablene på en side, lydbildet er summen av begge sider. Vil tro at lydbildet kan falle sammen om det er snakk om forskjellig kabling.
    Nettopp. Dersom det IKKE er noen forskjell på kabler (av samme "tilstrekkelige" dimensjon), skal du vel ikke kunne oppleve forskjeller?

Vel, tro det eller ei - det gjør vi altså, og årsaken til at vi bytter KUN på den ene siden, er fordi de fleste av oss har et ganske kort minne, og derfor ikke husker/vurderer korrekt.

For mange kablers del hører vi klar forskjell på de to sidene av et lydbilde. Holografi og oppløsthet endrer seg, til dels ganske dramatisk (relativt sett). Selvsagt er det vanskelig å høre forskjell på en rekke kabler, men slik er det jo med alt. Det er grenser for dynamikk i kvalitetsspekteret. De fleste kabler er gode og relativt like.

En blindtest må enten gjøres slik (bytte på en side), eller at man kan foreta raske ABX-skifter mellom kablene.

Spennende er det - uansett! :wink:

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Vedlagte Word-tegning viser i prinsippet en releløsning, som i sin tur kan styres til å veksle enten parvis mellom kablene i testen "on the fly", (to eller tre), eller styres slik at kablene byttes kun på én høyttaler.
    Denne vil jeg tro du har brukt en viss porsjon verdifull lyttetid på... ;-)

Flott, Jan!

Så lenge vi ikke benytter grøftekabel internt i denne kjeden, skulle vel det meste av forskjeller komme frem, ikke sant?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Vel, tro det eller ei - det gjør vi altså, og årsaken til at vi bytter KUN på den ene siden, er fordi de fleste av oss har et ganske kort minne, og derfor ikke husker/vurderer korrekt.
    Så må man jo stille seg spørsmålet om hensikten/målet med hele kabelbytte.....

Hvis man ikke hører forskjell med en lengre "pause" mellom kabelbytte fordi minne er for kort, hva er da hensikten med å bytte kabel i det hele tatt?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne vil jeg tro du har brukt en viss porsjon verdifull lyttetid på... ;-)

Flott, Jan!

Så lenge vi ikke benytter grøftekabel internt i denne kjeden, skulle vel det meste av forskjeller komme frem, ikke sant?
    Så lenge du ikke bytter internkabling i høyttalerne, delefilterne og internt i forsterkeren for hvert kabelbytte, så skal ikke en slik releboks innebære noen nevneverdig forskjell, man vil uansett bytte mellom kablene.

Uansett er det jo AB-fasen av en ABX-test som skal fortelle om det tilsynelatende er forskjeller. Dersom lytterne i denne fasen ikke hører noen forskjell er det ikke noen vits i å gå videre til X-fasen. Da kan det selvfølgelig stilles spørsmål til en slik releboks sin innvirkning.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Uansett er det jo AB-fasen av en ABX-test som skal fortelle om det tilsynelatende er forskjeller. Dersom lytterne i denne fasen ikke hører noen forskjell er det ikke noen vits i å gå videre til X-fasen. Da kan det selvfølgelig stilles spørsmål til en slik releboks sin innvirkning.
    Neppe realistisk... ;-)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Hvis man ikke hører forskjell med en lengre "pause" mellom kabelbytte fordi minne er for kort, hva er da hensikten med å bytte kabel i det hele tatt?
    Du hører nok forskjell, men så lenge du ikke kan "bevise" det, forblir det en heller ekkel og gnagende følelse over at noe er galt... ;-)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp. Dersom det IKKE er noen forskjell på kabler (av samme "tilstrekkelige" dimensjon), skal du vel ikke kunne oppleve forskjeller?

For mange kablers del hører vi klar forskjell på de to sidene av et lydbilde. Holografi og oppløsthet endrer seg, til dels ganske dramatisk (relativt sett). Selvsagt er det vanskelig å høre forskjell på en rekke kabler, men slik er det jo med alt. Det er grenser for dynamikk i kvalitetsspekteret. De fleste kabler er gode og relativt like.

En blindtest må enten gjøres slik (bytte på en side), eller at man kan foreta raske ABX-skifter mellom kablene.

Spennende er det - uansett! :wink:
    Stoppet og startet dere spilling i begge kanaler samtidig, når dere tester og bytter på bare på den ene siden?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg forstår pnerby som en "kabelskeptiker". Skeptikeren har ingen verktøy for å "bevise" at et fenomen ikke eksisterer. Man kan gjøre sitt beste for å motbevise sin egen skepsis (sammen med ikke-skeptikere), og fram til slike beviser foreligger, påpeke det at de ikke foreligger.
    Jeg også forstår Pnerby at han ønsker bevis, men han la det frem på en litt kverrulerende måte. Jeg har på ingen måte tenkt å prøve å overbevise noen, bare belyse at en blindtest kan gjøres på forskjellige måter. Så i forhold til meg personlig så ser jeg det litt på en annen måte, skeptikeren selv må søke svar.

Jeg antar at skeptikerene som kommenter blindt at det ikke er forkjell har testet kabler, og det betyr ikke at andre ikke hører forskjell. Så du har rett angeånde bevis så lenge dem har testet "riktig" og viljen til å prøve å høre forskjell er til stede.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Stoppet og startet dere spilling i begge kanaler samtidig, når dere tester og bytter på bare på den ene siden?
    Vi kjørte etter følgende oppsett (med raskt bytte):

1) 1 min. høyre side: A + venstre side: A
    2) 1 min. høyre side: A + venstre side: B
    3) 1 min. høyre side: B + venstre side: B

Noen ganger byttet vi også om, slik at det ble:

1) 1 min. høyre side: A + venstre side: A
    2) 1 min. høyre side: A + venstre side: B
    3) 1 min. høyre side: B + venstre side: A
    4) 1 min. høyre side: B + venstre side: B

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men det jeg egentlig lurte på var om man i enkelte tilfelle i noen sekunder satt å hørte musikk på bare den ene høytaler siden, slik at man fikk en mulig minne effekt av det også?

Side 18 av 26 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •